Text genres in the dynamic of language practices
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos Cenpec (Online) |
Texto Completo: | https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/96 |
Resumo: | The notion of genre (textual or discursive) occupies an important place in the different approaches used inside of language sciences insofar as genres are conceived as relatively stable manners of establishing the nexuses between unique texts and the activities of social life. However, the relationships between genres and activities are the object of discussion in many scientific positions. This paper is concerned with contributing to this debate, starting with the use of a critical dialogue between the textual semantics of François Rastier and the socio-discursive interactionism of Jean-Paul Bronckart and through analysis of three texts. Its central purpose is to show that biunvocal and simple relationships cannot be established between practical activities and genres, since many activities can be implied in just one genre and, reciprocally, a single genre can be mobilized in different activities of social life. |
id |
CENPEC-1_54cfa80d9be32485ca83ca4b856258cc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/96 |
network_acronym_str |
CENPEC-1 |
network_name_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Text genres in the dynamic of language practicesOs gêneros de texto na dinâmica das práticas de linguagemEducationText genres. Genres of discourse. Activity of language. Socio-discursive interactionism. Text semantics.Gêneros de texto. Gêneros de discurso. Atividade de linguagem. Interacionismo sociodiscursivo. Semântica textual.The notion of genre (textual or discursive) occupies an important place in the different approaches used inside of language sciences insofar as genres are conceived as relatively stable manners of establishing the nexuses between unique texts and the activities of social life. However, the relationships between genres and activities are the object of discussion in many scientific positions. This paper is concerned with contributing to this debate, starting with the use of a critical dialogue between the textual semantics of François Rastier and the socio-discursive interactionism of Jean-Paul Bronckart and through analysis of three texts. Its central purpose is to show that biunvocal and simple relationships cannot be established between practical activities and genres, since many activities can be implied in just one genre and, reciprocally, a single genre can be mobilized in different activities of social life. A noção de gênero (textual ou discursivo) ocupa um lugar importante em diferentes abordagens no interior das Ciências da Linguagem à medida que os gêneros são concebidos como formas relativamente estáveis que estabelecem os nexos entre os textos singulares e as atividades da vida social. Porém, as relações entre os gêneros e as atividades são objeto de discussão entre as diversas posições científicas. Este artigo procura contribuir para esse debate tomando como ponto de partida um diálogo crítico entre a semântica textual de François Rastier e o interacionismo sociodiscursivo de Jean-Paul Bronckart e através da análise de três textos. Seu objetivo central é demonstrar que não se pode estabelecer relações biunívocas e simples entre gêneros e atividades práticas, pois diversas atividades podem estar implicadas em um único gênero e, reciprocamente, um mesmo gênero pode ser mobilizado em diferentes atividades da vida social.Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaMiranda, Florencia2012-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/octet-streamhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/9610.18676/cadernoscenpec.v2i1.96Cadernos Cenpec | Nova série; v. 2, n. 1 (2012): Gênero e ensino de PortuguêsCadernos Cenpec; v. 2, n. 1 (2012): Gênero e ensino de Português2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v2i1reponame:Cadernos Cenpec (Online)instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/96/119https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/96/120info:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-29T16:22:12Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/96Revistahttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/PUBhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oaiceliaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br2237-99832237-9983opendoar:2016-06-29T16:22:12Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Text genres in the dynamic of language practices Os gêneros de texto na dinâmica das práticas de linguagem |
title |
Text genres in the dynamic of language practices |
spellingShingle |
Text genres in the dynamic of language practices Miranda, Florencia Education Text genres. Genres of discourse. Activity of language. Socio-discursive interactionism. Text semantics. Gêneros de texto. Gêneros de discurso. Atividade de linguagem. Interacionismo sociodiscursivo. Semântica textual. |
title_short |
Text genres in the dynamic of language practices |
title_full |
Text genres in the dynamic of language practices |
title_fullStr |
Text genres in the dynamic of language practices |
title_full_unstemmed |
Text genres in the dynamic of language practices |
title_sort |
Text genres in the dynamic of language practices |
author |
Miranda, Florencia |
author_facet |
Miranda, Florencia |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Miranda, Florencia |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education Text genres. Genres of discourse. Activity of language. Socio-discursive interactionism. Text semantics. Gêneros de texto. Gêneros de discurso. Atividade de linguagem. Interacionismo sociodiscursivo. Semântica textual. |
topic |
Education Text genres. Genres of discourse. Activity of language. Socio-discursive interactionism. Text semantics. Gêneros de texto. Gêneros de discurso. Atividade de linguagem. Interacionismo sociodiscursivo. Semântica textual. |
description |
The notion of genre (textual or discursive) occupies an important place in the different approaches used inside of language sciences insofar as genres are conceived as relatively stable manners of establishing the nexuses between unique texts and the activities of social life. However, the relationships between genres and activities are the object of discussion in many scientific positions. This paper is concerned with contributing to this debate, starting with the use of a critical dialogue between the textual semantics of François Rastier and the socio-discursive interactionism of Jean-Paul Bronckart and through analysis of three texts. Its central purpose is to show that biunvocal and simple relationships cannot be established between practical activities and genres, since many activities can be implied in just one genre and, reciprocally, a single genre can be mobilized in different activities of social life. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-08-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/96 10.18676/cadernoscenpec.v2i1.96 |
url |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/96 |
identifier_str_mv |
10.18676/cadernoscenpec.v2i1.96 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/96/119 https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/96/120 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/octet-stream |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec | Nova série; v. 2, n. 1 (2012): Gênero e ensino de Português Cadernos Cenpec; v. 2, n. 1 (2012): Gênero e ensino de Português 2237-9983 2237-9983 10.18676/cadernoscenpec.v2i1 reponame:Cadernos Cenpec (Online) instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) instacron:CENPEC |
instname_str |
Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
instacron_str |
CENPEC |
institution |
CENPEC |
reponame_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
collection |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
repository.mail.fl_str_mv |
celiaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br |
_version_ |
1808042073200263168 |