Spanish Distance Learning: a Systematic Literature Mapping

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coelho, Iandra Maria Weirich da Silva
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Teixeira, Wagner Barros
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EAD em Foco
Texto Completo: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/2024
Resumo: Abstract. This paper presents a current overview of research on the process of Spanish teaching-learning through the Distance Education modality, considering the Brazilian educational context. For that, an exploratory study was carried out using systematic literature mapping, comprising a corpus analysis of twenty-five papers published from 2013 to 2022. The most frequently obtained results demonstrate the use of the Communicative Approach, tendency to use Active Methodologies such as Gamification and Project-Based Learning, use of Genre Theory, Social interactionist Theory and the perspective of Digital Literacy as the most used references, preference for using the forum and the Chat as the main tools, Moodle as a platform and a significant increase in the number of studies aimed at creating and evaluating of Spanish courses, in Distance Education,  followed by the development of oral production skills, as the most studied issues.   Keywords: Distance education. Teaching-learning. Spanish language. Systematic mapping.
id CECIERJ_7e440a45f9c00f321ae30f57637775b6
oai_identifier_str oai:ojs.eademfoco.cecierj.edu.br:article/2024
network_acronym_str CECIERJ
network_name_str EAD em Foco
repository_id_str
spelling Spanish Distance Learning: a Systematic Literature MappingEnsino-aprendizagem de Língua Espanhola na Modalidade a Distância: um Mapeamento Sistemático de LiteraturaSpanish languageSystematic mapping Distance educationTeaching-learningEducação a distânciaEnsino-aprendizagemLíngua espanholaMapeamento sistemáticoAbstract. This paper presents a current overview of research on the process of Spanish teaching-learning through the Distance Education modality, considering the Brazilian educational context. For that, an exploratory study was carried out using systematic literature mapping, comprising a corpus analysis of twenty-five papers published from 2013 to 2022. The most frequently obtained results demonstrate the use of the Communicative Approach, tendency to use Active Methodologies such as Gamification and Project-Based Learning, use of Genre Theory, Social interactionist Theory and the perspective of Digital Literacy as the most used references, preference for using the forum and the Chat as the main tools, Moodle as a platform and a significant increase in the number of studies aimed at creating and evaluating of Spanish courses, in Distance Education,  followed by the development of oral production skills, as the most studied issues.   Keywords: Distance education. Teaching-learning. Spanish language. Systematic mapping. Neste artigo, apresentamos um panorama atual de pesquisa sobre o processo de ensino-aprendizagem de Língua Espanhola, na modalidade de Educação a Distância, em contexto educacional brasileiro. Para tanto, realizamos um estudo exploratório, por meio de mapeamento sistemático de literatura, compreendendo a análise de um corpus composto por vinte e cinco estudos, publicados no período de 2013 a 2022. Os resultados obtidos com maior frequência demostram:  uso da Abordagem Comunicativa, tendência para uso de Metodologias Ativas como a Gamificação e a Aprendizagem Baseada em Projetos, predominância da Teoria de Gêneros, da Teoria Sociointeracionista e da perspectiva do Letramento Digital como referenciais mais utilizados, preferência pelo uso do fórum e do Chat como principais ferramentas, do Moodle como plataforma, e aumento significativo no quantitativo de estudos voltados para criação e avaliação de cursos de LE, em EaD, seguidos pelo desenvolvimento da habilidade de produção oral, como problemáticas mais estudadas.   Palavras-chave: Educação a distância. Ensino-aprendizagem. Língua espanhola.  Mapeamento  sistemático.  Fundação Cecierj2024-04-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/202410.18264/eadf.v14i1.2024EaD em Foco; Vol. 14 No. 1 (2024); e2024EaD em Foco; Vol. 14 Núm. 1 (2024); e2024EaD em Foco; v. 14 n. 1 (2024); e20242177-8310reponame:EAD em Focoinstname:Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (CECIERJ)instacron:CECIERJporhttps://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/2024/907Copyright (c) 2024 EaD em Focohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Coelho, Iandra Maria Weirich da Silva Teixeira, Wagner Barros2024-04-02T21:15:45Zoai:ojs.eademfoco.cecierj.edu.br:article/2024Revistahttps://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/RevistaONGhttp://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/oai||eademfoco@cecierj.edu.br2177-83102177-8310opendoar:2024-04-02T21:15:45EAD em Foco - Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (CECIERJ)false
dc.title.none.fl_str_mv Spanish Distance Learning: a Systematic Literature Mapping
Ensino-aprendizagem de Língua Espanhola na Modalidade a Distância: um Mapeamento Sistemático de Literatura
title Spanish Distance Learning: a Systematic Literature Mapping
spellingShingle Spanish Distance Learning: a Systematic Literature Mapping
Coelho, Iandra Maria Weirich da Silva
Spanish language
Systematic mapping
Distance education
Teaching-learning
Educação a distância
Ensino-aprendizagem
Língua espanhola
Mapeamento sistemático
title_short Spanish Distance Learning: a Systematic Literature Mapping
title_full Spanish Distance Learning: a Systematic Literature Mapping
title_fullStr Spanish Distance Learning: a Systematic Literature Mapping
title_full_unstemmed Spanish Distance Learning: a Systematic Literature Mapping
title_sort Spanish Distance Learning: a Systematic Literature Mapping
author Coelho, Iandra Maria Weirich da Silva
author_facet Coelho, Iandra Maria Weirich da Silva
Teixeira, Wagner Barros
author_role author
author2 Teixeira, Wagner Barros
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Coelho, Iandra Maria Weirich da Silva
Teixeira, Wagner Barros
dc.subject.por.fl_str_mv Spanish language
Systematic mapping
Distance education
Teaching-learning
Educação a distância
Ensino-aprendizagem
Língua espanhola
Mapeamento sistemático
topic Spanish language
Systematic mapping
Distance education
Teaching-learning
Educação a distância
Ensino-aprendizagem
Língua espanhola
Mapeamento sistemático
description Abstract. This paper presents a current overview of research on the process of Spanish teaching-learning through the Distance Education modality, considering the Brazilian educational context. For that, an exploratory study was carried out using systematic literature mapping, comprising a corpus analysis of twenty-five papers published from 2013 to 2022. The most frequently obtained results demonstrate the use of the Communicative Approach, tendency to use Active Methodologies such as Gamification and Project-Based Learning, use of Genre Theory, Social interactionist Theory and the perspective of Digital Literacy as the most used references, preference for using the forum and the Chat as the main tools, Moodle as a platform and a significant increase in the number of studies aimed at creating and evaluating of Spanish courses, in Distance Education,  followed by the development of oral production skills, as the most studied issues.   Keywords: Distance education. Teaching-learning. Spanish language. Systematic mapping.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/2024
10.18264/eadf.v14i1.2024
url https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/2024
identifier_str_mv 10.18264/eadf.v14i1.2024
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/2024/907
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 EaD em Foco
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 EaD em Foco
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cecierj
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cecierj
dc.source.none.fl_str_mv EaD em Foco; Vol. 14 No. 1 (2024); e2024
EaD em Foco; Vol. 14 Núm. 1 (2024); e2024
EaD em Foco; v. 14 n. 1 (2024); e2024
2177-8310
reponame:EAD em Foco
instname:Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (CECIERJ)
instacron:CECIERJ
instname_str Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (CECIERJ)
instacron_str CECIERJ
institution CECIERJ
reponame_str EAD em Foco
collection EAD em Foco
repository.name.fl_str_mv EAD em Foco - Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (CECIERJ)
repository.mail.fl_str_mv ||eademfoco@cecierj.edu.br
_version_ 1814253788113928192