“Dos objetos oficiais às narrativas periféricas”: aprendizagem histórica em museu em Campo Grande-MS.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zarbato, Jaqueline Martins
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista história hoje
Texto Completo: https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/753
Resumo: This article deals with the reflection of History teaching in the museum, which I understand as a space for historical learning. The objective of expanding the possibilities of educational dialogue related to heritage assets, collections, artifacts, exhibitions and even building contributes to the discussion on Heritage Education practices in conjunction with the teaching of History. Methodologically presents the theoretical approach that guides the analysis, with studies of heritage education, social museology, history teaching and historical learning. And, later, a didactic-historical proposal developed with a focus on historical learning is presented. In this proposal, the concepts of local history, places of memory and didactic knowledge were linked in the José An-tônio Pereira Museum in Campo Grande-MS, talking about the goods, objects that (re)tell stories of the foundation of the city.
id ANPUH-2_b1299b38ceeea34360695c3c3b9b66c9
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/753
network_acronym_str ANPUH-2
network_name_str Revista história hoje
repository_id_str
spelling “Dos objetos oficiais às narrativas periféricas”: aprendizagem histórica em museu em Campo Grande-MS.museuensino de Históriaaprendizagem históricamuseumhistory teachinghistorical learningThis article deals with the reflection of History teaching in the museum, which I understand as a space for historical learning. The objective of expanding the possibilities of educational dialogue related to heritage assets, collections, artifacts, exhibitions and even building contributes to the discussion on Heritage Education practices in conjunction with the teaching of History. Methodologically presents the theoretical approach that guides the analysis, with studies of heritage education, social museology, history teaching and historical learning. And, later, a didactic-historical proposal developed with a focus on historical learning is presented. In this proposal, the concepts of local history, places of memory and didactic knowledge were linked in the José An-tônio Pereira Museum in Campo Grande-MS, talking about the goods, objects that (re)tell stories of the foundation of the city.Esse artigo versa sobre a reflexão do ensino de história no museu, compreendo como espaço para a aprendizagem histórica. O objetivo de ampliar as possibilidades de diálogo educativo relacionados aos bens patrimoniais, as coleções, artefatos, exposição e até edificação contribui para a discussão sobre práticas de Educação Patrimonial em articulação com o ensino de história. Metodologicamente apresenta a abordagem teórica que orienta a análise, com os estudos de educação patrimonial, museologia social, ensino de história e aprendizagem histórica. E, posteriormente apresenta-se uma proposta didático-histórica desenvolvida com enfoque na aprendizagem histórica. Nessa proposta, atrelou-se as concepções da história local, dos lugares de memória e do saber didático no museu José Antônio Pereira em Campo Grande-MS, dialogando sobre os bens, objetos que (re) contam histórias da fundação da cidadeAssociação Nacional de História - ANPUH-Brasil2021-07-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/75310.20949/rhhj.v10i20.753Revista História Hoje; Vol. 10 No. 20 (2021): Julho-Dezembro; 51-70Revista História Hoje; Vol. 10 Núm. 20 (2021): Julho-Dezembro; 51-70Revista História Hoje; v. 10 n. 20 (2021): Julho-Dezembro; 51-701806-399310.20949/rhhj.v10i20reponame:Revista história hojeinstname:Associação Nacional de História (ANPUH)instacron:ANPUHporhttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/753/402Copyright (c) 2021 Jaqueline Martins Zarbatohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessZarbato, Jaqueline Martins2023-06-08T20:15:05Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/753Revistahttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/indexONGhttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/oairhhjeditor@anpuh.org1806-39931806-3993opendoar:2023-06-08T20:15:05Revista história hoje - Associação Nacional de História (ANPUH)false
dc.title.none.fl_str_mv “Dos objetos oficiais às narrativas periféricas”: aprendizagem histórica em museu em Campo Grande-MS.
title “Dos objetos oficiais às narrativas periféricas”: aprendizagem histórica em museu em Campo Grande-MS.
spellingShingle “Dos objetos oficiais às narrativas periféricas”: aprendizagem histórica em museu em Campo Grande-MS.
Zarbato, Jaqueline Martins
museu
ensino de História
aprendizagem histórica
museum
history teaching
historical learning
title_short “Dos objetos oficiais às narrativas periféricas”: aprendizagem histórica em museu em Campo Grande-MS.
title_full “Dos objetos oficiais às narrativas periféricas”: aprendizagem histórica em museu em Campo Grande-MS.
title_fullStr “Dos objetos oficiais às narrativas periféricas”: aprendizagem histórica em museu em Campo Grande-MS.
title_full_unstemmed “Dos objetos oficiais às narrativas periféricas”: aprendizagem histórica em museu em Campo Grande-MS.
title_sort “Dos objetos oficiais às narrativas periféricas”: aprendizagem histórica em museu em Campo Grande-MS.
author Zarbato, Jaqueline Martins
author_facet Zarbato, Jaqueline Martins
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zarbato, Jaqueline Martins
dc.subject.por.fl_str_mv museu
ensino de História
aprendizagem histórica
museum
history teaching
historical learning
topic museu
ensino de História
aprendizagem histórica
museum
history teaching
historical learning
description This article deals with the reflection of History teaching in the museum, which I understand as a space for historical learning. The objective of expanding the possibilities of educational dialogue related to heritage assets, collections, artifacts, exhibitions and even building contributes to the discussion on Heritage Education practices in conjunction with the teaching of History. Methodologically presents the theoretical approach that guides the analysis, with studies of heritage education, social museology, history teaching and historical learning. And, later, a didactic-historical proposal developed with a focus on historical learning is presented. In this proposal, the concepts of local history, places of memory and didactic knowledge were linked in the José An-tônio Pereira Museum in Campo Grande-MS, talking about the goods, objects that (re)tell stories of the foundation of the city.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/753
10.20949/rhhj.v10i20.753
url https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/753
identifier_str_mv 10.20949/rhhj.v10i20.753
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/753/402
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Jaqueline Martins Zarbato
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Jaqueline Martins Zarbato
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de História - ANPUH-Brasil
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de História - ANPUH-Brasil
dc.source.none.fl_str_mv Revista História Hoje; Vol. 10 No. 20 (2021): Julho-Dezembro; 51-70
Revista História Hoje; Vol. 10 Núm. 20 (2021): Julho-Dezembro; 51-70
Revista História Hoje; v. 10 n. 20 (2021): Julho-Dezembro; 51-70
1806-3993
10.20949/rhhj.v10i20
reponame:Revista história hoje
instname:Associação Nacional de História (ANPUH)
instacron:ANPUH
instname_str Associação Nacional de História (ANPUH)
instacron_str ANPUH
institution ANPUH
reponame_str Revista história hoje
collection Revista história hoje
repository.name.fl_str_mv Revista história hoje - Associação Nacional de História (ANPUH)
repository.mail.fl_str_mv rhhjeditor@anpuh.org
_version_ 1798315287665180672