Comparative Education Brazil–Spain: State of the Art 1990–2014
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng spa |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1046 |
Resumo: | Despite the numerous definitions of what State of the Art is, it is possible to understand it as a bibliographical study geared to inventorying quanti and qualitatively the knowledge produced in a certain area of scientific and academic knowledge. Therefore, this work aims to develop a study on that area, focusing literature related to Comparative Education Brazil-Spain published between 1990 and 2014. The research studies the literature found according to the following five groups of comparison: Education Policies, Learning Methods, Eras, Curricula and Education Institutes. This study postulates that the literature illustrates the variety of subjects and theoretical and methodological approaches that mark the field of Comparative Education, also revealing the consensuses and disagreements related to movements that bring the realities of Education in these countries together, or push them apart. |
id |
CESGRANRIO_4364d91f4ebfdb33e94bca5fccc713d9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/1046 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Comparative Education Brazil–Spain: State of the Art 1990–2014Educacion Comparada Brasil–España: Estado del Arte 1990–2014Educação Comparada Brasil–Espanha: Estado da Arte 1990–2014Comparative education; State of the art; Comparativemethods; Brazil-SpainEducacion comparada; Estado del arte; Metodos comparativos; Brasil-EspañaEducação; Educação comparada internacionalEducação comparada; Estado da arte; Metodos comparativos; Brasil-EspanhaDespite the numerous definitions of what State of the Art is, it is possible to understand it as a bibliographical study geared to inventorying quanti and qualitatively the knowledge produced in a certain area of scientific and academic knowledge. Therefore, this work aims to develop a study on that area, focusing literature related to Comparative Education Brazil-Spain published between 1990 and 2014. The research studies the literature found according to the following five groups of comparison: Education Policies, Learning Methods, Eras, Curricula and Education Institutes. This study postulates that the literature illustrates the variety of subjects and theoretical and methodological approaches that mark the field of Comparative Education, also revealing the consensuses and disagreements related to movements that bring the realities of Education in these countries together, or push them apart.A pesar de las múltiples definiciones sobre lo que es un Estado del Arte, es posible entenderlo como un estudio de caracter bibliografico, orientado a una especie de inventario cuantitativo y cualitativo sobre el saber producido en cierto campo del conocimiento científico y academico. Asi, el presente artículo busca elaborar un trabajo de ese tipo, con enfoque en los estudios relacionados a la Educacion Comparada Brasil-España, publicados entre 1990 y 2014. Metodologicamente, los examina a partir de cinco unidades de comparaciones, esto es, entre: Politicas de Educacion, Modos de Aprender, Tiempos, Curriculos y entre Organizaciones Educativas. Postula que estos estudios ejemplifican la multiplicidad de tematicas y enfoques teoricos y metodologicos que marcan el campo de la Educacion Comparada, y exponen, aún, consensos y disensos relacionados a los movimientos de aproximacion o alejamiento entre las realidades educacionales de ambos paises.Em que pesem as múltiplas definicoes sobre o que e um Estado da Arte, e possivel considera-lo como um estudo de carater bibliografico, voltado para uma especie de avaliação quantitativa e qualitativa sobre o conhecimento produzido em certo campo do conhecimento científico e academico. Assim, o presente artigo visa à elaboração de um estudo do genero sobre Educação Comparada Brasil–Espanha, cobrindo o periodo 1990–2014. Em termos metodologicos, examina as referencias selecionadas a partir de cinco unidades de analise de comparacoes, a saber, entre: Politicas de Educação, Modos de Aprender, Tempos, Curriculos e entre Organizacoes Educativas. Postula que os estudos enfocados exemplificam a multiplicidade de tematicas e enfoques teoricos e metodologicos que marcam o campo da Educação Comparada, nao havendo consensos em relação aos movimentos de aproximação ou distanciamento entre as realidades e questoes educacionais tomadas por alvo de estudo.Fundação CesgranrioUniversidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)Souza, Donaldo Bello deBatista, Neusa Chaves2018-09-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/104610.1590/s0104-40362018002601046Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 26, n. 100 (2018): Revista Ensaio Jul./Set.; 723-7581809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1046/903https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1046/904https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1046/905Americas; EuropaCronologicaDireitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2018-11-29T13:27:23Zoai:ojs.localhost:article/1046Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2018-11-29T13:27:23Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Comparative Education Brazil–Spain: State of the Art 1990–2014 Educacion Comparada Brasil–España: Estado del Arte 1990–2014 Educação Comparada Brasil–Espanha: Estado da Arte 1990–2014 |
title |
Comparative Education Brazil–Spain: State of the Art 1990–2014 |
spellingShingle |
Comparative Education Brazil–Spain: State of the Art 1990–2014 Souza, Donaldo Bello de Comparative education; State of the art; Comparativemethods; Brazil-Spain Educacion comparada; Estado del arte; Metodos comparativos; Brasil-España Educação; Educação comparada internacional Educação comparada; Estado da arte; Metodos comparativos; Brasil-Espanha |
title_short |
Comparative Education Brazil–Spain: State of the Art 1990–2014 |
title_full |
Comparative Education Brazil–Spain: State of the Art 1990–2014 |
title_fullStr |
Comparative Education Brazil–Spain: State of the Art 1990–2014 |
title_full_unstemmed |
Comparative Education Brazil–Spain: State of the Art 1990–2014 |
title_sort |
Comparative Education Brazil–Spain: State of the Art 1990–2014 |
author |
Souza, Donaldo Bello de |
author_facet |
Souza, Donaldo Bello de Batista, Neusa Chaves |
author_role |
author |
author2 |
Batista, Neusa Chaves |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Donaldo Bello de Batista, Neusa Chaves |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Comparative education; State of the art; Comparativemethods; Brazil-Spain Educacion comparada; Estado del arte; Metodos comparativos; Brasil-España Educação; Educação comparada internacional Educação comparada; Estado da arte; Metodos comparativos; Brasil-Espanha |
topic |
Comparative education; State of the art; Comparativemethods; Brazil-Spain Educacion comparada; Estado del arte; Metodos comparativos; Brasil-España Educação; Educação comparada internacional Educação comparada; Estado da arte; Metodos comparativos; Brasil-Espanha |
description |
Despite the numerous definitions of what State of the Art is, it is possible to understand it as a bibliographical study geared to inventorying quanti and qualitatively the knowledge produced in a certain area of scientific and academic knowledge. Therefore, this work aims to develop a study on that area, focusing literature related to Comparative Education Brazil-Spain published between 1990 and 2014. The research studies the literature found according to the following five groups of comparison: Education Policies, Learning Methods, Eras, Curricula and Education Institutes. This study postulates that the literature illustrates the variety of subjects and theoretical and methodological approaches that mark the field of Comparative Education, also revealing the consensuses and disagreements related to movements that bring the realities of Education in these countries together, or push them apart. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-09-12 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1046 10.1590/s0104-40362018002601046 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1046 |
identifier_str_mv |
10.1590/s0104-40362018002601046 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng spa |
language |
por eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1046/903 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1046/904 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1046/905 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Americas; Europa Cronologica |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 26, n. 100 (2018): Revista Ensaio Jul./Set.; 723-758 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832034250883072 |