Youths and secondary education: students’ relationship with school and with knowledge in social vulnerability areas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Pâmela Félix
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Batista, Antônio Augusto Gomes, Mello, Hivy Damasio Araújo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos Cenpec (Online)
Texto Completo: https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/371
Resumo: The goal of this article is to provide a better comprehension of the problems youths have been faced with in their relationship with school and with knowledge in vulnerable areas. The matter under analysis is a survey applied to 669 students in the second grade of secondary education in 24 state schools situated in 17 municipalities in the Brazilian states of Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo. The research identifies in the students responses differences both of profile between those attending part-time and full-school and of how they face the job market and the continuity of their education.  Finally, it calls attention to the problematic of the diversification of secondary education’s offers and how it may increase inequality, the latter being a question that arises if we compare the expectation of part-time and full school students.
id CENPEC-1_57585b57f4396b572ecd505ea6a2941d
oai_identifier_str oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/371
network_acronym_str CENPEC-1
network_name_str Cadernos Cenpec (Online)
repository_id_str
spelling Youths and secondary education: students’ relationship with school and with knowledge in social vulnerability areasJuventud(es) y enseñanza media: relación de los estudiantes con la escuela y con el saber en territorios de vulnerabilidad socialJuventude(s) e ensino médio: relação dos estudantes com a escola, o saber e as expectativas de futuro em territórios de vulnerabilidade socialSecondary education. Youths. School. Vulnerable areas.Enseñanza media. Juventud(es). Escuela. Territorio vulnerable.Ensino médio. Juventude(s). Escola. Território vulnerável.The goal of this article is to provide a better comprehension of the problems youths have been faced with in their relationship with school and with knowledge in vulnerable areas. The matter under analysis is a survey applied to 669 students in the second grade of secondary education in 24 state schools situated in 17 municipalities in the Brazilian states of Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo. The research identifies in the students responses differences both of profile between those attending part-time and full-school and of how they face the job market and the continuity of their education.  Finally, it calls attention to the problematic of the diversification of secondary education’s offers and how it may increase inequality, the latter being a question that arises if we compare the expectation of part-time and full school students.El objetivo de este artículo es contribuir a una mayor comprensión y también al enfrentamiento de los problemas y desafíos encontrados por los jóvenes en su relación con la escuela y con el saber, en particular en territorios más vulnerables. Se partió de cuestionarios aplicados a 669 estudiantes del segundo año de la enseñanza media de 24 escuelas estatales ubicadas en 17 municipios de los estados brasileños de Ceará, Goiás, Pernambuco y São Paulo. La investigación identificó diferencias entre el perfil de los alumnos de los períodos parcial y completo y la manera que las condiciones escolares - y la diferencia entre la oferta de oportunidades educacionales - pueden afectar e influenciar la relación de los jóvenes con la propia escuela y con el saber, así como en el modo como los jóvenes comprenden su entrada al mundo del trabajo y la continuidad de sus estudios. Por fin, la investigación discute el problema de la diversidad en la oferta de plazas en la enseñanza media y el riesgo de aumentarse la desigualdad, problemática que se pone en evidencia al compararse las expectativas de los estudiantes que están en la escuela en tiempo integral o parcial. O objetivo deste artigo é contribuir para uma maior compreensão e enfrentamento dos problemas e desafios encontrados pelos jovens na sua relação com a escola e com o saber, em particular em territórios mais vulneráveis. Analisou-se um questionário aplicado a 669 estudantes da 2ª série do ensino médio de 24 escolas estaduais em 17 municípios do Ceará, Goiás, Pernambuco e São Paulo. Foram identificadas diferenças entre o perfil dos alunos dos períodos parcial e integral e como as condições escolares – e a diferenciação das oportunidades educacionais – tendem a afetar e conformar a relação dos jovens com a própria a escola e com o saber, bem como o modo como eles encaram o mundo do trabalho e a continuidade dos estudos. Por fim, aborda-se a problemática da diversificação da oferta do ensino médio e seus riscos na acentuação das desigualdades, questão mais uma vez reacendida na comparação das expectativas dos alunos do tempo integral e do parcial.Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaFreitas, Pâmela FélixBatista, Antônio Augusto GomesMello, Hivy Damasio Araújo2017-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/37110.18676/cadernoscenpec.v6i2.371Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino MédioCadernos Cenpec; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v6i2reponame:Cadernos Cenpec (Online)instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/371/369Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova sérieinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-08-16T16:36:21Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/371Revistahttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/PUBhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oaiceliaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br2237-99832237-9983opendoar:2018-08-16T16:36:21Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)false
dc.title.none.fl_str_mv Youths and secondary education: students’ relationship with school and with knowledge in social vulnerability areas
Juventud(es) y enseñanza media: relación de los estudiantes con la escuela y con el saber en territorios de vulnerabilidad social
Juventude(s) e ensino médio: relação dos estudantes com a escola, o saber e as expectativas de futuro em territórios de vulnerabilidade social
title Youths and secondary education: students’ relationship with school and with knowledge in social vulnerability areas
spellingShingle Youths and secondary education: students’ relationship with school and with knowledge in social vulnerability areas
Freitas, Pâmela Félix
Secondary education. Youths. School. Vulnerable areas.
Enseñanza media. Juventud(es). Escuela. Territorio vulnerable.
Ensino médio. Juventude(s). Escola. Território vulnerável.
title_short Youths and secondary education: students’ relationship with school and with knowledge in social vulnerability areas
title_full Youths and secondary education: students’ relationship with school and with knowledge in social vulnerability areas
title_fullStr Youths and secondary education: students’ relationship with school and with knowledge in social vulnerability areas
title_full_unstemmed Youths and secondary education: students’ relationship with school and with knowledge in social vulnerability areas
title_sort Youths and secondary education: students’ relationship with school and with knowledge in social vulnerability areas
author Freitas, Pâmela Félix
author_facet Freitas, Pâmela Félix
Batista, Antônio Augusto Gomes
Mello, Hivy Damasio Araújo
author_role author
author2 Batista, Antônio Augusto Gomes
Mello, Hivy Damasio Araújo
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Pâmela Félix
Batista, Antônio Augusto Gomes
Mello, Hivy Damasio Araújo
dc.subject.none.fl_str_mv


dc.subject.por.fl_str_mv Secondary education. Youths. School. Vulnerable areas.
Enseñanza media. Juventud(es). Escuela. Territorio vulnerable.
Ensino médio. Juventude(s). Escola. Território vulnerável.
topic Secondary education. Youths. School. Vulnerable areas.
Enseñanza media. Juventud(es). Escuela. Territorio vulnerable.
Ensino médio. Juventude(s). Escola. Território vulnerável.
description The goal of this article is to provide a better comprehension of the problems youths have been faced with in their relationship with school and with knowledge in vulnerable areas. The matter under analysis is a survey applied to 669 students in the second grade of secondary education in 24 state schools situated in 17 municipalities in the Brazilian states of Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo. The research identifies in the students responses differences both of profile between those attending part-time and full-school and of how they face the job market and the continuity of their education.  Finally, it calls attention to the problematic of the diversification of secondary education’s offers and how it may increase inequality, the latter being a question that arises if we compare the expectation of part-time and full school students.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-06-13
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/371
10.18676/cadernoscenpec.v6i2.371
url https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/371
identifier_str_mv 10.18676/cadernoscenpec.v6i2.371
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/371/369
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova série
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova série
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio
Cadernos Cenpec; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio
2237-9983
2237-9983
10.18676/cadernoscenpec.v6i2
reponame:Cadernos Cenpec (Online)
instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron:CENPEC
instname_str Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron_str CENPEC
institution CENPEC
reponame_str Cadernos Cenpec (Online)
collection Cadernos Cenpec (Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
repository.mail.fl_str_mv celiaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br
_version_ 1808042072126521344