Alfabetização científica e iniciação científica: da assimilação de conceitos ao comportamento científico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RevistaBrasileiradePós-Graduação |
Texto Completo: | http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/1472 |
Resumo: | This paper deals with the promotion of literacy and scientific initiation among students from the basic education network, as the responsibility of postgraduate students of stricto sensu programs, since 2012, in the House of Science (Hemocentro de Ribeirão Preto), an integral project of the National Science Institute and Technology (INCT) in Stem Cells and Cancer Cell Therapy in Cancer. In ten meetings, after the presentation of scientific content to the students, and a dialogical clarification of any doubts, it is verified, through qualitative research, the ability of these students to identify and to analyze the presented themes. In specific cases, the project emphasizes teaching and learning peculiarities evidenced during its validity, namely: anticipating the practice of teaching with science and technology with future professionals of higher education and improving the cognitive abilities reflected in the student’s academic performance, respectively. |
id |
CAPES-1_138c67ef39e3f58371e9467f61ac4105 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.192.168.0.141:article/1472 |
network_acronym_str |
CAPES-1 |
network_name_str |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
spelling |
Alfabetização científica e iniciação científica: da assimilação de conceitos ao comportamento científicoScientific literacy and scientific initiation: the assimilation of concepts into scientific behaviorAlfabetización científica e iniciación científica: de la asimilación de conceptos al comportamiento científicoEducaçãoAlfabetização Científica. Iniciação Científica. Assimilação de Conceitos. Comportamento Científico. Adolescentes. Casa da Ciência.Scientific Literacy. Scientific research. Assimilation of Concepts. Scientific Behavior. Adolescents. House of Science.Alfabetización Científica. Iniciación Científica. Asimilación de conceptos. Comportamiento Científico. Adolescentes. Casa de la Ciencia.This paper deals with the promotion of literacy and scientific initiation among students from the basic education network, as the responsibility of postgraduate students of stricto sensu programs, since 2012, in the House of Science (Hemocentro de Ribeirão Preto), an integral project of the National Science Institute and Technology (INCT) in Stem Cells and Cancer Cell Therapy in Cancer. In ten meetings, after the presentation of scientific content to the students, and a dialogical clarification of any doubts, it is verified, through qualitative research, the ability of these students to identify and to analyze the presented themes. In specific cases, the project emphasizes teaching and learning peculiarities evidenced during its validity, namely: anticipating the practice of teaching with science and technology with future professionals of higher education and improving the cognitive abilities reflected in the student’s academic performance, respectively.Este trabajo trata de la promoción de la alfabetización y la iniciación científica entre los estudiantes de la red de educación básica, bajo la responsabilidad de los estudiantes de posgrado de los programas stricto sensu, desde 2012, en la Casa de la Ciencia (Hemocentro de Ribeirão Preto), un proyecto integral del Instituto Nacional de Ciencia y Tecnología (INCT) en células madre y terapia celular adoptiva (o terapia celular contra el cáncer). En diez encuentros, después de la presentación de contenidos científicos a los alumnos, y aclaración dialogada de eventuales dudas, se verificó, através de investigación cualitativa, la capacidad de estos contenidos en identificar y analizar los temas presentados. En casos puntuales, el proyecto resalta peculiaridades docentes y discentes evidenciadas durante su vigencia, a saber: anticipar la práctica de enseñanza con ciencia y tecnología junto a futuros profesionales de la educación superior y perfeccionar las habilidades cognitivas reflejadas en el desempeño escolar.Este trabalho trata da promoção de alfabetização e iniciação científicas em alunos da rede básica de ensino, desenvolvidas por pós-graduandos de programas stricto sensu atuantes, desde 2012, na Casa da Ciência (Hemocentro de Ribeirão Preto), projeto integrante do Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia (INCT) em Células-Tronco e Terapia Celular no Câncer. Em dez encontros, após a apresentação de conteúdos científicos aos alunos, e esclarecimento dialogado de eventuais dúvidas, verifica-se, através de pesquisa qualitativa, a capacidade destes em identificar, e analisar, os temas apresentados. Em casos pontuais, o projeto ressalta peculiaridades docentes e discentes evidenciadas durante sua vigência, a saber: antecipar a prática de ensinar com ciência e tecnologia junto a futuros profissionais da educação superior e aprimorar as habilidades cognitivas refletidas no desempenho escolar discente, respectivamente.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoCNPqSantos, Rosemary Conceição dosBarbieri, Marisa RamosSanchez, Roberto Galetti2017-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/147210.21713/2358-2332.2017.v14.1472RBPG; v. 14 (2017)Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 14 (2017)2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/1472/pdf##submission.copyrightStatement##info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:50:16Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Alfabetização científica e iniciação científica: da assimilação de conceitos ao comportamento científico Scientific literacy and scientific initiation: the assimilation of concepts into scientific behavior Alfabetización científica e iniciación científica: de la asimilación de conceptos al comportamiento científico |
title |
Alfabetização científica e iniciação científica: da assimilação de conceitos ao comportamento científico |
spellingShingle |
Alfabetização científica e iniciação científica: da assimilação de conceitos ao comportamento científico Santos, Rosemary Conceição dos Educação Alfabetização Científica. Iniciação Científica. Assimilação de Conceitos. Comportamento Científico. Adolescentes. Casa da Ciência. Scientific Literacy. Scientific research. Assimilation of Concepts. Scientific Behavior. Adolescents. House of Science. Alfabetización Científica. Iniciación Científica. Asimilación de conceptos. Comportamiento Científico. Adolescentes. Casa de la Ciencia. |
title_short |
Alfabetização científica e iniciação científica: da assimilação de conceitos ao comportamento científico |
title_full |
