Pisa as indicator of science learning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fialho, Wanessa Cristiane Gonçalves
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Mendonça, Samuel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20107
Resumo: The Programme for International Student Assessment (Pisa) is a comparative assessment of student learning program developed by member countries of the Organization for Economic Co-operation and Development (OECD). The aim of this article was to analyze the results of Brazil in the content of Science, in the years 2006 and 2015, concerning Pisa results. The methodology used was based on a review literature, followed but an analysis of official documents using data from Pisa and Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep) results, trying to observe the changes that occurred in relation to the learning of sciences and their relations with the curriculum. The results indicate that public policies should be developed to improve Science education, which is in the background, in relation to Portuguese and Mathematics content.
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spelling Pisa as indicator of science learningEl Pisa como un indicador del aprendizaje de las cienciasO Pisa como indicador de aprendizagem de CiênciasAvaliação em Larga EscalaPisaEnsino de CiênciasEvaluación en larga escalaPisaEnseñanza de CienciasEvaluation in Large ScalePisaScience teachingThe Programme for International Student Assessment (Pisa) is a comparative assessment of student learning program developed by member countries of the Organization for Economic Co-operation and Development (OECD). The aim of this article was to analyze the results of Brazil in the content of Science, in the years 2006 and 2015, concerning Pisa results. The methodology used was based on a review literature, followed but an analysis of official documents using data from Pisa and Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep) results, trying to observe the changes that occurred in relation to the learning of sciences and their relations with the curriculum. The results indicate that public policies should be developed to improve Science education, which is in the background, in relation to Portuguese and Mathematics content.El Programa Internacional de Avaliación de Alumnos (Pisa) es un programa de evaluación comparada del aprendizaje de los alumnos, creado por países miembros de la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). El objetivo de este artículo fue analizar los resultados de Brasil en el contenido de Ciencias, en los años de 2006 y de 2015, en el Pisa, buscando observar los cambios ocurridos, en relación al aprendizaje de ciencias y en términos de políticas públicas para esas alteraciones. La metodología utilizada fue la revisión de la literatura, seguida de análisis de documentos oficiales a partir de datos del Pisa y del Instituto Nacional de Estudos e Investigaciones Educativas Anísio Teixeira (Inep). Los resultados indican que las políticas públicas deben ser desarrolladas para mejorar la enseñanza de la Ciencias, que se encuentra en segundo plan, en relación a los contenidos de Portugués y Matemática.O Programa Internacional de Avaliação de Alunos (Pisa) é um programa de avaliação comparada da aprendizagem de alunos, criado por países membros da Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE). O objetivo deste artigo foi analisar os resultados do Brasil no conteúdo de Ciências, nos anos de 2006 e de 2015, no Pisa, procurando observar as mudanças ocorridas, em relação a aprendizagem de Ciências e em termos de políticas públicas para essas alterações. A metodologia utilizada foi a revisão de literatura, seguida de análise de documentos oficiais a partir de dados do Pisa e do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Os resultados indicam que políticas públicas devem ser desenvolvidas para a melhoria do ensino de Ciências, que se encontra em segundo plano, em relação aos conteúdos de Português e Matemática.Universidade do Oeste de Santa Catarina2020-02-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2010710.18593/r.v45i0.20107Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-24Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-24Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-24Roteiro; v. 45 (2020): Roteiro; 1-24Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-242177-60590104-431110.18593/r.v45i0reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20107/14050https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20107/14051Copyright (c) 2019 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessFialho, Wanessa Cristiane GonçalvesMendonça, Samuel2022-08-16T12:33:16Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/20107Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T12:33:16Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
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