Narratives in contexts: time, pandemic and being a woman in teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: oliveira, Luiza Alves de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Costa, Adriana Alves Fernandes, Gomes, Juaciara Barrozo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/9228
Resumo: The present work discusses a qualitative research on how female teachers working in higher education are able to form a more humane education, in the context of a pandemic and political crisis in 2020 Brazil. The data form a set of three narratives written by women professors who work at a public university, located in the Baixada Fluminense region, Rio de Janeiro state. The content of the writings was treated via MAXQDA software from the codings, relations, and analysis, and the results obtained indicated that the written stories present: the recurrence of the constitution of the woman teacher in the face of the imposition of a pandemic context that relates to a hybrid and estranged time. Analytical categories, when correlated, elucidate a humaneness - reunited and in construction of teaching in a suspended spacetime.
id BIO-1_03735a6646bcd77faf19676773cce0c2
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/9228
network_acronym_str BIO-1
network_name_str Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
repository_id_str
spelling Narratives in contexts: time, pandemic and being a woman in teachingNarrativas en contextos: tiempo, pandemia y ser mujer en la enseñanzaNarrativas em contextos: tempo, pandemia e ser mulher na docênciaHumanityNarratives.TeachingTimeBeing a womanHumanidadesEnseñanzaNarrativasTiempoSer mujerDocênciaNarrativasTempoHistorias de vidaThe present work discusses a qualitative research on how female teachers working in higher education are able to form a more humane education, in the context of a pandemic and political crisis in 2020 Brazil. The data form a set of three narratives written by women professors who work at a public university, located in the Baixada Fluminense region, Rio de Janeiro state. The content of the writings was treated via MAXQDA software from the codings, relations, and analysis, and the results obtained indicated that the written stories present: the recurrence of the constitution of the woman teacher in the face of the imposition of a pandemic context that relates to a hybrid and estranged time. Analytical categories, when correlated, elucidate a humaneness - reunited and in construction of teaching in a suspended spacetime.El texto analiza una investigación cualitativa que se ocupa de la constitución de la humanidad de la enseñanza femenina en la educación superior en el contexto de la pandemia y la crisis política en Brasil en 2020. Los datos forman un conjunto de tres narrativas escritas por profesores que trabajan en una universidad pública, ubicada en la región de Baixada Fluminense, estado de Río de Janeiro. El contenido de los escritos fue tratado a través del software MAXQDA y se basó en las codificaciones, relaciones y análisis, y los resultados obtenidos indicaron que las historias escritas presentan: la recurrencia de la constitución de la mujer maestra frente a la imposición de un contexto pandémico que está relacionado con un tiempo híbrido y extraño. Las categorías analíticas, cuando están correlacionadas, aclaran a una humanidad - repertoriada y en estado de construcción de la enseñanza en un espacio-tiempo en suspensión.O texto dialoga sobre uma pesquisa qualitativa que trata sobre a constituição da humanidade da docência feminina no ensino superior, no contexto pandêmico e de crise política no Brasil no ano de 2020. Os dados formam um conjunto de três narrativas escritas por professoras que atuam em uma universidade pública, localizada na região da Baixada Fluminense, estado do Rio de Janeiro. O conteúdo das escritas foi tratado via software MAXQDA e partir das codificações, relações e análises, e os resultados obtidos indicaram que as histórias escritas apresentam: a recorrência da constituição da mulher professora diante da imposição de um contexto pandêmico que se relaciona com um tempo hibrido e estranhado. As categorias analíticas, quando correlacionadas, elucidam uma humanidade (repertoriada e em estado de construção) da docência em um espaço-tempo em suspensão.Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)2023-03-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/922810.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1105Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; Vol. 8 Núm. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1105REVUE BRÉSILIENNE DE RECHERCHE (AUTO)BIOGRAPHIQUE; Vol. 8 No. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1105Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; v. 8 n. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e11052525-426X10.31892/rbpab2525-426X.v8.n23reponame:Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficainstname:Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)instacron:BIOporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/9228/11242Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficainfo:eu-repo/semantics/openAccessoliveira, Luiza Alves deCosta, Adriana Alves FernandesGomes, Juaciara Barrozo2023-12-21T16:16:25Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/9228Revistahttp://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/indexhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/oai||esclementino@uol.com.br|| biographassociacao@gmail.com2525-426X2525-426Xopendoar:2023-12-21T16:16:25Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica - Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)false
dc.title.none.fl_str_mv Narratives in contexts: time, pandemic and being a woman in teaching
Narrativas en contextos: tiempo, pandemia y ser mujer en la enseñanza
Narrativas em contextos: tempo, pandemia e ser mulher na docência
title Narratives in contexts: time, pandemic and being a woman in teaching
spellingShingle Narratives in contexts: time, pandemic and being a woman in teaching
oliveira, Luiza Alves de
Humanity
Narratives.
Teaching
Time
Being a woman
Humanidades
Enseñanza
Narrativas
Tiempo
Ser mujer
Docência
Narrativas
Tempo
Historias de vida
title_short Narratives in contexts: time, pandemic and being a woman in teaching
title_full Narratives in contexts: time, pandemic and being a woman in teaching
title_fullStr Narratives in contexts: time, pandemic and being a woman in teaching
title_full_unstemmed Narratives in contexts: time, pandemic and being a woman in teaching
title_sort Narratives in contexts: time, pandemic and being a woman in teaching
author oliveira, Luiza Alves de
author_facet oliveira, Luiza Alves de
Costa, Adriana Alves Fernandes
Gomes, Juaciara Barrozo
author_role author
author2 Costa, Adriana Alves Fernandes
Gomes, Juaciara Barrozo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv oliveira, Luiza Alves de
Costa, Adriana Alves Fernandes
Gomes, Juaciara Barrozo
dc.subject.por.fl_str_mv Humanity
Narratives.
Teaching
Time
Being a woman
Humanidades
Enseñanza
Narrativas
Tiempo
Ser mujer
Docência
Narrativas
Tempo
Historias de vida
topic Humanity
Narratives.
Teaching
Time
Being a woman
Humanidades
Enseñanza
Narrativas
Tiempo
Ser mujer
Docência
Narrativas
Tempo
Historias de vida
description The present work discusses a qualitative research on how female teachers working in higher education are able to form a more humane education, in the context of a pandemic and political crisis in 2020 Brazil. The data form a set of three narratives written by women professors who work at a public university, located in the Baixada Fluminense region, Rio de Janeiro state. The content of the writings was treated via MAXQDA software from the codings, relations, and analysis, and the results obtained indicated that the written stories present: the recurrence of the constitution of the woman teacher in the face of the imposition of a pandemic context that relates to a hybrid and estranged time. Analytical categories, when correlated, elucidate a humaneness - reunited and in construction of teaching in a suspended spacetime.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/9228
10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1105
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/9228
identifier_str_mv 10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1105
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/9228/11242
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; Vol. 8 Núm. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1105
REVUE BRÉSILIENNE DE RECHERCHE (AUTO)BIOGRAPHIQUE; Vol. 8 No. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1105
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; v. 8 n. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1105
2525-426X
10.31892/rbpab2525-426X.v8.n23
reponame:Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
instname:Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
instacron:BIO
instname_str Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
instacron_str BIO
institution BIO
reponame_str Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
collection Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica - Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
repository.mail.fl_str_mv ||esclementino@uol.com.br|| biographassociacao@gmail.com
_version_ 1798325187742007296