The construction of humanity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Maria Helena Pires
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos Cenpec
Texto Completo: http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/60
Resumo: This article presents a conceptual approach in terms education and culture, the former being defined as a process of humanization of the individual and the second one as the attribution of meaning to the world and to ourselves. The author expands the initially proposed meaning of culture, advancing her arguments on the different acceptations of the term and claims that it can be understood as: 1) an answer to human needs and expectations, modifying to the extent that these needs and expectations change; 2) the feeling that one belongs to a group or community that many times gives rise to the construction of common identities and that is configured as the base for the establishment of the communication between people from a same group or from groups that recognize to be different from each other; 3) arts, material and immaterial cultural assets. Education, both formal and informal, presents an intrinsic relationship with these different senses of culture, being not only responsible for transmitting cultural manifestations cumulated by certain groups - the cultural asset -, but also taking responsibility for stimulating creation. Considering the fundamental role of education in relation to culture, the author highlights the need for turning school into a plural cultural environment where students can experience their own culture and that of other peoples.
id CENPEC-1_2873231ca92ac719de57aaee71407e6e
oai_identifier_str oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/60
network_acronym_str CENPEC-1
network_name_str Cadernos Cenpec
spelling The construction of humanityA construção da humanidadeEducação; Ciências Sociais; CulturaCultura. EducaçãoCulture. EducationThis article presents a conceptual approach in terms education and culture, the former being defined as a process of humanization of the individual and the second one as the attribution of meaning to the world and to ourselves. The author expands the initially proposed meaning of culture, advancing her arguments on the different acceptations of the term and claims that it can be understood as: 1) an answer to human needs and expectations, modifying to the extent that these needs and expectations change; 2) the feeling that one belongs to a group or community that many times gives rise to the construction of common identities and that is configured as the base for the establishment of the communication between people from a same group or from groups that recognize to be different from each other; 3) arts, material and immaterial cultural assets. Education, both formal and informal, presents an intrinsic relationship with these different senses of culture, being not only responsible for transmitting cultural manifestations cumulated by certain groups - the cultural asset -, but also taking responsibility for stimulating creation. Considering the fundamental role of education in relation to culture, the author highlights the need for turning school into a plural cultural environment where students can experience their own culture and that of other peoples.O artigo apresenta uma abordagem conceitual dos termos educação e cultura, sendo a primeira definida como processo de humanização do indivíduo e a segunda como atribuição de significado ao mundo e a nós mesmos. A autora amplia o significado de cultura inicialmente proposto, avançando sua argumentação a respeito das diferentes acepções do termo e postula que este pode ser entendido como: 1) uma resposta às necessidades e aos anseios humanos, modificando-se à medida que essas necessidades e anseios se alteram; 2) sentimento de pertença a um grupo ou comunidade que muitas vezes enseja a construção de identidades comuns e que se configura como base para o estabelecimento da comunicação entre pessoas de um mesmo grupo ou de grupos que se reconhecem diferentes entre si; 3) artes, patrimônio cultural material e imaterial. A educação, tanto a formal quanto a não-formal, apresenta uma relação intrínseca com esses diferentes sentidos de cultura, sendo não apenas responsável pela transmissão de manifestações culturais acumuladas por determinados grupos – do patrimônio cultural -, mas também assumindo a responsabilidade de estimular a criação. Tendo em vista o papel fundamental da educação em relação à cultura, a autora salienta a necessidade de transformar a escola num ambiente cultural plural em que os alunos possam vivenciar sua própria cultura e a de outros povos.Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaMartins, Maria Helena Pires2010-01-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/6010.18676/cadernoscenpec.v5i7.60Cadernos Cenpec | Nova série; v. 5, n. 7 (2010): Cultura e EducaçãoCadernos Cenpec; v. 5, n. 7 (2010): Cultura e Educação2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v5i7reponame:Cadernos Cenpecinstname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/60/75info:eu-repo/semantics/openAccess2019-10-05T23:34:28Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/60Revistahttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oai2237-99832237-9983opendoar:null2020-06-25 22:19:12.642Cadernos Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)true
dc.title.none.fl_str_mv The construction of humanity
A construção da humanidade
title The construction of humanity
spellingShingle The construction of humanity
Martins, Maria Helena Pires
Educação; Ciências Sociais; Cultura
