Cursos de mestrado no Brasil, na França e em Portugal: elementos de uma abordagem comparativa
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RevistaBrasileiradePós-Graduação |
Texto Completo: | http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/556 |
Resumo: | This article derives from the observation that there is a gap in critical educational research in the context of Latin America concerning the international comparative approach and that, due to the globalization of educational problems, there is a recent movement to resume comparative studies as a tool to support policy making. It aims to study aspects of the organization and availability of master courses in Brazil, France and Portugal. The comparative approach was developed through the identification of legislation and available statistical data. From the perspective of the other, the study focused on elements dealing with the identity construction of master courses in these countries in order to contribute to the improvement of this level of education and inspire other studies and investigations about the theme |
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Cursos de mestrado no Brasil, na França e em Portugal: elementos de uma abordagem comparativaMasters courses in Brazil, France and Portugal: elements of a comparative approachCursos de mestrado. Abordagem comparativa internacional. Organização e oferta de mestrados.This article derives from the observation that there is a gap in critical educational research in the context of Latin America concerning the international comparative approach and that, due to the globalization of educational problems, there is a recent movement to resume comparative studies as a tool to support policy making. It aims to study aspects of the organization and availability of master courses in Brazil, France and Portugal. The comparative approach was developed through the identification of legislation and available statistical data. From the perspective of the other, the study focused on elements dealing with the identity construction of master courses in these countries in order to contribute to the improvement of this level of education and inspire other studies and investigations about the themeEste artigo parte da constatação de que, no contexto da América Latina, existe uma lacuna na pesquisa educacional crítica relativa ao enfoque comparativo internacional e de que há um movimento recente de retomada dos estudos comparados como instrumento de apoio à decisão política, em face de problemas educacionais globalizados. Ele tem como objetivo estudar aspectos da organização e da oferta de cursos de mestrado no Brasil, na França e em Portugal. A abordagem comparativa se fez por meio da identificação da legislação e de dados estatísticos disponíveis e focalizou elementos que, por meio do olhar dirigido ao outro,tratam da construção da identidade dos cursos de mestrado nesses países, na perspectiva de contribuir com o aprimoramento desse nível de ensino e inspirar outros estudos e pesquisas sobre o tema. Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoMachado, Lucília Regina de SouzaSantos, Eloisa HelenaQuaresma, Adilene Gonçalves2014-10-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/55610.21713/2358-2332.2014.v11.556RBPG; v. 11, n. 26 (2014)Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 11, n. 26 (2014)2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/556/pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:50:16Zmail@mail.com - |
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This article derives from the observation that there is a gap in critical educational research in the context of Latin America concerning the international comparative approach and that, due to the globalization of educational problems, there is a recent movement to resume comparative studies as a tool to support policy making. It aims to study aspects of the organization and availability of master courses in Brazil, France and Portugal. The comparative approach was developed through the identification of legislation and available statistical data. From the perspective of the other, the study focused on elements dealing with the identity construction of master courses in these countries in order to contribute to the improvement of this level of education and inspire other studies and investigations about the theme |
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