Variations on the same theme: school, memory and teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica |
Texto Completo: | https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/16829 |
Resumo: | The article aims to analyze feelings and memories experienced in the schooling process, highlighting episodes and interventions of teachers who affected me. To this end, I dowed with a set of authors who understand the school as a social institution and relational public space that brings together teachers, students, employees and community around nucleating activities of Formation, very peculiar, in the field of symbolic goods. Supported in documentary sources of a varied nature and in the sensitive spaces of memory, the work discusses the inaugural acts of the school as a state agency and territory of meetings and formation of different and unequal. It suggests that shared experiences, built narratives, schooling activities and future opportunities collectively agreed at school, support themselves in the mediation of the teacher's work. |
id |
BIO-1_f1833c0f8bca2d2b9b570421081be85a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uneb.br:article/16829 |
network_acronym_str |
BIO-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica |
repository_id_str |
|
spelling |
Variations on the same theme: school, memory and teachersVariaciones sobre un mismo tema: escuela, memoria y maestrosVariações sobre um mesmo tema : escola, memória e professore(a)sNarrativa (Auto) biográficaEscolaMemóriaTrabalho do(a) professorNarrativa (ato)biográfica EscuelaMemoriaTrabajo del profesor(Self) biographical narrativeMemorySchoolTeacher's workThe article aims to analyze feelings and memories experienced in the schooling process, highlighting episodes and interventions of teachers who affected me. To this end, I dowed with a set of authors who understand the school as a social institution and relational public space that brings together teachers, students, employees and community around nucleating activities of Formation, very peculiar, in the field of symbolic goods. Supported in documentary sources of a varied nature and in the sensitive spaces of memory, the work discusses the inaugural acts of the school as a state agency and territory of meetings and formation of different and unequal. It suggests that shared experiences, built narratives, schooling activities and future opportunities collectively agreed at school, support themselves in the mediation of the teacher's work.El artículo tiene como objetivo analizar los sentimientos y los recuerdos experimentados en el proceso escolar, destacando episodios e intervenciones de los maestros que me afectaron. Con este fin, vi un conjunto de autores que entienden la escuela como una institución social y un espacio público relacional que reúne a maestros, estudiantes, empleados y comunidad en torno a actividades de formación de nucleas, muy peculiares, en el campo de los bienes simbólicos. Apoyado en fuentes documentales de naturaleza variada y en los espacios sensibles de la memoria, el trabajo analiza los actos inaugurales de la escuela como agencia estatal y territorio de reuniones y formación de diferentes y desiguales. Sugiere que las experiencias compartidas, las narraciones construidas, las actividades escolares y las oportunidades futuras acordadas colectivamente en la escuela, se apoyan en la mediación del trabajo del maestro.O artigo objetiva analisar sentimentos e lembranças vividos no processo de escolarização, destacando episódios e intervenções de professore(a)s que me afetaram. Para tanto, dialoguei com um conjunto de autore(a)s que entendem a escola como instituição social e espaço público relacional que reúne professore(a)s, aluno(a)s, funcionário(a)s e comunidade em torno de atividades nucleadoras de formação, muito peculiares, no campo dos bens simbólicos. Apoiada em fontes documentais de natureza variada e nos espaços sensíveis da memória, o trabalho discorre sobre os atos inaugurais da escola como agência do Estado e território de encontros e formação de diferentes e desiguais. Sugere que as vivências compartilhadas, as narrativas construídas, as atividades de escolarização e as oportunidades de futuro coletivamente acordadas na escola, se apoiam na mediação do trabalho do(a) professor(a).Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)2023-06-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/1682910.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1114Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; Vol. 8 Núm. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1114REVUE BRÉSILIENNE DE RECHERCHE (AUTO)BIOGRAPHIQUE; Vol. 8 No. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1114Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; v. 8 n. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e11142525-426X10.31892/rbpab2525-426X.v8.n23reponame:Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficainstname:Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)instacron:BIOporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/16829/11514Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficainfo:eu-repo/semantics/openAccessMazza, Débora2023-12-27T01:34:38Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/16829Revistahttp://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/indexhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/oai||esclementino@uol.com.br|| biographassociacao@gmail.com2525-426X2525-426Xopendoar:2023-12-27T01:34:38Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica - Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Variations on the same theme: school, memory and teachers Variaciones sobre un mismo tema: escuela, memoria y maestros Variações sobre um mesmo tema : escola, memória e professore(a)s |
title |
Variations on the same theme: school, memory and teachers |
spellingShingle |
Variations on the same theme: school, memory and teachers Mazza, Débora Narrativa (Auto) biográfica Escola Memória Trabalho do(a) professor Narrativa (ato)biográfica Escuela Memoria Trabajo del profesor (Self) biographical narrative Memory School Teacher's work |
title_short |
Variations on the same theme: school, memory and teachers |
title_full |
Variations on the same theme: school, memory and teachers |
title_fullStr |
Variations on the same theme: school, memory and teachers |
title_full_unstemmed |
Variations on the same theme: school, memory and teachers |
title_sort |
Variations on the same theme: school, memory and teachers |
author |
Mazza, Débora |
author_facet |
Mazza, Débora |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mazza, Débora |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Narrativa (Auto) biográfica Escola Memória Trabalho do(a) professor Narrativa (ato)biográfica Escuela Memoria Trabajo del profesor (Self) biographical narrative Memory School Teacher's work |
topic |
Narrativa (Auto) biográfica Escola Memória Trabalho do(a) professor Narrativa (ato)biográfica Escuela Memoria Trabajo del profesor (Self) biographical narrative Memory School Teacher's work |
description |
The article aims to analyze feelings and memories experienced in the schooling process, highlighting episodes and interventions of teachers who affected me. To this end, I dowed with a set of authors who understand the school as a social institution and relational public space that brings together teachers, students, employees and community around nucleating activities of Formation, very peculiar, in the field of symbolic goods. Supported in documentary sources of a varied nature and in the sensitive spaces of memory, the work discusses the inaugural acts of the school as a state agency and territory of meetings and formation of different and unequal. It suggests that shared experiences, built narratives, schooling activities and future opportunities collectively agreed at school, support themselves in the mediation of the teacher's work. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/16829 10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1114 |
url |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/16829 |
identifier_str_mv |
10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1114 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/16829/11514 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; Vol. 8 Núm. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1114 REVUE BRÉSILIENNE DE RECHERCHE (AUTO)BIOGRAPHIQUE; Vol. 8 No. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1114 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; v. 8 n. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1114 2525-426X 10.31892/rbpab2525-426X.v8.n23 reponame:Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica instname:Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph) instacron:BIO |
instname_str |
Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph) |
instacron_str |
BIO |
institution |
BIO |
reponame_str |
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica |
collection |
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica - Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph) |
repository.mail.fl_str_mv |
||esclementino@uol.com.br|| biographassociacao@gmail.com |
_version_ |
1798325189217353728 |