Twenty years of the evaluation of the basic education in Brazil: learnings and challenges

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coelho, Maria Ines Matos
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/669
Resumo: This article analyzes how the national evaluation of the basic school education has been historically inserted in the administration of the Brazilian educational system, together with the scientific construction of factors like quality, efficiency, equity and productivity. It considers the trajectory along twenty years which has built the Saeb- Evaluation System of the Basic Education established since the late nineties. Using the bibliographical reviews and the state of the art studies in this area, the research analyzes Saeb’s focus and improvements. We argued that this evaluation politics has been developed as part of the new regulation and competitive administration politics in the context of the Evaluator State. Finally, we suggest topics as the reflection on conditions and change possibilities. 
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spelling Twenty years of the evaluation of the basic education in Brazil: learnings and challengesVeinte años de la evaluacion de la educacion basica en Brasil: aprendizajes y desafiosVinte anos de avaliação da educação basica no Brasil*: aprendizagens e desafiosEvaluacion de los Sistemas Educativos; Politicas públicas y evaluacion de la Educacion Basica; Estado-evaluador y EducacionEvaluation of Educational Systems; Public Politics and Basic Educational Evaluation; Evaluator State and EducationAvaliação de Sistemas de Ensino; Politicas públicas e avaliação da Educação Basica; Estado-avaliador e EducaçãoThis article analyzes how the national evaluation of the basic school education has been historically inserted in the administration of the Brazilian educational system, together with the scientific construction of factors like quality, efficiency, equity and productivity. It considers the trajectory along twenty years which has built the Saeb- Evaluation System of the Basic Education established since the late nineties. Using the bibliographical reviews and the state of the art studies in this area, the research analyzes Saeb’s focus and improvements. We argued that this evaluation politics has been developed as part of the new regulation and competitive administration politics in the context of the Evaluator State. Finally, we suggest topics as the reflection on conditions and change possibilities. El artículo analiza como la evaluacion nacional de la educacion escolar basica se ha insertado historicamente en la administracion del sistema educativo brasileño, de una manera articulada con la construcción cientifica de los factores de la cualidad, eficiencia, equidad y productividad. Considera la trayectoria a lo largo de veinte años que han constituido lo Saeb - el Sistema de la Evaluacion de la Educacion Basica establecido desde la segunda mitad de los años 90. Usando las revisiones bibliograficas y los estudios del estado del arte en el area tematica, la investigación analiza los enfoques y mejoras del Saeb. Nosotros defendimos que la politica de la evaluacion se desarrollo como una parte de una nueva politica de la regulacion y de una administracion competitiva en el contexto del Estado-Evaluador. Finalmente, proponemos temas para la reflexion sobre condiciones o posibilidades de cambio.O artigo analisa como a avaliação nacional da educação escolar basica insere-se historicamente na administração do sistema educacional brasileiro, de modo articulado à construção cientifica dos fatores de qualidade, eficiencia, eqüidade e produtividade. Considera a trajetoria ao longo de vinte anos que constituiu o Sistema de Avaliação da Educação Basica – Saeb, estabelecido desde a segunda metade dos anos 90. Usando as revisoes bibliograficas e os estudos do estado da arte na area tematica, a pesquisa analisa os enfoques e aperfeicoamentos do Saeb. Argumentamos que essa politica de avaliação foi desenvolvida como uma parte de uma nova politica de regulação e de administração competitiva no contexto do Estado Avaliador. Finalmente, propomos questoes para a reflexão sobre condicoes ou possibilidades de mudanca. Fundação CesgranrioCoelho, Maria Ines Matos2008-04-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/669Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 16, n. 59 (2008): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 229-2581809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-07-08T20:56:15Zoai:ojs.localhost:article/669Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-07-08T20:56:15Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
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