Extension of school journey: particular organization in different contexts: Brazil and Europe

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mauricio, Lúcia Velloso
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/267
Resumo: The study investigates the argument that the full time school is the one sort that exists in all developed countries. The article presents the configuration of the school journey in six European countries - based on articles by Miguel Pereyra - which shows its evolution between the year 1992 and 2005; the numbers were upgraded through consult to EURYDICE system. The paper highlights peculiarities: in European countries, non-curricular activities are not free, neither is the meal; so they are not available to every student. Besides, they are not offered by the school teachers. The paper concludes that we don’t have associative tradition as some European countries, but the weakness of our education system, our socioeconomic inequality, favors the integration of curricular and extra-curricular activities.
id CESGRANRIO_39a3571647e16f8ba9503b3a96a51da0
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/267
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Extension of school journey: particular organization in different contexts: Brazil and EuropeAmpliacion de la jornada escolar: configuraciones particulares en diferentes contextos: Brasil y EuropaAmpliação da jornada escolar: configuracoes proprias para diferentes contextos – Brasil e EuropaExtension of school journey; Diversity of school journey; Integrating activitiesAmpliacion de la jornada escolar; diversidad de la jornada escolar; integracion de las actividadesAmpliação da jornada escolar; Diversidade de jornada escolar; Integração de atividadesThe study investigates the argument that the full time school is the one sort that exists in all developed countries. The article presents the configuration of the school journey in six European countries - based on articles by Miguel Pereyra - which shows its evolution between the year 1992 and 2005; the numbers were upgraded through consult to EURYDICE system. The paper highlights peculiarities: in European countries, non-curricular activities are not free, neither is the meal; so they are not available to every student. Besides, they are not offered by the school teachers. The paper concludes that we don’t have associative tradition as some European countries, but the weakness of our education system, our socioeconomic inequality, favors the integration of curricular and extra-curricular activities.El estudio investiga el argumento de que la escuela a tiempo completo es aquel que existe en todo el mundo civilizado. Apoyada en dos artículos de Miguel Pereyra, muestra la configuracion de la jornada escolar en seis paises europeos y su evolucion entre 1992 y 2005; los actualiza traves la base de datos. El artículo destaca peculiaridades: en paises europeos las actividades no curriculares, asi como la comida, son pagos, entonces la ampliacion de la jornada no es accesible a todos. Ademas, las actividades de ampliacion de la jornada no son ofrecidas por el equipo de la escuela. El artículo concluye que en Brasil no tenemos la tradicion associacionista como en algunos paises europeos, no obstante la precariedad de nuestro sistema educativo, nuestra desigualdad socio-economica, favorece la integracion entre las actividades curriculares y las de ampliacion de la jornada.O estudo investiga o argumento de que a escola de tempo integral e a que existe em todo mundo civilizado. Apresenta a configuração da jornada escolar em seis paises europeus, apoiada em artigos de Miguel Pereyra, mostrando sua evolução entre 1992 e 2005, e atualiza informações atraves de banco de dados. Destacam-se peculiaridades: nos paises europeus as atividades nao curriculares sao pagas, como tambem a refeicao, portanto a ampliação da jornada nao e acessivel a todos os alunos. As atividades nao sao oferecidas pela equipe escolar. O artigo conclui que nao temos tradicao associacionista como alguns paises europeus. Entretanto, a precariedade do nosso sistema de ensino e a nossa desigualdade socioeconômica favorecem a integração entre atividades curriculares e as da ampliação da jornada.Fundação CesgranrioMauricio, Lúcia Velloso2014-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/267Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 22, n. 85 (2014): Revista Ensaio - Out./Dez.; 875-8981809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:11Zoai:ojs.localhost:article/267Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:11Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Extension of school journey: particular organization in different contexts: Brazil and Europe
Ampliacion de la jornada escolar: configuraciones particulares en diferentes contextos: Brasil y Europa
Ampliação da jornada escolar: configuracoes proprias para diferentes contextos – Brasil e Europa
title Extension of school journey: particular organization in different contexts: Brazil and Europe
spellingShingle Extension of school journey: particular organization in different contexts: Brazil and Europe
Mauricio, Lúcia Velloso
Extension of school journey; Diversity of school journey; Integrating activities
Ampliacion de la jornada escolar; diversidad de la jornada escolar; integracion de las actividades
Ampliação da jornada escolar; Diversidade de jornada escolar; Integração de atividades
title_short Extension of school journey: particular organization in different contexts: Brazil and Europe
title_full Extension of school journey: particular organization in different contexts: Brazil and Europe
title_fullStr Extension of school journey: particular organization in different contexts: Brazil and Europe
title_full_unstemmed Extension of school journey: particular organization in different contexts: Brazil and Europe
title_sort Extension of school journey: particular organization in different contexts: Brazil and Europe
author Mauricio, Lúcia Velloso
author_facet Mauricio, Lúcia Velloso
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Mauricio, Lúcia Velloso
dc.subject.none.fl_str_mv


dc.subject.por.fl_str_mv Extension of school journey; Diversity of school journey; Integrating activities
Ampliacion de la jornada escolar; diversidad de la jornada escolar; integracion de las actividades
Ampliação da jornada escolar; Diversidade de jornada escolar; Integração de atividades
topic Extension of school journey; Diversity of school journey; Integrating activities
Ampliacion de la jornada escolar; diversidad de la jornada escolar; integracion de las actividades
Ampliação da jornada escolar; Diversidade de jornada escolar; Integração de atividades
description The study investigates the argument that the full time school is the one sort that exists in all developed countries. The article presents the configuration of the school journey in six European countries - based on articles by Miguel Pereyra - which shows its evolution between the year 1992 and 2005; the numbers were upgraded through consult to EURYDICE system. The paper highlights peculiarities: in European countries, non-curricular activities are not free, neither is the meal; so they are not available to every student. Besides, they are not offered by the school teachers. The paper concludes that we don’t have associative tradition as some European countries, but the weakness of our education system, our socioeconomic inequality, favors the integration of curricular and extra-curricular activities.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-10-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/267
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/267
dc.language.iso.fl_str_mv pt; en; es
language_invalid_str_mv pt; en; es
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 22, n. 85 (2014): Revista Ensaio - Out./Dez.; 875-898
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832030805262336