The consolidation of the political evaluation of the basic education in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castro, Maria Helena Guimarães
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Meta: avaliação (Rio de Janeiro)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/51
Resumo: This article presents a general panorama of the evaluation systems of the basic education in Brazil.  It highlights the institutionalization process of the evaluation systems, fifteen years after the implementation of consistent politics, which have been increasingly improved and,  has been keeping the continuity as public politics. It examines SAEB's implementation process, that has been restructured since 1995, and its developments with the implementation of Prova Brazil and IDEB. It also highlights ENEM's role, which started in 1998, and shows the challenges of its recent reformulation in the debate over the Innovative Elementary Education framework. Finally, it describes the reorganization process of the State System of Educational Efficiency Evaluation of Sao Paulo and its strategic role in the new educational agenda of the state of Sao Paulo, giving emphases to the creation of Sao Pauolo´s Development of Education Index and to  the deserving bonus politics as a reward for the good work of the schools teams.    
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spelling The consolidation of the political evaluation of the basic education in BrazilLa Consolidacion de la Politica de Evaluacion de la Educacion Basica en BrasilA Consolidação da Politica de Avaliação da Educação Basica no BrasilEvaluation in large scale;Performance indicators;Evaluation system;teaching quality;Curriculumevaluacion en larga escala; indicadores de desempeño; sistemas de evaluacion;calidad de la enseñanza y del curriculoavaliação em larga escala; indicadores de desempenho; sistemas de avaliação; qualidade do ensino e curriculo.This article presents a general panorama of the evaluation systems of the basic education in Brazil.  It highlights the institutionalization process of the evaluation systems, fifteen years after the implementation of consistent politics, which have been increasingly improved and,  has been keeping the continuity as public politics. It examines SAEB's implementation process, that has been restructured since 1995, and its developments with the implementation of Prova Brazil and IDEB. It also highlights ENEM's role, which started in 1998, and shows the challenges of its recent reformulation in the debate over the Innovative Elementary Education framework. Finally, it describes the reorganization process of the State System of Educational Efficiency Evaluation of Sao Paulo and its strategic role in the new educational agenda of the state of Sao Paulo, giving emphases to the creation of Sao Pauolo´s Development of Education Index and to  the deserving bonus politics as a reward for the good work of the schools teams.    El artículo presenta un panorama general sobre los sistemas de evaluacion de la educacion basica en Brasil.  Se destaca el proceso de institucionalizacion de los sistemas de evaluacion, pasados quince años de implantacion de una politica consistente, cada vez mejor y, manteniendo continuidad, como Politica Publica.  Examina el proceso de implementacion del SAEB, reestructurado a partir de 1995, y su secuencia con la implementacion de la Prueba Brasil y del IDEB.  Resalta el papel del ENEM, implantado en 1998, y apunta los desafios presentes en su reciente reformulacion en el ambito del debate sobre la Enseñanza Media Innovadora. Finalmente,  describe el proceso de reorganizacion del sistema Estadual de Evaluacion de Rendimiento de la Educacion de Sao Paulo/SARESP y su papel estrategico en la Nueva Agenda de la Educacion del estado de Sao Paulo, destacando la creacion del indice de Desarrollo de la Educacion de Sao Paulo/IDESP y la politica de bonificacion por merito como reconocimiento del trabajo de los equipos de la escuela.O artigo apresenta um panorama geral sobre os sistemas de avaliação da educação basica no Brasil. Destaca o processo de institucionalização dos sistemas de avaliação, apos quinze anos de implantação de uma politica consistente, cada vez mais aprimorada e, mantendo continuidade, como Politica Pública. Examina o processo de implementação do SAEB, reestruturado a partir de 1995, e seus desdobramentos com a implantação da Prova Brasil e do IDEB. Ressalta o papel do ENEM, implantado em 1998, e aponta os desafios presentes na sua recente reformulação no âmbito do debate sobre o Ensino Medio Inovador. Por fim, descreve o processo de reorganização do Sistema Estadual de Avaliação de Rendimento da Educação de Sao Paulo/ SARESP e seu papel estrategico na Nova Agenda da Educação Paulista, com destaque para a criação do Indice de Desenvolvimento da Educação de Sao Paulo/ IDESP e a politica de bonificação por merito como reconhecimento do trabalho das equipes das escolas. Fundação CesgranrioCastro, Maria Helena Guimarães2009-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/5110.22347/2175-2753v1i3.51Revista Meta: Avaliação; v. 1, n. 3 (2009): Revista Meta: Avaliacao; 271-2962175-2753reponame:Meta: avaliação (Rio de Janeiro)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIOporhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/51/30Sao Paulo; BrasilDireitos autorais 2015 Fundação Cesgranriohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2010-08-04T14:58:05Zoai:ojs.localhost:article/51Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/indexPRIhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/oaimetaavaliacao@cesgranrio.org.br2175-27532175-2753opendoar:2010-08-04T14:58:05Meta: avaliação (Rio de Janeiro) - Fundação Cesgranriofalse
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