Limits and possibilities of an educational action in the reduction of the vulnerability to violence and homophobia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borges, Zulmira Newlands
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Meyer, Dagmar Estermann
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/551
Resumo: This article aims to analyze limits and possibilities of an educational action towards minimizing violence and homophobia. This action has been sponsored by the Health Ministry Program "Brasil Sem Homofobia", supported by the Education Ministry. The target of this research was to understand what teachers have realized as difficulties and problems, related to sexuality and homophobia, what has motivated them to strive for a qualification in the course and what kinds of results this formation has produced in their school activities. The methodology used was focused on groups of discussion and interviews with teachers who had enrolled, as students, in the course "Educando para a Diversidade". The main results show a strong moral panic related to the contamination and to the encouragement of a non-hegemonic sexuality, this situation end up putting, even those who have taken the course, in a vulnerable position, to face the school, profession colleagues and family.
id CESGRANRIO_0988699b6fdf545313933660a27dd877
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/551
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Limits and possibilities of an educational action in the reduction of the vulnerability to violence and homophobiaLimites y posibilidades de una accion educativa en la reduccion de la vulnerabilidad a violencia y a homofobiaLimites e possibilidades de uma ação educativa na redução da vulnerabilidade à violencia e à homofobiaPolitica pública; Vulnerabilidad; Genero; HomofobiaPublic policy; Vulnerability; Gender; HomophobiaPolitica pública; Vulnerabilidade; Genero; HomofobiaThis article aims to analyze limits and possibilities of an educational action towards minimizing violence and homophobia. This action has been sponsored by the Health Ministry Program "Brasil Sem Homofobia", supported by the Education Ministry. The target of this research was to understand what teachers have realized as difficulties and problems, related to sexuality and homophobia, what has motivated them to strive for a qualification in the course and what kinds of results this formation has produced in their school activities. The methodology used was focused on groups of discussion and interviews with teachers who had enrolled, as students, in the course "Educando para a Diversidade". The main results show a strong moral panic related to the contamination and to the encouragement of a non-hegemonic sexuality, this situation end up putting, even those who have taken the course, in a vulnerable position, to face the school, profession colleagues and family.Este texto se propone analizar los limites y posibilidades de una accion educativa en la reduccion de la vulnerabilidad a violencia y a homofobia. Esta accion ha sido financiada por el programa "Brasil Sem Homofobia" del Ministerio de la Salud y tiene apoyo del Ministerio de la Educacion. El objetivo de esta investigación fue comprender lo que las profesoras percibieran como dificultades e problemas relativos a cuestiones vinculadas a la sexualidad y homofobia que los motivaran a buscar la capacitacion en el curso y que efectos esta formacion ha producido en sus actividades escolares. La metodologia utilizada fue grupos de discusion y entrevistas con profesoras que participaron, como estudiantes, de la formacion del curso "Educando para a Diversidade". Los resultados muestran un fuerte panico moral que se refiere a la idea de contaminacion y estimulacion de una sexualidad no hegemonica que termina por ubicar los participantes mismos del curso en una situacion de vulnerabilidad frente su escuela, colegas de profesion y familiares.Este artigo se propoe a analisar os limites e as possibilidades de uma ação educativa na redução da vulnerabilidade à violencia e à homofobia. Esta ação tem sido financiada pelo programa "Brasil Sem Homofobia", do Ministerio da Saúde, e apoiada pelo Ministerio da Educação. O objetivo dessa pesquisa foi entender o que os/as professores/as perceberam como dificuldades e problemas relativos a questoes vinculadas à sexualidade e à homofobia, que os motivaram a buscar a capacitação no curso e que efeitos essa formação produziu em suas atividades escolares. A metodologia utilizada foram grupos de discussao e entrevistas com professoras que participaram, como alunas, da formação do curso "Educando para a Diversidade". Os principais resultados mostram um recorrente pânico moral, que se refere à ideia de contaminação e estimulação de uma sexualidade nao hegemônica, acabando por colocar os proprios participantes do referido curso em uma situação de vulnerabilidade perante a escola, colegas de profissao e familiares.Fundação CesgranrioBorges, Zulmira NewlandsMeyer, Dagmar Estermann2008-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/551Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 16, n. 58 (2008): Revista Ensaio - Jan./Mar.; 59-761809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-07-09T18:47:54Zoai:ojs.localhost:article/551Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-07-09T18:47:54Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Limits and possibilities of an educational action in the reduction of the vulnerability to violence and homophobia
Limites y posibilidades de una accion educativa en la reduccion de la vulnerabilidad a violencia y a homofobia
Limites e possibilidades de uma ação educativa na redução da vulnerabilidade à violencia e à homofobia
title Limits and possibilities of an educational action in the reduction of the vulnerability to violence and homophobia
spellingShingle Limits and possibilities of an educational action in the reduction of the vulnerability to violence and homophobia
Borges, Zulmira Newlands
Politica pública; Vulnerabilidad; Genero; Homofobia
Public policy; Vulnerability; Gender; Homophobia
Politica pública; Vulnerabilidade; Genero; Homofobia
title_short Limits and possibilities of an educational action in the reduction of the vulnerability to violence and homophobia
title_full Limits and possibilities of an educational action in the reduction of the vulnerability to violence and homophobia
title_fullStr Limits and possibilities of an educational action in the reduction of the vulnerability to violence and homophobia
title_full_unstemmed Limits and possibilities of an educational action in the reduction of the vulnerability to violence and homophobia
title_sort Limits and possibilities of an educational action in the reduction of the vulnerability to violence and homophobia
author Borges, Zulmira Newlands
author_facet Borges, Zulmira Newlands
Meyer, Dagmar Estermann
author_role author
author2 Meyer, Dagmar Estermann
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Borges, Zulmira Newlands
Meyer, Dagmar Estermann
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Politica pública; Vulnerabilidad; Genero; Homofobia
Public policy; Vulnerability; Gender; Homophobia
Politica pública; Vulnerabilidade; Genero; Homofobia
topic Politica pública; Vulnerabilidad; Genero; Homofobia
Public policy; Vulnerability; Gender; Homophobia
Politica pública; Vulnerabilidade; Genero; Homofobia
description This article aims to analyze limits and possibilities of an educational action towards minimizing violence and homophobia. This action has been sponsored by the Health Ministry Program "Brasil Sem Homofobia", supported by the Education Ministry. The target of this research was to understand what teachers have realized as difficulties and problems, related to sexuality and homophobia, what has motivated them to strive for a qualification in the course and what kinds of results this formation has produced in their school activities. The methodology used was focused on groups of discussion and interviews with teachers who had enrolled, as students, in the course "Educando para a Diversidade". The main results show a strong moral panic related to the contamination and to the encouragement of a non-hegemonic sexuality, this situation end up putting, even those who have taken the course, in a vulnerable position, to face the school, profession colleagues and family.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-01-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/551
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/551
dc.language.iso.fl_str_mv pt; en; es
language_invalid_str_mv pt; en; es
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 16, n. 58 (2008): Revista Ensaio - Jan./Mar.; 59-76
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832032226082816