Alfabetização científica e iniciação científica: da assimilação de conceitos ao comportamento científico |
title_fullStr |
Alfabetização científica e iniciação científica: da assimilação de conceitos ao comportamento científico |
title_full_unstemmed |
Alfabetização científica e iniciação científica: da assimilação de conceitos ao comportamento científico |
title_sort |
Alfabetização científica e iniciação científica: da assimilação de conceitos ao comportamento científico |
author |
Santos, Rosemary Conceição dos |
author_facet |
Santos, Rosemary Conceição dos Barbieri, Marisa Ramos Sanchez, Roberto Galetti |
author_role |
author |
author2 |
Barbieri, Marisa Ramos Sanchez, Roberto Galetti |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
CNPq |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Rosemary Conceição dos Barbieri, Marisa Ramos Sanchez, Roberto Galetti |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Alfabetização Científica. Iniciação Científica. Assimilação de Conceitos. Comportamento Científico. Adolescentes. Casa da Ciência. Scientific Literacy. Scientific research. Assimilation of Concepts. Scientific Behavior. Adolescents. House of Science. Alfabetización Científica. Iniciación Científica. Asimilación de conceptos. Comportamiento Científico. Adolescentes. Casa de la Ciencia. |
topic |
Educação Alfabetização Científica. Iniciação Científica. Assimilação de Conceitos. Comportamento Científico. Adolescentes. Casa da Ciência. Scientific Literacy. Scientific research. Assimilation of Concepts. Scientific Behavior. Adolescents. House of Science. Alfabetización Científica. Iniciación Científica. Asimilación de conceptos. Comportamiento Científico. Adolescentes. Casa de la Ciencia. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This paper deals with the promotion of literacy and scientific initiation among students from the basic education network, as the responsibility of postgraduate students of stricto sensu programs, since 2012, in the House of Science (Hemocentro de Ribeirão Preto), an integral project of the National Science Institute and Technology (INCT) in Stem Cells and Cancer Cell Therapy in Cancer. In ten meetings, after the presentation of scientific content to the students, and a dialogical clarification of any doubts, it is verified, through qualitative research, the ability of these students to identify and to analyze the presented themes. In specific cases, the project emphasizes teaching and learning peculiarities evidenced during its validity, namely: anticipating the practice of teaching with science and technology with future professionals of higher education and improving the cognitive abilities reflected in the student’s academic performance, respectively. Este trabajo trata de la promoción de la alfabetización y la iniciación científica entre los estudiantes de la red de educación básica, bajo la responsabilidad de los estudiantes de posgrado de los programas stricto sensu, desde 2012, en la Casa de la Ciencia (Hemocentro de Ribeirão Preto), un proyecto integral del Instituto Nacional de Ciencia y Tecnología (INCT) en células madre y terapia celular adoptiva (o terapia celular contra el cáncer). En diez encuentros, después de la presentación de contenidos científicos a los alumnos, y aclaración dialogada de eventuales dudas, se verificó, através de investigación cualitativa, la capacidad de estos contenidos en identificar y analizar los temas presentados. En casos puntuales, el proyecto resalta peculiaridades docentes y discentes evidenciadas durante su vigencia, a saber: anticipar la práctica de enseñanza con ciencia y tecnología junto a futuros profesionales de la educación superior y perfeccionar las habilidades cognitivas reflejadas en el desempeño escolar. Este trabalho trata da promoção de alfabetização e iniciação científicas em alunos da rede básica de ensino, desenvolvidas por pós-graduandos de programas stricto sensu atuantes, desde 2012, na Casa da Ciência (Hemocentro de Ribeirão Preto), projeto integrante do Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia (INCT) em Células-Tronco e Terapia Celular no Câncer. Em dez encontros, após a apresentação de conteúdos científicos aos alunos, e esclarecimento dialogado de eventuais dúvidas, verifica-se, através de pesquisa qualitativa, a capacidade destes em identificar, e analisar, os temas apresentados. Em casos pontuais, o projeto ressalta peculiaridades docentes e discentes evidenciadas durante sua vigência, a saber: antecipar a prática de ensinar com ciência e tecnologia junto a futuros profissionais da educação superior e aprimorar as habilidades cognitivas refletidas no desempenho escolar discente, respectivamente. |
description |
This paper deals with the promotion of literacy and scientific initiation among students from the basic education network, as the responsibility of postgraduate students of stricto sensu programs, since 2012, in the House of Science (Hemocentro de Ribeirão Preto), an integral project of the National Science Institute and Technology (INCT) in Stem Cells and Cancer Cell Therapy in Cancer. In ten meetings, after the presentation of scientific content to the students, and a dialogical clarification of any doubts, it is verified, through qualitative research, the ability of these students to identify and to analyze the presented themes. In specific cases, the project emphasizes teaching and learning peculiarities evidenced during its validity, namely: anticipating the practice of teaching with science and technology with future professionals of higher education and improving the cognitive abilities reflected in the student’s academic performance, respectively. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-14 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/1472 10.21713/2358-2332.2017.v14.1472 |
url |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/1472 |
identifier_str_mv |
10.21713/2358-2332.2017.v14.1472 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/1472/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
##submission.copyrightStatement## info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
##submission.copyrightStatement## |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pós-Graduação |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pós-Graduação |
dc.source.none.fl_str_mv |
RBPG; v. 14 (2017) Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 14 (2017) 2358-2332 1806-8405 reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduação instname:CAPES instacron:CAPES |
reponame_str |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
collection |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
instname_str |
CAPES |
instacron_str |
CAPES |
institution |
CAPES |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1639987073695875072 |