Information Literacy and the use of the CAPES Portal: challenges for the Brazilian graduate programs in public health

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vincent, Beatriz Rodrigues Lopes
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Pinto da Luz, Mauricio Roberto Motta, Silveira, Martha, Camacho, Luiz Antonio Bastos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RevistaBrasileiradePós-Graduação
Texto Completo: http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/313
Resumo: The CAPES Journal Portal celebrated its 10th anniversary as the most valuable Brazilian source of scientific information of our time. Present in 268 educational institutions around the country, the extent of its influence may be jeopardized by the low Information Literacy (IL) of its users. This paper aims to describe and analyze the IL of the students entering the graduate programs of the National Public Health School (FIOCRUZ) with respect to the way they use the CAPES Journal Portal. A sample of 88 graduate students (Master’s and PhD) answered a questionnaire which investigated the abilities needed to manipulate a bibliographic public health database. The results show that differences in background, type of training received and command of the English language are key factors to be considered when developing pedagogic action plans that aim to improve the use of this tool.
id CAPES-1_eab79dedebd01c7eff61c8252a48d062
oai_identifier_str oai:ojs.192.168.0.141:article/313
network_acronym_str CAPES-1
network_name_str RevistaBrasileiradePós-Graduação
spelling Information Literacy and the use of the CAPES Portal: challenges for the Brazilian graduate programs in public healthCompetência em Informação e uso do Portal Capes: desafios para os programas brasileiros de pós-graduação em saúde coletivaCompetencia en Información y uso del Portal Capes: desafíos para los programas brasileños de posgrado en salud colectivaCAPES Portal. Graduate Programs. Information Literacy. Public Health.Portal Periódicos Capes. Pós-Graduação. Competência Informacional. Saúde Pública.Portal Periódicos Capes. Posgrado. Competencia Informacional. Salud Pública.The CAPES Journal Portal celebrated its 10th anniversary as the most valuable Brazilian source of scientific information of our time. Present in 268 educational institutions around the country, the extent of its influence may be jeopardized by the low Information Literacy (IL) of its users. This paper aims to describe and analyze the IL of the students entering the graduate programs of the National Public Health School (FIOCRUZ) with respect to the way they use the CAPES Journal Portal. A sample of 88 graduate students (Master’s and PhD) answered a questionnaire which investigated the abilities needed to manipulate a bibliographic public health database. The results show that differences in background, type of training received and command of the English language are key factors to be considered when developing pedagogic action plans that aim to improve the use of this tool.O Portal de Periódicos da Capes completou 10 anos de existência como acervo brasileiro de informação científica mais valioso na atualidade. Presente em 268 instituições de ensino do País, pode ter seu alcance comprometido pela baixa competência em informação(CI) de seus usuários. Descrever e analisar a CI dos alunos ingressantes na pós-graduação da Escola Nacional de Saúde Pública, da Fiocruz,tendo em vista o uso do Portal, são os objetivos deste artigo. Foi estudada uma amostra composta de 88 alunos de pós-graduação(mestrandos e doutorandos) por meio de um questionário sobre habilidades no uso de bases de dados bibliográficas em Saúde Pública.Os resultados mostram que as diversidades de background, natureza dos treinamentos realizados e graus de domínio do inglês antecipam desafios para as propostas pedagógicas destinadas a melhorar o uso dessa ferramenta.El Portal de Periódicos de la Capes celebró 10 años de existencia como acervo brasileño de información científica más valioso en la actualidad. Presente en 268 instituciones de enseñanza del País, puede tener su alcance comprometido debido a la baja competencia en información (CI) de sus usuarios. Describir y analizar la CI de los alumnos ingresantes al posgrado de la Escuela Nacional de Salud Pública, de la Fiocruz, tomando en cuenta el uso del Portal son los objetivos de este artículo. Se estudió una muestra formada por 88 alumnos de posgrado (de maestría y de doctorado) por medio de un cuestionario sobre habilidades en el uso de bases de datos bibliográficas en Salud Pública. Los resultados muestran que las diversidades de background, naturaleza de los entrenamientos realizados y grados de dominio del inglés anticipan desafíos para las propuestas pedagógicas destinadas a mejorar el uso de esa herramienta.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoVincent, Beatriz Rodrigues LopesPinto da Luz, Mauricio Roberto MottaSilveira, MarthaCamacho, Luiz Antonio Bastos2012-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/31310.21713/2358-2332.2012.v9.313RBPG; v. 9, n. 17 (2012)Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 9, n. 17 (2012)2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/313/295##submission.copyrightStatement##info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:50:16Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Information Literacy and the use of the CAPES Portal: challenges for the Brazilian graduate programs in public health
Competência em Informação e uso do Portal Capes: desafios para os programas brasileiros de pós-graduação em saúde coletiva
Competencia en Información y uso del Portal Capes: desafíos para los programas brasileños de posgrado en salud colectiva
title Information Literacy and the use of the CAPES Portal: challenges for the Brazilian graduate programs in public health
spellingShingle Information Literacy and the use of the CAPES Portal: challenges for the Brazilian graduate programs in public health
Vincent, Beatriz Rodrigues Lopes
CAPES Portal. Graduate Programs. Information Literacy. Public Health.
Portal Periódicos Capes. Pós-Graduação. Competência Informacional. Saúde Pública.
Portal Periódicos Capes. Posgrado. Competencia Informacional. Salud Pública.
title_short Information Literacy and the use of the CAPES Portal: challenges for the Brazilian graduate programs in public health
title_full Information Literacy and the use of the CAPES Portal: challenges for the Brazilian graduate programs in public health
title_fullStr Information Literacy and the use of the CAPES Portal: challenges for the Brazilian graduate programs in public health
title_full_unstemmed Information Literacy and the use of the CAPES Portal: challenges for the Brazilian graduate programs in public health
title_sort Information Literacy and the use of the CAPES Portal: challenges for the Brazilian graduate programs in public health
author Vincent, Beatriz Rodrigues Lopes
author_facet Vincent, Beatriz Rodrigues Lopes
Pinto da Luz, Mauricio Roberto Motta
Silveira, Martha
Camacho, Luiz Antonio Bastos
author_role author
author2 Pinto da Luz, Mauricio Roberto Motta
Silveira, Martha
Camacho, Luiz Antonio Bastos
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Vincent, Beatriz Rodrigues Lopes
Pinto da Luz, Mauricio Roberto Motta
Silveira, Martha
Camacho, Luiz Antonio Bastos
dc.subject.none.fl_str_mv


