Limits and possibilities of an educational action in the reduction of the vulnerability to violence and homophobia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/551 |
Resumo: | This article aims to analyze limits and possibilities of an educational action towards minimizing violence and homophobia. This action has been sponsored by the Health Ministry Program "Brasil Sem Homofobia", supported by the Education Ministry. The target of this research was to understand what teachers have realized as difficulties and problems, related to sexuality and homophobia, what has motivated them to strive for a qualification in the course and what kinds of results this formation has produced in their school activities. The methodology used was focused on groups of discussion and interviews with teachers who had enrolled, as students, in the course "Educando para a Diversidade". The main results show a strong moral panic related to the contamination and to the encouragement of a non-hegemonic sexuality, this situation end up putting, even those who have taken the course, in a vulnerable position, to face the school, profession colleagues and family. |
id |
CESGRANRIO_0988699b6fdf545313933660a27dd877 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/551 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Limits and possibilities of an educational action in the reduction of the vulnerability to violence and homophobiaLimites y posibilidades de una accion educativa en la reduccion de la vulnerabilidad a violencia y a homofobiaLimites e possibilidades de uma ação educativa na redução da vulnerabilidade à violencia e à homofobiaPolitica pública; Vulnerabilidad; Genero; HomofobiaPublic policy; Vulnerability; Gender; HomophobiaPolitica pública; Vulnerabilidade; Genero; HomofobiaThis article aims to analyze limits and possibilities of an educational action towards minimizing violence and homophobia. This action has been sponsored by the Health Ministry Program "Brasil Sem Homofobia", supported by the Education Ministry. The target of this research was to understand what teachers have realized as difficulties and problems, related to sexuality and homophobia, what has motivated them to strive for a qualification in the course and what kinds of results this formation has produced in their school activities. The methodology used was focused on groups of discussion and interviews with teachers who had enrolled, as students, in the course "Educando para a Diversidade". The main results show a strong moral panic related to the contamination and to the encouragement of a non-hegemonic sexuality, this situation end up putting, even those who have taken the course, in a vulnerable position, to face the school, profession colleagues and family.Este texto se propone analizar los limites y posibilidades de una accion educativa en la reduccion de la vulnerabilidad a violencia y a homofobia. Esta accion ha sido financiada por el programa "Brasil Sem Homofobia" del Ministerio de la Salud y tiene apoyo del Ministerio de la Educacion. El objetivo de esta investigación fue comprender lo que las profesoras percibieran como dificultades e problemas relativos a cuestiones vinculadas a la sexualidad y homofobia que los motivaran a buscar la capacitacion en el curso y que efectos esta formacion ha producido en sus actividades escolares. La metodologia utilizada fue grupos de discusion y entrevistas con profesoras que participaron, como estudiantes, de la formacion del curso "Educando para a Diversidade". Los resultados muestran un fuerte panico moral que se refiere a la idea de contaminacion y estimulacion de una sexualidad no hegemonica que termina por ubicar los participantes mismos del curso en una situacion de vulnerabilidad frente su escuela, colegas de profesion y familiares.Este artigo se propoe a analisar os limites e as possibilidades de uma ação educativa na redução da vulnerabilidade à violencia e à homofobia. Esta ação tem sido financiada pelo programa "Brasil Sem Homofobia", do Ministerio da Saúde, e apoiada pelo Ministerio da Educação. O objetivo dessa pesquisa foi entender o que os/as professores/as perceberam como dificuldades e problemas relativos a questoes vinculadas à sexualidade e à homofobia, que os motivaram a buscar a capacitação no curso e que efeitos essa formação produziu em suas atividades escolares. A metodologia utilizada foram grupos de discussao e entrevistas com professoras que participaram, como alunas, da formação do curso "Educando para a Diversidade". Os principais resultados mostram um recorrente pânico moral, que se refere à ideia de contaminação e estimulação de uma sexualidade nao hegemônica, acabando por colocar os proprios participantes do referido curso em uma situação de vulnerabilidade perante a escola, colegas de profissao e familiares.Fundação CesgranrioBorges, Zulmira NewlandsMeyer, Dagmar Estermann2008-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/551Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 16, n. 58 (2008): Revista Ensaio - Jan./Mar.; 59-761809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-07-09T18:47:54Zoai:ojs.localhost:article/551Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-07-09T18:47:54Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Limits and possibilities of an educational action in the reduction of the vulnerability to violence and homophobia Limites y posibilidades de una accion educativa en la reduccion de la vulnerabilidad a violencia y a homofobia Limites e possibilidades de uma ação educativa na redução da vulnerabilidade à violencia e à homofobia |
title |
Limits and possibilities of an educational action in the reduction of the vulnerability to violence and homophobia |
spellingShingle |
Limits and possibilities of an educational action in the reduction of the vulnerability to violence and homophobia Borges, Zulmira Newlands Politica pública; Vulnerabilidad; Genero; Homofobia Public policy; Vulnerability; Gender; Homophobia Politica pública; Vulnerabilidade; Genero; Homofobia |
title_short |
Limits and possibilities of an educational action in the reduction of the vulnerability to violence and homophobia |
title_full |
Limits and possibilities of an educational action in the reduction of the vulnerability to violence and homophobia |
title_fullStr |
Limits and possibilities of an educational action in the reduction of the vulnerability to violence and homophobia |
title_full_unstemmed |
Limits and possibilities of an educational action in the reduction of the vulnerability to violence and homophobia |
title_sort |
Limits and possibilities of an educational action in the reduction of the vulnerability to violence and homophobia |
author |
Borges, Zulmira Newlands |
author_facet |
Borges, Zulmira Newlands Meyer, Dagmar Estermann |
author_role |
author |
author2 |
Meyer, Dagmar Estermann |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borges, Zulmira Newlands Meyer, Dagmar Estermann |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Politica pública; Vulnerabilidad; Genero; Homofobia Public policy; Vulnerability; Gender; Homophobia Politica pública; Vulnerabilidade; Genero; Homofobia |
topic |
Politica pública; Vulnerabilidad; Genero; Homofobia Public policy; Vulnerability; Gender; Homophobia Politica pública; Vulnerabilidade; Genero; Homofobia |
description |
This article aims to analyze limits and possibilities of an educational action towards minimizing violence and homophobia. This action has been sponsored by the Health Ministry Program "Brasil Sem Homofobia", supported by the Education Ministry. The target of this research was to understand what teachers have realized as difficulties and problems, related to sexuality and homophobia, what has motivated them to strive for a qualification in the course and what kinds of results this formation has produced in their school activities. The methodology used was focused on groups of discussion and interviews with teachers who had enrolled, as students, in the course "Educando para a Diversidade". The main results show a strong moral panic related to the contamination and to the encouragement of a non-hegemonic sexuality, this situation end up putting, even those who have taken the course, in a vulnerable position, to face the school, profession colleagues and family. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-01-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/551 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/551 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
pt; en; es |
language_invalid_str_mv |
pt; en; es |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 16, n. 58 (2008): Revista Ensaio - Jan./Mar.; 59-76 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832032226082816 |