The Plan of Institutional Development as reference to assess higher education institutions: lessons from experience
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Artigo |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/725 |
Resumo: | The National System to Assess Superior Education (SINAES), created in April 2004 placed the Institutional Development Plan (PDI) as one if its main reference axle. This report will describe and review the experience obtained from the organization of PDI in a Rio de Janeiro consolidated university in 2002 with the objective of showing that, as long as this plan is the result of a collective construction, it naturally positions itself as the leading device for any assessment, either internally or externally. Initially, the governmental conception of PDI in that moment is analyzed and the experience achieved is described. Finally, issues and alternatives of action are brought up, as for instance, the necessity of inserting the assessment of each PDI within the project of internal assessment of SINAES, not only in relation to the targets proposed but also in what concerns its own process of construction and implementation. |
id |
CESGRANRIO_28837484c49070fbfef53dd9188c7e42 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/725 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Plan of Institutional Development as reference to assess higher education institutions: lessons from experienceEl Plan de Desarrollo Institucional como referente para evaluacion de instituciones de educacion superior: lecciones de una experienciaO PDI como referente para avaliação de instituicoes de educação superior: licoes de uma experienciaEducacion Superior; Evaluacion Institucional; Plan de Desarrollo Institucional; Politicas institucionales; Planificacion institucional; HADOS; PDI; Instituciones de enseñanza superior; Auto-evaluacionSuperior education; Institutional assessment; Plan of Institutional Development; Institutional policies; Institutional planning; SINAES; PDI; Institutions of superior teaching; Self-assessmentEducação superior; Avaliação institucional; Plano de desenvolvimento institucional; Politicas institucionais; Planejamento; SINAES; PDI; UniversidadeThe National System to Assess Superior Education (SINAES), created in April 2004 placed the Institutional Development Plan (PDI) as one if its main reference axle. This report will describe and review the experience obtained from the organization of PDI in a Rio de Janeiro consolidated university in 2002 with the objective of showing that, as long as this plan is the result of a collective construction, it naturally positions itself as the leading device for any assessment, either internally or externally. Initially, the governmental conception of PDI in that moment is analyzed and the experience achieved is described. Finally, issues and alternatives of action are brought up, as for instance, the necessity of inserting the assessment of each PDI within the project of internal assessment of SINAES, not only in relation to the targets proposed but also in what concerns its own process of construction and implementation.El Sistema Nacional de Evaluacion de la Educacion Superior (HADOS), constituido en abril de 2004, puso el Plan de Desarrollo Institucional (PDI) como uno de sus principales ejes de referencia. En este trabajo sera descrita y analizada la experiencia de organizacion del PDI en una universidad consolidada de Rio de Janeiro, en 2002, con el objetivo de demostrar que, como este plan es resultado de una construcción colectiva, se impone, naturalmente como hilo conductor para cualquier evaluacion, interna o externa. Inicialmente, se hace un analisis de la concepcion gubernamental del PDI en aquel momento para, enseguida, describir la experiencia realizada. Al fin se levantan las cuestiones y alternativas de accion como, por poner un ejemplo, la necesidad de inserir la evaluacion de cada PDI, en el diseño del proyecto de evaluacion interna del HADOS, no solo con relacion a las metas en el propuestas sino, tambien, con relacion a su propio proceso de construcción e implementacion.O Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (SINAES), instituido em abril de 2004, colocou o Plano de Desenvolvimento Institucional (PDI) como um de seus principais eixos de referencia. Neste trabalho sera descrita e analisada a experiencia de organização do PDI em uma universidade consolidada do Rio de Janeiro, em 2002, com o objetivo de demonstrar que, à medida em que este plano e resultado de uma construção coletiva, impoe-se, naturalmente como fio condutor para qualquer avaliação, interna ou externa. Inicialmente, e feita uma analise da concepcao governamental do PDI naquele momento para, em seguida, descrever a experiencia realizada. Finalmente sao levantadas questoes e alternativas de ação como, por exemplo, a necessidade de inserir a avaliação de cada PDI, no bojo do projeto de avaliação interna do SINAES, nao so em relação às metas nele propostas mas, tambem, em relação ao seu proprio processo de construção e