The Plan of Institutional Development as reference to assess higher education institutions: lessons from experience

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Segenreich, Stella Cecilia Duarte
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/725
Resumo: The National System to Assess Superior Education (SINAES), created in April 2004 placed the Institutional Development Plan (PDI) as one if its main reference axle. This report will describe and review the experience obtained from the organization of PDI in a Rio de Janeiro consolidated university in 2002 with the objective of showing that, as long as this plan is the result of a collective construction, it naturally positions itself as the leading device for any assessment, either internally or externally. Initially, the governmental conception of PDI in that moment is analyzed and the experience achieved is described. Finally, issues and alternatives of action are brought up, as for instance, the necessity of inserting the assessment of each PDI within the project of internal assessment of SINAES, not only in relation to the targets proposed but also in what concerns its own process of construction and implementation.
id CESGRANRIO_28837484c49070fbfef53dd9188c7e42
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/725
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling The Plan of Institutional Development as reference to assess higher education institutions: lessons from experienceEl Plan de Desarrollo Institucional como referente para evaluacion de instituciones de educacion superior: lecciones de una experienciaO PDI como referente para avaliação de instituicoes de educação superior: licoes de uma experienciaEducacion Superior; Evaluacion Institucional; Plan de Desarrollo Institucional; Politicas institucionales; Planificacion institucional; HADOS; PDI; Instituciones de enseñanza superior; Auto-evaluacionSuperior education; Institutional assessment; Plan of Institutional Development; Institutional policies; Institutional planning; SINAES; PDI; Institutions of superior teaching; Self-assessmentEducação superior; Avaliação institucional; Plano de desenvolvimento institucional; Politicas institucionais; Planejamento; SINAES; PDI; UniversidadeThe National System to Assess Superior Education (SINAES), created in April 2004 placed the Institutional Development Plan (PDI) as one if its main reference axle. This report will describe and review the experience obtained from the organization of PDI in a Rio de Janeiro consolidated university in 2002 with the objective of showing that, as long as this plan is the result of a collective construction, it naturally positions itself as the leading device for any assessment, either internally or externally. Initially, the governmental conception of PDI in that moment is analyzed and the experience achieved is described. Finally, issues and alternatives of action are brought up, as for instance, the necessity of inserting the assessment of each PDI within the project of internal assessment of SINAES, not only in relation to the targets proposed but also in what concerns its own process of construction and implementation.El Sistema Nacional de Evaluacion de la Educacion Superior (HADOS), constituido en abril de 2004, puso el Plan de Desarrollo Institucional (PDI) como uno de sus principales ejes de referencia. En este trabajo sera descrita y analizada la experiencia de organizacion del PDI en una universidad consolidada de Rio de Janeiro, en 2002, con el objetivo de demostrar que, como este plan es resultado de una construcción colectiva, se impone, naturalmente como hilo conductor para cualquier evaluacion, interna o externa. Inicialmente, se hace un analisis de la concepcion gubernamental del PDI en aquel momento para, enseguida, describir la experiencia realizada. Al fin se levantan las cuestiones y alternativas de accion como, por poner un ejemplo, la necesidad de inserir la evaluacion de cada PDI, en el diseño del proyecto de evaluacion interna del HADOS, no solo con relacion a las metas en el propuestas sino, tambien, con relacion a su propio proceso de construcción e implementacion.O Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (SINAES), instituido em abril de 2004, colocou o Plano de Desenvolvimento Institucional (PDI) como um de seus principais eixos de referencia. Neste trabalho sera descrita e analisada a experiencia de organização do PDI em uma universidade consolidada do Rio de Janeiro, em 2002, com o objetivo de demonstrar que, à medida em que este plano e resultado de uma construção coletiva, impoe-se, naturalmente como fio condutor para qualquer avaliação, interna ou externa. Inicialmente, e feita uma analise da concepcao governamental do PDI naquele momento para, em seguida, descrever a experiencia realizada. Finalmente sao levantadas questoes e alternativas de ação como, por exemplo, a necessidade de inserir a avaliação de cada PDI, no bojo do projeto de avaliação interna do SINAES, nao so em relação às metas nele propostas mas, tambem, em relação ao seu proprio processo de construção e implementação.Fundação CesgranrioSegenreich, Stella Cecilia Duarte2005-04-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/725Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 13, n. 47 (2005): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 149-1681809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-07-15T14:59:22Zoai:ojs.localhost:article/725Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-07-15T14:59:22Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv The Plan of Institutional Development as reference to assess higher education institutions: lessons from experience
