The use of platforms and digital tools for the teaching of mathematics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vaillant, Denise
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Zidan, Eduardo Rodriguez, Biagas, Gustavo Bentancor
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2241
Resumo: The article presents the progress of a study carried out by the three authors, that was financed with competitive funds in Uruguay. The objective of the research is to describe and analyze the practices regarding the use of tools and digital platforms for the teaching of Mathematics in the 1st level of Secondary Education in Uruguay. The research is based on a digital survey implemented in the Limesurvey Platform with Likert-type scales for Mathematics teachers. Among the findings of the study, the infrequent use by teachers of digital tools and platforms is highlighted. On the other hand, the results indicate that smartphones are the most used devices by teachers for teaching, and that preferences in the use of applications are concentrated in two of them: Adaptive Platform for Mathematics and GeoGebra. Age does not seem to be a factor that affects the use of technologies by the mathematics teachers participating in the study.
id CESGRANRIO_43c4029f50babb6781092a0bbb2ec274
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/2241
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling The use of platforms and digital tools for the teaching of mathematicsUso de plataformas y herramientas digitales para la enseñanza de la MatemáticaUso de plataformas e ferramentas digitais para o ensino da MatemáticaPlatforms and digital tools; Mathematics Teaching; Teachers; Secondary EducationEducacaoPlataformas y herramientas digitales; Enseñanza de la Matemática; Profesores; Educación SecundariaPlataformas e ferramentas digitais; Ensino da Matemática; Professores; Ensino MédioThe article presents the progress of a study carried out by the three authors, that was financed with competitive funds in Uruguay. The objective of the research is to describe and analyze the practices regarding the use of tools and digital platforms for the teaching of Mathematics in the 1st level of Secondary Education in Uruguay. The research is based on a digital survey implemented in the Limesurvey Platform with Likert-type scales for Mathematics teachers. Among the findings of the study, the infrequent use by teachers of digital tools and platforms is highlighted. On the other hand, the results indicate that smartphones are the most used devices by teachers for teaching, and that preferences in the use of applications are concentrated in two of them: Adaptive Platform for Mathematics and GeoGebra. Age does not seem to be a factor that affects the use of technologies by the mathematics teachers participating in the study.El artículo presenta los avances de un estudio realizado por los tres autores y financiado con fondos concursables en Uruguay. El objetivo de la investigación es describir y analizar las prácticas de uso de herramientas y plataformas digitales para la enseñanza de la Matemática en el 1er nivel de Educación Secundaria de Uruguay. La investigación se apoya en una encuesta digital implementada en la Plataforma Limesurvey con escalas tipo Likert a profesores de Matemática. Entre los hallazgos del estudio, se destaca la baja frecuencia de uso que hacen los profesores de las herramientas y plataformas digitales. Por otra parte, los resultados indican que los smartphones son los dispositivos que más utilizan los profesores para la enseñanza y que las preferencias en el uso de aplicaciones se concentra en dos aplicaciones: la Plataforma Adaptativa de Matemática (PAM) y GeoGebra. Parecería que la edad no es un factor que incida en el uso de las tecnologías por parte de los profesores de Matemática participantes del estudio.Este artigo apresenta os avanços resultantes de um estudo realizado pelos três autores e financiado com os Fundos Concursáveis no Uruguai. A pesquisa visa descrever e analisar as práticas de uso de ferramentas e plataformas digitais para o ensino da Matemática no 1º ano da Educação Secundária do Uruguai. Para isso, apoiou-se em um questionário digital implementado na Plataforma Limesurvey com escalas tipo Likert para professores de Matemática. Entre as descobertas, destaca-se a baixa frequência no uso de ferramentas e plataformas digitais por parte dos professores. Além disso, os resultados indicam que os smartphones são os dispositivos mais utilizados para o ensino pelos professores e que as preferências no uso de aplicativos se concentram em duas: a Plataforma Adaptativa de Matemática e o GeoGebra. Tudo indica que a idade não é um fator incidente no uso das tecnologias para os professores de Matemática participantes do estudo.Fundação CesgranrioVaillant, DeniseZidan, Eduardo RodriguezBiagas, Gustavo Bentancor2020-07-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/224110.1590/s0104-40362020002802241Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 28, n. 108 (2020): Revista Ensaio Jul./Set.; 718-7401809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2241/1248https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2241/1249https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2241/1250Americas2019Direitos autorais 2020 Revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-07-08T20:33:31Zoai:ojs.localhost:article/2241Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2020-07-08T20:33:31Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv The use of platforms and digital tools for the teaching of mathematics
Uso de plataformas y herramientas digitales para la enseñanza de la Matemática
Uso de plataformas e ferramentas digitais para o ensino da Matemática
title The use of platforms and digital tools for the teaching of mathematics
spellingShingle The use of platforms and digital tools for the teaching of mathematics
Vaillant, Denise
Platforms and digital tools; Mathematics Teaching; Teachers; Secondary Education
Educacao
Plataformas y herramientas digitales; Enseñanza de la Matemática; Profesores; Educación Secundaria
Plataformas e ferramentas digitais; Ensino da Matemática; Professores; Ensino Médio
title_short The use of platforms and digital tools for the teaching of mathematics
title_full The use of platforms and digital tools for the teaching of mathematics
title_fullStr The use of platforms and digital tools for the teaching of mathematics
title_full_unstemmed The use of platforms and digital tools for the teaching of mathematics
title_sort The use of platforms and digital tools for the teaching of mathematics
author Vaillant, Denise
author_facet Vaillant, Denise
Zidan, Eduardo Rodriguez
Biagas, Gustavo Bentancor
author_role author
author2 Zidan, Eduardo Rodriguez
Biagas, Gustavo Bentancor
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Vaillant, Denise
Zidan, Eduardo Rodriguez
Biagas, Gustavo Bentancor
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Platforms and digital tools; Mathematics Teaching; Teachers; Secondary Education
Educacao
Plataformas y herramientas digitales; Enseñanza de la Matemática; Profesores; Educación Secundaria
Plataformas e ferramentas digitais; Ensino da Matemática; Professores; Ensino Médio
topic Platforms and digital tools; Mathematics Teaching; Teachers; Secondary Education
Educacao
Plataformas y herramientas digitales; Enseñanza de la Matemática; Profesores; Educación Secundaria
Plataformas e ferramentas digitais; Ensino da Matemática; Professores; Ensino Médio
description The article presents the progress of a study carried out by the three authors, that was financed with competitive funds in Uruguay. The objective of the research is to describe and analyze the practices regarding the use of tools and digital platforms for the teaching of Mathematics in the 1st level of Secondary Education in Uruguay. The research is based on a digital survey implemented in the Limesurvey Platform with Likert-type scales for Mathematics teachers. Among the findings of the study, the infrequent use by teachers of digital tools and platforms is highlighted. On the other hand, the results indicate that smartphones are the most used devices by teachers for teaching, and that preferences in the use of applications are concentrated in two of them: Adaptive Platform for Mathematics and GeoGebra. Age does not seem to be a factor that affects the use of technologies by the mathematics teachers participating in the study.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-07
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2241
10.1590/s0104-40362020002802241
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2241
identifier_str_mv 10.1590/s0104-40362020002802241
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2241/1248
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2241/1249
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2241/1250
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2020 Revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2020 Revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv


Americas
2019




dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 28, n. 108 (2020): Revista Ensaio Jul./Set.; 718-740
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832030037704704