Information Literacy and the use of the CAPES Portal: challenges for the Brazilian graduate programs in public health
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RevistaBrasileiradePós-Graduação |
Texto Completo: | http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/313 |
Resumo: | The CAPES Journal Portal celebrated its 10th anniversary as the most valuable Brazilian source of scientific information of our time. Present in 268 educational institutions around the country, the extent of its influence may be jeopardized by the low Information Literacy (IL) of its users. This paper aims to describe and analyze the IL of the students entering the graduate programs of the National Public Health School (FIOCRUZ) with respect to the way they use the CAPES Journal Portal. A sample of 88 graduate students (Master’s and PhD) answered a questionnaire which investigated the abilities needed to manipulate a bibliographic public health database. The results show that differences in background, type of training received and command of the English language are key factors to be considered when developing pedagogic action plans that aim to improve the use of this tool. |
id |
CAPES-1_eab79dedebd01c7eff61c8252a48d062 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.192.168.0.141:article/313 |
network_acronym_str |
CAPES-1 |
network_name_str |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
spelling |
Information Literacy and the use of the CAPES Portal: challenges for the Brazilian graduate programs in public healthCompetência em Informação e uso do Portal Capes: desafios para os programas brasileiros de pós-graduação em saúde coletivaCompetencia en Información y uso del Portal Capes: desafíos para los programas brasileños de posgrado en salud colectivaCAPES Portal. Graduate Programs. Information Literacy. Public Health.Portal Periódicos Capes. Pós-Graduação. Competência Informacional. Saúde Pública.Portal Periódicos Capes. Posgrado. Competencia Informacional. Salud Pública.The CAPES Journal Portal celebrated its 10th anniversary as the most valuable Brazilian source of scientific information of our time. Present in 268 educational institutions around the country, the extent of its influence may be jeopardized by the low Information Literacy (IL) of its users. This paper aims to describe and analyze the IL of the students entering the graduate programs of the National Public Health School (FIOCRUZ) with respect to the way they use the CAPES Journal Portal. A sample of 88 graduate students (Master’s and PhD) answered a questionnaire which investigated the abilities needed to manipulate a bibliographic public health database. The results show that differences in background, type of training received and command of the English language are key factors to be considered when developing pedagogic action plans that aim to improve the use of this tool.O Portal de Periódicos da Capes completou 10 anos de existência como acervo brasileiro de informação científica mais valioso na atualidade. Presente em 268 instituições de ensino do País, pode ter seu alcance comprometido pela baixa competência em informação(CI) de seus usuários. Descrever e analisar a CI dos alunos ingressantes na pós-graduação da Escola Nacional de Saúde Pública, da Fiocruz,tendo em vista o uso do Portal, são os objetivos deste artigo. Foi estudada uma amostra composta de 88 alunos de pós-graduação(mestrandos e doutorandos) por meio de um questionário sobre habilidades no uso de bases de dados bibliográficas em Saúde Pública.Os resultados mostram que as diversidades de background, natureza dos treinamentos realizados e graus de domínio do inglês antecipam desafios para as propostas pedagógicas destinadas a melhorar o uso dessa ferramenta.El Portal de Periódicos de la Capes celebró 10 años de existencia como acervo brasileño de información científica más valioso en la actualidad. Presente en 268 instituciones de enseñanza del País, puede tener su alcance comprometido debido a la baja competencia en información (CI) de sus usuarios. Describir y analizar la CI de los alumnos ingresantes al posgrado de la Escuela Nacional de Salud Pública, de la Fiocruz, tomando en cuenta el uso del Portal son los objetivos de este artículo. Se estudió una muestra formada por 88 alumnos de posgrado (de maestría y de doctorado) por medio de un cuestionario sobre habilidades en el uso de bases de datos bibliográficas en Salud Pública. Los resultados muestran que las diversidades de background, naturaleza de los entrenamientos realizados y grados de dominio del inglés anticipan desafíos para las propuestas pedagógicas destinadas a mejorar el uso de esa herramienta.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoVincent, Beatriz Rodrigues LopesPinto da Luz, Mauricio Roberto MottaSilveira, MarthaCamacho, Luiz Antonio Bastos2012-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/31310.21713/2358-2332.2012.v9.313RBPG; v. 9, n. 17 (2012)Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 9, n. 17 (2012)2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/313/295##submission.copyrightStatement##info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:50:16Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Information Literacy and the use of the CAPES Portal: challenges for the Brazilian graduate programs in public health Competência em Informação e uso do Portal Capes: desafios para os programas brasileiros de pós-graduação em saúde coletiva Competencia en Información y uso del Portal Capes: desafíos para los programas brasileños de posgrado en salud colectiva |
title |
Information Literacy and the use of the CAPES Portal: challenges for the Brazilian graduate programs in public health |
spellingShingle |
Information Literacy and the use of the CAPES Portal: challenges for the Brazilian graduate programs in public health Vincent, Beatriz Rodrigues Lopes CAPES Portal. Graduate Programs. Information Literacy. Public Health. Portal Periódicos Capes. Pós-Graduação. Competência Informacional. Saúde Pública. Portal Periódicos Capes. Posgrado. Competencia Informacional. Salud Pública. |
title_short |
Information Literacy and the use of the CAPES Portal: challenges for the Brazilian graduate programs in public health |
title_full |
