Extension of school journey: particular organization in different contexts: Brazil and Europe
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/267 |
Resumo: | The study investigates the argument that the full time school is the one sort that exists in all developed countries. The article presents the configuration of the school journey in six European countries - based on articles by Miguel Pereyra - which shows its evolution between the year 1992 and 2005; the numbers were upgraded through consult to EURYDICE system. The paper highlights peculiarities: in European countries, non-curricular activities are not free, neither is the meal; so they are not available to every student. Besides, they are not offered by the school teachers. The paper concludes that we don’t have associative tradition as some European countries, but the weakness of our education system, our socioeconomic inequality, favors the integration of curricular and extra-curricular activities. |
id |
CESGRANRIO_39a3571647e16f8ba9503b3a96a51da0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/267 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Extension of school journey: particular organization in different contexts: Brazil and EuropeAmpliacion de la jornada escolar: configuraciones particulares en diferentes contextos: Brasil y EuropaAmpliação da jornada escolar: configuracoes proprias para diferentes contextos – Brasil e EuropaExtension of school journey; Diversity of school journey; Integrating activitiesAmpliacion de la jornada escolar; diversidad de la jornada escolar; integracion de las actividadesAmpliação da jornada escolar; Diversidade de jornada escolar; Integração de atividadesThe study investigates the argument that the full time school is the one sort that exists in all developed countries. The article presents the configuration of the school journey in six European countries - based on articles by Miguel Pereyra - which shows its evolution between the year 1992 and 2005; the numbers were upgraded through consult to EURYDICE system. The paper highlights peculiarities: in European countries, non-curricular activities are not free, neither is the meal; so they are not available to every student. Besides, they are not offered by the school teachers. The paper concludes that we don’t have associative tradition as some European countries, but the weakness of our education system, our socioeconomic inequality, favors the integration of curricular and extra-curricular activities.El estudio investiga el argumento de que la escuela a tiempo completo es aquel que existe en todo el mundo civilizado. Apoyada en dos artículos de Miguel Pereyra, muestra la configuracion de la jornada escolar en seis paises europeos y su evolucion entre 1992 y 2005; los actualiza traves la base de datos. El artículo destaca peculiaridades: en paises europeos las actividades no curriculares, asi como la comida, son pagos, entonces la ampliacion de la jornada no es accesible a todos. Ademas, las actividades de ampliacion de la jornada no son ofrecidas por el equipo de la escuela. El artículo concluye que en Brasil no tenemos la tradicion associacionista como en algunos paises europeos, no obstante la precariedad de nuestro sistema educativo, nuestra desigualdad socio-economica, favorece la integracion entre las actividades curriculares y las de ampliacion de la jornada.O estudo investiga o argumento de que a escola de tempo integral e a que existe em todo mundo civilizado. Apresenta a configuração da jornada escolar em seis paises europeus, apoiada em artigos de Miguel Pereyra, mostrando sua evolução entre 1992 e 2005, e atualiza informações atraves de banco de dados. Destacam-se peculiaridades: nos paises europeus as atividades nao curriculares sao pagas, como tambem a refeicao, portanto a ampliação da jornada nao e acessivel a todos os alunos. As atividades nao sao oferecidas pela equipe escolar. O artigo conclui que nao temos tradicao associacionista como alguns paises europeus. Entretanto, a precariedade do nosso sistema de ensino e a nossa desigualdade socioeconômica favorecem a integração entre atividades curriculares e as da ampliação da jornada.Fundação CesgranrioMauricio, Lúcia Velloso2014-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/267Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 22, n. 85 (2014): Revista Ensaio - Out./Dez.; 875-8981809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:11Zoai:ojs.localhost:article/267Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:11Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Extension of school journey: particular organization in different contexts: Brazil and Europe Ampliacion de la jornada escolar: configuraciones particulares en diferentes contextos: Brasil y Europa Ampliação da jornada escolar: configuracoes proprias para diferentes contextos – Brasil e Europa |
title |
Extension of school journey: particular organization in different contexts: Brazil and Europe |
spellingShingle |
Extension of school journey: particular organization in different contexts: Brazil and Europe Mauricio, Lúcia Velloso Extension of school journey; Diversity of school journey; Integrating activities Ampliacion de la jornada escolar; diversidad de la jornada escolar; integracion de las actividades Ampliação da jornada escolar; Diversidade de jornada escolar; Integração de atividades |
title_short |
Extension of school journey: particular organization in different contexts: Brazil and Europe |
title_full |
Extension of school journey: particular organization in different contexts: Brazil and Europe |
title_fullStr |
Extension of school journey: particular organization in different contexts: Brazil and Europe |
title_full_unstemmed |
Extension of school journey: particular organization in different contexts: Brazil and Europe |
title_sort |
Extension of school journey: particular organization in different contexts: Brazil and Europe |
author |
Mauricio, Lúcia Velloso |
author_facet |
Mauricio, Lúcia Velloso |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mauricio, Lúcia Velloso |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Extension of school journey; Diversity of school journey; Integrating activities Ampliacion de la jornada escolar; diversidad de la jornada escolar; integracion de las actividades Ampliação da jornada escolar; Diversidade de jornada escolar; Integração de atividades |
topic |
Extension of school journey; Diversity of school journey; Integrating activities Ampliacion de la jornada escolar; diversidad de la jornada escolar; integracion de las actividades Ampliação da jornada escolar; Diversidade de jornada escolar; Integração de atividades |
description |
The study investigates the argument that the full time school is the one sort that exists in all developed countries. The article presents the configuration of the school journey in six European countries - based on articles by Miguel Pereyra - which shows its evolution between the year 1992 and 2005; the numbers were upgraded through consult to EURYDICE system. The paper highlights peculiarities: in European countries, non-curricular activities are not free, neither is the meal; so they are not available to every student. Besides, they are not offered by the school teachers. The paper concludes that we don’t have associative tradition as some European countries, but the weakness of our education system, our socioeconomic inequality, favors the integration of curricular and extra-curricular activities. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-10-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/267 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/267 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
pt; en; es |
language_invalid_str_mv |
pt; en; es |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 22, n. 85 (2014): Revista Ensaio - Out./Dez.; 875-898 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832030805262336 |