El Plan de Desarrollo Institucional como referente para evaluacion de instituciones de educacion superior: lecciones de una experiencia
O PDI como referente para avaliação de instituicoes de educação superior: licoes de uma experiencia
title The Plan of Institutional Development as reference to assess higher education institutions: lessons from experience
spellingShingle The Plan of Institutional Development as reference to assess higher education institutions: lessons from experience
Segenreich, Stella Cecilia Duarte
Educacion Superior; Evaluacion Institucional; Plan de Desarrollo Institucional; Politicas institucionales; Planificacion institucional; HADOS; PDI; Instituciones de enseñanza superior; Auto-evaluacion
Superior education; Institutional assessment; Plan of Institutional Development; Institutional policies; Institutional planning; SINAES; PDI; Institutions of superior teaching; Self-assessment
Educação superior; Avaliação institucional; Plano de desenvolvimento institucional; Politicas institucionais; Planejamento; SINAES; PDI; Universidade
title_short The Plan of Institutional Development as reference to assess higher education institutions: lessons from experience
title_full The Plan of Institutional Development as reference to assess higher education institutions: lessons from experience
title_fullStr The Plan of Institutional Development as reference to assess higher education institutions: lessons from experience
title_full_unstemmed The Plan of Institutional Development as reference to assess higher education institutions: lessons from experience
title_sort The Plan of Institutional Development as reference to assess higher education institutions: lessons from experience
author Segenreich, Stella Cecilia Duarte
author_facet Segenreich, Stella Cecilia Duarte
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Segenreich, Stella Cecilia Duarte
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Educacion Superior; Evaluacion Institucional; Plan de Desarrollo Institucional; Politicas institucionales; Planificacion institucional; HADOS; PDI; Instituciones de enseñanza superior; Auto-evaluacion
Superior education; Institutional assessment; Plan of Institutional Development; Institutional policies; Institutional planning; SINAES; PDI; Institutions of superior teaching; Self-assessment
Educação superior; Avaliação institucional; Plano de desenvolvimento institucional; Politicas institucionais; Planejamento; SINAES; PDI; Universidade
topic Educacion Superior; Evaluacion Institucional; Plan de Desarrollo Institucional; Politicas institucionales; Planificacion institucional; HADOS; PDI; Instituciones de enseñanza superior; Auto-evaluacion
Superior education; Institutional assessment; Plan of Institutional Development; Institutional policies; Institutional planning; SINAES; PDI; Institutions of superior teaching; Self-assessment
Educação superior; Avaliação institucional; Plano de desenvolvimento institucional; Politicas institucionais; Planejamento; SINAES; PDI; Universidade
description The National System to Assess Superior Education (SINAES), created in April 2004 placed the Institutional Development Plan (PDI) as one if its main reference axle. This report will describe and review the experience obtained from the organization of PDI in a Rio de Janeiro consolidated university in 2002 with the objective of showing that, as long as this plan is the result of a collective construction, it naturally positions itself as the leading device for any assessment, either internally or externally. Initially, the governmental conception of PDI in that moment is analyzed and the experience achieved is described. Finally, issues and alternatives of action are brought up, as for instance, the necessity of inserting the assessment of each PDI within the project of internal assessment of SINAES, not only in relation to the targets proposed but also in what concerns its own process of construction and implementation.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-04-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/725
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/725
dc.language.iso.fl_str_mv pt; en; es
language_invalid_str_mv pt; en; es
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 13, n. 47 (2005): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 149-168
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832034847522816