Information Literacy and the use of the CAPES Portal: challenges for the Brazilian graduate programs in public health |
title_fullStr |
Information Literacy and the use of the CAPES Portal: challenges for the Brazilian graduate programs in public health |
title_full_unstemmed |
Information Literacy and the use of the CAPES Portal: challenges for the Brazilian graduate programs in public health |
title_sort |
Information Literacy and the use of the CAPES Portal: challenges for the Brazilian graduate programs in public health |
author |
Vincent, Beatriz Rodrigues Lopes |
author_facet |
Vincent, Beatriz Rodrigues Lopes Pinto da Luz, Mauricio Roberto Motta Silveira, Martha Camacho, Luiz Antonio Bastos |
author_role |
author |
author2 |
Pinto da Luz, Mauricio Roberto Motta Silveira, Martha Camacho, Luiz Antonio Bastos |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vincent, Beatriz Rodrigues Lopes Pinto da Luz, Mauricio Roberto Motta Silveira, Martha Camacho, Luiz Antonio Bastos |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
CAPES Portal. Graduate Programs. Information Literacy. Public Health. Portal Periódicos Capes. Pós-Graduação. Competência Informacional. Saúde Pública. Portal Periódicos Capes. Posgrado. Competencia Informacional. Salud Pública. |
topic |
CAPES Portal. Graduate Programs. Information Literacy. Public Health. Portal Periódicos Capes. Pós-Graduação. Competência Informacional. Saúde Pública. Portal Periódicos Capes. Posgrado. Competencia Informacional. Salud Pública. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The CAPES Journal Portal celebrated its 10th anniversary as the most valuable Brazilian source of scientific information of our time. Present in 268 educational institutions around the country, the extent of its influence may be jeopardized by the low Information Literacy (IL) of its users. This paper aims to describe and analyze the IL of the students entering the graduate programs of the National Public Health School (FIOCRUZ) with respect to the way they use the CAPES Journal Portal. A sample of 88 graduate students (Master’s and PhD) answered a questionnaire which investigated the abilities needed to manipulate a bibliographic public health database. The results show that differences in background, type of training received and command of the English language are key factors to be considered when developing pedagogic action plans that aim to improve the use of this tool. O Portal de Periódicos da Capes completou 10 anos de existência como acervo brasileiro de informação científica mais valioso na atualidade. Presente em 268 instituições de ensino do País, pode ter seu alcance comprometido pela baixa competência em informação(CI) de seus usuários. Descrever e analisar a CI dos alunos ingressantes na pós-graduação da Escola Nacional de Saúde Pública, da Fiocruz,tendo em vista o uso do Portal, são os objetivos deste artigo. Foi estudada uma amostra composta de 88 alunos de pós-graduação(mestrandos e doutorandos) por meio de um questionário sobre habilidades no uso de bases de dados bibliográficas em Saúde Pública.Os resultados mostram que as diversidades de background, natureza dos treinamentos realizados e graus de domínio do inglês antecipam desafios para as propostas pedagógicas destinadas a melhorar o uso dessa ferramenta. El Portal de Periódicos de la Capes celebró 10 años de existencia como acervo brasileño de información científica más valioso en la actualidad. Presente en 268 instituciones de enseñanza del País, puede tener su alcance comprometido debido a la baja competencia en información (CI) de sus usuarios. Describir y analizar la CI de los alumnos ingresantes al posgrado de la Escuela Nacional de Salud Pública, de la Fiocruz, tomando en cuenta el uso del Portal son los objetivos de este artículo. Se estudió una muestra formada por 88 alumnos de posgrado (de maestría y de doctorado) por medio de un cuestionario sobre habilidades en el uso de bases de datos bibliográficas en Salud Pública. Los resultados muestran que las diversidades de background, naturaleza de los entrenamientos realizados y grados de dominio del inglés anticipan desafíos para las propuestas pedagógicas destinadas a mejorar el uso de esa herramienta. |
description |
The CAPES Journal Portal celebrated its 10th anniversary as the most valuable Brazilian source of scientific information of our time. Present in 268 educational institutions around the country, the extent of its influence may be jeopardized by the low Information Literacy (IL) of its users. This paper aims to describe and analyze the IL of the students entering the graduate programs of the National Public Health School (FIOCRUZ) with respect to the way they use the CAPES Journal Portal. A sample of 88 graduate students (Master’s and PhD) answered a questionnaire which investigated the abilities needed to manipulate a bibliographic public health database. The results show that differences in background, type of training received and command of the English language are key factors to be considered when developing pedagogic action plans that aim to improve the use of this tool. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-07-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/313 10.21713/2358-2332.2012.v9.313 |
url |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/313 |
identifier_str_mv |
10.21713/2358-2332.2012.v9.313 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/313/295 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
##submission.copyrightStatement## info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
##submission.copyrightStatement## |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pós-Graduação |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pós-Graduação |
dc.source.none.fl_str_mv |
RBPG; v. 9, n. 17 (2012) Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 9, n. 17 (2012) 2358-2332 1806-8405 reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduação instname:CAPES instacron:CAPES |
reponame_str |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
collection |
RevistaBrasileiradePós-Graduação |
instname_str |
CAPES |
instacron_str |
CAPES |
institution |
CAPES |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1639987073619329025 |