Educational equity in Acre: SAEB results between 1999 and 2011
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos Cenpec (Online) |
Texto Completo: | https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/442 |
Resumo: | This article analyzes data produced by Saeb for Acre’s state network, comparing changes in principals and teachers’profiles between 1999 and 2011 series. Furthermore, through the making of a regression model, three fundamental sociological categories (class, race, and gender) have their effects on students performance estimated, in order to establish whether or not equity promotion occurred in the analyzed period of time. |
id |
CENPEC-1_2c10db97e72b60771bdd1bff56591f25 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/442 |
network_acronym_str |
CENPEC-1 |
network_name_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Educational equity in Acre: SAEB results between 1999 and 2011Equidad educacional en Acre: los resultados del Saeb entre 1999 y 2011Equidade educacional no Acre: os resultados do Saeb entre 1999 e 2011Educational equity; Saeb; Acre’s state network; Hierarchical modelEquidad educacional; Saeb; Red estadual del Acre; Modelo jeráquicoEquidade educacional; Saeb; Rede estadual do Acre; Modelo hierárquicoThis article analyzes data produced by Saeb for Acre’s state network, comparing changes in principals and teachers’profiles between 1999 and 2011 series. Furthermore, through the making of a regression model, three fundamental sociological categories (class, race, and gender) have their effects on students performance estimated, in order to establish whether or not equity promotion occurred in the analyzed period of time. En este artículo son analizados los datos producidos por el Saeb para la red estadual del Acre, contrastando lo que cambió en los perfiles de los directores y profesor entre las ediciones de 1999 y 2011. Además de eso, a través de la construcción de un modelo de regresión, tres categorías sociológicas fundamentales (clase, raza y género) han estimado sus efectos sobre el desempeño de los alumnos, a fin de establecer se hubo o no promoción de la equidad en el período analizado.Neste artigo são analisados os dados produzidos pelo Saeb para a rede estadual do Acre, comparando o que mudou nos perfis de diretor e professor entre as edições de 1999 e 2011. Além disso, por meio da construção de um modelo de regressão, três categorias sociológicas fundamentais (classe, raça e gênero) têm estimados seus efeitos sobre o desempenho dos alunos, a fim de estabelecer se houve ou não promoção da equidade no período analisado.Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaSilveira Rezende, WagnerVicente Fonseca Ribeiro, LuizBuarque de Gusmão, Joana2019-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/44210.18676/cadernoscenpec.v8i2.442Cadernos Cenpec | Nova série; v. 8, n. 2 (2018)Cadernos Cenpec; v. 8, n. 2 (2018)2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v8i2reponame:Cadernos Cenpec (Online)instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/442/428Direitos autorais 2019 Cadernos Cenpec | Nova sérieinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-05-22T22:18:34Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/442Revistahttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/PUBhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oaiceliaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br2237-99832237-9983opendoar:2019-05-22T22:18:34Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educational equity in Acre: SAEB results between 1999 and 2011 Equidad educacional en Acre: los resultados del Saeb entre 1999 y 2011 Equidade educacional no Acre: os resultados do Saeb entre 1999 e 2011 |
title |
Educational equity in Acre: SAEB results between 1999 and 2011 |
spellingShingle |
Educational equity in Acre: SAEB results between 1999 and 2011 Silveira Rezende, Wagner Educational equity; Saeb; Acre’s state network; Hierarchical model Equidad educacional; Saeb; Red estadual del Acre; Modelo jeráquico Equidade educacional; Saeb; Rede estadual do Acre; Modelo hierárquico |
title_short |
Educational equity in Acre: SAEB results between 1999 and 2011 |
title_full |
Educational equity in Acre: SAEB results between 1999 and 2011 |
title_fullStr |
Educational equity in Acre: SAEB results between 1999 and 2011 |
title_full_unstemmed |
Educational equity in Acre: SAEB results between 1999 and 2011 |
title_sort |
Educational equity in Acre: SAEB results between 1999 and 2011 |
author |
Silveira Rezende, Wagner |
author_facet |
Silveira Rezende, Wagner Vicente Fonseca Ribeiro, Luiz Buarque de Gusmão, Joana |
author_role |
author |
author2 |
Vicente Fonseca Ribeiro, Luiz Buarque de Gusmão, Joana |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silveira Rezende, Wagner Vicente Fonseca Ribeiro, Luiz Buarque de Gusmão, Joana |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational equity; Saeb; Acre’s state network; Hierarchical model Equidad educacional; Saeb; Red estadual del Acre; Modelo jeráquico Equidade educacional; Saeb; Rede estadual do Acre; Modelo hierárquico |
topic |
Educational equity; Saeb; Acre’s state network; Hierarchical model Equidad educacional; Saeb; Red estadual del Acre; Modelo jeráquico Equidade educacional; Saeb; Rede estadual do Acre; Modelo hierárquico |
description |
This article analyzes data produced by Saeb for Acre’s state network, comparing changes in principals and teachers’profiles between 1999 and 2011 series. Furthermore, through the making of a regression model, three fundamental sociological categories (class, race, and gender) have their effects on students performance estimated, in order to establish whether or not equity promotion occurred in the analyzed period of time. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-05-21 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/442 10.18676/cadernoscenpec.v8i2.442 |
url |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/442 |
identifier_str_mv |
10.18676/cadernoscenpec.v8i2.442 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/442/428 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2019 Cadernos Cenpec | Nova série info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2019 Cadernos Cenpec | Nova série |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec | Nova série; v. 8, n. 2 (2018) Cadernos Cenpec; v. 8, n. 2 (2018) 2237-9983 2237-9983 10.18676/cadernoscenpec.v8i2 reponame:Cadernos Cenpec (Online) instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) instacron:CENPEC |
instname_str |
Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
instacron_str |
CENPEC |
institution |
CENPEC |
reponame_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
collection |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
repository.mail.fl_str_mv |
celiaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br |
_version_ |
1808042072059412480 |