Different everyday photographs: the chronicle genre at the Olympics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Torquato, Clóris Porto
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos Cenpec (Online)
Texto Completo: https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/93
Resumo: This paper analyzes chronicles produced by Brazilian students who took part in the Olympics in 2010. Initially, using Bakhtinian studies, a reflection on the chronicle is attempted based on educational-methodological guidelines provided for teaching production of this genre in the teacher training material at the Olympics – Teacher’s Book Opportunity makes the writer. Next, using genre concepts of discourse and dialogism, some of the texts produced by candidates are analyzed. The analysis indicates that many texts dialogue with the guidelines in the Teacher’s Book, featuring compositional elements of the genre explained in this material. Other texts show some genre characteristics that are not covered in the material, but they can be identified in texts of this genre published in newspapers.
id CENPEC-1_342e0a326c1253fe18b3ec4be9b8196a
oai_identifier_str oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/93
network_acronym_str CENPEC-1
network_name_str Cadernos Cenpec (Online)
repository_id_str
spelling Different everyday photographs: the chronicle genre at the OlympicsDiferentes fotografias do cotidiano: o gênero crônica na OlimpíadaChronicle. Bakhtinian studies. Written production. Teacher training.EducaçãoCrônica. Estudos bakhtinianos. Produção escrita. Formação de professores.This paper analyzes chronicles produced by Brazilian students who took part in the Olympics in 2010. Initially, using Bakhtinian studies, a reflection on the chronicle is attempted based on educational-methodological guidelines provided for teaching production of this genre in the teacher training material at the Olympics – Teacher’s Book Opportunity makes the writer. Next, using genre concepts of discourse and dialogism, some of the texts produced by candidates are analyzed. The analysis indicates that many texts dialogue with the guidelines in the Teacher’s Book, featuring compositional elements of the genre explained in this material. Other texts show some genre characteristics that are not covered in the material, but they can be identified in texts of this genre published in newspapers.Este artigo analisa crônicas produzidas por estudantes brasileiros que participaram da Olimpíada em 2010. Inicialmente, à luz dos estudos bakhtinianos, procura-se refletir sobre a crônica a partir das orientações didático-metodológicas fornecidas para o ensino da produção desse gênero no material de formação dos professores da Olimpíada – o Caderno do Professor "A ocasião faz o escritor". Em seguida, a partir dos conceitos de gênero do discurso e de dialogismo, são analisados alguns textos produzidos pelos candidatos. A análise indica que muitos textos dialogam com as orientações do Caderno do Professor, apresentando os elementos composicionais do gênero explicitados nesse material. Outros textos apresentam algumas características do gênero que não são abordadas no material, mas que podem ser identificadas em textos desse gênero em circulação nos jornais.Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaTorquato, Clóris Porto2012-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/octet-streamhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/9310.18676/cadernoscenpec.v2i1.93Cadernos Cenpec | Nova série; v. 2, n. 1 (2012): Gênero e ensino de PortuguêsCadernos Cenpec; v. 2, n. 1 (2012): Gênero e ensino de Português2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v2i1reponame:Cadernos Cenpec (Online)instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/93/113https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/93/114info:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-29T16:19:24Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/93Revistahttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/PUBhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oaiceliaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br2237-99832237-9983opendoar:2016-06-29T16:19:24Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)false
dc.title.none.fl_str_mv Different everyday photographs: the chronicle genre at the Olympics

Diferentes fotografias do cotidiano: o gênero crônica na Olimpíada
title Different everyday photographs: the chronicle genre at the Olympics
spellingShingle Different everyday photographs: the chronicle genre at the Olympics
Torquato, Clóris Porto
Chronicle. Bakhtinian studies. Written production. Teacher training.
Educação
Crônica. Estudos bakhtinianos. Produção escrita. Formação de professores.
title_short Different everyday photographs: the chronicle genre at the Olympics
title_full Different everyday photographs: the chronicle genre at the Olympics
title_fullStr Different everyday photographs: the chronicle genre at the Olympics
title_full_unstemmed Different everyday photographs: the chronicle genre at the Olympics
title_sort Different everyday photographs: the chronicle genre at the Olympics
author Torquato, Clóris Porto
author_facet Torquato, Clóris Porto
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Torquato, Clóris Porto
dc.subject.none.fl_str_mv


dc.subject.por.fl_str_mv Chronicle. Bakhtinian studies. Written production. Teacher training.
Educação
Crônica. Estudos bakhtinianos. Produção escrita. Formação de professores.
topic Chronicle. Bakhtinian studies. Written production. Teacher training.
Educação
Crônica. Estudos bakhtinianos. Produção escrita. Formação de professores.
description This paper analyzes chronicles produced by Brazilian students who took part in the Olympics in 2010. Initially, using Bakhtinian studies, a reflection on the chronicle is attempted based on educational-methodological guidelines provided for teaching production of this genre in the teacher training material at the Olympics – Teacher’s Book Opportunity makes the writer. Next, using genre concepts of discourse and dialogism, some of the texts produced by candidates are analyzed. The analysis indicates that many texts dialogue with the guidelines in the Teacher’s Book, featuring compositional elements of the genre explained in this material. Other texts show some genre characteristics that are not covered in the material, but they can be identified in texts of this genre published in newspapers.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-08-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/93
10.18676/cadernoscenpec.v2i1.93
url https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/93
identifier_str_mv 10.18676/cadernoscenpec.v2i1.93
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/93/113
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/93/114
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/octet-stream
dc.publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos Cenpec | Nova série; v. 2, n. 1 (2012): Gênero e ensino de Português
Cadernos Cenpec; v. 2, n. 1 (2012): Gênero e ensino de Português
2237-9983
2237-9983
10.18676/cadernoscenpec.v2i1
reponame:Cadernos Cenpec (Online)
instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron:CENPEC
instname_str Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron_str CENPEC
institution CENPEC
reponame_str Cadernos Cenpec (Online)
collection Cadernos Cenpec (Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
repository.mail.fl_str_mv celiaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br
_version_ 1808042073206554624