The return of deconcentration policies? Mutations in the national Program of Permanent Formation (NPPF). Cordoba, Argentina

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maturo, Yanina Débora
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Bocchio, María Cecilia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2804
Resumo: In this article, we propose to reconstruct the transformations of the National Program of Permanent Formation (NPPF) for teachers, called “Our School”. We focus the analysis on what happened in the province of Cordoba after the change of government at the national level in December 2015. The fieldwork is part of two ongoing investigations in secondary schools of common and technical modality. We retrieve contributions from interviews carried out with actors who work at different levels of the school administration and who have different tasks in the enactment of the Program. From the contributions of the theory of Social Regulation, we aim to characterize the new forms of regulation of the program by identifying the strategies deployed by the central and provincial government in the period 2016-2019.
id CESGRANRIO_31034696348d4723e6f74deef05a0a54
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/2804
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling The return of deconcentration policies? Mutations in the national Program of Permanent Formation (NPPF). Cordoba, Argentina¿El retorno de las políticas de desconcentración? Mutaciones en el Programa Nacional de Formación Permanente (PNFP). Córdoba, ArgentinaO retorno de políticas de desconcentração? Mutações no Programa Nacional de Formación Permanente (PNFP). Córdoba, ArgentinaNational Program of Permanent Formation; Situated Teacher Education; Educational PoliciesEducación; Formación Docente; Políticas EducativasPrograma Nacional de Formación Permanente; Formación Docente Situada; Políticas EducativasPrograma Nacional de Formação Permanente; Formação Situada de Professores; Políticas EducacionaisIn this article, we propose to reconstruct the transformations of the National Program of Permanent Formation (NPPF) for teachers, called “Our School”. We focus the analysis on what happened in the province of Cordoba after the change of government at the national level in December 2015. The fieldwork is part of two ongoing investigations in secondary schools of common and technical modality. We retrieve contributions from interviews carried out with actors who work at different levels of the school administration and who have different tasks in the enactment of the Program. From the contributions of the theory of Social Regulation, we aim to characterize the new forms of regulation of the program by identifying the strategies deployed by the central and provincial government in the period 2016-2019.En este artículo nos proponemos reconstruir las transformaciones del Programa Nacional de Formación Permanente (PNFP) de profesores denominado “Nuestra Escuela”. Centramos el análisis en lo acontecido en la provincia de Córdoba, Argentina, tras el cambio de gobierno a nivel nacional en diciembre de 2015. El trabajo de campo se enmarca en dos investigaciones en curso en escuelas secundarias de modalidad técnico profesional y común. Recuperamos aportes de entrevistas realizadas a actores estatales que se desempeñan en diferentes niveles de la administración escolar y que poseen diferentes tareas en la puesta en acto del programa. Desde los aportes de la teoría de la regulación social pretendemos caracterizar las nuevas formas de regulación del programa identificando las estrategias de descentralización y desconcentración desplegadas por el gobierno central y provincial en relación al período 2016-2019.Nesse artigo pretendemos reconstruir as transformações do Programa Nacional de Formação Permanente (PNFP) de professores, denominado “Nossa Escola”. O foco da análise foram as transformações ocorridas na província de Córdoba, Argentina, após a mudança de governo, em nível nacional, em dezembro de 2015. O trabalho de campo faz parte de duas investigações em andamento realizadas em escolas secundárias de modalidades técnico, profissional e comum. Recuperamos contribuições de entrevistas realizadas com servidores públicos que trabalham em diferentes níveis da administração escolar e que têm tarefas distintas na atuação do programa. A partir das contribuições da Teoria da Regulação Social buscamos caracterizar as novas formas de regulação do programa, identificando as estratégias empregadas pelo governo central e provincial no período de 2016-2019.Fundação CesgranrioMaturo, Yanina DéboraBocchio, María Cecilia2021-10-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/280410.1590/S0104-40362021002902804Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 29, n. 113 (2021): Revista Ensaio Out./Dez.; 934-9521809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2804/1504https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2804/1505https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2804/1506https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/downloadSuppFile/2804/n%C2%BA%202804Argentina2016-2019Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-11-09T20:55:26Zoai:ojs.localhost:article/2804Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2021-11-09T20:55:26Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv The return of deconcentration policies? Mutations in the national Program of Permanent Formation (NPPF). Cordoba, Argentina
¿El retorno de las políticas de desconcentración? Mutaciones en el Programa Nacional de Formación Permanente (PNFP). Córdoba, Argentina
O retorno de políticas de desconcentração? Mutações no Programa Nacional de Formación Permanente (PNFP). Córdoba, Argentina
title The return of deconcentration policies? Mutations in the national Program of Permanent Formation (NPPF). Cordoba, Argentina
spellingShingle The return of deconcentration policies? Mutations in the national Program of Permanent Formation (NPPF). Cordoba, Argentina
Maturo, Yanina Débora
National Program of Permanent Formation; Situated Teacher Education; Educational Policies
Educación; Formación Docente; Políticas Educativas
Programa Nacional de Formación Permanente; Formación Docente Situada; Políticas Educativas
Programa Nacional de Formação Permanente; Formação Situada de Professores; Políticas Educacionais
title_short The return of deconcentration policies? Mutations in the national Program of Permanent Formation (NPPF). Cordoba, Argentina
title_full The return of deconcentration policies? Mutations in the national Program of Permanent Formation (NPPF). Cordoba, Argentina
title_fullStr The return of deconcentration policies? Mutations in the national Program of Permanent Formation (NPPF). Cordoba, Argentina
title_full_unstemmed The return of deconcentration policies? Mutations in the national Program of Permanent Formation (NPPF). Cordoba, Argentina
title_sort The return of deconcentration policies? Mutations in the national Program of Permanent Formation (NPPF). Cordoba, Argentina
author Maturo, Yanina Débora
author_facet Maturo, Yanina Débora
Bocchio, María Cecilia
author_role author
author2 Bocchio, María Cecilia
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Maturo, Yanina Débora
Bocchio, María Cecilia
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv National Program of Permanent Formation; Situated Teacher Education; Educational Policies
Educación; Formación Docente; Políticas Educativas
Programa Nacional de Formación Permanente; Formación Docente Situada; Políticas Educativas
Programa Nacional de Formação Permanente; Formação Situada de Professores; Políticas Educacionais
topic National Program of Permanent Formation; Situated Teacher Education; Educational Policies
Educación; Formación Docente; Políticas Educativas
Programa Nacional de Formación Permanente; Formación Docente Situada; Políticas Educativas
Programa Nacional de Formação Permanente; Formação Situada de Professores; Políticas Educacionais
description In this article, we propose to reconstruct the transformations of the National Program of Permanent Formation (NPPF) for teachers, called “Our School”. We focus the analysis on what happened in the province of Cordoba after the change of government at the national level in December 2015. The fieldwork is part of two ongoing investigations in secondary schools of common and technical modality. We retrieve contributions from interviews carried out with actors who work at different levels of the school administration and who have different tasks in the enactment of the Program. From the contributions of the theory of Social Regulation, we aim to characterize the new forms of regulation of the program by identifying the strategies deployed by the central and provincial government in the period 2016-2019.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-25
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2804
10.1590/S0104-40362021002902804
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2804
identifier_str_mv 10.1590/S0104-40362021002902804
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2804/1504
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2804/1505
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2804/1506
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/downloadSuppFile/2804/n%C2%BA%202804
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv


Argentina
2016-2019




dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 29, n. 113 (2021): Revista Ensaio Out./Dez.; 934-952
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832032772390912