Training teachers to teach in diversity: underlying concepts in official documents and explicit practice

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Niedja Maria Ferreira
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Dorziat, Ana
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/740
Resumo: Guided by a critical perspective of the inclusion policy, this text presents the results excerpted from a thesis which aimed at revealing the underlying concepts of the Educating in Diversity Project: a teacher training material and the reports of a Strategic Municipality (2004); and analyzing the materialization of this project in some public institutions in the coverage area of the Municipality. Data showed that, while the documents announced the development of continuous educational practices in the municipal network and school centers, guided by a teacher-researcher perspective, the reality denounced sporadic training activities which did not meet the needs of all school teachers, revealing a policy implicated with the neoliberal model of society and reinforced by current globalization initiatives.
id CESGRANRIO_066d0145dabdffa9ed597782fc8ab056
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/740
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Training teachers to teach in diversity: underlying concepts in official documents and explicit practiceFormacion de profesores para educar en la diversidad: concepciones subyacentes en documentos oficiales y en la practica explicitadaFormação docente para educar na diversidade: concepcoes subjacentes nos documentos oficiais e na pratica explicitadaEducacion especial; Formacion del profesorado; Documentos oficialesSpecial Education; Teacher education; Official documentsEducação Especial; Formação docente; Documentos oficiaisGuided by a critical perspective of the inclusion policy, this text presents the results excerpted from a thesis which aimed at revealing the underlying concepts of the Educating in Diversity Project: a teacher training material and the reports of a Strategic Municipality (2004); and analyzing the materialization of this project in some public institutions in the coverage area of the Municipality. Data showed that, while the documents announced the development of continuous educational practices in the municipal network and school centers, guided by a teacher-researcher perspective, the reality denounced sporadic training activities which did not meet the needs of all school teachers, revealing a policy implicated with the neoliberal model of society and reinforced by current globalization initiatives.Basandose en una perspectiva critica de la politica de inclusion, este texto presenta el recorte investigativo de la tesis doctoral cuyos objetivos fueron: 1) revelar concepciones subyacentes al Proyecto Educar en la Diversidad: material de capacitacion docente y a los informes de un Municipio-Polo (2004); y 2) analizar la materializacion de este proyecto en instituciones públicas del area que alcanza el municipio en cuestion. Los datos recolectados han mostrado que, mientras que los documentos evidenciaban formaciones fundamentadas en un abordaje de profesor investigador, la realidad exponia eventuales acciones educativas a una parte de los profesores de la red escolar, revelando una politica de inclusion relacionada con el modelo neoliberal de la sociedad y reforzada por las vigentes iniciativas en la globalizacion.As autoras, norteadas por uma perspectiva critica da politica de inclusao, apresentam, neste texto, o recorte de estudo de tese, que objetivou: 1) desvelar concepcoes subjacentes ao Projeto Educar na Diversidade: material de formação docente e aos relatorios de um Municipio-Polo (2004), e 2) analisar a materialização desse projeto em instituicoes públicas da area de abrangencia do municipio em foco. Os dados mostraram que, ao mesmo tempo em que os documentos anunciavam formacoes calcadas numa abordagem de professor-pesquisador, a realidade denunciava acoes formativas esporadicas a parcela dos professores da rede, expondo uma politica de inclusao implicada com o modelo neoliberal de sociedade e reforcada pelas iniciativas da globalização vigentes.Fundação CesgranrioLima, Niedja Maria FerreiraDorziat, Ana2015-04-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/740Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 23, n. 87 (2015): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 437-4601809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:10Zoai:ojs.localhost:article/740Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:10Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Training teachers to teach in diversity: underlying concepts in official documents and explicit practice
Formacion de profesores para educar en la diversidad: concepciones subyacentes en documentos oficiales y en la practica explicitada
Formação docente para educar na diversidade: concepcoes subjacentes nos documentos oficiais e na pratica explicitada
title Training teachers to teach in diversity: underlying concepts in official documents and explicit practice
spellingShingle Training teachers to teach in diversity: underlying concepts in official documents and explicit practice
Lima, Niedja Maria Ferreira
Educacion especial; Formacion del profesorado; Documentos oficiales
Special Education; Teacher education; Official documents
Educação Especial; Formação docente; Documentos oficiais
title_short Training teachers to teach in diversity: underlying concepts in official documents and explicit practice
title_full Training teachers to teach in diversity: underlying concepts in official documents and explicit practice
title_fullStr Training teachers to teach in diversity: underlying concepts in official documents and explicit practice
title_full_unstemmed Training teachers to teach in diversity: underlying concepts in official documents and explicit practice
title_sort Training teachers to teach in diversity: underlying concepts in official documents and explicit practice
author Lima, Niedja Maria Ferreira
author_facet Lima, Niedja Maria Ferreira
Dorziat, Ana
author_role author
author2 Dorziat, Ana
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Niedja Maria Ferreira
Dorziat, Ana
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Educacion especial; Formacion del profesorado; Documentos oficiales
Special Education; Teacher education; Official documents
Educação Especial; Formação docente; Documentos oficiais
topic Educacion especial; Formacion del profesorado; Documentos oficiales
Special Education; Teacher education; Official documents
Educação Especial; Formação docente; Documentos oficiais
description Guided by a critical perspective of the inclusion policy, this text presents the results excerpted from a thesis which aimed at revealing the underlying concepts of the Educating in Diversity Project: a teacher training material and the reports of a Strategic Municipality (2004); and analyzing the materialization of this project in some public institutions in the coverage area of the Municipality. Data showed that, while the documents announced the development of continuous educational practices in the municipal network and school centers, guided by a teacher-researcher perspective, the reality denounced sporadic training activities which did not meet the needs of all school teachers, revealing a policy implicated with the neoliberal model of society and reinforced by current globalization initiatives.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-04-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/740
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/740
dc.language.iso.fl_str_mv pt; en; es
language_invalid_str_mv pt; en; es
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 23, n. 87 (2015): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 437-460
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832034198454272