Usability study of the CAPES scientific journals portal: an analysis of the profile student users at UFPE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares Pinto Ferreira, Sueli Mara
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Martinez, Maria Laura, Galindo, Marcos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RevistaBrasileiradePós-Graduação
Texto Completo: http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/211
Resumo: This work presents preliminary results of research being developed among members of the student academic community of the Federal University of Pernambuco (UFPE) about search and use patterns of the scientific information on the internet. This research focuses on the study of the use of the CAPES Portal by graduate students and former students. Through an on-line survey sent to about 4251 students and alumni of MSc and PhD programs, 407 respondents provided information on five variables: (1) personal characteristics, (2) current relationship with UFPE (3) internet use and resources (4) scientific information use, and (5) expectations related to scientific information systems. Difficulties associated with Portal use were identified with respect to both knowledge of its potential and unfamiliarity with the scientific communication process itself.
id CAPES-1_74f568b96695469923ccf286de7dec9c
oai_identifier_str oai:ojs.192.168.0.141:article/211
network_acronym_str CAPES-1
network_name_str RevistaBrasileiradePós-Graduação
spelling Usability study of the CAPES scientific journals portal: an analysis of the profile student users at UFPEEstudo de usabilidade do Portal de Periódicos da Capes: análise de perfil do usuário discente da UFPEEstudio de la usabilidad del Portal de Periódicos de la Capes: análisis del perfil del usuario discente de la UFPEUsability. Graduate Program. CAPES Journals Portal. UFPE.Usabilidade. Pós-Graduação. Portal Periódicos Capes. UFPE.Usabilidad. Posgrado. Portal Periódicos de la Capes. UFPE.This work presents preliminary results of research being developed among members of the student academic community of the Federal University of Pernambuco (UFPE) about search and use patterns of the scientific information on the internet. This research focuses on the study of the use of the CAPES Portal by graduate students and former students. Through an on-line survey sent to about 4251 students and alumni of MSc and PhD programs, 407 respondents provided information on five variables: (1) personal characteristics, (2) current relationship with UFPE (3) internet use and resources (4) scientific information use, and (5) expectations related to scientific information systems. Difficulties associated with Portal use were identified with respect to both knowledge of its potential and unfamiliarity with the scientific communication process itself.Apresenta resultados preliminares de pesquisa que está sendo desenvolvida entre os membros da comunidade acadêmica da Universidade Federal de Pernambuco sobre padrões de busca e uso da informação científica na internet. A investigação foca especialmente o estudo do usuário e do uso do Portal Capes por alunos e ex-alunos de pós-graduação. Por meio de um questionário on-line, enviado a cerca de quatro mil alunos e ex-alunos dos programas de mestrado e doutorado; 407 respondentes forneceram subsídios para o estudo de cinco variáveis: (1) características pessoais; (2) vínculo atual com a UFPE; (3) recursos e uso da internet; (4) uso da informação científica; e (5) expectativa em relação aos sistemas de informação científica. Foram identificadas dificuldades no uso do Portal tanto no que se refere ao conhecimento de suas potencialidades quanto ao desconhecimento do processo da comunicação científica em si.Presenta resultados preliminares de la investigación que está siendo desarrollada entre los miembros de la comunidad académica de la Universidad Federal de Pernambuco sobre modelos de búsqueda y uso de la información científica en Internet. La investigación enfoca especialmente el estudio del usuario y del uso del Portal Capes por alumnos y exalumnos de posgrado. Por medio de un cuestionario on-line, enviado a cerca de cuatro mil alumnos y exalumnos de los programas de maestría y doctorado; 407 de ellos brindaron información para el estudio de cinco variables: (1) características personales; (2) vínculo actual con la UFPE; (3) recursos y uso de Internet; (4) uso de la información científica; y (5) expectativa con relación a los sistemas de información científica. Fueron identificadas dificultades en el uso del Portal tanto en lo que se refiere al conocimiento de sus potencialidades como al desconocimiento del proceso de la comunicación científica en sí.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoSoares Pinto Ferreira, Sueli MaraMartinez, Maria LauraGalindo, Marcos2011-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/21110.21713/2358-2332.2011.v8.211RBPG; v. 8, n. 15 (2011)Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 8, n. 15 (2011)2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/211/201##submission.copyrightStatement##info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:51:15Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Usability study of the CAPES scientific journals portal: an analysis of the profile student users at UFPE
Estudo de usabilidade do Portal de Periódicos da Capes: análise de perfil do usuário discente da UFPE
Estudio de la usabilidad del Portal de Periódicos de la Capes: análisis del perfil del usuario discente de la UFPE
title Usability study of the CAPES scientific journals portal: an analysis of the profile student users at UFPE
spellingShingle Usability study of the CAPES scientific journals portal: an analysis of the profile student users at UFPE
Soares Pinto Ferreira, Sueli Mara
Usability. Graduate Program. CAPES Journals Portal. UFPE.
Usabilidade. Pós-Graduação. Portal Periódicos Capes. UFPE.
