The construction of humanity
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos Cenpec |
Texto Completo: | http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/60 |
Resumo: | This article presents a conceptual approach in terms education and culture, the former being defined as a process of humanization of the individual and the second one as the attribution of meaning to the world and to ourselves. The author expands the initially proposed meaning of culture, advancing her arguments on the different acceptations of the term and claims that it can be understood as: 1) an answer to human needs and expectations, modifying to the extent that these needs and expectations change; 2) the feeling that one belongs to a group or community that many times gives rise to the construction of common identities and that is configured as the base for the establishment of the communication between people from a same group or from groups that recognize to be different from each other; 3) arts, material and immaterial cultural assets. Education, both formal and informal, presents an intrinsic relationship with these different senses of culture, being not only responsible for transmitting cultural manifestations cumulated by certain groups - the cultural asset -, but also taking responsibility for stimulating creation. Considering the fundamental role of education in relation to culture, the author highlights the need for turning school into a plural cultural environment where students can experience their own culture and that of other peoples. |
id |
CENPEC-1_2873231ca92ac719de57aaee71407e6e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/60 |
network_acronym_str |
CENPEC-1 |
network_name_str |
Cadernos Cenpec |
spelling |
The construction of humanityA construção da humanidadeEducação; Ciências Sociais; CulturaCultura. EducaçãoCulture. EducationThis article presents a conceptual approach in terms education and culture, the former being defined as a process of humanization of the individual and the second one as the attribution of meaning to the world and to ourselves. The author expands the initially proposed meaning of culture, advancing her arguments on the different acceptations of the term and claims that it can be understood as: 1) an answer to human needs and expectations, modifying to the extent that these needs and expectations change; 2) the feeling that one belongs to a group or community that many times gives rise to the construction of common identities and that is configured as the base for the establishment of the communication between people from a same group or from groups that recognize to be different from each other; 3) arts, material and immaterial cultural assets. Education, both formal and informal, presents an intrinsic relationship with these different senses of culture, being not only responsible for transmitting cultural manifestations cumulated by certain groups - the cultural asset -, but also taking responsibility for stimulating creation. Considering the fundamental role of education in relation to culture, the author highlights the need for turning school into a plural cultural environment where students can experience their own culture and that of other peoples.O artigo apresenta uma abordagem conceitual dos termos educação e cultura, sendo a primeira definida como processo de humanização do indivíduo e a segunda como atribuição de significado ao mundo e a nós mesmos. A autora amplia o significado de cultura inicialmente proposto, avançando sua argumentação a respeito das diferentes acepções do termo e postula que este pode ser entendido como: 1) uma resposta às necessidades e aos anseios humanos, modificando-se à medida que essas necessidades e anseios se alteram; 2) sentimento de pertença a um grupo ou comunidade que muitas vezes enseja a construção de identidades comuns e que se configura como base para o estabelecimento da comunicação entre pessoas de um mesmo grupo ou de grupos que se reconhecem diferentes entre si; 3) artes, patrimônio cultural material e imaterial. A educação, tanto a formal quanto a não-formal, apresenta uma relação intrínseca com esses diferentes sentidos de cultura, sendo não apenas responsável pela transmissão de manifestações culturais acumuladas por determinados grupos – do patrimônio cultural -, mas também assumindo a responsabilidade de estimular a criação. Tendo em vista o papel fundamental da educação em relação à cultura, a autora salienta a necessidade de transformar a escola num ambiente cultural plural em que os alunos possam vivenciar sua própria cultura e a de outros povos.Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaMartins, Maria Helena Pires2010-01-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/6010.18676/cadernoscenpec.v5i7.60Cadernos Cenpec | Nova série; v. 5, n. 7 (2010): Cultura e EducaçãoCadernos Cenpec; v. 5, n. 7 (2010): Cultura e Educação2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v5i7reponame:Cadernos Cenpecinstname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/60/75info:eu-repo/semantics/openAccess2019-10-05T23:34:28Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/60Revistahttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oai2237-99832237-9983opendoar:null2020-06-25 22:19:12.642Cadernos Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
The construction of humanity A construção da humanidade |
title |
The construction of humanity |
spellingShingle |
The construction of humanity Martins, Maria Helena Pires Educação; Ciências Sociais; Cultura Cultura. Educação Culture. Education |
title_short |
The construction of humanity |
