A pedagogia dos multiletramentos 25 anos depois : algumas (re)considerações
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp |
Texto Completo: | https://hdl.handle.net/20.500.12733/8357 |
Resumo: | Abstract: The purpose of this brief essay is re-read a critical review I wrote about the manifesto "A Pedagogy of Multiliteracies: Designing Social Fu-tures", authored by a group of researchers f rom Australia, England and the United States known as The New London Group, which completes 25 years in 2021. By carrying out a more up-to-date reading, I try to dis-cuss, in particular, the idea of contingent designs, term that I coined in 2016 based on the manifesto, in order to situate it in light of two inter-connected literacies events that were quite outstanding in the Brazil-ian political scenario in 2018, widely publicized by social networks: the truck drivers’ strike and the presidential elections |
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A pedagogia dos multiletramentos 25 anos depois : algumas (re)consideraçõesA Pedagogy of Multiliteracies 25 years later : some (re)considerationsA pedagogia dos multiletramentos 25 anos depois : algumas reconsideraçõesA Pedagogy of Multiliteracies 25 years later : some reconsiderationsMultiletramentosRedes sociaisMultiliteraciesSocial networksDesigns contingenciaisArtigo originalAbstract: The purpose of this brief essay is re-read a critical review I wrote about the manifesto "A Pedagogy of Multiliteracies: Designing Social Fu-tures", authored by a group of researchers f rom Australia, England and the United States known as The New London Group, which completes 25 years in 2021. By carrying out a more up-to-date reading, I try to dis-cuss, in particular, the idea of contingent designs, term that I coined in 2016 based on the manifesto, in order to situate it in light of two inter-connected literacies events that were quite outstanding in the Brazil-ian political scenario in 2018, widely publicized by social networks: the truck drivers’ strike and the presidential electionsResumo: O objetivo deste breve ensaio é fazer uma releitura de uma resenha crítica que escrevi sobre o manifesto "A Pedagogy of Multiliteracies: Designing Social Futures", de autoria de um grupo de pesquisadores provenientes da Austrália, da Inglaterra e dos Estados Unidos conheci-do como The New London Group, que completa 25 anos em 2021. Ao realizar uma leitura mais atualizada, procuro discutir, em particular, a ideia de designs contingenciais, termo que cunhei em 2016 com base no manifesto, com o fito de situá-lo à luz de dois eventos de letramen-tos interligados que foram bastante marcantes no cenário político bra-sileiro em 2018, amplamente divulgados por redes sociais: a greve dos caminhoneiros e as eleições presidenciaisAbertoUNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINASPinheiro, Petrilson Alan, 1977-2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://hdl.handle.net/20.500.12733/8357PINHEIRO, Petrilson Alan. A pedagogia dos multiletramentos 25 anos depois: algumas (re)considerações. Linguagem em foco. Fortaleza, CE : Universidade Estadual do Ceará/Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada, 2021. Vol. 58, n. 2 Homenagem aos 25 anos da publicação do Manifesto da Pedagogia dos Multiletramentos (jun., 2021). Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/8357. Acesso em: 7 mai. 2024.https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/1266405porreponame:Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicampinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-04-11T16:00:31Zoai:https://www.repositorio.unicamp.br/:1266405Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unicamp.br/oai/requestreposip@unicamp.bropendoar:2023-04-11T16:00:31Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
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