Searching for a more Educative Evaluation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Flávia
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Basto, Olga
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Meta: avaliação (Rio de Janeiro)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/171
Resumo: Acknowledging the fact that normative discourses about the evaluation of learning are not enough to understand and change evaluation practices, we need to come closer to personal experience so as to inquire into and construct meanings for it, with an approach that claims for a vision of education as a problem-setting, transformative praxis. Based on these assumptions, a path of teacher education and research was developed where the authors participated with other teachers in the construction of a more educative evaluation. We describe that path and highlight the emergence of problem zones and conditions for transformation, arguing that transformation will require problematizing the evaluation, acknowledging its complexity, and looking for the possible coherence among discourse, conceptions and practices. Because educational experience is hybrid and dilemmatic, change occurs as a search that is marked by uncertainty and possibility.
id CESGRAN-1_96cfd05e179b92e53fde5a8a9670172d
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/171
network_acronym_str CESGRAN-1
network_name_str Meta: avaliação (Rio de Janeiro)
repository_id_str
spelling Searching for a more Educative EvaluationEn Busca de una Evaluacion mas EducativaEm Busca de uma Avaliação mais Educativa¹Educative evaluation; Problem zones; Processing conditionsEvaluacion educativa; Zonas problematicas; Condiciones de transformacionAvaliação; EducaçãoAvaliação educativa; Zonas problematicas; Condicoes de transformaçãoAcknowledging the fact that normative discourses about the evaluation of learning are not enough to understand and change evaluation practices, we need to come closer to personal experience so as to inquire into and construct meanings for it, with an approach that claims for a vision of education as a problem-setting, transformative praxis. Based on these assumptions, a path of teacher education and research was developed where the authors participated with other teachers in the construction of a more educative evaluation. We describe that path and highlight the emergence of problem zones and conditions for transformation, arguing that transformation will require problematizing the evaluation, acknowledging its complexity, and looking for the possible coherence among discourse, conceptions and practices. Because educational experience is hybrid and dilemmatic, change occurs as a search that is marked by uncertainty and possibility.Reconociendo que los discursos normativos sobre la evaluacion de los aprendizajes no bastan para comprender ni cambiar las practicas evaluativas, se defiende una aproximacion a la experiencia de los sujetos con el objeto de abordarla para construir significados, bajo un enfoque que solicita una vision de la educacion como praxis problematica y transformadora. Partiendo de estos supuestos, se ha desarrollado una trayectoria de formacion e investigación, en que las autoras han participado con otros profesores en la construcción de una evaluacion mas educativa. Se describe dicha trayectoria y se atestigua el surgimiento de zonas problematicas y condiciones de transformacion, argumentando que tal transformacion girara en torno a la problematizacion de la evaluacion, al reconocimiento de su complejidad y a la búsqueda de la coherencia posible entre discurso, concepciones y practicas. Considerando la experiencia educativa como hibrida y dilematica, el cambio estriba en un plan de búsqueda caracterizado por la incertidumbre y la posibilidad.Reconhecendo que os discursos normativos sobre a avaliação das aprendizagens nao sao suficientes para compreender e mudar as práticas avaliativas, defende-se uma aproximação à experiencia dos sujeitos no sentido de a interpelar e para ela construir significados, numa abordagem que reclama uma visao da educação como praxis problematizadora e transformadora. Com base nestes pressupostos, foi desenvolvida uma trajetoria de formação e de investigação em que as autoras participaram com outros professores na construção de uma avaliação mais educativa. Descreve-se essa trajetoria e evidencia-se a emergencia de zonas problematicas e condicoes de transformação, argumentando-se que essa transformação radicara na problematização da avaliação, no reconhecimento da sua complexidade e na procura da coerencia possivel entre discurso, concecoes e práticas. Sendo a experiencia educativa hibrida e dilematica, a mudanca inscreve-se num plano de busca marcado pela incerteza e pela