POLÍTICA CURRICULAR PARA A EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS: DISCURSOS DA LEI 11645/2008
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Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Estudos Interdisciplinares |
Texto Completo: | https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/757 |
Resumo: | In this article, we aim to identify the demands and meanings of the discourses on ethnic-racial relations present in Law nº 11.645/2008 in the curricular field. The research is documental and employs discourse theory to perform the corpus analysis. The empirical analysis showed that the education policy of ethnic-racial relations has undergone changes and expansion, having resignified its objectives and objects of study with the insertion of indigenous peoples as an ethnic group, including in the chain of meaning discourses of an education of ethnic-racial relations issues through the teaching of Afro-Brazilian and indigenous history and cultures. |
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POLÍTICA CURRICULAR PARA A EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS: DISCURSOS DA LEI 11645/2008Relações étnico-raciaisTeoria do discursoCurrículoPolítica curricularEducação para Relações Étnico-RaciaisEthnic-racial relationsDiscourse theoryCurriculumCurricular policyEducation for Ethnic-Racial RelationsRelaciones étnico-racialesTeoría del discursoPlan de estudiosPolítica curricularEducación para las relaciones étnico-racialesIn this article, we aim to identify the demands and meanings of the discourses on ethnic-racial relations present in Law nº 11.645/2008 in the curricular field. The research is documental and employs discourse theory to perform the corpus analysis. The empirical analysis showed that the education policy of ethnic-racial relations has undergone changes and expansion, having resignified its objectives and objects of study with the insertion of indigenous peoples as an ethnic group, including in the chain of meaning discourses of an education of ethnic-racial relations issues through the teaching of Afro-Brazilian and indigenous history and cultures.En el presente artículo, tenemos como objetivo identificar las demandas y los significados de los discursos sobre las relaciones étnico-raciales presentes en la Ley nº 11.645/2008 en el campo curricular. La investigación es documental y emplea la teoría del discurso para realizar el análisis del corpus. El análisis de la empiria evidenció que la política de educación de las relaciones étnico-raciales sufrió cambios y ampliaciones, resignificando sus objetivos y objetos de estudio con la inclusión de los indígenas como grupo étnico, abarcando en la cadena de significación discursos de una educación de las relaciones étnico-raciales mediante la enseñanza de la historia y culturas afrobrasileña e indígena.No presente artigo objetivamos identificar as demandas e sentidos dos discursos sobre relações étnico-raciais presentes na Lei nº 11.645/2008 no campo curricular. A pesquisa é documental e emprega a teoria do discurso para realizar a análise do corpus. A análise da empiria evidenciou que a política de educação das relações étnico-raciais sofreu mudanças e ampliação, tendo ressignificados seus objetivos e objetos de estudo com a inserção dos indígenas como grupo étnico, abrangendo na cadeia de significação discursos de uma educação das relações étnico-raciais mediante o ensino da história e culturas afro-brasileira e indígena.Editora CEEINTER2024-06-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/75710.56579/rei.v6i1.757Interdisciplinary Studies Journal; Vol. 6 No. 1 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-22Revista de Estudios Interdisciplinarios; Vol. 6 Núm. 1 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-22Revista de Estudos Interdisciplinares ; v. 6 n. 1 (2024): REVISTA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES ; 01-222674-870310.56579/rei.v6i1reponame:Revista de Estudos Interdisciplinaresinstname:Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTERinstacron:CEEINTERporhttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/757/1163Copyright (c) 2024 Revista de Estudos Interdisciplinares https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt-brinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Zelania do CarmoEugenio, BeneditoSantana, José Valdir Jesus de2024-06-18T20:54:35Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/757Revistahttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinarPRIhttps://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/oaiceeinter01@gmail.com || atendimento@ceeinter.com.br || editora@ceeinter.com.br2674-87032674-8703opendoar:2024-06-18T20:54:35Revista de Estudos Interdisciplinares - Centro de Estudos Interdisciplinares - CEEINTERfalse |
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