Second home tourism in the Algarve: the perception of public managers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Raphael Dos Santos D’Emery
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Pinto, Hugo Emanuel dos Reis Sales da Cruz, Almeida, Cláudia Margarida Brito Ribeiro de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10316/41802
https://doi.org/10.7784/rbtur.v11i2.1246
Resumo: Proposal: Second home tourism has been paid attention in Portugal, and especially in the Algarve region, in recent years. It was identified as one of the strategic products in the national tourism plan. In the Algarve, the second home market is important for tourism dynamics. Objective: This study focuses on public sector managers’ perception of second home tourism in the Algarve, in particular on strengths, weaknesses, opportunities, and threats that this product brings to regional development. Methodological Design: The study uses a descriptive and exploratory approach with an online survey applied to all municipalities in the Algarve. Results: The results are helpful to understand second home tourism trajectories by presenting useful information for future strategies. Originality: We observed that economic factors directly influence strengths and threats; weaknesses are more related to social and environmental aspects, and opportunities are linked to all three dimensions, i.e. economic, social, and environmental.
id RCAP_d82b98b35995e9ec2ca547603ec6ab52
oai_identifier_str oai:estudogeral.uc.pt:10316/41802
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Second home tourism in the Algarve: the perception of public managersTurismo residencial no Algarve: a percepção dos gestores do setor públicoTurismo residencial en el Algarve: la percepción de los gestores del sector públicoPublic Sector ManagementTourism ImpactsTourism DevelopmentSecond Home TourismTourism in the AlgarveProposal: Second home tourism has been paid attention in Portugal, and especially in the Algarve region, in recent years. It was identified as one of the strategic products in the national tourism plan. In the Algarve, the second home market is important for tourism dynamics. Objective: This study focuses on public sector managers’ perception of second home tourism in the Algarve, in particular on strengths, weaknesses, opportunities, and threats that this product brings to regional development. Methodological Design: The study uses a descriptive and exploratory approach with an online survey applied to all municipalities in the Algarve. Results: The results are helpful to understand second home tourism trajectories by presenting useful information for future strategies. Originality: We observed that economic factors directly influence strengths and threats; weaknesses are more related to social and environmental aspects, and opportunities are linked to all three dimensions, i.e. economic, social, and environmental.Propósito do tema: Nos últimos anos o turismo residencial tem obtido uma atenção em Portugal e na região do Algarve. Ele foi identificado pelo plano nacional de turismo como um dos produtos estratégicos. No Algarve o seu peso é relevante para a dinâmica do turismo. Objetivo: Este estudo está focado na percepção dos gestores públicos quanto ao turismo residencial no Algarve, em particular os pontos fortes, pontos fracos, oportunidades e ameaças que este produto cria para o desenvolvimento da região. Metodologia e abordagem: O estudo utiliza uma abordagem descritiva e exploratória a partir de um questionário online realizado a todos os municípios do Algarve. O estudo centra-se na visão dos municípios como atores-chave envolvidos no desenvolvimento do mercado de turismo residencial. Resultados: Os resultados são úteis para entender as trajetórias do turismo residencial, apresentando informações úteis para estratégias futuras. Originalidade: Observou-se que os fatores econômicos têm influência direta nos pontos fortes e ameaças, enquanto as fraquezas são mais percebidas como aspectos sociais e ambientais e as oportunidades exigem articulação entre todas as dimensões, econômicas, sociais e ambientais.Finalidad tema: En los últimos años el turismo residencial ha obtenido una atención relevante en Portugal y en la región del Algarve. Ha sido identificado por el plan nacional de turismo como uno de los productos estratégicos. En el Algarve su peso es relevante para la dinámica del turismo. Meta: Este estudio se centra en la percepción de los gestores públicos en relación con el turismo residencial en el Algarve, en particular, las fuerzas, debilidades, oportunidades y amenazas que