Internationalization of Higher Education Institutions: perceptions of scholars

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Rejane Pinto
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Canen, Alberto Gabbay
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3229
Resumo: This study aims to contribute to Brazilian Higher Education Institutions (HEIs) within an international perspective. Our main argument is that when HEIs value international research and students’/academics’ international mobility, such institutions contribute to enlarge the view of internationalization throughout Brazil and push HEIs far beyond political, economic and commercialization processes considered to be, today, key drivers for Higher Education changes in terms of internationalization. To achieve this aim, the most recent tendencies in literature concerning the concepts of HEIs and International Management (IM) were gauged to realize the extent to which they may contribute to alternative perceptions in global Higher Education in Brazil. The theoretical framework was based on the articulation of such concepts, and data were connected to the interviews held with highly skilled scholars of three different public Brazilian HEIs using the methodology of oral histories. Data pointed traits and suggestions toward expanding internationalization in Brazilian HEIs, among which fostering international researchers and resource allocation systems for international research funding.
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Our main argument is that when HEIs value international research and students’/academics’ international mobility, such institutions contribute to enlarge the view of internationalization throughout Brazil and push HEIs far beyond political, economic and commercialization processes considered to be, today, key drivers for Higher Education changes in terms of internationalization. To achieve this aim, the most recent tendencies in literature concerning the concepts of HEIs and International Management (IM) were gauged to realize the extent to which they may contribute to alternative perceptions in global Higher Education in Brazil. The theoretical framework was based on the articulation of such concepts, and data were connected to the interviews held with highly skilled scholars of three different public Brazilian HEIs using the methodology of oral histories. Data pointed traits and suggestions toward expanding internationalization in Brazilian HEIs, among which fostering international researchers and resource allocation systems for international research funding.Este estudio tiene como objetivo contribuir a las Instituciones de Educación Superior (IES) brasileñas dentro de una perspectiva internacional. Nuestro principal argumento es que cuando las IES valoran la investigación internacional y la movilidad internacional de estudiantes/académicos, dichas instituciones contribuyen a ampliar la visión de la internacionalización en todo Brasil y empujan a las IES más allá de los procesos políticos, económicos y de comercialización considerados, hoy en día, impulsores clave de la internacionalización. La Educación Superior cambia en términos de internacionalización. Para lograr este objetivo, se evaluaron las tendencias más recientes en la literatura sobre los conceptos de IES y Gestión Internacional para darse cuenta de hasta qué punto pueden contribuir a las percepciones alternativas en la Educación Superior global en Brasil. El marco teórico se basó en la articulación de dichos conceptos, y los datos se conectaron a las entrevistas realizadas con académicos altamente calificados de tres IES públicas brasileñas diferentes utilizando la metodología de historias orales. Los datos señalaron rasgos y sugerencias hacia la expansión de la internacionalización en las IES brasileñas, entre las que se encuentran el fomento de investigadores internacionales y sistemas de asignación de recursos para el financiamiento de la investigación internacional.Este estudo busca contribuir com as Instituições de Educação Superior (IES) brasileiras em perspectiva internacional. Nosso argumento é que quando as IES valorizam a pesquisa internacional e a mobilidade acadêmica, contribuem para ampliar a visão da internacionalização em todo o Brasil e promovem essas instituições para além dos processos políticos, econômicos e de comercialização, considerados, hoje, os principais motores de mudança na internacionalização do Ensino Superior. Para tal, tendências mais recentes na literatura sobre os conceitos das IES e da gestão internacional foram avaliadas para verificar a extensão em que podem contribuir com percepções alternativas da internacionalização da Educação Superior no Brasil. O referencial teórico teve como base a articulação de tais conceitos e os dados foram articulados às entrevistas realizadas com acadêmicos altamente qualificados de três diferentes IES públicas brasileiras, por meio da metodologia de histórias orais. Os dados indicaram caminhos e sugestões para expandir a internacionalização das IES brasileiras, entre eles, o fomento de pesquisadores internacionais e de sistemas de alocação de recursos para o financiamento de pesquisasFundação CesgranrioCosta, Rejane PintoCanen, Alberto Gabbay2022-02-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/322910.1590/S0104-403620210002903229Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 30, n. 114 (2022): Revista Ensaio Jan./Mar.; 94-1151809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. 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