Experiencing teaching practice in Chemistry by means of PIBID: introduction of experimental activities at public schools

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Weber, Karen Cacilda
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Almeida, Elba Cristina Santos de, da Fonseca, Maria Gardennia, Brasilino, Maria das Graças Azevedo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RevistaBrasileiradePós-Graduação
Texto Completo: http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/254
Resumo: In the present work, we present a report on the situations experienced by students from the Chemistry Department of Universidade Federal da Paraíba who participate in the Institutional Scholarship Program for Teacher Initiation (PIBID). The idea behind the project is based on an attempt to enrich our undergraduate teaching program through the introduction in public high schools of interventions such as experimentation, which play a crucial role in chemistry teaching. The experiences are analyzed for the impact that they can have on the learning process for high school students and also for the academic training of future teachers. It can be noticed that the engagement of students in the project represents a rich opportunity for the construction of a thoughtful and innovative teaching identity.
id CAPES-1_8f81dfa52f95695f6e8418d0c81ced8c
oai_identifier_str oai:ojs.192.168.0.141:article/254
network_acronym_str CAPES-1
network_name_str RevistaBrasileiradePós-Graduação
spelling Experiencing teaching practice in Chemistry by means of PIBID: introduction of experimental activities at public schoolsExperimentando la práctica docente en Química a través del Pibid: introducción de actividades experimentales en las escuelas públicasVivenciando a prática docente em Química por meio do Pibid: introdução de atividades experimentais em escolas públicasPIBID. Chemistry Teaching. Teaching Practice.Pibid. Ensino de Química. Prática DocentePibid. Enseñanza de Química. Práctica Docente.In the present work, we present a report on the situations experienced by students from the Chemistry Department of Universidade Federal da Paraíba who participate in the Institutional Scholarship Program for Teacher Initiation (PIBID). The idea behind the project is based on an attempt to enrich our undergraduate teaching program through the introduction in public high schools of interventions such as experimentation, which play a crucial role in chemistry teaching. The experiences are analyzed for the impact that they can have on the learning process for high school students and also for the academic training of future teachers. It can be noticed that the engagement of students in the project represents a rich opportunity for the construction of a thoughtful and innovative teaching identity.No presente trabalho, apresentamos um relato das experiências vivenciadas pelos bolsistas do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid), do Departamento de Química da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). A concepção do projeto fundamenta-se na valorização da licenciatura por meio da introdução de intervenções pedagógicas em escolas públicas, como a experimentação, que desempenha um papel fundamental no ensino de Química. As situações vivenciadas são analisadas quanto ao impacto que tais atividades podem ter na aprendizagem dos alunos das escolas atendidas pelo projeto, bem como na formação dos futuros docentes. Percebe-se que a participação dos alunos da licenciatura no projeto tem se mostrado uma oportunidade enriquecedora para a construção de uma identidade docente reflexiva e inovadora.En el presente trabajo, presentamos un relato de las experiencias vividas por los becarios del Programa Institucional de Becas de Iniciación a la Docencia (Pibid), del Departamento de Química de la Universidad Federal de Paraíba (UFPB). El diseño del proyecto se basa en la valoración de la licenciatura con la introducción de intervenciones pedagógicas en las escuelas públicas, como la experimentación, que desempeña un papel clave en la enseñanza de la Química. Las situaciones vividas se analizan respecto al impacto que dichas actividades pueden tener en el aprendizaje de los alumnos de las escuelas atendidas por el proyecto, así como en la formación de los futuros docentes. Se puede observar que la participación de los alumnos de la licenciatura en el proyecto ha sido una oportunidad enriquecedora para construir una identidad docente reflexiva e innovadora.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoWeber, Karen CacildaAlmeida, Elba Cristina Santos deda Fonseca, Maria GardenniaBrasilino, Maria das Graças Azevedo2012-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/25410.21713/2358-2332.2012.v8.254RBPG; v. 8, n. 2 (2012): Suplemento 2 - Ensino de Ciências e Matemática e a Iniciação à DocênciaRevista Brasileira de Pós-Graduação; v. 8, n. 2 (2012): Suplemento 2 - Ensino de Ciências e Matemática e a Iniciação à Docência2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/254/243http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/downloadSuppFile/254/18##submission.copyrightStatement##info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:51:15Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Experiencing teaching practice in Chemistry by means of PIBID: introduction of experimental activities at public schools
Experimentando la práctica docente en Química a través del Pibid: introducción de actividades experimentales en las escuelas públicas
Vivenciando a prática docente em Química por meio do Pibid: introdução de atividades experimentais em escolas públicas
title Experiencing teaching practice in Chemistry by means of PIBID: introduction of experimental activities at public schools
spellingShingle Experiencing teaching practice in Chemistry by means of PIBID: introduction of experimental activities at public schools
Weber, Karen Cacilda
PIBID. Chemistry Teaching. Teaching Practice.
