Desafios das Famílias na Adaptação da Educação Infantil a Distância Durante a Pandemia de Covid-19: Relato de Experiência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Medeiros, Angelica Yolanda Bueno Bejarano Vale de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Pereira, Eliane Ramos, Silva, Rose Mary Costa Rosa Andrade
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EAD em Foco
Texto Completo: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1051
Resumo: The work aims to describe the challenges of families in adapting Remote Education to early childhood education during the initial context of the COVID-19 pandemic. Methodology: Reflective experience report based on national education laws and Viktor Frankl's philosophical and existentialist bias. For discussion, three categories were configured: 1) Difficulties presented in the first remote classes; 2) Questioning children's learning through Remote Education and 3) Prioritizing mental health during isolation. Conclusion: Future models of distance education should consider the socioeconomic and family context of the population, develop better tools that include a playful and appropriate education for each age group, ensure that teachers are updated on technological models on a permanent basis. It is suggested to conduct research on the level of learning of children in the Remote Education modality and to know the experiences of teachers in the professional adaptation of this model. Keywords: Distance education. Educational politics. Child education. Social isolation. COVID-19 pandemic.
id CECIERJ_294a09aabbe6cf7c32aac293a5ba8c45
oai_identifier_str oai:ojs.eademfoco.cecierj.edu.br:article/1051
network_acronym_str CECIERJ
network_name_str EAD em Foco
repository_id_str
spelling Desafios das Famílias na Adaptação da Educação Infantil a Distância Durante a Pandemia de Covid-19: Relato de ExperiênciaThe work aims to describe the challenges of families in adapting Remote Education to early childhood education during the initial context of the COVID-19 pandemic. Methodology: Reflective experience report based on national education laws and Viktor Frankl's philosophical and existentialist bias. For discussion, three categories were configured: 1) Difficulties presented in the first remote classes; 2) Questioning children's learning through Remote Education and 3) Prioritizing mental health during isolation. Conclusion: Future models of distance education should consider the socioeconomic and family context of the population, develop better tools that include a playful and appropriate education for each age group, ensure that teachers are updated on technological models on a permanent basis. It is suggested to conduct research on the level of learning of children in the Remote Education modality and to know the experiences of teachers in the professional adaptation of this model. Keywords: Distance education. Educational politics. Child education. Social isolation. COVID-19 pandemic.O estudo objetiva descrever a experiência e desafios de famílias na adaptação do Ensino Remoto para a educação infantil no contexto inicial da pandemia de COVID-19. Metodologia: Relato de experiência reflexivo fundamentado nas leis nacionais de educação e no viés filosófico e existencialista de Viktor Frankl. Para discussão se configuraram três categorias:  1) Dificuldades apresentadas nas primeiras aulas remotas; 2) Questionando o aprendizado das crianças através do Ensino Remoto e 3) Priorizando a saúde mental durante o isolamento. Conclusão: Os futuros modelos de educação a distância devem considerar o contexto socioeconômico e familiar da população, desenvolver melhores ferramentas que incluam um ensino lúdico e adequado para cada faixa etária e garantir que os professores sejam atualizados nos modelos tecnológicos de forma permanente. Sugere-se a realização de pesquisas sobre o nível de aprendizagem das crianças na modalidade Ensino Remoto e conhecer as experiências dos professores na adaptação profissional deste modelo.  Palavras-chave: Educação a distância. Política educacional. Educação Infantil. Isolamento social. Pandemia de COVID-19.Fundação Cecierj2020-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/105110.18264/eadf.v10i3.1051EaD em Foco; Vol. 10 No. 3 (2020): DL Contributions in times of pandemic and post-pandemic (Part 1/2)EaD em Foco; Vol. 10 Núm. 3 (2020): Edição Especial - EaD em tempos de pandemia e pós-pandemia (Parte 1/2)EaD em Foco; v. 10 n. 3 (2020): Edição Especial - EaD em tempos de pandemia e pós-pandemia (Parte 1/2)2177-8310reponame:EAD em Focoinstname:Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (CECIERJ)instacron:CECIERJporhttps://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1051/577https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1051/583Educação infantil em tempos de pandemia de COVID-19Copyright (c) 2020 EaD em Focoinfo:eu-repo/semantics/openAccess Medeiros, Angelica Yolanda Bueno Bejarano Vale dePereira, Eliane Ramos Silva, Rose Mary Costa Rosa Andrade 2022-01-01T16:09:26ZRevistahttps://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/RevistaONG
