The use of platforms and digital tools for the teaching of mathematics
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng spa |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2241 |
Resumo: | The article presents the progress of a study carried out by the three authors, that was financed with competitive funds in Uruguay. The objective of the research is to describe and analyze the practices regarding the use of tools and digital platforms for the teaching of Mathematics in the 1st level of Secondary Education in Uruguay. The research is based on a digital survey implemented in the Limesurvey Platform with Likert-type scales for Mathematics teachers. Among the findings of the study, the infrequent use by teachers of digital tools and platforms is highlighted. On the other hand, the results indicate that smartphones are the most used devices by teachers for teaching, and that preferences in the use of applications are concentrated in two of them: Adaptive Platform for Mathematics and GeoGebra. Age does not seem to be a factor that affects the use of technologies by the mathematics teachers participating in the study. |
id |
CESGRANRIO_43c4029f50babb6781092a0bbb2ec274 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/2241 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The use of platforms and digital tools for the teaching of mathematicsUso de plataformas y herramientas digitales para la enseñanza de la MatemáticaUso de plataformas e ferramentas digitais para o ensino da MatemáticaPlatforms and digital tools; Mathematics Teaching; Teachers; Secondary EducationEducacaoPlataformas y herramientas digitales; Enseñanza de la Matemática; Profesores; Educación SecundariaPlataformas e ferramentas digitais; Ensino da Matemática; Professores; Ensino MédioThe article presents the progress of a study carried out by the three authors, that was financed with competitive funds in Uruguay. The objective of the research is to describe and analyze the practices regarding the use of tools and digital platforms for the teaching of Mathematics in the 1st level of Secondary Education in Uruguay. The research is based on a digital survey implemented in the Limesurvey Platform with Likert-type scales for Mathematics teachers. Among the findings of the study, the infrequent use by teachers of digital tools and platforms is highlighted. On the other hand, the results indicate that smartphones are the most used devices by teachers for teaching, and that preferences in the use of applications are concentrated in two of them: Adaptive Platform for Mathematics and GeoGebra. Age does not seem to be a factor that affects the use of technologies by the mathematics teachers participating in the study.El artículo presenta los avances de un estudio realizado por los tres autores y financiado con fondos concursables en Uruguay. El objetivo de la investigación es describir y analizar las prácticas de uso de herramientas y plataformas digitales para la enseñanza de la Matemática en el 1er nivel de Educación Secundaria de Uruguay. La investigación se apoya en una encuesta digital implementada en la Plataforma Limesurvey con escalas tipo Likert a profesores de Matemática. Entre los hallazgos del estudio, se destaca la baja frecuencia de uso que hacen los profesores de las herramientas y plataformas digitales. Por otra parte, los resultados indican que los smartphones son los dispositivos que más utilizan los profesores para la enseñanza y que las preferencias en el uso de aplicaciones se concentra en dos aplicaciones: la Plataforma Adaptativa de Matemática (PAM) y GeoGebra. Parecería que la edad no es un factor que incida en el uso de las tecnologías por parte de los profesores de Matemática participantes del estudio.Este artigo apresenta os avanços resultantes de um estudo realizado pelos três autores e financiado com os Fundos Concursáveis no Uruguai. A pesquisa visa descrever e analisar as práticas de uso de ferramentas e plataformas digitais para o ensino da Matemática no 1º ano da Educação Secundária do Uruguai. Para isso, apoiou-se em um questionário digital implementado na Plataforma Limesurvey com escalas tipo Likert para professores de Matemática. Entre as descobertas, destaca-se a baixa frequência no uso de ferramentas e plataformas digitais por parte dos professores. Além disso, os resultados indicam que os smartphones são os dispositivos mais utilizados para o ensino pelos professores e que as preferências no uso de aplicativos se concentram em duas: a Plataforma Adaptativa de Matemática e o GeoGebra. Tudo indica que a idade não é um fator incidente no uso das tecnologias para os professores de Matemática participantes do estudo.Fundação CesgranrioVaillant, DeniseZidan, Eduardo RodriguezBiagas, Gustavo Bentancor2020-07-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/224110.1590/s0104-40362020002802241Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 28, n. 108 (2020): Revista Ensaio Jul./Set.; 718-7401809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2241/1248https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2241/1249https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2241/1250Americas2019Direitos autorais 2020 Revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-07-08T20:33:31Zoai:ojs.localhost:article/2241Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2020-07-08T20:33:31Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The use of platforms and digital tools for the teaching of mathematics Uso de plataformas y herramientas digitales para la enseñanza de la Matemática Uso de plataformas e ferramentas digitais para o ensino da Matemática |
title |
The use of platforms and digital tools for the teaching of mathematics |
spellingShingle |
The use of platforms and digital tools for the teaching of mathematics Vaillant, Denise Platforms and digital tools; Mathematics Teaching; Teachers; Secondary Education Educacao Plataformas y herramientas digitales; Enseñanza de la Matemática; Profesores; Educación Secundaria Plataformas e ferramentas digitais; Ensino da Matemática; Professores; Ensino Médio |
title_short |
The use of platforms and digital tools for the teaching of mathematics |
title_full |
The use of platforms and digital tools for the teaching of mathematics |
title_fullStr |
The use of platforms and digital tools for the teaching of mathematics |
title_full_unstemmed |
The use of platforms and digital tools for the teaching of mathematics |
title_sort |
The use of platforms and digital tools for the teaching of mathematics |
author |
Vaillant, Denise |
author_facet |
Vaillant, Denise Zidan, Eduardo Rodriguez Biagas, Gustavo Bentancor |
author_role |
author |
author2 |
Zidan, Eduardo Rodriguez Biagas, Gustavo Bentancor |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vaillant, Denise Zidan, Eduardo Rodriguez Biagas, Gustavo Bentancor |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Platforms and digital tools; Mathematics Teaching; Teachers; Secondary Education Educacao Plataformas y herramientas digitales; Enseñanza de la Matemática; Profesores; Educación Secundaria Plataformas e ferramentas digitais; Ensino da Matemática; Professores; Ensino Médio |
topic |
Platforms and digital tools; Mathematics Teaching; Teachers; Secondary Education Educacao Plataformas y herramientas digitales; Enseñanza de la Matemática; Profesores; Educación Secundaria Plataformas e ferramentas digitais; Ensino da Matemática; Professores; Ensino Médio |
description |
The article presents the progress of a study carried out by the three authors, that was financed with competitive funds in Uruguay. The objective of the research is to describe and analyze the practices regarding the use of tools and digital platforms for the teaching of Mathematics in the 1st level of Secondary Education in Uruguay. The research is based on a digital survey implemented in the Limesurvey Platform with Likert-type scales for Mathematics teachers. Among the findings of the study, the infrequent use by teachers of digital tools and platforms is highlighted. On the other hand, the results indicate that smartphones are the most used devices by teachers for teaching, and that preferences in the use of applications are concentrated in two of them: Adaptive Platform for Mathematics and GeoGebra. Age does not seem to be a factor that affects the use of technologies by the mathematics teachers participating in the study. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-07 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2241 10.1590/s0104-40362020002802241 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2241 |
identifier_str_mv |
10.1590/s0104-40362020002802241 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng spa |
language |
por eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2241/1248 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2241/1249 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2241/1250 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2020 Revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2020 Revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Americas 2019 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 28, n. 108 (2020): Revista Ensaio Jul./Set.; 718-740 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832030037704704 |