ICT and home-educating families: a qualitative multiple case study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Franky, Angélica Pineda
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Chiappe, Andrés
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1507
Resumo: While education is being increasingly permeated by Information and Communication Technologies (ICT), the current school is considered outdated and hardly capable of responding to the challenges of our time. Home Education emerges as a growing alternative, especially in developing countries, where it is not yet properly regulated and developed. This article presents a qualitative multiple case study focused in explore the use of ICT by 70 Colombian families who educate at home. Data analysis was conducted following Grounded Theory´s steps from human, educational and technological dimensions. The results show that, within a context of constant social pressure, parents conceive ICT as mediators that allow them to access to open support communities and resources, in order to develop their own guiding skills, enhance the development of their children´s talents, mainly through gaming, collaboration, research and outdoor exploration. This becomes a lifestyle that ends up changing their relationships and family dynamics.
id CESGRANRIO_13533d2a71417c204e606c5a1d6874e5
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/1507
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling ICT and home-educating families: a qualitative multiple case studyFamilias que educan en casa con TIC: un estudio cualitativo de múltiples casosFamílias que educam em casa com TIC: um estudo qualitativo de múltiplos casosEducacion; Tecnologia EducativaHomeschooling; ICT; educational technology; unschooling; family relationshipsEducación en el Hogar; TIC; Tecnología Educativa; Desescolarización; Relaciones FamiliaresEducação em Casa; TIC; Tecnologia Educacional; Não Escolaridade; Relacionamentos FamiliaresWhile education is being increasingly permeated by Information and Communication Technologies (ICT), the current school is considered outdated and hardly capable of responding to the challenges of our time. Home Education emerges as a growing alternative, especially in developing countries, where it is not yet properly regulated and developed. This article presents a qualitative multiple case study focused in explore the use of ICT by 70 Colombian families who educate at home. Data analysis was conducted following Grounded Theory´s steps from human, educational and technological dimensions. The results show that, within a context of constant social pressure, parents conceive ICT as mediators that allow them to access to open support communities and resources, in order to develop their own guiding skills, enhance the development of their children´s talents, mainly through gaming, collaboration, research and outdoor exploration. This becomes a lifestyle that ends up changing their relationships and family dynamics.Si bien la educación está cada vez más impregnada de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC), la escuela actual se considera obsoleta y difícilmente capaz de responder a los desafíos de nuestro tiempo. La educación en el hogar surge como una alternativa creciente, especialmente en los países en desarrollo, donde aún no está debidamente regulada y desarrollada. Este artículo presenta un estudio cualitativo de caso múltiple enfocado en explorar el uso de las TIC en 70 familias colombianas que educan en el hogar. El análisis de los datos se realizó aplicando la Teoría Fundamental desde las dimensiones humana, educativa y tecnológica. Los resultados muestran que en un contexto de constante presión social, los padres usan TIC como mediaciones que les permiten acceder a comunidades y recursos de apoyo abiertos, para desarrollar sus propias habilidades orientadoras , potenciar el desarrollo de los talentos de sus hijos, principalmente a través del juego, la colaboración, la investigación y la exploración al aire libre. Finalmente, se reconoce que esta forma de educar se convierte en un estilo de vida que termina por cambiar las relaciones y dinámicas familiares.Enquanto a educação é cada vez mais permeada pelas Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC), a atual instituição escolar é considerada desatualizada e quase incapaz de responder aos desafios do nosso tempo. A educação em casa surge como uma alternativa crescente, especialmente nos países em desenvolvimento, onde ainda não está devidamente regulada ou estruturada. Este artigo apresenta um estudo qualitativo de casos múltiplos focados na exploração do uso das TIC por 70 famílias colombianas que educam em casa. A análise dos dados foi realizada seguindo as etapas da Teoria fundamentada a partir das dimensões humana, educacional e tecnológica. Os resultados mostram que, em um contexto de pressão social constante, os pais reconhecem as TIC como ferramentas de mediação que lhes permitem acessar as comunidades e recursos abertos de apoio, desenvolver suas próprias habilidades de orientação e para melhorar o desenvolvimento de talentos seus filhos, principalmente através do jogo, colaboração, pesquisa e exploração ao ar livre. Finalmente, reconhece-se que esta forma de educar torna-se um modo de vida que acaba alterando as relações e as dinâmicas familiares.Fundação CesgranrioFranky, Angélica PinedaChiappe, Andrés2018-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/150710.1590/s0104-40362018002601507Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 26, n. 101 (2018): Revista Ensaio Out./Dez.; 1324-13461809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1507/966https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1507/967https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1507/968AmericasNo probabilistica intencionalDireitos autorais 2018 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2018-12-03T12:43:02Zoai:ojs.localhost:article/1507Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2018-12-03T12:43:02Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv ICT and home-educating families: a qualitative multiple case study
Familias que educan en casa con TIC: un estudio cualitativo de múltiples casos
Famílias que educam em casa com TIC: um estudo qualitativo de múltiplos casos
title ICT and home-educating families: a qualitative multiple case study
spellingShingle ICT and home-educating families: a qualitative multiple case study
Franky, Angélica Pineda
Educacion; Tecnologia Educativa
Homeschooling; ICT; educational technology; unschooling; family relationships
Educación en el Hogar; TIC; Tecnología Educativa; Desescolarización; Relaciones Familiares
Educação em Casa; TIC; Tecnologia Educacional; Não Escolaridade; Relacionamentos Familiares
title_short ICT and home-educating families: a qualitative multiple case study
title_full ICT and home-educating families: a qualitative multiple case study
title_fullStr ICT and home-educating families: a qualitative multiple case study
title_full_unstemmed ICT and home-educating families: a qualitative multiple case study
title_sort ICT and home-educating families: a qualitative multiple case study
author Franky, Angélica Pineda
author_facet Franky, Angélica Pineda
Chiappe, Andrés
author_role author
author2 Chiappe, Andrés
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Franky, Angélica Pineda
Chiappe, Andrés
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Educacion; Tecnologia Educativa
Homeschooling; ICT; educational technology; unschooling; family relationships
Educación en el Hogar; TIC; Tecnología Educativa; Desescolarización; Relaciones Familiares
Educação em Casa; TIC; Tecnologia Educacional; Não Escolaridade; Relacionamentos Familiares
topic Educacion; Tecnologia Educativa
Homeschooling; ICT; educational technology; unschooling; family relationships
Educación en el Hogar; TIC; Tecnología Educativa; Desescolarización; Relaciones Familiares
Educação em Casa; TIC; Tecnologia Educacional; Não Escolaridade; Relacionamentos Familiares
description While education is being increasingly permeated by Information and Communication Technologies (ICT), the current school is considered outdated and hardly capable of responding to the challenges of our time. Home Education emerges as a growing alternative, especially in developing countries, where it is not yet properly regulated and developed. This article presents a qualitative multiple case study focused in explore the use of ICT by 70 Colombian families who educate at home. Data analysis was conducted following Grounded Theory´s steps from human, educational and technological dimensions. The results show that, within a context of constant social pressure, parents conceive ICT as mediators that allow them to access to open support communities and resources, in order to develop their own guiding skills, enhance the development of their children´s talents, mainly through gaming, collaboration, research and outdoor exploration. This becomes a lifestyle that ends up changing their relationships and family dynamics.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-11-29
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1507
10.1590/s0104-40362018002601507
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1507
identifier_str_mv 10.1590/s0104-40362018002601507
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1507/966
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1507/967
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1507/968
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2018 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2018 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Americas

No probabilistica intencional






dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 26, n. 101 (2018): Revista Ensaio Out./Dez.; 1324-1346
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832033517928448