Searching for a more Educative Evaluation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Meta: avaliação (Rio de Janeiro) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/171 |
Resumo: | Acknowledging the fact that normative discourses about the evaluation of learning are not enough to understand and change evaluation practices, we need to come closer to personal experience so as to inquire into and construct meanings for it, with an approach that claims for a vision of education as a problem-setting, transformative praxis. Based on these assumptions, a path of teacher education and research was developed where the authors participated with other teachers in the construction of a more educative evaluation. We describe that path and highlight the emergence of problem zones and conditions for transformation, arguing that transformation will require problematizing the evaluation, acknowledging its complexity, and looking for the possible coherence among discourse, conceptions and practices. Because educational experience is hybrid and dilemmatic, change occurs as a search that is marked by uncertainty and possibility. |
id |
CESGRAN-1_96cfd05e179b92e53fde5a8a9670172d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/171 |
network_acronym_str |
CESGRAN-1 |
network_name_str |
Meta: avaliação (Rio de Janeiro) |
repository_id_str |
|
spelling |
Searching for a more Educative EvaluationEn Busca de una Evaluacion mas EducativaEm Busca de uma Avaliação mais Educativa¹Educative evaluation; Problem zones; Processing conditionsEvaluacion educativa; Zonas problematicas; Condiciones de transformacionAvaliação; EducaçãoAvaliação educativa; Zonas problematicas; Condicoes de transformaçãoAcknowledging the fact that normative discourses about the evaluation of learning are not enough to understand and change evaluation practices, we need to come closer to personal experience so as to inquire into and construct meanings for it, with an approach that claims for a vision of education as a problem-setting, transformative praxis. Based on these assumptions, a path of teacher education and research was developed where the authors participated with other teachers in the construction of a more educative evaluation. We describe that path and highlight the emergence of problem zones and conditions for transformation, arguing that transformation will require problematizing the evaluation, acknowledging its complexity, and looking for the possible coherence among discourse, conceptions and practices. Because educational experience is hybrid and dilemmatic, change occurs as a search that is marked by uncertainty and possibility.Reconociendo que los discursos normativos sobre la evaluacion de los aprendizajes no bastan para comprender ni cambiar las practicas evaluativas, se defiende una aproximacion a la experiencia de los sujetos con el objeto de abordarla para construir significados, bajo un enfoque que solicita una vision de la educacion como praxis problematica y transformadora. Partiendo de estos supuestos, se ha desarrollado una trayectoria de formacion e investigación, en que las autoras han participado con otros profesores en la construcción de una evaluacion mas educativa. Se describe dicha trayectoria y se atestigua el surgimiento de zonas problematicas y condiciones de transformacion, argumentando que tal transformacion girara en torno a la problematizacion de la evaluacion, al reconocimiento de su complejidad y a la búsqueda de la coherencia posible entre discurso, concepciones y practicas. Considerando la experiencia educativa como hibrida y dilematica, el cambio estriba en un plan de búsqueda caracterizado por la incertidumbre y la posibilidad.Reconhecendo que os discursos normativos sobre a avaliação das aprendizagens nao sao suficientes para compreender e mudar as práticas avaliativas, defende-se uma aproximação à experiencia dos sujeitos no sentido de a interpelar e para ela construir significados, numa abordagem que reclama uma visao da educação como praxis problematizadora e transformadora. Com base nestes pressupostos, foi desenvolvida uma trajetoria de formação e de investigação em que as autoras participaram com outros professores na construção de uma avaliação mais educativa. Descreve-se essa trajetoria e evidencia-se a emergencia de zonas problematicas e condicoes de transformação, argumentando-se que essa transformação radicara na problematização da avaliação, no reconhecimento da sua complexidade e na procura da coerencia possivel entre discurso, concecoes e práticas. Sendo a experiencia educativa hibrida e dilematica, a mudanca inscreve-se num plano de busca marcado pela incerteza e pela possibilidade. ¹Texto produzido no âmbito do Centro de Investigação em Educação