implementação.Fundação CesgranrioSegenreich, Stella Cecilia Duarte2005-04-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/725Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 13, n. 47 (2005): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 149-1681809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-07-15T14:59:22Zoai:ojs.localhost:article/725Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-07-15T14:59:22Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Plan of Institutional Development as reference to assess higher education institutions: lessons from experience El Plan de Desarrollo Institucional como referente para evaluacion de instituciones de educacion superior: lecciones de una experiencia O PDI como referente para avaliação de instituicoes de educação superior: licoes de uma experiencia |
title |
The Plan of Institutional Development as reference to assess higher education institutions: lessons from experience |
spellingShingle |
The Plan of Institutional Development as reference to assess higher education institutions: lessons from experience Segenreich, Stella Cecilia Duarte Educacion Superior; Evaluacion Institucional; Plan de Desarrollo Institucional; Politicas institucionales; Planificacion institucional; HADOS; PDI; Instituciones de enseñanza superior; Auto-evaluacion Superior education; Institutional assessment; Plan of Institutional Development; Institutional policies; Institutional planning; SINAES; PDI; Institutions of superior teaching; Self-assessment Educação superior; Avaliação institucional; Plano de desenvolvimento institucional; Politicas institucionais; Planejamento; SINAES; PDI; Universidade |
title_short |
The Plan of Institutional Development as reference to assess higher education institutions: lessons from experience |
title_full |
The Plan of Institutional Development as reference to assess higher education institutions: lessons from experience |
title_fullStr |
The Plan of Institutional Development as reference to assess higher education institutions: lessons from experience |
title_full_unstemmed |
The Plan of Institutional Development as reference to assess higher education institutions: lessons from experience |
title_sort |
The Plan of Institutional Development as reference to assess higher education institutions: lessons from experience |
author |
Segenreich, Stella Cecilia Duarte |
author_facet |
Segenreich, Stella Cecilia Duarte |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Segenreich, Stella Cecilia Duarte |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educacion Superior; Evaluacion Institucional; Plan de Desarrollo Institucional; Politicas institucionales; Planificacion institucional; HADOS; PDI; Instituciones de enseñanza superior; Auto-evaluacion Superior education; Institutional assessment; Plan of Institutional Development; Institutional policies; Institutional planning; SINAES; PDI; Institutions of superior teaching; Self-assessment Educação superior; Avaliação institucional; Plano de desenvolvimento institucional; Politicas institucionais; Planejamento; SINAES; PDI; Universidade |
topic |
Educacion Superior; Evaluacion Institucional; Plan de Desarrollo Institucional; Politicas institucionales; Planificacion institucional; HADOS; PDI; Instituciones de enseñanza superior; Auto-evaluacion Superior education; Institutional assessment; Plan of Institutional Development; Institutional policies; Institutional planning; SINAES; PDI; Institutions of superior teaching; Self-assessment Educação superior; Avaliação institucional; Plano de desenvolvimento institucional; Politicas institucionais; Planejamento; SINAES; PDI; Universidade |
description |
The National System to Assess Superior Education (SINAES), created in April 2004 placed the Institutional Development Plan (PDI) as one if its main reference axle. This report will describe and review the experience obtained from the organization of PDI in a Rio de Janeiro consolidated university in 2002 with the objective of showing that, as long as this plan is the result of a collective construction, it naturally positions itself as the leading device for any assessment, either internally or externally. Initially, the governmental conception of PDI in that moment is analyzed and the experience achieved is described. Finally, issues and alternatives of action are brought up, as for instance, the necessity of inserting the assessment of each PDI within the project of internal assessment of SINAES, not only in relation to the targets proposed but also in what concerns its own process of construction and implementation. |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-04-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/725 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/725 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
pt; en; es |
language_invalid_str_mv |
pt; en; es |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 13, n. 47 (2005): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 149-168 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832034847522816 |