ICT and home-educating families: a qualitative multiple case study
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng spa |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1507 |
Resumo: | While education is being increasingly permeated by Information and Communication Technologies (ICT), the current school is considered outdated and hardly capable of responding to the challenges of our time. Home Education emerges as a growing alternative, especially in developing countries, where it is not yet properly regulated and developed. This article presents a qualitative multiple case study focused in explore the use of ICT by 70 Colombian families who educate at home. Data analysis was conducted following Grounded Theory´s steps from human, educational and technological dimensions. The results show that, within a context of constant social pressure, parents conceive ICT as mediators that allow them to access to open support communities and resources, in order to develop their own guiding skills, enhance the development of their children´s talents, mainly through gaming, collaboration, research and outdoor exploration. This becomes a lifestyle that ends up changing their relationships and family dynamics. |
id |
CESGRANRIO_13533d2a71417c204e606c5a1d6874e5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/1507 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
ICT and home-educating families: a qualitative multiple case studyFamilias que educan en casa con TIC: un estudio cualitativo de múltiples casosFamílias que educam em casa com TIC: um estudo qualitativo de múltiplos casosEducacion; Tecnologia EducativaHomeschooling; ICT; educational technology; unschooling; family relationshipsEducación en el Hogar; TIC; Tecnología Educativa; Desescolarización; Relaciones FamiliaresEducação em Casa; TIC; Tecnologia Educacional; Não Escolaridade; Relacionamentos FamiliaresWhile education is being increasingly permeated by Information and Communication Technologies (ICT), the current school is considered outdated and hardly capable of responding to the challenges of our time. Home Education emerges as a growing alternative, especially in developing countries, where it is not yet properly regulated and developed. This article presents a qualitative multiple case study focused in explore the use of ICT by 70 Colombian families who educate at home. Data analysis was conducted following Grounded Theory´s steps from human, educational and technological dimensions. The results show that, within a context of constant social pressure, parents conceive ICT as mediators that allow them to access to open support communities and resources, in order to develop their own guiding skills, enhance the development of their children´s talents, mainly through gaming, collaboration, research and outdoor exploration. This becomes a lifestyle that ends up changing their relationships and family dynamics.Si bien la educación está cada vez más impregnada de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC), la escuela actual se considera obsoleta y difícilmente capaz de responder a los desafíos de nuestro tiempo. La educación en el hogar surge como una alternativa creciente, especialmente en los países en desarrollo, donde aún no está debidamente regulada y desarrollada. Este artículo presenta un estudio cualitativo de caso múltiple enfocado en explorar el uso de las TIC en 70 familias colombianas que educan en el hogar. El análisis de los datos se realizó aplicando la Teoría Fundamental desde las dimensiones humana, educativa y tecnológica. Los resultados muestran que en un contexto de constante presión social, los padres usan TIC como mediaciones que les permiten acceder a comunidades y recursos de apoyo abiertos, para desarrollar sus propias habilidades orientadoras , potenciar el desarrollo de los talentos de sus hijos, principalmente a través del juego, la colaboración, la investigación y la exploración al aire libre. Finalmente, se reconoce que esta forma de educar se convierte en un estilo de vida que termina por cambiar las relaciones y dinámicas familiares.Enquanto a educação é cada vez mais permeada pelas Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC), a atual instituição escolar é considerada desatualizada e quase incapaz de responder aos desafios do nosso tempo. A educação em casa surge como uma alternativa crescente, especialmente nos países em desenvolvimento, onde ainda não está devidamente regulada ou estruturada. Este artigo apresenta um estudo qualitativo de casos múltiplos focados na exploração do uso das TIC por 70 famílias colombianas que educam em casa. A análise dos dados foi realizada seguindo as etapas da Teoria fundamentada a partir das dimensões humana, educacional e tecnológica. Os resultados mostram que, em um contexto de pressão social constante, os pais reconhecem as TIC como ferramentas de mediação que lhes permitem acessar as comunidades e recursos abertos de apoio, desenvolver suas próprias habilidades