Youths and secondary education: students’ relationship with school and with knowledge in social vulnerability areas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos Cenpec (Online) |
Texto Completo: | https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/371 |
Resumo: | The goal of this article is to provide a better comprehension of the problems youths have been faced with in their relationship with school and with knowledge in vulnerable areas. The matter under analysis is a survey applied to 669 students in the second grade of secondary education in 24 state schools situated in 17 municipalities in the Brazilian states of Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo. The research identifies in the students responses differences both of profile between those attending part-time and full-school and of how they face the job market and the continuity of their education. Finally, it calls attention to the problematic of the diversification of secondary education’s offers and how it may increase inequality, the latter being a question that arises if we compare the expectation of part-time and full school students. |
id |
CENPEC-1_57585b57f4396b572ecd505ea6a2941d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/371 |
network_acronym_str |
CENPEC-1 |
network_name_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Youths and secondary education: students’ relationship with school and with knowledge in social vulnerability areasJuventud(es) y enseñanza media: relación de los estudiantes con la escuela y con el saber en territorios de vulnerabilidad socialJuventude(s) e ensino médio: relação dos estudantes com a escola, o saber e as expectativas de futuro em territórios de vulnerabilidade socialSecondary education. Youths. School. Vulnerable areas.Enseñanza media. Juventud(es). Escuela. Territorio vulnerable.Ensino médio. Juventude(s). Escola. Território vulnerável.The goal of this article is to provide a better comprehension of the problems youths have been faced with in their relationship with school and with knowledge in vulnerable areas. The matter under analysis is a survey applied to 669 students in the second grade of secondary education in 24 state schools situated in 17 municipalities in the Brazilian states of Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo. The research identifies in the students responses differences both of profile between those attending part-time and full-school and of how they face the job market and the continuity of their education. Finally, it calls attention to the problematic of the diversification of secondary education’s offers and how it may increase inequality, the latter being a question that arises if we compare the expectation of part-time and full school students.El objetivo de este artículo es contribuir a una mayor comprensión y también al enfrentamiento de los problemas y desafíos encontrados por los jóvenes en su relación con la escuela y con el saber, en particular en territorios más vulnerables. Se partió de cuestionarios aplicados a 669 estudiantes del segundo año de la enseñanza media de 24 escuelas estatales ubicadas en 17 municipios de los estados brasileños de Ceará, Goiás, Pernambuco y São Paulo. La investigación identificó diferencias entre el perfil de los alumnos de los períodos parcial y completo y la manera que las condiciones escolares - y la diferencia entre la oferta de oportunidades educacionales - pueden afectar e influenciar la relación de los jóvenes con la propia escuela y con el saber, así como en el modo como los jóvenes comprenden su entrada al mundo del trabajo y la continuidad de sus estudios. Por fin, la investigación discute el problema de la diversidad en la oferta de plazas en la enseñanza media y el riesgo de aumentarse la desigualdad, problemática que se pone en evidencia al compararse las expectativas de los estudiantes que están en la escuela en tiempo integral o parcial. O objetivo deste artigo é contribuir para uma maior compreensão e enfrentamento dos problemas e desafios encontrados pelos jovens na sua relação com a escola e com o saber, em particular em territórios mais vulneráveis. Analisou-se um questionário aplicado a 669 estudantes da 2ª série do ensino médio de 24 escolas estaduais em 17 municípios do Ceará, Goiás, Pernambuco e São Paulo. Foram identificadas diferenças entre o perfil dos alunos dos períodos parcial e integral e como as condições escolares – e a diferenciação das oportunidades educacionais – tendem a afetar e conformar a relação dos jovens com a própria a escola e com o saber, bem como o modo como eles encaram o mundo do trabalho e a continuidade dos estudos. Por fim, aborda-se a problemática da diversificação da oferta do ensino médio e seus riscos na acentuação das desigualdades, questão mais uma vez reacendida na comparação das expectativas dos alunos do tempo integral e do parcial.Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaFreitas, Pâmela FélixBatista, Antônio Augusto GomesMello, Hivy Damasio Araújo2017-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/37110.18676/cadernoscenpec.v6i2.371Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino MédioCadernos Cenpec; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v6i2reponame:Cadernos Cenpec (Online)instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/371/369Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova sérieinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-08-16T16:36:21Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/371Revistahttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/PUBhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oaiceliaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br2237-99832237-9983opendoar:2018-08-16T16:36:21Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Youths and secondary education: students’ relationship with school and with knowledge in social vulnerability areas Juventud(es) y enseñanza media: relación de los estudiantes con la escuela y con el saber en territorios de vulnerabilidad social Juventude(s) e ensino médio: relação dos estudantes com a escola, o saber e as expectativas de futuro em territórios de vulnerabilidade social |
title |
Youths and secondary education: students’ relationship with school and with knowledge in social vulnerability areas |
spellingShingle |
Youths and secondary education: students’ relationship with school and with knowledge in social vulnerability areas Freitas, Pâmela Félix Secondary education. Youths. School. Vulnerable areas. Enseñanza media. Juventud(es). Escuela. Territorio vulnerable. Ensino médio. Juventude(s). Escola. Território vulnerável. |
title_short |
Youths and secondary education: students’ relationship with school and with knowledge in social vulnerability areas |
title_full |
Youths and secondary education: students’ relationship with school and with knowledge in social vulnerability areas |
title_fullStr |
Youths and secondary education: students’ relationship with school and with knowledge in social vulnerability areas |
title_full_unstemmed |
Youths and secondary education: students’ relationship with school and with knowledge in social vulnerability areas |
title_sort |
Youths and secondary education: students’ relationship with school and with knowledge in social vulnerability areas |
author |
Freitas, Pâmela Félix |
author_facet |
Freitas, Pâmela Félix Batista, Antônio Augusto Gomes Mello, Hivy Damasio Araújo |
author_role |
author |
author2 |
Batista, Antônio Augusto Gomes Mello, Hivy Damasio Araújo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freitas, Pâmela Félix Batista, Antônio Augusto Gomes Mello, Hivy Damasio Araújo |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Secondary education. Youths. School. Vulnerable areas. Enseñanza media. Juventud(es). Escuela. Territorio vulnerable. Ensino médio. Juventude(s). Escola. Território vulnerável. |
topic |
Secondary education. Youths. School. Vulnerable areas. Enseñanza media. Juventud(es). Escuela. Territorio vulnerable. Ensino médio. Juventude(s). Escola. Território vulnerável. |
description |
The goal of this article is to provide a better comprehension of the problems youths have been faced with in their relationship with school and with knowledge in vulnerable areas. The matter under analysis is a survey applied to 669 students in the second grade of secondary education in 24 state schools situated in 17 municipalities in the Brazilian states of Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo. The research identifies in the students responses differences both of profile between those attending part-time and full-school and of how they face the job market and the continuity of their education. Finally, it calls attention to the problematic of the diversification of secondary education’s offers and how it may increase inequality, the latter being a question that arises if we compare the expectation of part-time and full school students. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-06-13 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/371 10.18676/cadernoscenpec.v6i2.371 |
url |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/371 |
identifier_str_mv |
10.18676/cadernoscenpec.v6i2.371 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/371/369 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova série info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova série |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio Cadernos Cenpec; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio 2237-9983 2237-9983 10.18676/cadernoscenpec.v6i2 reponame:Cadernos Cenpec (Online) instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) instacron:CENPEC |
instname_str |
Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
instacron_str |
CENPEC |
institution |
CENPEC |
reponame_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
collection |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
repository.mail.fl_str_mv |
celiaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br |
_version_ |
1808042072126521344 |