“Dos objetos oficiais às narrativas periféricas”: aprendizagem histórica em museu em Campo Grande-MS.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista história hoje |
Texto Completo: | https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/753 |
Resumo: | This article deals with the reflection of History teaching in the museum, which I understand as a space for historical learning. The objective of expanding the possibilities of educational dialogue related to heritage assets, collections, artifacts, exhibitions and even building contributes to the discussion on Heritage Education practices in conjunction with the teaching of History. Methodologically presents the theoretical approach that guides the analysis, with studies of heritage education, social museology, history teaching and historical learning. And, later, a didactic-historical proposal developed with a focus on historical learning is presented. In this proposal, the concepts of local history, places of memory and didactic knowledge were linked in the José An-tônio Pereira Museum in Campo Grande-MS, talking about the goods, objects that (re)tell stories of the foundation of the city. |
id |
ANPUH-2_b1299b38ceeea34360695c3c3b9b66c9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/753 |
network_acronym_str |
ANPUH-2 |
network_name_str |
Revista história hoje |
repository_id_str |
|
spelling |
“Dos objetos oficiais às narrativas periféricas”: aprendizagem histórica em museu em Campo Grande-MS.museuensino de Históriaaprendizagem históricamuseumhistory teachinghistorical learningThis article deals with the reflection of History teaching in the museum, which I understand as a space for historical learning. The objective of expanding the possibilities of educational dialogue related to heritage assets, collections, artifacts, exhibitions and even building contributes to the discussion on Heritage Education practices in conjunction with the teaching of History. Methodologically presents the theoretical approach that guides the analysis, with studies of heritage education, social museology, history teaching and historical learning. And, later, a didactic-historical proposal developed with a focus on historical learning is presented. In this proposal, the concepts of local history, places of memory and didactic knowledge were linked in the José An-tônio Pereira Museum in Campo Grande-MS, talking about the goods, objects that (re)tell stories of the foundation of the city.Esse artigo versa sobre a reflexão do ensino de história no museu, compreendo como espaço para a aprendizagem histórica. O objetivo de ampliar as possibilidades de diálogo educativo relacionados aos bens patrimoniais, as coleções, artefatos, exposição e até edificação contribui para a discussão sobre práticas de Educação Patrimonial em articulação com o ensino de história. Metodologicamente apresenta a abordagem teórica que orienta a análise, com os estudos de educação patrimonial, museologia social, ensino de história e aprendizagem histórica. E, posteriormente apresenta-se uma proposta didático-histórica desenvolvida com enfoque na aprendizagem histórica. Nessa proposta, atrelou-se as concepções da história local, dos lugares de memória e do saber didático no museu José Antônio Pereira em Campo Grande-MS, dialogando sobre os bens, objetos que (re) contam histórias da fundação da cidadeAssociação Nacional de História - ANPUH-Brasil2021-07-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/75310.20949/rhhj.v10i20.753Revista História Hoje; Vol. 10 No. 20 (2021): Julho-Dezembro; 51-70Revista História Hoje; Vol. 10 Núm. 20 (2021): Julho-Dezembro; 51-70Revista História Hoje; v. 10 n. 20 (2021): Julho-Dezembro; 51-701806-399310.20949/rhhj.v10i20reponame:Revista história hojeinstname:Associação Nacional de História (ANPUH)instacron:ANPUHporhttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/753/402Copyright (c) 2021 Jaqueline Martins Zarbatohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessZarbato, Jaqueline Martins2023-06-08T20:15:05Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/753Revistahttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/indexONGhttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/oairhhjeditor@anpuh.org1806-39931806-3993opendoar:2023-06-08T20:15:05Revista história hoje - Associação Nacional de História (ANPUH)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Dos objetos oficiais às narrativas periféricas”: aprendizagem histórica em museu em Campo Grande-MS. |
title |
“Dos objetos oficiais às narrativas periféricas”: aprendizagem histórica em museu em Campo Grande-MS. |
spellingShingle |
“Dos objetos oficiais às narrativas periféricas”: aprendizagem histórica em museu em Campo Grande-MS. Zarbato, Jaqueline Martins museu ensino de História aprendizagem histórica museum history teaching historical learning |
title_short |
“Dos objetos oficiais às narrativas periféricas”: aprendizagem histórica em museu em Campo Grande-MS. |
title_full |
“Dos objetos oficiais às narrativas periféricas”: aprendizagem histórica em museu em Campo Grande-MS. |
title_fullStr |
“Dos objetos oficiais às narrativas periféricas”: aprendizagem histórica em museu em Campo Grande-MS. |
title_full_unstemmed |
“Dos objetos oficiais às narrativas periféricas”: aprendizagem histórica em museu em Campo Grande-MS. |
title_sort |
“Dos objetos oficiais às narrativas periféricas”: aprendizagem histórica em museu em Campo Grande-MS. |
author |
Zarbato, Jaqueline Martins |
author_facet |
Zarbato, Jaqueline Martins |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zarbato, Jaqueline Martins |
dc.subject.por.fl_str_mv |
museu ensino de História aprendizagem histórica museum history teaching historical learning |
topic |
museu ensino de História aprendizagem histórica museum history teaching historical learning |
description |
This article deals with the reflection of History teaching in the museum, which I understand as a space for historical learning. The objective of expanding the possibilities of educational dialogue related to heritage assets, collections, artifacts, exhibitions and even building contributes to the discussion on Heritage Education practices in conjunction with the teaching of History. Methodologically presents the theoretical approach that guides the analysis, with studies of heritage education, social museology, history teaching and historical learning. And, later, a didactic-historical proposal developed with a focus on historical learning is presented. In this proposal, the concepts of local history, places of memory and didactic knowledge were linked in the José An-tônio Pereira Museum in Campo Grande-MS, talking about the goods, objects that (re)tell stories of the foundation of the city. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/753 10.20949/rhhj.v10i20.753 |
url |
https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/753 |
identifier_str_mv |
10.20949/rhhj.v10i20.753 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/753/402 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Jaqueline Martins Zarbato http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Jaqueline Martins Zarbato http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de História - ANPUH-Brasil |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de História - ANPUH-Brasil |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista História Hoje; Vol. 10 No. 20 (2021): Julho-Dezembro; 51-70 Revista História Hoje; Vol. 10 Núm. 20 (2021): Julho-Dezembro; 51-70 Revista História Hoje; v. 10 n. 20 (2021): Julho-Dezembro; 51-70 1806-3993 10.20949/rhhj.v10i20 reponame:Revista história hoje instname:Associação Nacional de História (ANPUH) instacron:ANPUH |
instname_str |
Associação Nacional de História (ANPUH) |
instacron_str |
ANPUH |
institution |
ANPUH |
reponame_str |
Revista história hoje |
collection |
Revista história hoje |
repository.name.fl_str_mv |
Revista história hoje - Associação Nacional de História (ANPUH) |
repository.mail.fl_str_mv |
rhhjeditor@anpuh.org |
_version_ |
1798315287665180672 |