Pibid. Ensino de Química. Prática Docente
Pibid. Enseñanza de Química. Práctica Docente.
title_short Experiencing teaching practice in Chemistry by means of PIBID: introduction of experimental activities at public schools
title_full Experiencing teaching practice in Chemistry by means of PIBID: introduction of experimental activities at public schools
title_fullStr Experiencing teaching practice in Chemistry by means of PIBID: introduction of experimental activities at public schools
title_full_unstemmed Experiencing teaching practice in Chemistry by means of PIBID: introduction of experimental activities at public schools
title_sort Experiencing teaching practice in Chemistry by means of PIBID: introduction of experimental activities at public schools
author Weber, Karen Cacilda
author_facet Weber, Karen Cacilda
Almeida, Elba Cristina Santos de
da Fonseca, Maria Gardennia
Brasilino, Maria das Graças Azevedo
author_role author
author2 Almeida, Elba Cristina Santos de
da Fonseca, Maria Gardennia
Brasilino, Maria das Graças Azevedo
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Weber, Karen Cacilda
Almeida, Elba Cristina Santos de
da Fonseca, Maria Gardennia
Brasilino, Maria das Graças Azevedo
dc.subject.none.fl_str_mv


dc.subject.por.fl_str_mv PIBID. Chemistry Teaching. Teaching Practice.
Pibid. Ensino de Química. Prática Docente
Pibid. Enseñanza de Química. Práctica Docente.
topic PIBID. Chemistry Teaching. Teaching Practice.
Pibid. Ensino de Química. Prática Docente
Pibid. Enseñanza de Química. Práctica Docente.
dc.description.none.fl_txt_mv In the present work, we present a report on the situations experienced by students from the Chemistry Department of Universidade Federal da Paraíba who participate in the Institutional Scholarship Program for Teacher Initiation (PIBID). The idea behind the project is based on an attempt to enrich our undergraduate teaching program through the introduction in public high schools of interventions such as experimentation, which play a crucial role in chemistry teaching. The experiences are analyzed for the impact that they can have on the learning process for high school students and also for the academic training of future teachers. It can be noticed that the engagement of students in the project represents a rich opportunity for the construction of a thoughtful and innovative teaching identity.
No presente trabalho, apresentamos um relato das experiências vivenciadas pelos bolsistas do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid), do Departamento de Química da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). A concepção do projeto fundamenta-se na valorização da licenciatura por meio da introdução de intervenções pedagógicas em escolas públicas, como a experimentação, que desempenha um papel fundamental no ensino de Química. As situações vivenciadas são analisadas quanto ao impacto que tais atividades podem ter na aprendizagem dos alunos das escolas atendidas pelo projeto, bem como na formação dos futuros docentes. Percebe-se que a participação dos alunos da licenciatura no projeto tem se mostrado uma oportunidade enriquecedora para a construção de uma identidade docente reflexiva e inovadora.
En el presente trabajo, presentamos un relato de las experiencias vividas por los becarios del Programa Institucional de Becas de Iniciación a la Docencia (Pibid), del Departamento de Química de la Universidad Federal de Paraíba (UFPB). El diseño del proyecto se basa en la valoración de la licenciatura con la introducción de intervenciones pedagógicas en las escuelas públicas, como la experimentación, que desempeña un papel clave en la enseñanza de la Química. Las situaciones vividas se analizan respecto al impacto que dichas actividades pueden tener en el aprendizaje de los alumnos de las escuelas atendidas por el proyecto, así como en la formación de los futuros docentes. Se puede observar que la participación de los alumnos de la licenciatura en el proyecto ha sido una oportunidad enriquecedora para construir una identidad docente reflexiva e innovadora.
description In the present work, we present a report on the situations experienced by students from the Chemistry Department of Universidade Federal da Paraíba who participate in the Institutional Scholarship Program for Teacher Initiation (PIBID). The idea behind the project is based on an attempt to enrich our undergraduate teaching program through the introduction in public high schools of interventions such as experimentation, which play a crucial role in chemistry teaching. The experiences are analyzed for the impact that they can have on the learning process for high school students and also for the academic training of future teachers. It can be noticed that the engagement of students in the project represents a rich opportunity for the construction of a thoughtful and innovative teaching identity.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-03-31
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/254
10.21713/2358-2332.2012.v8.254
url http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/254
identifier_str_mv 10.21713/2358-2332.2012.v8.254
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/254/243
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/downloadSuppFile/254/18
dc.rights.driver.fl_str_mv ##submission.copyrightStatement##
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv ##submission.copyrightStatement##
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pós-Graduação
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pós-Graduação
dc.source.none.fl_str_mv RBPG; v. 8, n. 2 (2012): Suplemento 2 - Ensino de Ciências e Matemática e a Iniciação à Docência
Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 8, n. 2 (2012): Suplemento 2 - Ensino de Ciências e Matemática e a Iniciação à Docência
2358-2332
1806-8405
reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduação
instname:CAPES
instacron:CAPES
reponame_str RevistaBrasileiradePós-Graduação
collection RevistaBrasileiradePós-Graduação
instname_str CAPES
instacron_str CAPES
institution CAPES
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1639987075052732416