Variations on the same theme: school, memory and teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mazza, Débora
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/16829
Resumo: The article aims to analyze feelings and memories experienced in the schooling process, highlighting episodes and interventions of teachers who affected me. To this end, I dowed with a set of authors who understand the school as a social institution and relational public space that brings together teachers, students, employees and community around nucleating activities of Formation, very peculiar, in the field of symbolic goods. Supported in documentary sources of a varied nature and in the sensitive spaces of memory, the work discusses the inaugural acts of the school as a state agency and territory of meetings and formation of different and unequal. It suggests that shared experiences, built narratives, schooling activities and future opportunities collectively agreed at school, support themselves in the mediation of the teacher's work.
id BIO-1_f1833c0f8bca2d2b9b570421081be85a
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/16829
network_acronym_str BIO-1
network_name_str Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
repository_id_str
spelling Variations on the same theme: school, memory and teachersVariaciones sobre un mismo tema: escuela, memoria y maestrosVariações sobre um mesmo tema : escola, memória e professore(a)sNarrativa (Auto) biográficaEscolaMemóriaTrabalho do(a) professorNarrativa (ato)biográfica EscuelaMemoriaTrabajo del profesor(Self) biographical narrativeMemorySchoolTeacher's workThe article aims to analyze feelings and memories experienced in the schooling process, highlighting episodes and interventions of teachers who affected me. To this end, I dowed with a set of authors who understand the school as a social institution and relational public space that brings together teachers, students, employees and community around nucleating activities of Formation, very peculiar, in the field of symbolic goods. Supported in documentary sources of a varied nature and in the sensitive spaces of memory, the work discusses the inaugural acts of the school as a state agency and territory of meetings and formation of different and unequal. It suggests that shared experiences, built narratives, schooling activities and future opportunities collectively agreed at school, support themselves in the mediation of the teacher's work.El artículo tiene como objetivo analizar los sentimientos y los recuerdos experimentados en el proceso escolar, destacando episodios e intervenciones de los maestros que me afectaron. Con este fin, vi un conjunto de autores que entienden la escuela como una institución social y un espacio público relacional que reúne a maestros, estudiantes, empleados y comunidad en torno a actividades de formación de nucleas, muy peculiares, en el campo de los bienes simbólicos. Apoyado en fuentes documentales de naturaleza variada y en los espacios sensibles de la memoria, el trabajo analiza los actos inaugurales de la escuela como agencia estatal y territorio de reuniones y formación de diferentes y desiguales. Sugiere que las experiencias compartidas, las narraciones construidas, las actividades escolares y las oportunidades futuras acordadas colectivamente en la escuela, se apoyan en la mediación del trabajo del maestro.O artigo objetiva analisar sentimentos e lembranças vividos no processo de escolarização, destacando episódios e intervenções de professore(a)s que me afetaram. Para tanto, dialoguei com um conjunto de autore(a)s que entendem a escola como instituição social e espaço público relacional que reúne professore(a)s, aluno(a)s, funcionário(a)s e comunidade em torno de atividades nucleadoras de formação, muito peculiares, no campo dos bens simbólicos. Apoiada em fontes documentais de natureza variada e nos espaços sensíveis da memória, o trabalho discorre sobre os atos inaugurais da escola como agência do Estado e território de encontros e formação de diferentes e desiguais. Sugere que as vivências compartilhadas, as narrativas construídas, as atividades de escolarização e as oportunidades de futuro coletivamente acordadas na escola, se apoiam na mediação do trabalho do(a) professor(a).Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)2023-06-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/1682910.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1114Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; Vol. 8 Núm. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1114REVUE BRÉSILIENNE DE RECHERCHE (AUTO)BIOGRAPHIQUE; Vol. 8 No. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1114Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; v. 8 n. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e11142525-426X10.31892/rbpab2525-426X.v8.n23reponame:Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficainstname:Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)instacron:BIOporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/16829/11514Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográficainfo:eu-repo/semantics/openAccessMazza, Débora2023-12-27T01:34:38Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/16829Revistahttp://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/indexhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/oai||esclementino@uol.com.br|| biographassociacao@gmail.com2525-426X2525-426Xopendoar:2023-12-27T01:34:38Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica - Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)false
dc.title.none.fl_str_mv Variations on the same theme: school, memory and teachers
Variaciones sobre un mismo tema: escuela, memoria y maestros
Variações sobre um mesmo tema : escola, memória e professore(a)s
title Variations on the same theme: school, memory and teachers
spellingShingle Variations on the same theme: school, memory and teachers
Mazza, Débora
Narrativa (Auto) biográfica
Escola
Memória
Trabalho do(a) professor
Narrativa (ato)biográfica
Escuela
Memoria
Trabajo del profesor
(Self) biographical narrative
Memory
School
Teacher's work
title_short Variations on the same theme: school, memory and teachers
title_full Variations on the same theme: school, memory and teachers
title_fullStr Variations on the same theme: school, memory and teachers
title_full_unstemmed Variations on the same theme: school, memory and teachers
title_sort Variations on the same theme: school, memory and teachers
author Mazza, Débora
author_facet Mazza, Débora
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mazza, Débora
dc.subject.por.fl_str_mv Narrativa (Auto) biográfica
Escola
Memória
Trabalho do(a) professor
Narrativa (ato)biográfica
Escuela
Memoria
Trabajo del profesor
(Self) biographical narrative
Memory
School
Teacher's work
topic Narrativa (Auto) biográfica
Escola
Memória
Trabalho do(a) professor
Narrativa (ato)biográfica
Escuela
Memoria
Trabajo del profesor
(Self) biographical narrative
Memory
School
Teacher's work
description The article aims to analyze feelings and memories experienced in the schooling process, highlighting episodes and interventions of teachers who affected me. To this end, I dowed with a set of authors who understand the school as a social institution and relational public space that brings together teachers, students, employees and community around nucleating activities of Formation, very peculiar, in the field of symbolic goods. Supported in documentary sources of a varied nature and in the sensitive spaces of memory, the work discusses the inaugural acts of the school as a state agency and territory of meetings and formation of different and unequal. It suggests that shared experiences, built narratives, schooling activities and future opportunities collectively agreed at school, support themselves in the mediation of the teacher's work.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/16829
10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1114
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/16829
identifier_str_mv 10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1114
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/16829/11514
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; Vol. 8 Núm. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1114
REVUE BRÉSILIENNE DE RECHERCHE (AUTO)BIOGRAPHIQUE; Vol. 8 No. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1114
Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; v. 8 n. 23 (2023): Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica; e1114
2525-426X
10.31892/rbpab2525-426X.v8.n23
reponame:Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
instname:Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
instacron:BIO
instname_str Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
instacron_str BIO
institution BIO
reponame_str Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
collection Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica - Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph)
repository.mail.fl_str_mv ||esclementino@uol.com.br|| biographassociacao@gmail.com
_version_ 1798325189217353728