Secondary education in the Pernambuco state system: integral education and the pact of management for results
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos Cenpec (Online) |
Texto Completo: | https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/363 |
Resumo: | In the last few years, state secondary education indicators in the Brazilian state of Pernambuco have been showing progresses. This article aims to describe and analyze secondary education policies created by the Pernambuco state education department, considering the role these policies can play in improving education quality and decreasing educational inequalities. By analyzing quantitative data and interviews with managers, teachers and students, we found two key elements in these policies: integral education and management for results. The analysis we present still does not allow establishing whether integral education can have contributed to the improvement of quality and equality, as a few aspects suggest otherwise. |
id |
CENPEC-1_7bcb8baa8b270c87a66381cfb9428882 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/363 |
network_acronym_str |
CENPEC-1 |
network_name_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Secondary education in the Pernambuco state system: integral education and the pact of management for resultsEnseñanza media en la red estatal de Pernambuco: educación integral y pacto de gestión por resultadosEnsino médio na rede estadual de Pernambuco: educação integral e pacto de gestão por resultadosPernambuco state education system. Integral education. Management for results. Pact for education.Red estatal de Pernambuco. Educación integral. Gestión por resultado. Pacto por la educación.Rede Estadual de Pernambuco. Educação integral. Gestão por resultado. Pacto pela educação.In the last few years, state secondary education indicators in the Brazilian state of Pernambuco have been showing progresses. This article aims to describe and analyze secondary education policies created by the Pernambuco state education department, considering the role these policies can play in improving education quality and decreasing educational inequalities. By analyzing quantitative data and interviews with managers, teachers and students, we found two key elements in these policies: integral education and management for results. The analysis we present still does not allow establishing whether integral education can have contributed to the improvement of quality and equality, as a few aspects suggest otherwise.En los últimos años, los indicadores de enseñanza media estatal en Pernambuco vienen presentando avances. El objetivo de este artículo es describir y analizar las políticas públicas de enseñanza media de la Secretaría de Educación de Pernambuco teniendo en cuenta el papel que estas políticas pueden ejercer para mejorar la calidad de la educación y reducir inequidades educacionales. Como señalan los datos cuantitativos y las entrevistas con gestores, docentes y alumnos, se identificaron dos elementos centrales de estas políticas: la educación integral y la gestión por resultados. El análisis presentado aún no permite establecer si la política de educación integral puede haber contribuido a la mejora de la calidad y de la equidad, ya que hay aspectos que sugieren lo contrario.Nos últimos anos, os indicadores do ensino médio estadual em Pernambuco têm apresentado avanços. O objetivo deste artigo é descrever e analisar as políticas públicas de ensino médio da Secretaria de Educação de Pernambuco tendo em vista o papel que essas políticas podem exercer para melhorar a qualidade da educação e reduzir inequidades educacionais. Conforme apontam os dados quantitativos e as entrevistas com gestores, docentes e alunos, dois elementos centrais dessas políticas foram identificados: a educação integral e a gestão por resultados. A análise apresentada ainda não permite estabelecer se a política de educação integral pode ter contribuído para a melhoria da qualidade e da equidade quanto aspectos que sugerem o contrário.Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaNeto, Ruy MelloMedeiros, Hugo AugustoMello, Fernanda Mariade Oliveira, Flávia ManuellaLira, Maria HelenaPaiva, Fábio2017-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/36310.18676/cadernoscenpec.v6i2.363Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino MédioCadernos Cenpec; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v6i2reponame:Cadernos Cenpec (Online)instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/363/358Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova sérieinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-08-16T16:36:21Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/363Revistahttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/PUBhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oaiceliaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br2237-99832237-9983opendoar:2018-08-16T16:36:21Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Secondary education in the Pernambuco state system: integral education and the pact of management for results Enseñanza media en la red estatal de Pernambuco: educación integral y pacto de gestión por resultados Ensino médio na rede estadual de Pernambuco: educação integral e pacto de gestão por resultados |
title |
Secondary education in the Pernambuco state system: integral education and the pact of management for results |
spellingShingle |
Secondary education in the Pernambuco state system: integral education and the pact of management for results Neto, Ruy Mello Pernambuco state education system. Integral education. Management for results. Pact for education. Red estatal de Pernambuco. Educación integral. Gestión por resultado. Pacto por la educación. Rede Estadual de Pernambuco. Educação integral. Gestão por resultado. Pacto pela educação. |
title_short |
Secondary education in the Pernambuco state system: integral education and the pact of management for results |
title_full |
Secondary education in the Pernambuco state system: integral education and the pact of management for results |
title_fullStr |
Secondary education in the Pernambuco state system: integral education and the pact of management for results |
title_full_unstemmed |
Secondary education in the Pernambuco state system: integral education and the pact of management for results |
title_sort |
Secondary education in the Pernambuco state system: integral education and the pact of management for results |
author |
Neto, Ruy Mello |
author_facet |
Neto, Ruy Mello Medeiros, Hugo Augusto Mello, Fernanda Maria de Oliveira, Flávia Manuella Lira, Maria Helena Paiva, Fábio |
author_role |
author |
author2 |
Medeiros, Hugo Augusto Mello, Fernanda Maria de Oliveira, Flávia Manuella Lira, Maria Helena Paiva, Fábio |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Neto, Ruy Mello Medeiros, Hugo Augusto Mello, Fernanda Maria de Oliveira, Flávia Manuella Lira, Maria Helena Paiva, Fábio |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pernambuco state education system. Integral education. Management for results. Pact for education. Red estatal de Pernambuco. Educación integral. Gestión por resultado. Pacto por la educación. Rede Estadual de Pernambuco. Educação integral. Gestão por resultado. Pacto pela educação. |
topic |
Pernambuco state education system. Integral education. Management for results. Pact for education. Red estatal de Pernambuco. Educación integral. Gestión por resultado. Pacto por la educación. Rede Estadual de Pernambuco. Educação integral. Gestão por resultado. Pacto pela educação. |
description |
In the last few years, state secondary education indicators in the Brazilian state of Pernambuco have been showing progresses. This article aims to describe and analyze secondary education policies created by the Pernambuco state education department, considering the role these policies can play in improving education quality and decreasing educational inequalities. By analyzing quantitative data and interviews with managers, teachers and students, we found two key elements in these policies: integral education and management for results. The analysis we present still does not allow establishing whether integral education can have contributed to the improvement of quality and equality, as a few aspects suggest otherwise. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-06-13 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/363 10.18676/cadernoscenpec.v6i2.363 |
url |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/363 |
identifier_str_mv |
10.18676/cadernoscenpec.v6i2.363 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/363/358 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova série info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova série |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio Cadernos Cenpec; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio 2237-9983 2237-9983 10.18676/cadernoscenpec.v6i2 reponame:Cadernos Cenpec (Online) instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) instacron:CENPEC |
instname_str |
Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
instacron_str |
CENPEC |
institution |
CENPEC |
reponame_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
collection |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
repository.mail.fl_str_mv |
celiaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br |
_version_ |
1808042072144347136 |