Educational equity in Acre: SAEB results between 1999 and 2011

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silveira Rezende, Wagner
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Vicente Fonseca Ribeiro, Luiz, Buarque de Gusmão, Joana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos Cenpec (Online)
Texto Completo: https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/442
Resumo: This article analyzes data produced by Saeb for Acre’s state network, comparing changes in principals and teachers’profiles between 1999 and 2011 series. Furthermore, through the making of a regression model, three fundamental sociological categories (class, race, and gender) have their effects on students performance estimated, in order to establish whether or not equity promotion occurred in the analyzed period of time. 
id CENPEC-1_2c10db97e72b60771bdd1bff56591f25
oai_identifier_str oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/442
network_acronym_str CENPEC-1
network_name_str Cadernos Cenpec (Online)
repository_id_str
spelling Educational equity in Acre: SAEB results between 1999 and 2011Equidad educacional en Acre: los resultados del Saeb entre 1999 y 2011Equidade educacional no Acre: os resultados do Saeb entre 1999 e 2011Educational equity; Saeb; Acre’s state network; Hierarchical modelEquidad educacional; Saeb; Red estadual del Acre; Modelo jeráquicoEquidade educacional; Saeb; Rede estadual do Acre; Modelo hierárquicoThis article analyzes data produced by Saeb for Acre’s state network, comparing changes in principals and teachers’profiles between 1999 and 2011 series. Furthermore, through the making of a regression model, three fundamental sociological categories (class, race, and gender) have their effects on students performance estimated, in order to establish whether or not equity promotion occurred in the analyzed period of time. En este artículo son analizados los datos producidos por el Saeb para la red estadual del Acre, contrastando lo que cambió en los perfiles de los directores y profesor entre las ediciones de 1999 y 2011. Además de eso, a través de la construcción de un modelo de regresión, tres categorías sociológicas fundamentales (clase, raza y género) han estimado sus efectos sobre el desempeño de los alumnos, a fin de establecer se hubo o no promoción de la equidad en el período analizado.Neste artigo são analisados os dados produzidos pelo Saeb para a rede estadual do Acre, comparando o que mudou nos perfis de diretor e professor entre as edições de 1999 e 2011. Além disso, por meio da construção de um modelo de regressão, três categorias sociológicas fundamentais (classe, raça e gênero) têm estimados seus efeitos sobre o desempenho dos alunos, a fim de estabelecer se houve ou não promoção da equidade no período analisado.Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaSilveira Rezende, WagnerVicente Fonseca Ribeiro, LuizBuarque de Gusmão, Joana2019-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/44210.18676/cadernoscenpec.v8i2.442Cadernos Cenpec | Nova série; v. 8, n. 2 (2018)Cadernos Cenpec; v. 8, n. 2 (2018)2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v8i2reponame:Cadernos Cenpec (Online)instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/442/428Direitos autorais 2019 Cadernos Cenpec | Nova sérieinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-05-22T22:18:34Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/442Revistahttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/PUBhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oaiceliaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br2237-99832237-9983opendoar:2019-05-22T22:18:34Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)false
dc.title.none.fl_str_mv Educational equity in Acre: SAEB results between 1999 and 2011
Equidad educacional en Acre: los resultados del Saeb entre 1999 y 2011
Equidade educacional no Acre: os resultados do Saeb entre 1999 e 2011
title Educational equity in Acre: SAEB results between 1999 and 2011
spellingShingle Educational equity in Acre: SAEB results between 1999 and 2011
Silveira Rezende, Wagner
Educational equity; Saeb; Acre’s state network; Hierarchical model
Equidad educacional; Saeb; Red estadual del Acre; Modelo jeráquico
Equidade educacional; Saeb; Rede estadual do Acre; Modelo hierárquico
title_short Educational equity in Acre: SAEB results between 1999 and 2011
title_full Educational equity in Acre: SAEB results between 1999 and 2011
title_fullStr Educational equity in Acre: SAEB results between 1999 and 2011
title_full_unstemmed Educational equity in Acre: SAEB results between 1999 and 2011
title_sort Educational equity in Acre: SAEB results between 1999 and 2011
author Silveira Rezende, Wagner
author_facet Silveira Rezende, Wagner
Vicente Fonseca Ribeiro, Luiz
Buarque de Gusmão, Joana
author_role author
author2 Vicente Fonseca Ribeiro, Luiz
Buarque de Gusmão, Joana
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Silveira Rezende, Wagner
Vicente Fonseca Ribeiro, Luiz
Buarque de Gusmão, Joana
dc.subject.none.fl_str_mv


dc.subject.por.fl_str_mv Educational equity; Saeb; Acre’s state network; Hierarchical model
Equidad educacional; Saeb; Red estadual del Acre; Modelo jeráquico
Equidade educacional; Saeb; Rede estadual do Acre; Modelo hierárquico
topic Educational equity; Saeb; Acre’s state network; Hierarchical model
Equidad educacional; Saeb; Red estadual del Acre; Modelo jeráquico
Equidade educacional; Saeb; Rede estadual do Acre; Modelo hierárquico
description This article analyzes data produced by Saeb for Acre’s state network, comparing changes in principals and teachers’profiles between 1999 and 2011 series. Furthermore, through the making of a regression model, three fundamental sociological categories (class, race, and gender) have their effects on students performance estimated, in order to establish whether or not equity promotion occurred in the analyzed period of time. 
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-21
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/442
10.18676/cadernoscenpec.v8i2.442
url https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/442
identifier_str_mv 10.18676/cadernoscenpec.v8i2.442
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/442/428
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2019 Cadernos Cenpec | Nova série
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2019 Cadernos Cenpec | Nova série
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos Cenpec | Nova série; v. 8, n. 2 (2018)
Cadernos Cenpec; v. 8, n. 2 (2018)
2237-9983
2237-9983
10.18676/cadernoscenpec.v8i2
reponame:Cadernos Cenpec (Online)
instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron:CENPEC
instname_str Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron_str CENPEC
institution CENPEC
reponame_str Cadernos Cenpec (Online)
collection Cadernos Cenpec (Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
repository.mail.fl_str_mv celiaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br
_version_ 1808042072059412480