Culture and education in the contemporary society

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carrara, Ana Regina
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Carvalho, Maria do Carmo Brant de, Lima, Thais
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos Cenpec
Texto Completo: http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/59
Resumo: We live in a society marked by technological advances that permitted new dynamics in information flows and in the speed of their production, but simultaneously marked by social and economic unbalances that, added to other factors, have resulted in the creation of a specific form of inequality: the one that hierarchizes different cultures and/or limits the access to the existing cultural goods. This last aspect particularly calls our attention. Data from the Ministry of Culture demonstrate that people’s level of access to cultural goods is very low, disclosing an unawareness in relation to the artistic production existing in Brazil, even in a context in which the proliferation of information cannot be denied. In view of such data, this essay puts on the agenda the issue of education and culture in information society. We claim that, when one provides learning situations that take into consideration the cultural assets, possibilities are created for contact with distinct ways of relating with the world, benefitting from the valuation of the existing cultural diversity and expanding the access to the cultural manifestations and practices, learning the construction of which signals the fight to the inequality of access to culture, as well as its hierarchization.
id CENPEC-1_f5808d6fe654a41b75ffc87659d1704b
oai_identifier_str oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/59
network_acronym_str CENPEC-1
network_name_str Cadernos Cenpec
spelling Culture and education in the contemporary societyCultura e educação na sociedade contemporâneaEducação; Ciências Sociais; CulturaEducação; Cultura; Diversidade cultural; Desigualdades de acesso à cultura; Democratização da culturaEducation. Culture. Cultural diversity. Inequalities of acces to culture. Democratization of culture.We live in a society marked by technological advances that permitted new dynamics in information flows and in the speed of their production, but simultaneously marked by social and economic unbalances that, added to other factors, have resulted in the creation of a specific form of inequality: the one that hierarchizes different cultures and/or limits the access to the existing cultural goods. This last aspect particularly calls our attention. Data from the Ministry of Culture demonstrate that people’s level of access to cultural goods is very low, disclosing an unawareness in relation to the artistic production existing in Brazil, even in a context in which the proliferation of information cannot be denied. In view of such data, this essay puts on the agenda the issue of education and culture in information society. We claim that, when one provides learning situations that take into consideration the cultural assets, possibilities are created for contact with distinct ways of relating with the world, benefitting from the valuation of the existing cultural diversity and expanding the access to the cultural manifestations and practices, learning the construction of which signals the fight to the inequality of access to culture, as well as its hierarchization.Vivemos numa sociedade marcada por avanços tecnológicos que possibilitaram uma nova dinâmica nos fluxos de informação e na velocidade de sua produção, mas concomitantemente marcada por desigualdades sociais e econômicas que, juntamente com outros fatores, têm resultado na criação de uma forma específica de desigualdade: aquela que hierarquiza diferentes culturas e/ou limita o acesso aos bens culturais existentes. Esse último aspecto chama em particular nossa atenção. Dados do Ministério da Cultura demonstram que o acesso da população aos bens culturais é muito baixo, revelando um desconhecimento em relação à produção artística existente no Brasil, mesmo num contexto em que a proliferação da informação é indiscutível. Tendo em vista esses dados, este ensaio coloca em pauta a questão da educação e da cultura na sociedade da informação. Argumentamos que, ao se propiciarem situações de aprendizagem que levem em conta o patrimônio cultural, criam-se possibilidades de contato com formas diferenciadas de se relacionar com o mundo, favorecendo-se a valorização da diversidade cultural existente e ampliando-se o acesso às manifestações e práticas culturais, aprendizagens cuja construção sinaliza o enfrentamento das desigualdades de acesso à cultura, assim como de suas hierarquizações.Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaCarrara, Ana ReginaCarvalho, Maria do Carmo Brant deLima, Thais2010-01-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/5910.18676/cadernoscenpec.v5i7.59Cadernos Cenpec | Nova série; v. 5, n. 7 (2010): Cultura e EducaçãoCadernos Cenpec; v. 5, n. 7 (2010): Cultura e Educação2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v5i7reponame:Cadernos Cenpecinstname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/59/74info:eu-repo/semantics/openAccess2019-10-05T23:36:32Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/59Revistahttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oai2237-99832237-9983opendoar:null2020-06-25 22:20:02.401Cadernos Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)true
dc.title.none.fl_str_mv Culture and education in the contemporary society
Cultura e educação na sociedade contemporânea
title Culture and education in the contemporary society
spellingShingle Culture and education in the contemporary society
Carrara, Ana Regina
Educação; Ciências Sociais; Cultura
Educação; Cultura; Diversidade cultural; Desigualdades de acesso à cultura; Democratização da cultura
Education. Culture. Cultural diversity. Inequalities of acces to culture. Democratization of culture.