de orientação e para melhorar o desenvolvimento de talentos seus filhos, principalmente através do jogo, colaboração, pesquisa e exploração ao ar livre. Finalmente, reconhece-se que esta forma de educar torna-se um modo de vida que acaba alterando as relações e as dinâmicas familiares.Fundação CesgranrioFranky, Angélica PinedaChiappe, Andrés2018-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/150710.1590/s0104-40362018002601507Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 26, n. 101 (2018): Revista Ensaio Out./Dez.; 1324-13461809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1507/966https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1507/967https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1507/968AmericasNo probabilistica intencionalDireitos autorais 2018 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2018-12-03T12:43:02Zoai:ojs.localhost:article/1507Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2018-12-03T12:43:02Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
ICT and home-educating families: a qualitative multiple case study Familias que educan en casa con TIC: un estudio cualitativo de múltiples casos Famílias que educam em casa com TIC: um estudo qualitativo de múltiplos casos |
title |
ICT and home-educating families: a qualitative multiple case study |
spellingShingle |
ICT and home-educating families: a qualitative multiple case study Franky, Angélica Pineda Educacion; Tecnologia Educativa Homeschooling; ICT; educational technology; unschooling; family relationships Educación en el Hogar; TIC; Tecnología Educativa; Desescolarización; Relaciones Familiares Educação em Casa; TIC; Tecnologia Educacional; Não Escolaridade; Relacionamentos Familiares |
title_short |
ICT and home-educating families: a qualitative multiple case study |
title_full |
ICT and home-educating families: a qualitative multiple case study |
title_fullStr |
ICT and home-educating families: a qualitative multiple case study |
title_full_unstemmed |
ICT and home-educating families: a qualitative multiple case study |
title_sort |
ICT and home-educating families: a qualitative multiple case study |
author |
Franky, Angélica Pineda |
author_facet |
Franky, Angélica Pineda Chiappe, Andrés |
author_role |
author |
author2 |
Chiappe, Andrés |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Franky, Angélica Pineda Chiappe, Andrés |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educacion; Tecnologia Educativa Homeschooling; ICT; educational technology; unschooling; family relationships Educación en el Hogar; TIC; Tecnología Educativa; Desescolarización; Relaciones Familiares Educação em Casa; TIC; Tecnologia Educacional; Não Escolaridade; Relacionamentos Familiares |
topic |
Educacion; Tecnologia Educativa Homeschooling; ICT; educational technology; unschooling; family relationships Educación en el Hogar; TIC; Tecnología Educativa; Desescolarización; Relaciones Familiares Educação em Casa; TIC; Tecnologia Educacional; Não Escolaridade; Relacionamentos Familiares |
description |
While education is being increasingly permeated by Information and Communication Technologies (ICT), the current school is considered outdated and hardly capable of responding to the challenges of our time. Home Education emerges as a growing alternative, especially in developing countries, where it is not yet properly regulated and developed. This article presents a qualitative multiple case study focused in explore the use of ICT by 70 Colombian families who educate at home. Data analysis was conducted following Grounded Theory´s steps from human, educational and technological dimensions. The results show that, within a context of constant social pressure, parents conceive ICT as mediators that allow them to access to open support communities and resources, in order to develop their own guiding skills, enhance the development of their children´s talents, mainly through gaming, collaboration, research and outdoor exploration. This becomes a lifestyle that ends up changing their relationships and family dynamics. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-11-29 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1507 10.1590/s0104-40362018002601507 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1507 |
identifier_str_mv |
10.1590/s0104-40362018002601507 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng spa |
language |
por eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1507/966 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1507/967 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1507/968 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2018 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2018 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Americas No probabilistica intencional |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 26, n. 101 (2018): Revista Ensaio Out./Dez.; 1324-1346 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832033517928448 |