Indicadores institucionais e a avaliação da pós-graduação

Bibliographic Details
Main Author: Bittencourt, Hélio Radke
Publication Date: 2012
Other Authors: Audy, Jorge Luis Nicolas, Rodrigues, Alziro César de Morais, Casartelli, Alam de Oliveira
Format: Article
Language: por
Source: RevistaBrasileiradePós-Graduação
Download full: http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/353
Summary: Brazilian education has been evaluated in a growing number of large-scale assessments from basic to post-graduation levels. Currently, among all the processes in use, the evaluation system of Capes is the most consolidated, and its grades have composed the General Index for Programs (IGC) since 2008. Considering the importance of graduate studies in the composition of the IGC, and based on the analysis of this indicator, this paper proposes a formulation of new institutional indicators pertaining to graduate study. This proposition, inspired by the IGC, considers the number of programs and the quantity of students enrolled as well as the Capes grade.
id CAPES-1_2fc2ffa65609568cd63381193b46c84f
oai_identifier_str oai:ojs.192.168.0.141:article/353
network_acronym_str CAPES-1
network_name_str RevistaBrasileiradePós-Graduação
spelling Indicadores institucionais e a avaliação da pós-graduaçãoInstitutional indicadors and the evaluation of graduate educationIndicadores institucionales y la evaluación del posgradoEvaluation of Graduate Programs. Institutional Indexes. Graduate Studies. IGC.Evaluación del Posgrado. Indicadores Institucionales. Enseñanza de Posgrado. IGC.Brazilian education has been evaluated in a growing number of large-scale assessments from basic to post-graduation levels. Currently, among all the processes in use, the evaluation system of Capes is the most consolidated, and its grades have composed the General Index for Programs (IGC) since 2008. Considering the importance of graduate studies in the composition of the IGC, and based on the analysis of this indicator, this paper proposes a formulation of new institutional indicators pertaining to graduate study. This proposition, inspired by the IGC, considers the number of programs and the quantity of students enrolled as well as the Capes grade.A educação brasileira tem sido objeto de um número crescentede avaliações em larga escala desde o nível básico até a pós-graduação.Dentre todos os processos atualmente em vigor, aquele que seencontra mais consolidado é o sistema de avaliação da Capes, cujos conceitos passaram a compor, desde 2008, o Índice Geral de Cursos(IGC). Considerando a importância da pós-graduação na composiçãodo IGC, e com base na análise dos componentes desse indicador, esteartigo apresenta resultados e propõe a formulação de um novo indicadorinstitucional de qualidade exclusivo para a pós-graduação stricto sensu.Essa proposição, inspirada no IGC, considera a quantidade de programas,o número de alunos matriculados e os conceitos Capes.La educación brasileña ha sido objeto de un creciente número de evaluaciones a gran escala de la educación primaria al posgrado. Entre todos los procesos actualmente en marcha, el sistema que se encuentra más consolidado es la evaluación de la CAPES, cuyos conceptos pasaron a formar, desde 2008, el Índice General de Cursos (IGC). Teniendo en cuenta la importancia del posgrado en la composición del IGC, y con base en el análisis de los componentes de este indicador, en este artículo se presentan los resultados y se propone la formulación de un nuevo indicador institucional de calidad exclusivo para el posgrado stricto sensu. Esta propuesta, inspirada en el IGC, considera la cantidad de programas, el número de alumnos matriculados y los conceptos CAPES.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoBittencourt, Hélio RadkeAudy, Jorge Luis NicolasRodrigues, Alziro César de MoraisCasartelli, Alam de Oliveira2012-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/35310.21713/2358-2332.2012.v9.353RBPG; v. 9, n. 18 (2012)Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 9, n. 18 (2012)2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/353/297##submission.copyrightStatement##info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:50:36Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Indicadores institucionais e a avaliação da pós-graduação
Institutional indicadors and the evaluation of graduate education
Indicadores institucionales y la evaluación del posgrado
title Indicadores institucionais e a avaliação da pós-graduação
spellingShingle Indicadores institucionais e a avaliação da pós-graduação
Bittencourt, Hélio Radke
Evaluation of Graduate Programs. Institutional Indexes. Graduate Studies. IGC.
Evaluación del Posgrado. Indicadores Institucionales. Enseñanza de Posgrado. IGC.
title_short Indicadores institucionais e a avaliação da pós-graduação
title_full Indicadores institucionais e a avaliação da pós-graduação
title_fullStr Indicadores institucionais e a avaliação da pós-graduação
title_full_unstemmed Indicadores institucionais e a avaliação da pós-graduação
title_sort Indicadores institucionais e a avaliação da pós-graduação
author Bittencourt, Hélio Radke
author_facet Bittencourt, Hélio Radke
Audy, Jorge Luis Nicolas
Rodrigues, Alziro César de Morais
Casartelli, Alam de Oliveira
author_role author
author2 Audy, Jorge Luis Nicolas
Rodrigues, Alziro César de Morais
Casartelli, Alam de Oliveira
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Bittencourt, Hélio Radke
Audy, Jorge Luis Nicolas
Rodrigues, Alziro César de Morais
Casartelli, Alam de Oliveira
dc.subject.none.fl_str_mv



