Different everyday photographs: the chronicle genre at the Olympics
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos Cenpec (Online) |
Texto Completo: | https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/93 |
Resumo: | This paper analyzes chronicles produced by Brazilian students who took part in the Olympics in 2010. Initially, using Bakhtinian studies, a reflection on the chronicle is attempted based on educational-methodological guidelines provided for teaching production of this genre in the teacher training material at the Olympics – Teacher’s Book Opportunity makes the writer. Next, using genre concepts of discourse and dialogism, some of the texts produced by candidates are analyzed. The analysis indicates that many texts dialogue with the guidelines in the Teacher’s Book, featuring compositional elements of the genre explained in this material. Other texts show some genre characteristics that are not covered in the material, but they can be identified in texts of this genre published in newspapers. |
id |
CENPEC-1_342e0a326c1253fe18b3ec4be9b8196a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/93 |
network_acronym_str |
CENPEC-1 |
network_name_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Different everyday photographs: the chronicle genre at the OlympicsDiferentes fotografias do cotidiano: o gênero crônica na OlimpíadaChronicle. Bakhtinian studies. Written production. Teacher training.EducaçãoCrônica. Estudos bakhtinianos. Produção escrita. Formação de professores.This paper analyzes chronicles produced by Brazilian students who took part in the Olympics in 2010. Initially, using Bakhtinian studies, a reflection on the chronicle is attempted based on educational-methodological guidelines provided for teaching production of this genre in the teacher training material at the Olympics – Teacher’s Book Opportunity makes the writer. Next, using genre concepts of discourse and dialogism, some of the texts produced by candidates are analyzed. The analysis indicates that many texts dialogue with the guidelines in the Teacher’s Book, featuring compositional elements of the genre explained in this material. Other texts show some genre characteristics that are not covered in the material, but they can be identified in texts of this genre published in newspapers.Este artigo analisa crônicas produzidas por estudantes brasileiros que participaram da Olimpíada em 2010. Inicialmente, à luz dos estudos bakhtinianos, procura-se refletir sobre a crônica a partir das orientações didático-metodológicas fornecidas para o ensino da produção desse gênero no material de formação dos professores da Olimpíada – o Caderno do Professor "A ocasião faz o escritor". Em seguida, a partir dos conceitos de gênero do discurso e de dialogismo, são analisados alguns textos produzidos pelos candidatos. A análise indica que muitos textos dialogam com as orientações do Caderno do Professor, apresentando os elementos composicionais do gênero explicitados nesse material. Outros textos apresentam algumas características do gênero que não são abordadas no material, mas que podem ser identificadas em textos desse gênero em circulação nos jornais.Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaTorquato, Clóris Porto2012-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/octet-streamhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/9310.18676/cadernoscenpec.v2i1.93Cadernos Cenpec | Nova série; v. 2, n. 1 (2012): Gênero e ensino de PortuguêsCadernos Cenpec; v. 2, n. 1 (2012): Gênero e ensino de Português2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v2i1reponame:Cadernos Cenpec (Online)instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/93/113https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/93/114info:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-29T16:19:24Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/93Revistahttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/PUBhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oaiceliaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br2237-99832237-9983opendoar:2016-06-29T16:19:24Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Different everyday photographs: the chronicle genre at the Olympics Diferentes fotografias do cotidiano: o gênero crônica na Olimpíada |
title |
Different everyday photographs: the chronicle genre at the Olympics |
spellingShingle |
Different everyday photographs: the chronicle genre at the Olympics Torquato, Clóris Porto Chronicle. Bakhtinian studies. Written production. Teacher training. Educação Crônica. Estudos bakhtinianos. Produção escrita. Formação de professores. |
title_short |
Different everyday photographs: the chronicle genre at the Olympics |
title_full |
Different everyday photographs: the chronicle genre at the Olympics |
title_fullStr |
Different everyday photographs: the chronicle genre at the Olympics |
title_full_unstemmed |
Different everyday photographs: the chronicle genre at the Olympics |
title_sort |
Different everyday photographs: the chronicle genre at the Olympics |
author |
Torquato, Clóris Porto |
author_facet |
Torquato, Clóris Porto |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Torquato, Clóris Porto |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Chronicle. Bakhtinian studies. Written production. Teacher training. Educação Crônica. Estudos bakhtinianos. Produção escrita. Formação de professores. |
topic |
Chronicle. Bakhtinian studies. Written production. Teacher training. Educação Crônica. Estudos bakhtinianos. Produção escrita. Formação de professores. |
description |
This paper analyzes chronicles produced by Brazilian students who took part in the Olympics in 2010. Initially, using Bakhtinian studies, a reflection on the chronicle is attempted based on educational-methodological guidelines provided for teaching production of this genre in the teacher training material at the Olympics – Teacher’s Book Opportunity makes the writer. Next, using genre concepts of discourse and dialogism, some of the texts produced by candidates are analyzed. The analysis indicates that many texts dialogue with the guidelines in the Teacher’s Book, featuring compositional elements of the genre explained in this material. Other texts show some genre characteristics that are not covered in the material, but they can be identified in texts of this genre published in newspapers. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-08-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/93 10.18676/cadernoscenpec.v2i1.93 |
url |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/93 |
identifier_str_mv |
10.18676/cadernoscenpec.v2i1.93 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/93/113 https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/93/114 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/octet-stream |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec | Nova série; v. 2, n. 1 (2012): Gênero e ensino de Português Cadernos Cenpec; v. 2, n. 1 (2012): Gênero e ensino de Português 2237-9983 2237-9983 10.18676/cadernoscenpec.v2i1 reponame:Cadernos Cenpec (Online) instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) instacron:CENPEC |
instname_str |
Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
instacron_str |
CENPEC |
institution |
CENPEC |
reponame_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
collection |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
repository.mail.fl_str_mv |
celiaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br |
_version_ |
1808042073206554624 |