da universidade de pertenca da primeira autora, em Portugal. Todas as ideias aqui expressas sao da responsabilidade das autoras. Seguem-se as normas linguisticas do novo acordo ortografico em vigor.Fundação CesgranrioCentro de Investigação em Educação da Universidade do MinhoVieira, FláviaBasto, Olga2013-05-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/17110.22347/2175-2753v5i13.171Revista Meta: Avaliação; v. 5, n. 13 (2013): Revista Meta: Avaliacao; 98-1252175-2753reponame:Meta: avaliação (Rio de Janeiro)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIOporspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/171/223https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/171/pdfDireitos autorais 2015 Fundação Cesgranriohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2013-08-02T11:58:09Zoai:ojs.localhost:article/171Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/indexPRIhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/oaimetaavaliacao@cesgranrio.org.br2175-27532175-2753opendoar:2013-08-02T11:58:09Meta: avaliação (Rio de Janeiro) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Searching for a more Educative Evaluation En Busca de una Evaluacion mas Educativa Em Busca de uma Avaliação mais Educativa¹ |
title |
Searching for a more Educative Evaluation |
spellingShingle |
Searching for a more Educative Evaluation Vieira, Flávia Educative evaluation; Problem zones; Processing conditions Evaluacion educativa; Zonas problematicas; Condiciones de transformacion Avaliação; Educação Avaliação educativa; Zonas problematicas; Condicoes de transformação |
title_short |
Searching for a more Educative Evaluation |
title_full |
Searching for a more Educative Evaluation |
title_fullStr |
Searching for a more Educative Evaluation |
title_full_unstemmed |
Searching for a more Educative Evaluation |
title_sort |
Searching for a more Educative Evaluation |
author |
Vieira, Flávia |
author_facet |
Vieira, Flávia Basto, Olga |
author_role |
author |
author2 |
Basto, Olga |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação em Educação da Universidade do Minho |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vieira, Flávia Basto, Olga |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educative evaluation; Problem zones; Processing conditions Evaluacion educativa; Zonas problematicas; Condiciones de transformacion Avaliação; Educação Avaliação educativa; Zonas problematicas; Condicoes de transformação |
topic |
Educative evaluation; Problem zones; Processing conditions Evaluacion educativa; Zonas problematicas; Condiciones de transformacion Avaliação; Educação Avaliação educativa; Zonas problematicas; Condicoes de transformação |
description |
Acknowledging the fact that normative discourses about the evaluation of learning are not enough to understand and change evaluation practices, we need to come closer to personal experience so as to inquire into and construct meanings for it, with an approach that claims for a vision of education as a problem-setting, transformative praxis. Based on these assumptions, a path of teacher education and research was developed where the authors participated with other teachers in the construction of a more educative evaluation. We describe that path and highlight the emergence of problem zones and conditions for transformation, arguing that transformation will require problematizing the evaluation, acknowledging its complexity, and looking for the possible coherence among discourse, conceptions and practices. Because educational experience is hybrid and dilemmatic, change occurs as a search that is marked by uncertainty and possibility. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-05-14 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/171 10.22347/2175-2753v5i13.171 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/171 |
identifier_str_mv |
10.22347/2175-2753v5i13.171 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/171/223 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/171/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2015 Fundação Cesgranrio http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2015 Fundação Cesgranrio http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Meta: Avaliação; v. 5, n. 13 (2013): Revista Meta: Avaliacao; 98-125 2175-2753 reponame:Meta: avaliação (Rio de Janeiro) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO |
institution |
CESGRANRIO |
reponame_str |
Meta: avaliação (Rio de Janeiro) |
collection |
Meta: avaliação (Rio de Janeiro) |
repository.name.fl_str_mv |
Meta: avaliação (Rio de Janeiro) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
metaavaliacao@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754845672207548416 |