title_short Culture and education in the contemporary society
title_full Culture and education in the contemporary society
title_fullStr Culture and education in the contemporary society
title_full_unstemmed Culture and education in the contemporary society
title_sort Culture and education in the contemporary society
author Carrara, Ana Regina
author_facet Carrara, Ana Regina
Carvalho, Maria do Carmo Brant de
Lima, Thais
author_role author
author2 Carvalho, Maria do Carmo Brant de
Lima, Thais
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv
dc.contributor.author.fl_str_mv Carrara, Ana Regina
Carvalho, Maria do Carmo Brant de
Lima, Thais
dc.subject.por.fl_str_mv Educação; Ciências Sociais; Cultura
Educação; Cultura; Diversidade cultural; Desigualdades de acesso à cultura; Democratização da cultura
Education. Culture. Cultural diversity. Inequalities of acces to culture. Democratization of culture.
topic Educação; Ciências Sociais; Cultura
Educação; Cultura; Diversidade cultural; Desigualdades de acesso à cultura; Democratização da cultura
Education. Culture. Cultural diversity. Inequalities of acces to culture. Democratization of culture.
dc.description.none.fl_txt_mv We live in a society marked by technological advances that permitted new dynamics in information flows and in the speed of their production, but simultaneously marked by social and economic unbalances that, added to other factors, have resulted in the creation of a specific form of inequality: the one that hierarchizes different cultures and/or limits the access to the existing cultural goods. This last aspect particularly calls our attention. Data from the Ministry of Culture demonstrate that people’s level of access to cultural goods is very low, disclosing an unawareness in relation to the artistic production existing in Brazil, even in a context in which the proliferation of information cannot be denied. In view of such data, this essay puts on the agenda the issue of education and culture in information society. We claim that, when one provides learning situations that take into consideration the cultural assets, possibilities are created for contact with distinct ways of relating with the world, benefitting from the valuation of the existing cultural diversity and expanding the access to the cultural manifestations and practices, learning the construction of which signals the fight to the inequality of access to culture, as well as its hierarchization.
Vivemos numa sociedade marcada por avanços tecnológicos que possibilitaram uma nova dinâmica nos fluxos de informação e na velocidade de sua produção, mas concomitantemente marcada por desigualdades sociais e econômicas que, juntamente com outros fatores, têm resultado na criação de uma forma específica de desigualdade: aquela que hierarquiza diferentes culturas e/ou limita o acesso aos bens culturais existentes. Esse último aspecto chama em particular nossa atenção. Dados do Ministério da Cultura demonstram que o acesso da população aos bens culturais é muito baixo, revelando um desconhecimento em relação à produção artística existente no Brasil, mesmo num contexto em que a proliferação da informação é indiscutível. Tendo em vista esses dados, este ensaio coloca em pauta a questão da educação e da cultura na sociedade da informação. Argumentamos que, ao se propiciarem situações de aprendizagem que levem em conta o patrimônio cultural, criam-se possibilidades de contato com formas diferenciadas de se relacionar com o mundo, favorecendo-se a valorização da diversidade cultural existente e ampliando-se o acesso às manifestações e práticas culturais, aprendizagens cuja construção sinaliza o enfrentamento das desigualdades de acesso à cultura, assim como de suas hierarquizações.
description We live in a society marked by technological advances that permitted new dynamics in information flows and in the speed of their production, but simultaneously marked by social and economic unbalances that, added to other factors, have resulted in the creation of a specific form of inequality: the one that hierarchizes different cultures and/or limits the access to the existing cultural goods. This last aspect particularly calls our attention. Data from the Ministry of Culture demonstrate that people’s level of access to cultural goods is very low, disclosing an unawareness in relation to the artistic production existing in Brazil, even in a context in which the proliferation of information cannot be denied. In view of such data, this essay puts on the agenda the issue of education and culture in information society. We claim that, when one provides learning situations that take into consideration the cultural assets, possibilities are created for contact with distinct ways of relating with the world, benefitting from the valuation of the existing cultural diversity and expanding the access to the cultural manifestations and practices, learning the construction of which signals the fight to the inequality of access to culture, as well as its hierarchization.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-01-18
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/59
10.18676/cadernoscenpec.v5i7.59
url http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/59
identifier_str_mv 10.18676/cadernoscenpec.v5i7.59
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/59/74
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos Cenpec | Nova série; v. 5, n. 7 (2010): Cultura e Educação
Cadernos Cenpec; v. 5, n. 7 (2010): Cultura e Educação
2237-9983
2237-9983
10.18676/cadernoscenpec.v5i7
reponame:Cadernos Cenpec
instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron:CENPEC
reponame_str Cadernos Cenpec
collection Cadernos Cenpec
instname_str Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron_str CENPEC
institution CENPEC
repository.name.fl_str_mv Cadernos Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1674121123830169600