possibilidade. ¹Texto produzido no âmbito do Centro de Investigação em Educação da universidade de pertenca da primeira autora, em Portugal. Todas as ideias aqui expressas sao da responsabilidade das autoras. Seguem-se as normas linguisticas do novo acordo ortografico em vigor.Fundação CesgranrioCentro de Investigação em Educação da Universidade do MinhoVieira, FláviaBasto, Olga2013-05-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/17110.22347/2175-2753v5i13.171Revista Meta: Avaliação; v. 5, n. 13 (2013): Revista Meta: Avaliacao; 98-1252175-2753reponame:Meta: avaliação (Rio de Janeiro)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIOporspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/171/223https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/171/pdfDireitos autorais 2015 Fundação Cesgranriohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2013-08-02T11:58:09Zoai:ojs.localhost:article/171Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/indexPRIhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/oaimetaavaliacao@cesgranrio.org.br2175-27532175-2753opendoar:2013-08-02T11:58:09Meta: avaliação (Rio de Janeiro) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Searching for a more Educative Evaluation
En Busca de una Evaluacion mas Educativa
Em Busca de uma Avaliação mais Educativa¹
title Searching for a more Educative Evaluation
spellingShingle Searching for a more Educative Evaluation
Vieira, Flávia
Educative evaluation; Problem zones; Processing conditions
Evaluacion educativa; Zonas problematicas; Condiciones de transformacion
Avaliação; Educação
Avaliação educativa; Zonas problematicas; Condicoes de transformação
title_short Searching for a more Educative Evaluation
title_full Searching for a more Educative Evaluation
title_fullStr Searching for a more Educative Evaluation
title_full_unstemmed Searching for a more Educative Evaluation
title_sort Searching for a more Educative Evaluation
author Vieira, Flávia
author_facet Vieira, Flávia
Basto, Olga
author_role author
author2 Basto, Olga
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

Centro de Investigação em Educação da Universidade do Minho
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Flávia
Basto, Olga
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Educative evaluation; Problem zones; Processing conditions
Evaluacion educativa; Zonas problematicas; Condiciones de transformacion
Avaliação; Educação
Avaliação educativa; Zonas problematicas; Condicoes de transformação
topic Educative evaluation; Problem zones; Processing conditions
Evaluacion educativa; Zonas problematicas; Condiciones de transformacion
Avaliação; Educação
Avaliação educativa; Zonas problematicas; Condicoes de transformação
description Acknowledging the fact that normative discourses about the evaluation of learning are not enough to understand and change evaluation practices, we need to come closer to personal experience so as to inquire into and construct meanings for it, with an approach that claims for a vision of education as a problem-setting, transformative praxis. Based on these assumptions, a path of teacher education and research was developed where the authors participated with other teachers in the construction of a more educative evaluation. We describe that path and highlight the emergence of problem zones and conditions for transformation, arguing that transformation will require problematizing the evaluation, acknowledging its complexity, and looking for the possible coherence among discourse, conceptions and practices. Because educational experience is hybrid and dilemmatic, change occurs as a search that is marked by uncertainty and possibility.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-05-14
dc.type.none.fl_str_mv


dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/171
10.22347/2175-2753v5i13.171
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/171
identifier_str_mv 10.22347/2175-2753v5i13.171
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/171/223
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/171/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2015 Fundação Cesgranrio
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2015 Fundação Cesgranrio
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Revista Meta: Avaliação; v. 5, n. 13 (2013): Revista Meta: Avaliacao; 98-125
2175-2753
reponame:Meta: avaliação (Rio de Janeiro)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO
institution CESGRANRIO
reponame_str Meta: avaliação (Rio de Janeiro)
collection Meta: avaliação (Rio de Janeiro)
repository.name.fl_str_mv Meta: avaliação (Rio de Janeiro) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv metaavaliacao@cesgranrio.org.br
_version_ 1754845672207548416