title_full |
The construction of humanity |
title_fullStr |
The construction of humanity |
title_full_unstemmed |
The construction of humanity |
title_sort |
The construction of humanity |
author |
Martins, Maria Helena Pires |
author_facet |
Martins, Maria Helena Pires |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, Maria Helena Pires |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação; Ciências Sociais; Cultura Cultura. Educação Culture. Education |
topic |
Educação; Ciências Sociais; Cultura Cultura. Educação Culture. Education |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This article presents a conceptual approach in terms education and culture, the former being defined as a process of humanization of the individual and the second one as the attribution of meaning to the world and to ourselves. The author expands the initially proposed meaning of culture, advancing her arguments on the different acceptations of the term and claims that it can be understood as: 1) an answer to human needs and expectations, modifying to the extent that these needs and expectations change; 2) the feeling that one belongs to a group or community that many times gives rise to the construction of common identities and that is configured as the base for the establishment of the communication between people from a same group or from groups that recognize to be different from each other; 3) arts, material and immaterial cultural assets. Education, both formal and informal, presents an intrinsic relationship with these different senses of culture, being not only responsible for transmitting cultural manifestations cumulated by certain groups - the cultural asset -, but also taking responsibility for stimulating creation. Considering the fundamental role of education in relation to culture, the author highlights the need for turning school into a plural cultural environment where students can experience their own culture and that of other peoples. O artigo apresenta uma abordagem conceitual dos termos educação e cultura, sendo a primeira definida como processo de humanização do indivíduo e a segunda como atribuição de significado ao mundo e a nós mesmos. A autora amplia o significado de cultura inicialmente proposto, avançando sua argumentação a respeito das diferentes acepções do termo e postula que este pode ser entendido como: 1) uma resposta às necessidades e aos anseios humanos, modificando-se à medida que essas necessidades e anseios se alteram; 2) sentimento de pertença a um grupo ou comunidade que muitas vezes enseja a construção de identidades comuns e que se configura como base para o estabelecimento da comunicação entre pessoas de um mesmo grupo ou de grupos que se reconhecem diferentes entre si; 3) artes, patrimônio cultural material e imaterial. A educação, tanto a formal quanto a não-formal, apresenta uma relação intrínseca com esses diferentes sentidos de cultura, sendo não apenas responsável pela transmissão de manifestações culturais acumuladas por determinados grupos – do patrimônio cultural -, mas também assumindo a responsabilidade de estimular a criação. Tendo em vista o papel fundamental da educação em relação à cultura, a autora salienta a necessidade de transformar a escola num ambiente cultural plural em que os alunos possam vivenciar sua própria cultura e a de outros povos. |
description |
This article presents a conceptual approach in terms education and culture, the former being defined as a process of humanization of the individual and the second one as the attribution of meaning to the world and to ourselves. The author expands the initially proposed meaning of culture, advancing her arguments on the different acceptations of the term and claims that it can be understood as: 1) an answer to human needs and expectations, modifying to the extent that these needs and expectations change; 2) the feeling that one belongs to a group or community that many times gives rise to the construction of common identities and that is configured as the base for the establishment of the communication between people from a same group or from groups that recognize to be different from each other; 3) arts, material and immaterial cultural assets. Education, both formal and informal, presents an intrinsic relationship with these different senses of culture, being not only responsible for transmitting cultural manifestations cumulated by certain groups - the cultural asset -, but also taking responsibility for stimulating creation. Considering the fundamental role of education in relation to culture, the author highlights the need for turning school into a plural cultural environment where students can experience their own culture and that of other peoples. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-01-18 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/60 10.18676/cadernoscenpec.v5i7.60 |
url |
http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/60 |
identifier_str_mv |
10.18676/cadernoscenpec.v5i7.60 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/60/75 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec | Nova série; v. 5, n. 7 (2010): Cultura e Educação Cadernos Cenpec; v. 5, n. 7 (2010): Cultura e Educação 2237-9983 2237-9983 10.18676/cadernoscenpec.v5i7 reponame:Cadernos Cenpec instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) instacron:CENPEC |
reponame_str |
Cadernos Cenpec |
collection |
Cadernos Cenpec |
instname_str |
Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
instacron_str |
CENPEC |
institution |
CENPEC |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1674121122711339008 |