Interlocutions and discourses of legitimation in EaD

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Habowski, Adilson Cristiano
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Conte, Elaine, Jacobi, Daniel Felipe
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1365
Resumo: The paper discusses the plurality of approaches taken from theses in the area of technologies in education, which reflect a panorama of discourses on the legitimacy of distance education (EaD). It is a hermeneutic research with the objective of understanding the issues that constitute the focus of investigations in the field of EaD. In face of the diversity of mapped discourses, we recognize in the dialogues with the theses that there are still many challenges to the formative approaches of the EaD, which reveal ambiguities in the studies of this modality of teaching. Some theses point to an operational tendency of EaD anchored in traditional methods lacking criticality and market-oriented, while others bet on the cultural approaches and the dialogic methods that this modality of teaching provokes in socio-educational praxis.
id CESGRANRIO_3ea9faaee81e6e26b032c542260bc613
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/1365
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Interlocutions and discourses of legitimation in EaDInterlocuciones y discursos de legitimación en EaDInterlocuções e discursos de legitimação em EaDTheses; Education; Technologies; EaDTesis; Educación; Tecnologías; EaDEducação; Ciencias Humanas; TecnologiasTeses; Educação; Tecnologias; EaDThe paper discusses the plurality of approaches taken from theses in the area of technologies in education, which reflect a panorama of discourses on the legitimacy of distance education (EaD). It is a hermeneutic research with the objective of understanding the issues that constitute the focus of investigations in the field of EaD. In face of the diversity of mapped discourses, we recognize in the dialogues with the theses that there are still many challenges to the formative approaches of the EaD, which reveal ambiguities in the studies of this modality of teaching. Some theses point to an operational tendency of EaD anchored in traditional methods lacking criticality and market-oriented, while others bet on the cultural approaches and the dialogic methods that this modality of teaching provokes in socio-educational praxis.El trabajo discute la pluralidad de enfoques extraídos de tesis en el área de tecnologías en la educación, que reflejan un panorama de discursos sobre la legitimación de la educación a distancia (EaD). Se trata de un trabajo de abordaje hermenéutico con el objetivo de comprender y dialogar sobre las problemáticas que constituyen el foco de las investigaciones de las tesis defendidas en universidades públicas brasileñas en el campo de la EaD, disponibles en el portal de dominio público de la Biblioteca Digital Brasileña de Tesis y, (BDTD), en el período de 2012 a 2015. Ante la diversidad de discursos mapeados, reconocemos en las interlocuciones con las tesis que aún hay muchos desafíos a los enfoques formativos de la EaD, que revelan ambigüedades en los estudios de esa modalidad de enseñanza. Algunas tesis apuntan a una tendencia operativa de la EaD anclada en métodos tradicionales destituidos de criticidad y orientados hacia el mercado, mientras que otras apuestan en las aproximaciones culturales y en los métodos dialógicos que esa modalidad de enseñanza provoca en la praxis socio-educativa.O trabalho discute a pluralidade de abordagens extraídas de teses na área de tecnologias na educação, que refletem um panorama de discursos sobre a legitimação da educação a distância (EaD). Trata-se de um trabalho de abordagem hermenêutica, com o objetivo de compreender e dialogar com as problemáticas que constituem o foco das investigações no campo da EaD, em teses defendidas no período de 2012 a 2015. Diante da diversidade de discursos mapeados, reconhecemos nas interlocuções com as teses que ainda há muitos desafios às abordagens formativas da EaD, que revelam ambiguidades nos estudos dessa modalidade de ensino. Algumas teses apontam para uma tendência operacional da EaD ancorada em métodos tradicionais destituídos de criticidade e voltados para o mercado, enquanto outras apostam nas aproximações culturais e nos métodos dialógicos que essa modalidade de ensino provoca na práxis socioeducacional.Fundação CesgranrioCNPq e FAPERGSHabowski, Adilson CristianoConte, ElaineJacobi, Daniel Felipe2020-02-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/136510.1590/s0104-40362019002701365Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 28, n. 106 (2020): Revista Ensaio Jan./Mar.; 178-1971809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1365/1152https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1365/1153https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1365/1154ContemporâneaRevisão de literaturaDireitos autorais 2018 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-02-17T18:33:38Zoai:ojs.localhost:article/1365Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2020-02-17T18:33:38Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Interlocutions and discourses of legitimation in EaD
Interlocuciones y discursos de legitimación en EaD
Interlocuções e discursos de legitimação em EaD
title Interlocutions and discourses of legitimation in EaD
spellingShingle Interlocutions and discourses of legitimation in EaD
Habowski, Adilson Cristiano
Theses; Education; Technologies; EaD
Tesis; Educación; Tecnologías; EaD
Educação; Ciencias Humanas; Tecnologias
Teses; Educação; Tecnologias; EaD
title_short Interlocutions and discourses of legitimation in EaD
title_full Interlocutions and discourses of legitimation in EaD
title_fullStr Interlocutions and discourses of legitimation in EaD
title_full_unstemmed Interlocutions and discourses of legitimation in EaD
title_sort Interlocutions and discourses of legitimation in EaD
author Habowski, Adilson Cristiano
author_facet Habowski, Adilson Cristiano
Conte, Elaine
Jacobi, Daniel Felipe
author_role author
author2 Conte, Elaine
Jacobi, Daniel Felipe
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

CNPq e FAPERGS
dc.contributor.author.fl_str_mv Habowski, Adilson Cristiano
Conte, Elaine
Jacobi, Daniel Felipe
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Theses; Education; Technologies; EaD
Tesis; Educación; Tecnologías; EaD
Educação; Ciencias Humanas; Tecnologias
Teses; Educação; Tecnologias; EaD
topic Theses; Education; Technologies; EaD
Tesis; Educación; Tecnologías; EaD
Educação; Ciencias Humanas; Tecnologias
Teses; Educação; Tecnologias; EaD
description The paper discusses the plurality of approaches taken from theses in the area of technologies in education, which reflect a panorama of discourses on the legitimacy of distance education (EaD). It is a hermeneutic research with the objective of understanding the issues that constitute the focus of investigations in the field of EaD. In face of the diversity of mapped discourses, we recognize in the dialogues with the theses that there are still many challenges to the formative approaches of the EaD, which reveal ambiguities in the studies of this modality of teaching. Some theses point to an operational tendency of EaD anchored in traditional methods lacking criticality and market-oriented, while others bet on the cultural approaches and the dialogic methods that this modality of teaching provokes in socio-educational praxis.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-05
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1365
10.1590/s0104-40362019002701365
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1365
identifier_str_mv 10.1590/s0104-40362019002701365
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1365/1152
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1365/1153
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1365/1154
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2018 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2018 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv






Contemporânea
Revisão de literatura
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 28, n. 106 (2020): Revista Ensaio Jan./Mar.; 178-197
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832030143610880