dc.subject.por.fl_str_mv Evaluation of Graduate Programs. Institutional Indexes. Graduate Studies. IGC.
Evaluación del Posgrado. Indicadores Institucionales. Enseñanza de Posgrado. IGC.
topic Evaluation of Graduate Programs. Institutional Indexes. Graduate Studies. IGC.
Evaluación del Posgrado. Indicadores Institucionales. Enseñanza de Posgrado. IGC.
dc.description.none.fl_txt_mv Brazilian education has been evaluated in a growing number of large-scale assessments from basic to post-graduation levels. Currently, among all the processes in use, the evaluation system of Capes is the most consolidated, and its grades have composed the General Index for Programs (IGC) since 2008. Considering the importance of graduate studies in the composition of the IGC, and based on the analysis of this indicator, this paper proposes a formulation of new institutional indicators pertaining to graduate study. This proposition, inspired by the IGC, considers the number of programs and the quantity of students enrolled as well as the Capes grade.
A educação brasileira tem sido objeto de um número crescentede avaliações em larga escala desde o nível básico até a pós-graduação.Dentre todos os processos atualmente em vigor, aquele que seencontra mais consolidado é o sistema de avaliação da Capes, cujos conceitos passaram a compor, desde 2008, o Índice Geral de Cursos(IGC). Considerando a importância da pós-graduação na composiçãodo IGC, e com base na análise dos componentes desse indicador, esteartigo apresenta resultados e propõe a formulação de um novo indicadorinstitucional de qualidade exclusivo para a pós-graduação stricto sensu.Essa proposição, inspirada no IGC, considera a quantidade de programas,o número de alunos matriculados e os conceitos Capes.
La educación brasileña ha sido objeto de un creciente número de evaluaciones a gran escala de la educación primaria al posgrado. Entre todos los procesos actualmente en marcha, el sistema que se encuentra más consolidado es la evaluación de la CAPES, cuyos conceptos pasaron a formar, desde 2008, el Índice General de Cursos (IGC). Teniendo en cuenta la importancia del posgrado en la composición del IGC, y con base en el análisis de los componentes de este indicador, en este artículo se presentan los resultados y se propone la formulación de un nuevo indicador institucional de calidad exclusivo para el posgrado stricto sensu. Esta propuesta, inspirada en el IGC, considera la cantidad de programas, el número de alumnos matriculados y los conceptos CAPES.
description Brazilian education has been evaluated in a growing number of large-scale assessments from basic to post-graduation levels. Currently, among all the processes in use, the evaluation system of Capes is the most consolidated, and its grades have composed the General Index for Programs (IGC) since 2008. Considering the importance of graduate studies in the composition of the IGC, and based on the analysis of this indicator, this paper proposes a formulation of new institutional indicators pertaining to graduate study. This proposition, inspired by the IGC, considers the number of programs and the quantity of students enrolled as well as the Capes grade.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-12-31
dc.type.none.fl_str_mv


dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/353
10.21713/2358-2332.2012.v9.353
url http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/353
identifier_str_mv 10.21713/2358-2332.2012.v9.353
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/353/297
dc.rights.driver.fl_str_mv ##submission.copyrightStatement##
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv ##submission.copyrightStatement##
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pós-Graduação
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pós-Graduação
dc.source.none.fl_str_mv RBPG; v. 9, n. 18 (2012)
Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 9, n. 18 (2012)
2358-2332
1806-8405
reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduação
instname:CAPES
instacron:CAPES
reponame_str RevistaBrasileiradePós-Graduação
collection RevistaBrasileiradePós-Graduação
instname_str CAPES
instacron_str CAPES
institution CAPES
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1639987074184511489