dc.subject.por.fl_str_mv CAPES Portal. Graduate Programs. Information Literacy. Public Health.
Portal Periódicos Capes. Pós-Graduação. Competência Informacional. Saúde Pública.
Portal Periódicos Capes. Posgrado. Competencia Informacional. Salud Pública.
topic CAPES Portal. Graduate Programs. Information Literacy. Public Health.
Portal Periódicos Capes. Pós-Graduação. Competência Informacional. Saúde Pública.
Portal Periódicos Capes. Posgrado. Competencia Informacional. Salud Pública.
dc.description.none.fl_txt_mv The CAPES Journal Portal celebrated its 10th anniversary as the most valuable Brazilian source of scientific information of our time. Present in 268 educational institutions around the country, the extent of its influence may be jeopardized by the low Information Literacy (IL) of its users. This paper aims to describe and analyze the IL of the students entering the graduate programs of the National Public Health School (FIOCRUZ) with respect to the way they use the CAPES Journal Portal. A sample of 88 graduate students (Master’s and PhD) answered a questionnaire which investigated the abilities needed to manipulate a bibliographic public health database. The results show that differences in background, type of training received and command of the English language are key factors to be considered when developing pedagogic action plans that aim to improve the use of this tool.
O Portal de Periódicos da Capes completou 10 anos de existência como acervo brasileiro de informação científica mais valioso na atualidade. Presente em 268 instituições de ensino do País, pode ter seu alcance comprometido pela baixa competência em informação(CI) de seus usuários. Descrever e analisar a CI dos alunos ingressantes na pós-graduação da Escola Nacional de Saúde Pública, da Fiocruz,tendo em vista o uso do Portal, são os objetivos deste artigo. Foi estudada uma amostra composta de 88 alunos de pós-graduação(mestrandos e doutorandos) por meio de um questionário sobre habilidades no uso de bases de dados bibliográficas em Saúde Pública.Os resultados mostram que as diversidades de background, natureza dos treinamentos realizados e graus de domínio do inglês antecipam desafios para as propostas pedagógicas destinadas a melhorar o uso dessa ferramenta.
El Portal de Periódicos de la Capes celebró 10 años de existencia como acervo brasileño de información científica más valioso en la actualidad. Presente en 268 instituciones de enseñanza del País, puede tener su alcance comprometido debido a la baja competencia en información (CI) de sus usuarios. Describir y analizar la CI de los alumnos ingresantes al posgrado de la Escuela Nacional de Salud Pública, de la Fiocruz, tomando en cuenta el uso del Portal son los objetivos de este artículo. Se estudió una muestra formada por 88 alumnos de posgrado (de maestría y de doctorado) por medio de un cuestionario sobre habilidades en el uso de bases de datos bibliográficas en Salud Pública. Los resultados muestran que las diversidades de background, naturaleza de los entrenamientos realizados y grados de dominio del inglés anticipan desafíos para las propuestas pedagógicas destinadas a mejorar el uso de esa herramienta.
description The CAPES Journal Portal celebrated its 10th anniversary as the most valuable Brazilian source of scientific information of our time. Present in 268 educational institutions around the country, the extent of its influence may be jeopardized by the low Information Literacy (IL) of its users. This paper aims to describe and analyze the IL of the students entering the graduate programs of the National Public Health School (FIOCRUZ) with respect to the way they use the CAPES Journal Portal. A sample of 88 graduate students (Master’s and PhD) answered a questionnaire which investigated the abilities needed to manipulate a bibliographic public health database. The results show that differences in background, type of training received and command of the English language are key factors to be considered when developing pedagogic action plans that aim to improve the use of this tool.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-07-31
dc.type.none.fl_str_mv


dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/313
10.21713/2358-2332.2012.v9.313
url http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/313
identifier_str_mv 10.21713/2358-2332.2012.v9.313
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/313/295
dc.rights.driver.fl_str_mv ##submission.copyrightStatement##
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv ##submission.copyrightStatement##
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pós-Graduação
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pós-Graduação
dc.source.none.fl_str_mv RBPG; v. 9, n. 17 (2012)
Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 9, n. 17 (2012)
2358-2332
1806-8405
reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduação
instname:CAPES
instacron:CAPES
reponame_str RevistaBrasileiradePós-Graduação
collection RevistaBrasileiradePós-Graduação
instname_str CAPES
instacron_str CAPES
institution CAPES
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1639987073619329025