Experiencing teaching practice in Chemistry by means of PIBID: introduction of experimental activities at public schools
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RevistaBrasileiradePós-Graduação |
Texto Completo: | http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/254 |
Resumo: | In the present work, we present a report on the situations experienced by students from the Chemistry Department of Universidade Federal da Paraíba who participate in the Institutional Scholarship Program for Teacher Initiation (PIBID). The idea behind the project is based on an attempt to enrich our undergraduate teaching program through the introduction in public high schools of interventions such as experimentation, which play a crucial role in chemistry teaching. The experiences are analyzed for the impact that they can have on the learning process for high school students and also for the academic training of future teachers. It can be noticed that the engagement of students in the project represents a rich opportunity for the construction of a thoughtful and innovative teaching identity. |
id |
CAPES-1_8f81dfa52f95695f6e8418d0c81ced8c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.192.168.0.141:article/254 |
network_acronym_str |
CAPES-1 |
network_name_str |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
spelling |
Experiencing teaching practice in Chemistry by means of PIBID: introduction of experimental activities at public schoolsExperimentando la práctica docente en Química a través del Pibid: introducción de actividades experimentales en las escuelas públicasVivenciando a prática docente em Química por meio do Pibid: introdução de atividades experimentais em escolas públicasPIBID. Chemistry Teaching. Teaching Practice.Pibid. Ensino de Química. Prática DocentePibid. Enseñanza de Química. Práctica Docente.In the present work, we present a report on the situations experienced by students from the Chemistry Department of Universidade Federal da Paraíba who participate in the Institutional Scholarship Program for Teacher Initiation (PIBID). The idea behind the project is based on an attempt to enrich our undergraduate teaching program through the introduction in public high schools of interventions such as experimentation, which play a crucial role in chemistry teaching. The experiences are analyzed for the impact that they can have on the learning process for high school students and also for the academic training of future teachers. It can be noticed that the engagement of students in the project represents a rich opportunity for the construction of a thoughtful and innovative teaching identity.No presente trabalho, apresentamos um relato das experiências vivenciadas pelos bolsistas do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid), do Departamento de Química da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). A concepção do projeto fundamenta-se na valorização da licenciatura por meio da introdução de intervenções pedagógicas em escolas públicas, como a experimentação, que desempenha um papel fundamental no ensino de Química. As situações vivenciadas são analisadas quanto ao impacto que tais atividades podem ter na aprendizagem dos alunos das escolas atendidas pelo projeto, bem como na formação dos futuros docentes. Percebe-se que a participação dos alunos da licenciatura no projeto tem se mostrado uma oportunidade enriquecedora para a construção de uma identidade docente reflexiva e inovadora.En el presente trabajo, presentamos un relato de las experiencias vividas por los becarios del Programa Institucional de Becas de Iniciación a la Docencia (Pibid), del Departamento de Química de la Universidad Federal de Paraíba (UFPB). El diseño del proyecto se basa en la valoración de la licenciatura con la introducción de intervenciones pedagógicas en las escuelas públicas, como la experimentación, que desempeña un papel clave en la enseñanza de la Química. Las situaciones vividas se analizan respecto al impacto que dichas actividades pueden tener en el aprendizaje de los alumnos de las escuelas atendidas por el proyecto, así como en la formación de los futuros docentes. Se puede observar que la participación de los alumnos de la licenciatura en el proyecto ha sido una oportunidad enriquecedora para construir una identidad docente reflexiva e innovadora.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoWeber, Karen CacildaAlmeida, Elba Cristina Santos deda Fonseca, Maria GardenniaBrasilino, Maria das Graças Azevedo2012-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/25410.21713/2358-2332.2012.v8.254RBPG; v. 8, n. 2 (2012): Suplemento 2 - Ensino de Ciências e Matemática e a Iniciação à DocênciaRevista Brasileira de Pós-Graduação; v. 8, n. 2 (2012): Suplemento 2 - Ensino de Ciências e Matemática e a Iniciação à Docência2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/254/243http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/downloadSuppFile/254/18##submission.copyrightStatement##info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:51:15Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Experiencing teaching practice in Chemistry by means of PIBID: introduction of experimental activities at public schools Experimentando la práctica docente en Química a través del Pibid: introducción de actividades experimentales en las escuelas públicas Vivenciando a prática docente em Química por meio do Pibid: introdução de atividades experimentais em escolas públicas |
title |
Experiencing teaching practice in Chemistry by means of PIBID: introduction of experimental activities at public schools |
spellingShingle |
Experiencing teaching practice in Chemistry by means of PIBID: introduction of experimental activities at public schools Weber, Karen Cacilda PIBID. Chemistry Teaching. Teaching Practice. Pibid. Ensino de Química. Prática Docente Pibid. Enseñanza de Química. Práctica Docente. |
title_short |
Experiencing teaching practice in Chemistry by means of PIBID: introduction of experimental activities at public schools |
title_full |
