Spanish Distance Learning: a Systematic Literature Mapping
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EAD em Foco |
Texto Completo: | https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/2024 |
Resumo: | Abstract. This paper presents a current overview of research on the process of Spanish teaching-learning through the Distance Education modality, considering the Brazilian educational context. For that, an exploratory study was carried out using systematic literature mapping, comprising a corpus analysis of twenty-five papers published from 2013 to 2022. The most frequently obtained results demonstrate the use of the Communicative Approach, tendency to use Active Methodologies such as Gamification and Project-Based Learning, use of Genre Theory, Social interactionist Theory and the perspective of Digital Literacy as the most used references, preference for using the forum and the Chat as the main tools, Moodle as a platform and a significant increase in the number of studies aimed at creating and evaluating of Spanish courses, in Distance Education, followed by the development of oral production skills, as the most studied issues. Keywords: Distance education. Teaching-learning. Spanish language. Systematic mapping. |
id |
CECIERJ_7e440a45f9c00f321ae30f57637775b6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.eademfoco.cecierj.edu.br:article/2024 |
network_acronym_str |
CECIERJ |
network_name_str |
EAD em Foco |
repository_id_str |
|
spelling |
Spanish Distance Learning: a Systematic Literature MappingEnsino-aprendizagem de Língua Espanhola na Modalidade a Distância: um Mapeamento Sistemático de LiteraturaSpanish languageSystematic mapping Distance educationTeaching-learningEducação a distânciaEnsino-aprendizagemLíngua espanholaMapeamento sistemáticoAbstract. This paper presents a current overview of research on the process of Spanish teaching-learning through the Distance Education modality, considering the Brazilian educational context. For that, an exploratory study was carried out using systematic literature mapping, comprising a corpus analysis of twenty-five papers published from 2013 to 2022. The most frequently obtained results demonstrate the use of the Communicative Approach, tendency to use Active Methodologies such as Gamification and Project-Based Learning, use of Genre Theory, Social interactionist Theory and the perspective of Digital Literacy as the most used references, preference for using the forum and the Chat as the main tools, Moodle as a platform and a significant increase in the number of studies aimed at creating and evaluating of Spanish courses, in Distance Education, followed by the development of oral production skills, as the most studied issues. Keywords: Distance education. Teaching-learning. Spanish language. Systematic mapping. Neste artigo, apresentamos um panorama atual de pesquisa sobre o processo de ensino-aprendizagem de Língua Espanhola, na modalidade de Educação a Distância, em contexto educacional brasileiro. Para tanto, realizamos um estudo exploratório, por meio de mapeamento sistemático de literatura, compreendendo a análise de um corpus composto por vinte e cinco estudos, publicados no período de 2013 a 2022. Os resultados obtidos com maior frequência demostram: uso da Abordagem Comunicativa, tendência para uso de Metodologias Ativas como a Gamificação e a Aprendizagem Baseada em Projetos, predominância da Teoria de Gêneros, da Teoria Sociointeracionista e da perspectiva do Letramento Digital como referenciais mais utilizados, preferência pelo uso do fórum e do Chat como principais ferramentas, do Moodle como plataforma, e aumento significativo no quantitativo de estudos voltados para criação e avaliação de cursos de LE, em EaD, seguidos pelo desenvolvimento da habilidade de produção oral, como problemáticas mais estudadas. Palavras-chave: Educação a distância. Ensino-aprendizagem. Língua espanhola. Mapeamento sistemático. Fundação Cecierj2024-04-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/202410.18264/eadf.v14i1.2024EaD em Foco; Vol. 14 No. 1 (2024); e2024EaD em Foco; Vol. 14 Núm. 1 (2024); e2024EaD em Foco; v. 14 n. 1 (2024); e20242177-8310reponame:EAD em Focoinstname:Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (CECIERJ)instacron:CECIERJporhttps://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/2024/907Copyright (c) 2024 EaD em Focohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Coelho, Iandra Maria Weirich da Silva Teixeira, Wagner Barros2024-04-02T21:15:45Zoai:ojs.eademfoco.cecierj.edu.br:article/2024Revistahttps://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/RevistaONGhttp://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/oai||eademfoco@cecierj.edu.br2177-83102177-8310opendoar:2024-04-02T21:15:45EAD em Foco - Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (CECIERJ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Spanish Distance Learning: a Systematic Literature Mapping Ensino-aprendizagem de Língua Espanhola na Modalidade a Distância: um Mapeamento Sistemático de Literatura |
title |
Spanish Distance Learning: a Systematic Literature Mapping |
spellingShingle |
Spanish Distance Learning: a Systematic Literature Mapping Coelho, Iandra Maria Weirich da Silva Spanish language Systematic mapping Distance education Teaching-learning Educação a distância Ensino-aprendizagem Língua espanhola Mapeamento sistemático |
title_short |
Spanish Distance Learning: a Systematic Literature Mapping |
title_full |
Spanish Distance Learning: a Systematic Literature Mapping |
title_fullStr |
Spanish Distance Learning: a Systematic Literature Mapping |
title_full_unstemmed |
Spanish Distance Learning: a Systematic Literature Mapping |
title_sort |
Spanish Distance Learning: a Systematic Literature Mapping |
author |
Coelho, Iandra Maria Weirich da Silva |
author_facet |
Coelho, Iandra Maria Weirich da Silva Teixeira, Wagner Barros |
author_role |
author |
author2 |
Teixeira, Wagner Barros |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Coelho, Iandra Maria Weirich da Silva Teixeira, Wagner Barros |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Spanish language Systematic mapping Distance education Teaching-learning Educação a distância Ensino-aprendizagem Língua espanhola Mapeamento sistemático |
topic |
Spanish language Systematic mapping Distance education Teaching-learning Educação a distância Ensino-aprendizagem Língua espanhola Mapeamento sistemático |
description |
Abstract. This paper presents a current overview of research on the process of Spanish teaching-learning through the Distance Education modality, considering the Brazilian educational context. For that, an exploratory study was carried out using systematic literature mapping, comprising a corpus analysis of twenty-five papers published from 2013 to 2022. The most frequently obtained results demonstrate the use of the Communicative Approach, tendency to use Active Methodologies such as Gamification and Project-Based Learning, use of Genre Theory, Social interactionist Theory and the perspective of Digital Literacy as the most used references, preference for using the forum and the Chat as the main tools, Moodle as a platform and a significant increase in the number of studies aimed at creating and evaluating of Spanish courses, in Distance Education, followed by the development of oral production skills, as the most studied issues. Keywords: Distance education. Teaching-learning. Spanish language. Systematic mapping. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/2024 10.18264/eadf.v14i1.2024 |
url |
https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/2024 |
identifier_str_mv |
10.18264/eadf.v14i1.2024 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/2024/907 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 EaD em Foco https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 EaD em Foco https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cecierj |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cecierj |
dc.source.none.fl_str_mv |
EaD em Foco; Vol. 14 No. 1 (2024); e2024 EaD em Foco; Vol. 14 Núm. 1 (2024); e2024 EaD em Foco; v. 14 n. 1 (2024); e2024 2177-8310 reponame:EAD em Foco instname:Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (CECIERJ) instacron:CECIERJ |
instname_str |
Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (CECIERJ) |
instacron_str |
CECIERJ |
institution |
CECIERJ |
reponame_str |
EAD em Foco |
collection |
EAD em Foco |
repository.name.fl_str_mv |
EAD em Foco - Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (CECIERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
||eademfoco@cecierj.edu.br |
_version_ |
1814253788113928192 |