Comparative Education Brazil–Spain: State of the Art 1990–2014

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Donaldo Bello de
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Batista, Neusa Chaves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1046
Resumo: Despite the numerous definitions of what State of the Art is, it is possible to understand it as a bibliographical study geared to inventorying quanti and qualitatively the knowledge produced in a certain area of scientific and academic knowledge. Therefore, this work aims to develop a study on that area, focusing literature related to Comparative Education Brazil-Spain published between 1990 and 2014. The research studies the literature found according to the following five groups of comparison: Education Policies, Learning Methods, Eras, Curricula and Education Institutes. This study postulates that the literature illustrates the variety of subjects and theoretical and methodological approaches that mark the field of Comparative Education, also revealing the consensuses and disagreements related to movements that bring the realities of Education in these countries together, or push them apart.
id CESGRANRIO_4364d91f4ebfdb33e94bca5fccc713d9
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/1046
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Comparative Education Brazil–Spain: State of the Art 1990–2014Educacion Comparada Brasil–España: Estado del Arte 1990–2014Educação Comparada Brasil–Espanha: Estado da Arte 1990–2014Comparative education; State of the art; Comparativemethods; Brazil-SpainEducacion comparada; Estado del arte; Metodos comparativos; Brasil-EspañaEducação; Educação comparada internacionalEducação comparada; Estado da arte; Metodos comparativos; Brasil-EspanhaDespite the numerous definitions of what State of the Art is, it is possible to understand it as a bibliographical study geared to inventorying quanti and qualitatively the knowledge produced in a certain area of scientific and academic knowledge. Therefore, this work aims to develop a study on that area, focusing literature related to Comparative Education Brazil-Spain published between 1990 and 2014. The research studies the literature found according to the following five groups of comparison: Education Policies, Learning Methods, Eras, Curricula and Education Institutes. This study postulates that the literature illustrates the variety of subjects and theoretical and methodological approaches that mark the field of Comparative Education, also revealing the consensuses and disagreements related to movements that bring the realities of Education in these countries together, or push them apart.A pesar de las múltiples definiciones sobre lo que es un Estado del Arte, es posible entenderlo como un estudio de caracter bibliografico, orientado a una especie de inventario cuantitativo y cualitativo sobre el saber producido en cierto campo del conocimiento científico y academico. Asi, el presente artículo busca elaborar un trabajo de ese tipo, con enfoque en los estudios relacionados a la Educacion Comparada Brasil-España, publicados entre 1990 y 2014. Metodologicamente, los examina a partir de cinco unidades de comparaciones, esto es, entre: Politicas de Educacion, Modos de Aprender, Tiempos, Curriculos y entre Organizaciones Educativas. Postula que estos estudios ejemplifican la multiplicidad de tematicas y enfoques teoricos y metodologicos que marcan el campo de la Educacion Comparada, y exponen, aún, consensos y disensos relacionados a los movimientos de aproximacion o alejamiento entre las realidades educacionales de ambos paises.Em que pesem as múltiplas definicoes sobre o que e um Estado da Arte, e possivel considera-lo como um estudo de carater bibliografico, voltado para uma especie de avaliação quantitativa e qualitativa sobre o conhecimento produzido em certo campo do conhecimento científico e academico. Assim, o presente artigo visa à elaboração de um estudo do genero sobre Educação Comparada Brasil–Espanha, cobrindo o periodo 1990–2014. Em termos metodologicos, examina as referencias selecionadas a partir de cinco unidades de analise de comparacoes, a saber, entre: Politicas de Educação, Modos de Aprender, Tempos, Curriculos e entre Organizacoes Educativas. Postula que os estudos enfocados exemplificam a multiplicidade de tematicas e enfoques teoricos e metodologicos que marcam o campo da Educação Comparada, nao havendo consensos em relação aos movimentos de aproximação ou distanciamento entre as realidades e questoes educacionais tomadas por alvo de estudo.Fundação CesgranrioUniversidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)Souza, Donaldo Bello deBatista, Neusa Chaves2018-09-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/104610.1590/s0104-40362018002601046Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 26, n. 100 (2018): Revista Ensaio Jul./Set.; 723-7581809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1046/903https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1046/904https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1046/905Americas; EuropaCronologicaDireitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2018-11-29T13:27:23Zoai:ojs.localhost:article/1046Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2018-11-29T13:27:23Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Comparative Education Brazil–Spain: State of the Art 1990–2014
Educacion Comparada Brasil–España: Estado del Arte 1990–2014
Educação Comparada Brasil–Espanha: Estado da Arte 1990–2014
title Comparative Education Brazil–Spain: State of the Art 1990–2014
spellingShingle Comparative Education Brazil–Spain: State of the Art 1990–2014
Souza, Donaldo Bello de
Comparative education; State of the art; Comparativemethods; Brazil-Spain
Educacion comparada; Estado del arte; Metodos comparativos; Brasil-España
Educação; Educação comparada internacional
Educação comparada; Estado da arte; Metodos comparativos; Brasil-Espanha
title_short Comparative Education Brazil–Spain: State of the Art 1990–2014
title_full Comparative Education Brazil–Spain: State of the Art 1990–2014
title_fullStr Comparative Education Brazil–Spain: State of the Art 1990–2014
title_full_unstemmed Comparative Education Brazil–Spain: State of the Art 1990–2014
title_sort Comparative Education Brazil–Spain: State of the Art 1990–2014
author Souza, Donaldo Bello de
author_facet Souza, Donaldo Bello de
Batista, Neusa Chaves
author_role author
author2 Batista, Neusa Chaves
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Donaldo Bello de
Batista, Neusa Chaves
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Comparative education; State of the art; Comparativemethods; Brazil-Spain
Educacion comparada; Estado del arte; Metodos comparativos; Brasil-España
Educação; Educação comparada internacional
Educação comparada; Estado da arte; Metodos comparativos; Brasil-Espanha
topic Comparative education; State of the art; Comparativemethods; Brazil-Spain
Educacion comparada; Estado del arte; Metodos comparativos; Brasil-España
Educação; Educação comparada internacional
Educação comparada; Estado da arte; Metodos comparativos; Brasil-Espanha
description Despite the numerous definitions of what State of the Art is, it is possible to understand it as a bibliographical study geared to inventorying quanti and qualitatively the knowledge produced in a certain area of scientific and academic knowledge. Therefore, this work aims to develop a study on that area, focusing literature related to Comparative Education Brazil-Spain published between 1990 and 2014. The research studies the literature found according to the following five groups of comparison: Education Policies, Learning Methods, Eras, Curricula and Education Institutes. This study postulates that the literature illustrates the variety of subjects and theoretical and methodological approaches that mark the field of Comparative Education, also revealing the consensuses and disagreements related to movements that bring the realities of Education in these countries together, or push them apart.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-09-12
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1046
10.1590/s0104-40362018002601046
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1046
identifier_str_mv 10.1590/s0104-40362018002601046
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1046/903
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1046/904
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1046/905
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv





Americas; Europa
Cronologica

dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 26, n. 100 (2018): Revista Ensaio Jul./Set.; 723-758
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832034250883072