Using a multicriteria approach for classifying universitie's performance

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Andre Luis Policani
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Rodrigues, Sidilene Goncalves, Costa, Helder Gomes
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/647
Resumo: Since the 90’s, the Brazilian University System has experienced a fast growth, which is characterized by the increasing quantity of Universities and University Degree Courses. In this context, it’s essential that exists an efficient Education Evaluation System to monitor the information of these universities and to assure that the education quality provided by them achieve the recommended standards. One way to get the Education System efficiency is to continuously evaluate the performance of Universities concerning several criteria. Thus, this work presents a multicriteria approach based on the traditional Weighted Average method for sorting the universities performance according to professors and students points of view. In order to investigate the application of this approach, a case study was conducted in a Public university. The weaknesses/potentialities and the critical points which must be prioritized in order to improve the Education Quality were identified.
id CESGRANRIO_028592d881fddc552edc3d6d0a40fd5f
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/647
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Using a multicriteria approach for classifying universitie's performanceUtilizacion de una metodologia multicriterio para la clasificacion del desempeño de Instituciones de Educacion SuperiorEmprego de uma abordagem multicriterio para classificação do desempenho de Instituicoes de Ensino SuperiorClasificacion multicriterio; Instituciones de Educacion Superior; CalidadClassificação multicriterio; Instituicoes de Ensino Superior; QualidadeMulticriteria classification; Universities; QualitySince the 90’s, the Brazilian University System has experienced a fast growth, which is characterized by the increasing quantity of Universities and University Degree Courses. In this context, it’s essential that exists an efficient Education Evaluation System to monitor the information of these universities and to assure that the education quality provided by them achieve the recommended standards. One way to get the Education System efficiency is to continuously evaluate the performance of Universities concerning several criteria. Thus, this work presents a multicriteria approach based on the traditional Weighted Average method for sorting the universities performance according to professors and students points of view. In order to investigate the application of this approach, a case study was conducted in a Public university. The weaknesses/potentialities and the critical points which must be prioritized in order to improve the Education Quality were identified.Desde los años 90, el sistema universitario brasileño ha vivido profundamente um gran crecimiento caracterizado por el aumento de la cantidad de Instituciones de Educacion Superior (IES) y tambien de la cantidad de cursos de nivel superior ofrecidos por estas instituciones. En este contexto, es esencial que exista un sistema eficiente de evaluacion de la educacion superior que permita supervisar la información de estas instituciones y asegurar que la calidad de la educacion proveida alcance los padrones recomendados. Una de las formas para conseguir la eficácia de este sistema consiste en continuamente evaluar el funcionamiento de las IES en los cuales son considerados muchos criterios. En esta direccion, este artículo utiliza una metodologia multicriterio embasada en el metodo de la Media Ponderada para clasificar el funcionamiento de las Instituciones de Educacion Superior segundo la opinion de profesores y estudiantes. Con el deseo de investigar el uso de esta metodologia, fue realizado un experimento en una universidad publica – el analisis de los resultados y algunas conclusiones son presentadas. Las potencialidades/debilidades y los puntos criticos que se deben dar la prioridad a favor de la mejora de la Calidad en la Educacion fueran identificados.Desde os anos 90, o sistema universitario brasileiro tem vivenciado um grande crescimento caracterizado pelo aumento da quantidade de Instituicoes de Ensino Superior (IES) e tambem da quantidade de cursos de nivel superior oferecidos por estas instituicoes. Neste contexto, e essencial que exista um Sistema de Avaliação da Educação Superior eficiente que seja capaz de monitorar as informações destas instituicoes e assegurar que a Qualidade em Educação fornecida por estas atendam os padroes recomendados. Uma das formas de obter a eficiencia deste sistema consiste em avaliar continuamente o desempenho das IES à luz de varios criterios. Neste sentido, este artigo emprega uma abordagem multicriterio fundamentada no emprego do metodo da Media Ponderada para classificar o desempenho de Instituicoes de Ensino Superior (IES) segundo a percepcao de professores e alunos. Com o intuito de investigar o emprego desta abordagem, foi realizado um estudo de caso em uma universidade pública. Foram identificadas as fraquezas/potencialidades e os pontos criticos que devem ser priorizados em prol da melhoria da Qualidade em Educação.Fundação CesgranrioFreitas, Andre Luis PolicaniRodrigues, Sidilene GoncalvesCosta, Helder Gomes2009-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/647Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 17, n. 65 (2009): Revista Ensaio - Out./Dez.; 655-6741809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:22Zoai:ojs.localhost:article/647Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:22Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Using a multicriteria approach for classifying universitie's performance
Utilizacion de una metodologia multicriterio para la clasificacion del desempeño de Instituciones de Educacion Superior
Emprego de uma abordagem multicriterio para classificação do desempenho de Instituicoes de Ensino Superior
title Using a multicriteria approach for classifying universitie's performance
spellingShingle Using a multicriteria approach for classifying universitie's performance
Freitas, Andre Luis Policani
Clasificacion multicriterio; Instituciones de Educacion Superior; Calidad
Classificação multicriterio; Instituicoes de Ensino Superior; Qualidade
Multicriteria classification; Universities; Quality
title_short Using a multicriteria approach for classifying universitie's performance
title_full Using a multicriteria approach for classifying universitie's performance
title_fullStr Using a multicriteria approach for classifying universitie's performance
title_full_unstemmed Using a multicriteria approach for classifying universitie's performance
title_sort Using a multicriteria approach for classifying universitie's performance
author Freitas, Andre Luis Policani
author_facet Freitas, Andre Luis Policani
Rodrigues, Sidilene Goncalves
Costa, Helder Gomes
author_role author
author2 Rodrigues, Sidilene Goncalves
Costa, Helder Gomes
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Andre Luis Policani
Rodrigues, Sidilene Goncalves
Costa, Helder Gomes
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Clasificacion multicriterio; Instituciones de Educacion Superior; Calidad
Classificação multicriterio; Instituicoes de Ensino Superior; Qualidade
Multicriteria classification; Universities; Quality
topic Clasificacion multicriterio; Instituciones de Educacion Superior; Calidad
Classificação multicriterio; Instituicoes de Ensino Superior; Qualidade
Multicriteria classification; Universities; Quality
description Since the 90’s, the Brazilian University System has experienced a fast growth, which is characterized by the increasing quantity of Universities and University Degree Courses. In this context, it’s essential that exists an efficient Education Evaluation System to monitor the information of these universities and to assure that the education quality provided by them achieve the recommended standards. One way to get the Education System efficiency is to continuously evaluate the performance of Universities concerning several criteria. Thus, this work presents a multicriteria approach based on the traditional Weighted Average method for sorting the universities performance according to professors and students points of view. In order to investigate the application of this approach, a case study was conducted in a Public university. The weaknesses/potentialities and the critical points which must be prioritized in order to improve the Education Quality were identified.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-10-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/647
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/647
dc.language.iso.fl_str_mv pt; en; es
language_invalid_str_mv pt; en; es
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 17, n. 65 (2009): Revista Ensaio - Out./Dez.; 655-674
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832033502199808