este producto genera para el desarrollo de la región. Metodología y el enfoque: El estudio utiliza un enfoque descriptivo y exploratorio con una encuesta online aplicada a todos los municipios del Algarve. El estudio se centra en la visión de los municipios como actores clave en el desarrollo del turismo residencial. Los resultados son útiles para comprensión de las trayectorias del turismo residencial, infor-mación útil para las estrategias futuras. Originalidad: Se observó que los factores económicos tienen una influencia directa sobre los puntos de fuerzas y amenazas, mientras que las debilidades son más percibidas como los aspectos sociales y ambientales y, al final, en las oportunidades existen vínculos entre todas las dimensiones, económicas, sociales y ambientales.ANPTUR2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://hdl.handle.net/10316/41802http://hdl.handle.net/10316/41802https://doi.org/10.7784/rbtur.v11i2.1246https://doi.org/10.7784/rbtur.v11i2.1246eng1982-6125https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/1246Gomes, Raphael Dos Santos D’EmeryPinto, Hugo Emanuel dos Reis Sales da CruzAlmeida, Cláudia Margarida Brito Ribeiro deinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2021-10-12T11:29:48Zoai:estudogeral.uc.pt:10316/41802Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:50:36.574507Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Second home tourism in the Algarve: the perception of public managers
Turismo residencial no Algarve: a percepção dos gestores do setor público
Turismo residencial en el Algarve: la percepción de los gestores del sector público
title Second home tourism in the Algarve: the perception of public managers
spellingShingle Second home tourism in the Algarve: the perception of public managers
Gomes, Raphael Dos Santos D’Emery
Public Sector Management
Tourism Impacts
Tourism Development
Second Home Tourism
Tourism in the Algarve
title_short Second home tourism in the Algarve: the perception of public managers
title_full Second home tourism in the Algarve: the perception of public managers
title_fullStr Second home tourism in the Algarve: the perception of public managers
title_full_unstemmed Second home tourism in the Algarve: the perception of public managers
title_sort Second home tourism in the Algarve: the perception of public managers
author Gomes, Raphael Dos Santos D’Emery
author_facet Gomes, Raphael Dos Santos D’Emery
Pinto, Hugo Emanuel dos Reis Sales da Cruz
Almeida, Cláudia Margarida Brito Ribeiro de
author_role author
author2 Pinto, Hugo Emanuel dos Reis Sales da Cruz
Almeida, Cláudia Margarida Brito Ribeiro de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Raphael Dos Santos D’Emery
Pinto, Hugo Emanuel dos Reis Sales da Cruz
Almeida, Cláudia Margarida Brito Ribeiro de
dc.subject.por.fl_str_mv Public Sector Management
Tourism Impacts
Tourism Development
Second Home Tourism
Tourism in the Algarve
topic Public Sector Management
Tourism Impacts
Tourism Development
Second Home Tourism
Tourism in the Algarve
description Proposal: Second home tourism has been paid attention in Portugal, and especially in the Algarve region, in recent years. It was identified as one of the strategic products in the national tourism plan. In the Algarve, the second home market is important for tourism dynamics. Objective: This study focuses on public sector managers’ perception of second home tourism in the Algarve, in particular on strengths, weaknesses, opportunities, and threats that this product brings to regional development. Methodological Design: The study uses a descriptive and exploratory approach with an online survey applied to all municipalities in the Algarve. Results: The results are helpful to understand second home tourism trajectories by presenting useful information for future strategies. Originality: We observed that economic factors directly influence strengths and threats; weaknesses are more related to social and environmental aspects, and opportunities are linked to all three dimensions, i.e. economic, social, and environmental.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10316/41802
http://hdl.handle.net/10316/41802
https://doi.org/10.7784/rbtur.v11i2.1246
https://doi.org/10.7784/rbtur.v11i2.1246
url http://hdl.handle.net/10316/41802
https://doi.org/10.7784/rbtur.v11i2.1246
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv 1982-6125
https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/1246
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv ANPTUR
publisher.none.fl_str_mv ANPTUR
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133787205926912