Cultura. Educação
Culture. Education
title_short The construction of humanity
title_full The construction of humanity
title_fullStr The construction of humanity
title_full_unstemmed The construction of humanity
title_sort The construction of humanity
author Martins, Maria Helena Pires
author_facet Martins, Maria Helena Pires
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Maria Helena Pires
dc.subject.por.fl_str_mv Educação; Ciências Sociais; Cultura
Cultura. Educação
Culture. Education
topic Educação; Ciências Sociais; Cultura
Cultura. Educação
Culture. Education
dc.description.none.fl_txt_mv This article presents a conceptual approach in terms education and culture, the former being defined as a process of humanization of the individual and the second one as the attribution of meaning to the world and to ourselves. The author expands the initially proposed meaning of culture, advancing her arguments on the different acceptations of the term and claims that it can be understood as: 1) an answer to human needs and expectations, modifying to the extent that these needs and expectations change; 2) the feeling that one belongs to a group or community that many times gives rise to the construction of common identities and that is configured as the base for the establishment of the communication between people from a same group or from groups that recognize to be different from each other; 3) arts, material and immaterial cultural assets. Education, both formal and informal, presents an intrinsic relationship with these different senses of culture, being not only responsible for transmitting cultural manifestations cumulated by certain groups - the cultural asset -, but also taking responsibility for stimulating creation. Considering the fundamental role of education in relation to culture, the author highlights the need for turning school into a plural cultural environment where students can experience their own culture and that of other peoples.
O artigo apresenta uma abordagem conceitual dos termos educação e cultura, sendo a primeira definida como processo de humanização do indivíduo e a segunda como atribuição de significado ao mundo e a nós mesmos. A autora amplia o significado de cultura inicialmente proposto, avançando sua argumentação a respeito das diferentes acepções do termo e postula que este pode ser entendido como: 1) uma resposta às necessidades e aos anseios humanos, modificando-se à medida que essas necessidades e anseios se alteram; 2) sentimento de pertença a um grupo ou comunidade que muitas vezes enseja a construção de identidades comuns e que se configura como base para o estabelecimento da comunicação entre pessoas de um mesmo grupo ou de grupos que se reconhecem diferentes entre si; 3) artes, patrimônio cultural material e imaterial. A educação, tanto a formal quanto a não-formal, apresenta uma relação intrínseca com esses diferentes sentidos de cultura, sendo não apenas responsável pela transmissão de manifestações culturais acumuladas por determinados grupos – do patrimônio cultural -, mas também assumindo a responsabilidade de estimular a criação. Tendo em vista o papel fundamental da educação em relação à cultura, a autora salienta a necessidade de transformar a escola num ambiente cultural plural em que os alunos possam vivenciar sua própria cultura e a de outros povos.
description This article presents a conceptual approach in terms education and culture, the former being defined as a process of humanization of the individual and the second one as the attribution of meaning to the world and to ourselves. The author expands the initially proposed meaning of culture, advancing her arguments on the different acceptations of the term and claims that it can be understood as: 1) an answer to human needs and expectations, modifying to the extent that these needs and expectations change; 2) the feeling that one belongs to a group or community that many times gives rise to the construction of common identities and that is configured as the base for the establishment of the communication between people from a same group or from groups that recognize to be different from each other; 3) arts, material and immaterial cultural assets. Education, both formal and informal, presents an intrinsic relationship with these different senses of culture, being not only responsible for transmitting cultural manifestations cumulated by certain groups - the cultural asset -, but also taking responsibility for stimulating creation. Considering the fundamental role of education in relation to culture, the author highlights the need for turning school into a plural cultural environment where students can experience their own culture and that of other peoples.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-01-18
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/60
10.18676/cadernoscenpec.v5i7.60
url http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/60
identifier_str_mv 10.18676/cadernoscenpec.v5i7.60
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/60/75
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos Cenpec | Nova série; v. 5, n. 7 (2010): Cultura e Educação
Cadernos Cenpec; v. 5, n. 7 (2010): Cultura e Educação
2237-9983
2237-9983
10.18676/cadernoscenpec.v5i7
reponame:Cadernos Cenpec
instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron:CENPEC
reponame_str Cadernos Cenpec
collection Cadernos Cenpec
instname_str Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron_str CENPEC
institution CENPEC
repository.name.fl_str_mv Cadernos Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1674121122711339008