The culture of childhood and the teacher education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos Cenpec (Online) |
Texto Completo: | https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/57 |
Resumo: | The text reports the experiences of project “Brincar: o brinquedo e a brincadeira na infância”. Focused on the education of teachers, school managers and education secretariat managers, the initiative aims at permitting the deconstruction of the conceptions idealized on children, replacing them with the perception of them as individuals that have ways of acting that are different from those of the adults and that express themselves through different languages. The proposal is carried out based on the sharing and realization of plays from child repertoire and the observation of children playing in different contexts and social spaces, practices that offer to the participating audience and possibility of reflection on childhood and its cultural expressions, in particular on plays, which occupies a central space in child culture. |
id |
CENPEC-1_8e2a4c383eb96606acad034817841240 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/57 |
network_acronym_str |
CENPEC-1 |
network_name_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The culture of childhood and the teacher educationA cultura da infância e a formação de professoresEducação; Ciências Sociais; CulturaProjeto Brincar. Formação de professores. Formação de gestores de secretarias de educação. Brincadeiras. Cultura da infânciaProject Brincar; teacher education; school managers education; education secretariat managers; plays; childhood cultureThe text reports the experiences of project “Brincar: o brinquedo e a brincadeira na infância”. Focused on the education of teachers, school managers and education secretariat managers, the initiative aims at permitting the deconstruction of the conceptions idealized on children, replacing them with the perception of them as individuals that have ways of acting that are different from those of the adults and that express themselves through different languages. The proposal is carried out based on the sharing and realization of plays from child repertoire and the observation of children playing in different contexts and social spaces, practices that offer to the participating audience and possibility of reflection on childhood and its cultural expressions, in particular on plays, which occupies a central space in child culture.O texto relata as experiências do projeto “Brincar: o brinquedo e a brincadeira na infância”. Voltada para a formação de professores, gestores escolares e gestores de secretarias de educação, a iniciativa objetiva possibilitar a desconstrução de concepções idealizadas a respeito das crianças, substituindo-as pela percepção destas como sujeitos que possuem maneiras de agir diferentes daquelas dos adultos e que se expressam por meio de diferentes linguagens. A proposta é efetivada a partir do compartilhamento e realização de brincadeiras do repertório infantil e da observação de crianças brincando em diferentes contextos e espaços sociais, práticas que oferecem ao público participante a possibilidade de reflexão a respeito da infância e de suas expressões culturais, em especial sobre a brincadeira, que ocupa papel central na cultura infantil.Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaMedeiros, Maria Lúcia2010-01-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/5710.18676/cadernoscenpec.v5i7.57Cadernos Cenpec | Nova série; v. 5, n. 7 (2010): Cultura e EducaçãoCadernos Cenpec; v. 5, n. 7 (2010): Cultura e Educação2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v5i7reponame:Cadernos Cenpec (Online)instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/57/72info:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-27T15:28:27Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/57Revistahttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/PUBhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oaiceliaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br2237-99832237-9983opendoar:2016-06-27T15:28:27Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The culture of childhood and the teacher education A cultura da infância e a formação de professores |
title |
The culture of childhood and the teacher education |
spellingShingle |
The culture of childhood and the teacher education Medeiros, Maria Lúcia Educação; Ciências Sociais; Cultura Projeto Brincar. Formação de professores. Formação de gestores de secretarias de educação. Brincadeiras. Cultura da infância Project Brincar; teacher education; school managers education; education secretariat managers; plays; childhood culture |
title_short |
The culture of childhood and the teacher education |
title_full |
The culture of childhood and the teacher education |
title_fullStr |
The culture of childhood and the teacher education |
title_full_unstemmed |
The culture of childhood and the teacher education |
title_sort |
The culture of childhood and the teacher education |
author |
Medeiros, Maria Lúcia |
author_facet |
Medeiros, Maria Lúcia |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Medeiros, Maria Lúcia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação; Ciências Sociais; Cultura Projeto Brincar. Formação de professores. Formação de gestores de secretarias de educação. Brincadeiras. Cultura da infância Project Brincar; teacher education; school managers education; education secretariat managers; plays; childhood culture |
topic |
Educação; Ciências Sociais; Cultura Projeto Brincar. Formação de professores. Formação de gestores de secretarias de educação. Brincadeiras. Cultura da infância Project Brincar; teacher education; school managers education; education secretariat managers; plays; childhood culture |
description |
The text reports the experiences of project “Brincar: o brinquedo e a brincadeira na infância”. Focused on the education of teachers, school managers and education secretariat managers, the initiative aims at permitting the deconstruction of the conceptions idealized on children, replacing them with the perception of them as individuals that have ways of acting that are different from those of the adults and that express themselves through different languages. The proposal is carried out based on the sharing and realization of plays from child repertoire and the observation of children playing in different contexts and social spaces, practices that offer to the participating audience and possibility of reflection on childhood and its cultural expressions, in particular on plays, which occupies a central space in child culture. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-01-18 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/57 10.18676/cadernoscenpec.v5i7.57 |
url |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/57 |
identifier_str_mv |
10.18676/cadernoscenpec.v5i7.57 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/57/72 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec | Nova série; v. 5, n. 7 (2010): Cultura e Educação Cadernos Cenpec; v. 5, n. 7 (2010): Cultura e Educação 2237-9983 2237-9983 10.18676/cadernoscenpec.v5i7 reponame:Cadernos Cenpec (Online) instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) instacron:CENPEC |
instname_str |
Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
instacron_str |
CENPEC |
institution |
CENPEC |
reponame_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
collection |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
repository.mail.fl_str_mv |
celiaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br |
_version_ |
1808042073265274880 |