dc.title.none.fl_str_mv Desafios das Famílias na Adaptação da Educação Infantil a Distância Durante a Pandemia de Covid-19: Relato de Experiência
title Desafios das Famílias na Adaptação da Educação Infantil a Distância Durante a Pandemia de Covid-19: Relato de Experiência
spellingShingle Desafios das Famílias na Adaptação da Educação Infantil a Distância Durante a Pandemia de Covid-19: Relato de Experiência
Medeiros, Angelica Yolanda Bueno Bejarano Vale de
title_short Desafios das Famílias na Adaptação da Educação Infantil a Distância Durante a Pandemia de Covid-19: Relato de Experiência
title_full Desafios das Famílias na Adaptação da Educação Infantil a Distância Durante a Pandemia de Covid-19: Relato de Experiência
title_fullStr Desafios das Famílias na Adaptação da Educação Infantil a Distância Durante a Pandemia de Covid-19: Relato de Experiência
title_full_unstemmed Desafios das Famílias na Adaptação da Educação Infantil a Distância Durante a Pandemia de Covid-19: Relato de Experiência
title_sort Desafios das Famílias na Adaptação da Educação Infantil a Distância Durante a Pandemia de Covid-19: Relato de Experiência
author Medeiros, Angelica Yolanda Bueno Bejarano Vale de
author_facet Medeiros, Angelica Yolanda Bueno Bejarano Vale de
Pereira, Eliane Ramos
Silva, Rose Mary Costa Rosa Andrade
author_role author
author2 Pereira, Eliane Ramos
Silva, Rose Mary Costa Rosa Andrade
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Medeiros, Angelica Yolanda Bueno Bejarano Vale de
Pereira, Eliane Ramos
Silva, Rose Mary Costa Rosa Andrade
description The work aims to describe the challenges of families in adapting Remote Education to early childhood education during the initial context of the COVID-19 pandemic. Methodology: Reflective experience report based on national education laws and Viktor Frankl's philosophical and existentialist bias. For discussion, three categories were configured: 1) Difficulties presented in the first remote classes; 2) Questioning children's learning through Remote Education and 3) Prioritizing mental health during isolation. Conclusion: Future models of distance education should consider the socioeconomic and family context of the population, develop better tools that include a playful and appropriate education for each age group, ensure that teachers are updated on technological models on a permanent basis. It is suggested to conduct research on the level of learning of children in the Remote Education modality and to know the experiences of teachers in the professional adaptation of this model. Keywords: Distance education. Educational politics. Child education. Social isolation. COVID-19 pandemic.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1051
10.18264/eadf.v10i3.1051
url https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1051
identifier_str_mv 10.18264/eadf.v10i3.1051
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1051/577
https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1051/583
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 EaD em Foco
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 EaD em Foco
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Educação infantil em tempos de pandemia de COVID-19
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cecierj
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cecierj
dc.source.none.fl_str_mv EaD em Foco; Vol. 10 No. 3 (2020): DL Contributions in times of pandemic and post-pandemic (Part 1/2)
EaD em Foco; Vol. 10 Núm. 3 (2020): Edição Especial - EaD em tempos de pandemia e pós-pandemia (Parte 1/2)
EaD em Foco; v. 10 n. 3 (2020): Edição Especial - EaD em tempos de pandemia e pós-pandemia (Parte 1/2)
2177-8310
reponame:EAD em Foco
instname:Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (CECIERJ)
instacron:CECIERJ
instname_str Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (CECIERJ)
instacron_str CECIERJ
institution CECIERJ
reponame_str EAD em Foco
collection EAD em Foco
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798316349392420864