Text genres in the dynamic of language practices

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Miranda, Florencia
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos Cenpec
Texto Completo: http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/96
Resumo: The notion of genre (textual or discursive) occupies an important place in the different approaches used inside of language sciences insofar as genres are conceived as relatively stable manners of establishing the nexuses between unique texts and the activities of social life. However, the relationships between genres and activities are the object of discussion in many scientific positions. This paper is concerned with contributing to this debate, starting with the use of a critical dialogue between the textual semantics of François Rastier and the socio-discursive interactionism of Jean-Paul Bronckart and through analysis of three texts. Its central purpose is to show that biunvocal and simple relationships cannot be established between practical activities and genres, since many activities can be implied in just one genre and, reciprocally, a single genre can be mobilized in different activities of social life.
id CENPEC-1_00ef8356da0840dcf7b373166d4d65a3
oai_identifier_str oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/96
network_acronym_str CENPEC-1
network_name_str Cadernos Cenpec
spelling Text genres in the dynamic of language practicesOs gêneros de texto na dinâmica das práticas de linguagemEducationText genres. Genres of discourse. Activity of language. Socio-discursive interactionism. Text semantics.Gêneros de texto. Gêneros de discurso. Atividade de linguagem. Interacionismo sociodiscursivo. Semântica textual.The notion of genre (textual or discursive) occupies an important place in the different approaches used inside of language sciences insofar as genres are conceived as relatively stable manners of establishing the nexuses between unique texts and the activities of social life. However, the relationships between genres and activities are the object of discussion in many scientific positions. This paper is concerned with contributing to this debate, starting with the use of a critical dialogue between the textual semantics of François Rastier and the socio-discursive interactionism of Jean-Paul Bronckart and through analysis of three texts. Its central purpose is to show that biunvocal and simple relationships cannot be established between practical activities and genres, since many activities can be implied in just one genre and, reciprocally, a single genre can be mobilized in different activities of social life. A noção de gênero (textual ou discursivo) ocupa um lugar importante em diferentes abordagens no interior das Ciências da Linguagem à medida que os gêneros são concebidos como formas relativamente estáveis que estabelecem os nexos entre os textos singulares e as atividades da vida social. Porém, as relações entre os gêneros e as atividades são objeto de discussão entre as diversas posições científicas. Este artigo procura contribuir para esse debate tomando como ponto de partida um diálogo crítico entre a semântica textual de François Rastier e o interacionismo sociodiscursivo de Jean-Paul Bronckart e através da análise de três textos. Seu objetivo central é demonstrar que não se pode estabelecer relações biunívocas e simples entre gêneros e atividades práticas, pois diversas atividades podem estar implicadas em um único gênero e, reciprocamente, um mesmo gênero pode ser mobilizado em diferentes atividades da vida social.Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaMiranda, Florencia2012-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/octet-streamhttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/9610.18676/cadernoscenpec.v2i1.96Cadernos Cenpec | Nova série; v. 2, n. 1 (2012): Gênero e ensino de PortuguêsCadernos Cenpec; v. 2, n. 1 (2012): Gênero e ensino de Português2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v2i1reponame:Cadernos Cenpecinstname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/96/119http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/96/120info:eu-repo/semantics/openAccess2019-10-05T23:35:08Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/96Revistahttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oai2237-99832237-9983opendoar:null2020-06-25 22:19:59.752Cadernos Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)true
dc.title.none.fl_str_mv Text genres in the dynamic of language practices

Os gêneros de texto na dinâmica das práticas de linguagem
title Text genres in the dynamic of language practices
spellingShingle Text genres in the dynamic of language practices
Miranda, Florencia
Education
Text genres. Genres of discourse. Activity of language. Socio-discursive interactionism. Text semantics.
Gêneros de texto. Gêneros de discurso. Atividade de linguagem. Interacionismo sociodiscursivo. Semântica textual.
title_short Text genres in the dynamic of language practices
title_full Text genres in the dynamic of language practices
title_fullStr Text genres in the dynamic of language practices
title_full_unstemmed Text genres in the dynamic of language practices
title_sort Text genres in the dynamic of language practices
author Miranda, Florencia
author_facet Miranda, Florencia
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Miranda, Florencia
dc.subject.none.fl_str_mv


dc.subject.por.fl_str_mv Education
Text genres. Genres of discourse. Activity of language. Socio-discursive interactionism. Text semantics.
Gêneros de texto. Gêneros de discurso. Atividade de linguagem. Interacionismo sociodiscursivo. Semântica textual.
topic Education
Text genres. Genres of discourse. Activity of language. Socio-discursive interactionism. Text semantics.
Gêneros de texto. Gêneros de discurso. Atividade de linguagem. Interacionismo sociodiscursivo. Semântica textual.
dc.description.none.fl_txt_mv The notion of genre (textual or discursive) occupies an important place in the different approaches used inside of language sciences insofar as genres are conceived as relatively stable manners of establishing the nexuses between unique texts and the activities of social life. However, the relationships between genres and activities are the object of discussion in many scientific positions. This paper is concerned with contributing to this debate, starting with the use of a critical dialogue between the textual semantics of François Rastier and the socio-discursive interactionism of Jean-Paul Bronckart and through analysis of three texts. Its central purpose is to show that biunvocal and simple relationships cannot be established between practical activities and genres, since many activities can be implied in just one genre and, reciprocally, a single genre can be mobilized in different activities of social life.

 A noção de gênero (textual ou discursivo) ocupa um lugar importante em diferentes abordagens no interior das Ciências da Linguagem à medida que os gêneros são concebidos como formas relativamente estáveis que estabelecem os nexos entre os textos singulares e as atividades da vida social. Porém, as relações entre os gêneros e as atividades são objeto de discussão entre as diversas posições científicas. Este artigo procura contribuir para esse debate tomando como ponto de partida um diálogo crítico entre a semântica textual de François Rastier e o interacionismo sociodiscursivo de Jean-Paul Bronckart e através da análise de três textos. Seu objetivo central é demonstrar que não se pode estabelecer relações biunívocas e simples entre gêneros e atividades práticas, pois diversas atividades podem estar implicadas em um único gênero e, reciprocamente, um mesmo gênero pode ser mobilizado em diferentes atividades da vida social.
description The notion of genre (textual or discursive) occupies an important place in the different approaches used inside of language sciences insofar as genres are conceived as relatively stable manners of establishing the nexuses between unique texts and the activities of social life. However, the relationships between genres and activities are the object of discussion in many scientific positions. This paper is concerned with contributing to this debate, starting with the use of a critical dialogue between the textual semantics of François Rastier and the socio-discursive interactionism of Jean-Paul Bronckart and through analysis of three texts. Its central purpose is to show that biunvocal and simple relationships cannot be established between practical activities and genres, since many activities can be implied in just one genre and, reciprocally, a single genre can be mobilized in different activities of social life.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-08-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/96
10.18676/cadernoscenpec.v2i1.96
url http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/96
identifier_str_mv 10.18676/cadernoscenpec.v2i1.96
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/96/119
http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/96/120
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/octet-stream
dc.publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos Cenpec | Nova série; v. 2, n. 1 (2012): Gênero e ensino de Português
Cadernos Cenpec; v. 2, n. 1 (2012): Gênero e ensino de Português
2237-9983
2237-9983
10.18676/cadernoscenpec.v2i1
reponame:Cadernos Cenpec
instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron:CENPEC
reponame_str Cadernos Cenpec
collection Cadernos Cenpec
instname_str Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron_str CENPEC
institution CENPEC
repository.name.fl_str_mv Cadernos Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1674121123711680512