Usabilidad. Posgrado. Portal Periódicos de la Capes. UFPE.
title_short Usability study of the CAPES scientific journals portal: an analysis of the profile student users at UFPE
title_full Usability study of the CAPES scientific journals portal: an analysis of the profile student users at UFPE
title_fullStr Usability study of the CAPES scientific journals portal: an analysis of the profile student users at UFPE
title_full_unstemmed Usability study of the CAPES scientific journals portal: an analysis of the profile student users at UFPE
title_sort Usability study of the CAPES scientific journals portal: an analysis of the profile student users at UFPE
author Soares Pinto Ferreira, Sueli Mara
author_facet Soares Pinto Ferreira, Sueli Mara
Martinez, Maria Laura
Galindo, Marcos
author_role author
author2 Martinez, Maria Laura
Galindo, Marcos
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Soares Pinto Ferreira, Sueli Mara
Martinez, Maria Laura
Galindo, Marcos
dc.subject.none.fl_str_mv


dc.subject.por.fl_str_mv Usability. Graduate Program. CAPES Journals Portal. UFPE.
Usabilidade. Pós-Graduação. Portal Periódicos Capes. UFPE.
Usabilidad. Posgrado. Portal Periódicos de la Capes. UFPE.
topic Usability. Graduate Program. CAPES Journals Portal. UFPE.
Usabilidade. Pós-Graduação. Portal Periódicos Capes. UFPE.
Usabilidad. Posgrado. Portal Periódicos de la Capes. UFPE.
dc.description.none.fl_txt_mv This work presents preliminary results of research being developed among members of the student academic community of the Federal University of Pernambuco (UFPE) about search and use patterns of the scientific information on the internet. This research focuses on the study of the use of the CAPES Portal by graduate students and former students. Through an on-line survey sent to about 4251 students and alumni of MSc and PhD programs, 407 respondents provided information on five variables: (1) personal characteristics, (2) current relationship with UFPE (3) internet use and resources (4) scientific information use, and (5) expectations related to scientific information systems. Difficulties associated with Portal use were identified with respect to both knowledge of its potential and unfamiliarity with the scientific communication process itself.
Apresenta resultados preliminares de pesquisa que está sendo desenvolvida entre os membros da comunidade acadêmica da Universidade Federal de Pernambuco sobre padrões de busca e uso da informação científica na internet. A investigação foca especialmente o estudo do usuário e do uso do Portal Capes por alunos e ex-alunos de pós-graduação. Por meio de um questionário on-line, enviado a cerca de quatro mil alunos e ex-alunos dos programas de mestrado e doutorado; 407 respondentes forneceram subsídios para o estudo de cinco variáveis: (1) características pessoais; (2) vínculo atual com a UFPE; (3) recursos e uso da internet; (4) uso da informação científica; e (5) expectativa em relação aos sistemas de informação científica. Foram identificadas dificuldades no uso do Portal tanto no que se refere ao conhecimento de suas potencialidades quanto ao desconhecimento do processo da comunicação científica em si.
Presenta resultados preliminares de la investigación que está siendo desarrollada entre los miembros de la comunidad académica de la Universidad Federal de Pernambuco sobre modelos de búsqueda y uso de la información científica en Internet. La investigación enfoca especialmente el estudio del usuario y del uso del Portal Capes por alumnos y exalumnos de posgrado. Por medio de un cuestionario on-line, enviado a cerca de cuatro mil alumnos y exalumnos de los programas de maestría y doctorado; 407 de ellos brindaron información para el estudio de cinco variables: (1) características personales; (2) vínculo actual con la UFPE; (3) recursos y uso de Internet; (4) uso de la información científica; y (5) expectativa con relación a los sistemas de información científica. Fueron identificadas dificultades en el uso del Portal tanto en lo que se refiere al conocimiento de sus potencialidades como al desconocimiento del proceso de la comunicación científica en sí.
description This work presents preliminary results of research being developed among members of the student academic community of the Federal University of Pernambuco (UFPE) about search and use patterns of the scientific information on the internet. This research focuses on the study of the use of the CAPES Portal by graduate students and former students. Through an on-line survey sent to about 4251 students and alumni of MSc and PhD programs, 407 respondents provided information on five variables: (1) personal characteristics, (2) current relationship with UFPE (3) internet use and resources (4) scientific information use, and (5) expectations related to scientific information systems. Difficulties associated with Portal use were identified with respect to both knowledge of its potential and unfamiliarity with the scientific communication process itself.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-03-31
dc.type.none.fl_str_mv


dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/211
10.21713/2358-2332.2011.v8.211
url http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/211
identifier_str_mv 10.21713/2358-2332.2011.v8.211
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/211/201
dc.rights.driver.fl_str_mv ##submission.copyrightStatement##
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv ##submission.copyrightStatement##
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pós-Graduação
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pós-Graduação
dc.source.none.fl_str_mv RBPG; v. 8, n. 15 (2011)
Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 8, n. 15 (2011)
2358-2332
1806-8405
reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduação
instname:CAPES
instacron:CAPES
reponame_str RevistaBrasileiradePós-Graduação
collection RevistaBrasileiradePós-Graduação
instname_str CAPES
instacron_str CAPES
institution CAPES
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1639987075091529728