Academic rankings: an approach to rank portuguese universities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bernardino, Pedro
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Marques, Rui Cunha
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/498
Resumo: The academic rankings are a controversial subject in higher education. However, despite all the criticism, academic rankings are here to stay and more and more different stakeholders use rankings to obtain information about the institutions' performance. The two most well-known rankings, The Times and the Shanghai Jiao Tong University rankings have different methodologies. The Times ranking is based on peer review, whereas the Shanghai ranking has only quantitative indicators and is mainly based on research outputs. In Germany, the CHE ranking uses a different methodology from the traditional rankings, allowing the users to choose criteria and weights. The Portuguese higher education institutions are performing below their European peers, and the Government believes that an academic ranking could improve both performance and competitiveness between institutions. The purpose of this paper is to analyse the advantages and problems of academic rankings and provide guidance to a new Portuguese ranking.
id CESGRANRIO_3fc4a905dc0a48533472cff8b4f04118
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/498
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Academic rankings: an approach to rank portuguese universitiesRankings academicos: un abordaje para clasificar las universidades portuguesasRankings academicos: uma abordagem ao ranking das universidades portuguesasRankings academicos; CHE; Enseñanza superior; Evaluacion del desempeño; Portugal; Shangai; THESAcademic rankings; CHE; Higher education; Performance evaluation; THESRankings academicos; CHE; Ensino superior; Avaliação de desempenho; Portugal; Xangai; THESThe academic rankings are a controversial subject in higher education. However, despite all the criticism, academic rankings are here to stay and more and more different stakeholders use rankings to obtain information about the institutions' performance. The two most well-known rankings, The Times and the Shanghai Jiao Tong University rankings have different methodologies. The Times ranking is based on peer review, whereas the Shanghai ranking has only quantitative indicators and is mainly based on research outputs. In Germany, the CHE ranking uses a different methodology from the traditional rankings, allowing the users to choose criteria and weights. The Portuguese higher education institutions are performing below their European peers, and the Government believes that an academic ranking could improve both performance and competitiveness between institutions. The purpose of this paper is to analyse the advantages and problems of academic rankings and provide guidance to a new Portuguese ranking.Los rankings academicos son un tema muy contradictorio en la enseñanza superior. Todavia, ademas de todas las criticas los rankings estan para quedarse entre nosotros. Y cada vez mas, diferentes stakeholders utilizan los rankings para obtener información sobre el desempeño de las instituciones. Dos de los rankings mas conocidos, el The Times y el ranking de la universidad de Shangai Jiao Tong tienen metodos distintos. El The Times se basa en la opinion de expertos mientras el ranking de la universidad de Shangai presenta solamente indicadores cuantitativos y mayoritariamente basados en los resultados de actividades de investigación. En Alemania el ranking CHE usa un metodo distinto permitiendo al utilizador elegir los criterios y su importancia. Las instituciones de enseñanza superior portuguesas tienen un desempeño abajo de las europeas y el gobierno cree que un ranking academico podria contribuir para mejorar su desempeño y aumentar su competitividad. El objetivo de este artículo es analizar las ventajas e inconvenientes de los rankings academicos y contribuir para el nuevo ranking Portugues.Os rankings academicos constituem um assunto controverso no ensino superior. No entanto, apesar de todas as criticas, os rankings parecem estar aqui para ficar e cada vez mais diferentes intervenientes os utilizam para obter informações sobre o desempenho das instituicoes de ensino. Os dois rankings mais conhecidos, o do The Times e o da Universidade JIAO Tong de Xangai, apresentam metodologias diferentes. No ranking apresentado pelo The Times a classificação e baseada em analise pelos pares, enquanto o de Xangai tem apenas indicadores quantitativos e baseia-se principalmente em resultados de investigação. Na Alemanha, o ranking CHE usa uma metodologia diferente dos rankings tradicionais, permitindo aos utilizadores escolher os criterios e os pesos. As instituicoes de ensino superior portuguesas apresentam um desempenho inferior aos seus pares europeus. O Governo acredita que um ranking academico poderia melhorar tanto o desempenho como a competitividade entre as instituicoes. O objetivo deste trabalho e analisar as vantagens e os problemas dos rankings academicos e fornecer orientacoes para um novo ranking portugues.Fundação CesgranrioBernardino, PedroMarques, Rui Cunha2010-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/498Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 18, n. 66 (2010): Revista Ensaio - Jan./Mar.; 29-481809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:22Zoai:ojs.localhost:article/498Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:22Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Academic rankings: an approach to rank portuguese universities
Rankings academicos: un abordaje para clasificar las universidades portuguesas
Rankings academicos: uma abordagem ao ranking das universidades portuguesas
title Academic rankings: an approach to rank portuguese universities
spellingShingle Academic rankings: an approach to rank portuguese universities
Bernardino, Pedro
Rankings academicos; CHE; Enseñanza superior; Evaluacion del desempeño; Portugal; Shangai; THES
Academic rankings; CHE; Higher education; Performance evaluation; THES
Rankings academicos; CHE; Ensino superior; Avaliação de desempenho; Portugal; Xangai; THES
title_short Academic rankings: an approach to rank portuguese universities
title_full Academic rankings: an approach to rank portuguese universities
title_fullStr Academic rankings: an approach to rank portuguese universities
title_full_unstemmed Academic rankings: an approach to rank portuguese universities
title_sort Academic rankings: an approach to rank portuguese universities
author Bernardino, Pedro
author_facet Bernardino, Pedro
Marques, Rui Cunha
author_role author
author2 Marques, Rui Cunha
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Bernardino, Pedro
Marques, Rui Cunha
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Rankings academicos; CHE; Enseñanza superior; Evaluacion del desempeño; Portugal; Shangai; THES
Academic rankings; CHE; Higher education; Performance evaluation; THES
Rankings academicos; CHE; Ensino superior; Avaliação de desempenho; Portugal; Xangai; THES
topic Rankings academicos; CHE; Enseñanza superior; Evaluacion del desempeño; Portugal; Shangai; THES
Academic rankings; CHE; Higher education; Performance evaluation; THES
Rankings academicos; CHE; Ensino superior; Avaliação de desempenho; Portugal; Xangai; THES
description The academic rankings are a controversial subject in higher education. However, despite all the criticism, academic rankings are here to stay and more and more different stakeholders use rankings to obtain information about the institutions' performance. The two most well-known rankings, The Times and the Shanghai Jiao Tong University rankings have different methodologies. The Times ranking is based on peer review, whereas the Shanghai ranking has only quantitative indicators and is mainly based on research outputs. In Germany, the CHE ranking uses a different methodology from the traditional rankings, allowing the users to choose criteria and weights. The Portuguese higher education institutions are performing below their European peers, and the Government believes that an academic ranking could improve both performance and competitiveness between institutions. The purpose of this paper is to analyse the advantages and problems of academic rankings and provide guidance to a new Portuguese ranking.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-01-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/498
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/498
dc.language.iso.fl_str_mv pt; en; es
language_invalid_str_mv pt; en; es
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 18, n. 66 (2010): Revista Ensaio - Jan./Mar.; 29-48
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832030825185280