Experiencing teaching practice in Chemistry by means of PIBID: introduction of experimental activities at public schools |
title_fullStr |
Experiencing teaching practice in Chemistry by means of PIBID: introduction of experimental activities at public schools |
title_full_unstemmed |
Experiencing teaching practice in Chemistry by means of PIBID: introduction of experimental activities at public schools |
title_sort |
Experiencing teaching practice in Chemistry by means of PIBID: introduction of experimental activities at public schools |
author |
Weber, Karen Cacilda |
author_facet |
Weber, Karen Cacilda Almeida, Elba Cristina Santos de da Fonseca, Maria Gardennia Brasilino, Maria das Graças Azevedo |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Elba Cristina Santos de da Fonseca, Maria Gardennia Brasilino, Maria das Graças Azevedo |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Weber, Karen Cacilda Almeida, Elba Cristina Santos de da Fonseca, Maria Gardennia Brasilino, Maria das Graças Azevedo |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
PIBID. Chemistry Teaching. Teaching Practice. Pibid. Ensino de Química. Prática Docente Pibid. Enseñanza de Química. Práctica Docente. |
topic |
PIBID. Chemistry Teaching. Teaching Practice. Pibid. Ensino de Química. Prática Docente Pibid. Enseñanza de Química. Práctica Docente. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
In the present work, we present a report on the situations experienced by students from the Chemistry Department of Universidade Federal da Paraíba who participate in the Institutional Scholarship Program for Teacher Initiation (PIBID). The idea behind the project is based on an attempt to enrich our undergraduate teaching program through the introduction in public high schools of interventions such as experimentation, which play a crucial role in chemistry teaching. The experiences are analyzed for the impact that they can have on the learning process for high school students and also for the academic training of future teachers. It can be noticed that the engagement of students in the project represents a rich opportunity for the construction of a thoughtful and innovative teaching identity. No presente trabalho, apresentamos um relato das experiências vivenciadas pelos bolsistas do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid), do Departamento de Química da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). A concepção do projeto fundamenta-se na valorização da licenciatura por meio da introdução de intervenções pedagógicas em escolas públicas, como a experimentação, que desempenha um papel fundamental no ensino de Química. As situações vivenciadas são analisadas quanto ao impacto que tais atividades podem ter na aprendizagem dos alunos das escolas atendidas pelo projeto, bem como na formação dos futuros docentes. Percebe-se que a participação dos alunos da licenciatura no projeto tem se mostrado uma oportunidade enriquecedora para a construção de uma identidade docente reflexiva e inovadora. En el presente trabajo, presentamos un relato de las experiencias vividas por los becarios del Programa Institucional de Becas de Iniciación a la Docencia (Pibid), del Departamento de Química de la Universidad Federal de Paraíba (UFPB). El diseño del proyecto se basa en la valoración de la licenciatura con la introducción de intervenciones pedagógicas en las escuelas públicas, como la experimentación, que desempeña un papel clave en la enseñanza de la Química. Las situaciones vividas se analizan respecto al impacto que dichas actividades pueden tener en el aprendizaje de los alumnos de las escuelas atendidas por el proyecto, así como en la formación de los futuros docentes. Se puede observar que la participación de los alumnos de la licenciatura en el proyecto ha sido una oportunidad enriquecedora para construir una identidad docente reflexiva e innovadora. |
description |
In the present work, we present a report on the situations experienced by students from the Chemistry Department of Universidade Federal da Paraíba who participate in the Institutional Scholarship Program for Teacher Initiation (PIBID). The idea behind the project is based on an attempt to enrich our undergraduate teaching program through the introduction in public high schools of interventions such as experimentation, which play a crucial role in chemistry teaching. The experiences are analyzed for the impact that they can have on the learning process for high school students and also for the academic training of future teachers. It can be noticed that the engagement of students in the project represents a rich opportunity for the construction of a thoughtful and innovative teaching identity. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-03-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/254 10.21713/2358-2332.2012.v8.254 |
url |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/254 |
identifier_str_mv |
10.21713/2358-2332.2012.v8.254 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/254/243 http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/downloadSuppFile/254/18 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
##submission.copyrightStatement## info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
##submission.copyrightStatement## |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pós-Graduação |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pós-Graduação |
dc.source.none.fl_str_mv |
RBPG; v. 8, n. 2 (2012): Suplemento 2 - Ensino de Ciências e Matemática e a Iniciação à Docência Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 8, n. 2 (2012): Suplemento 2 - Ensino de Ciências e Matemática e a Iniciação à Docência 2358-2332 1806-8405 reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduação instname:CAPES instacron:CAPES |
reponame_str |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
collection |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
instname_str |
CAPES |
instacron_str |
CAPES |
institution |
CAPES |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1639987075052732416 |