The appropriation of reading and writing skills in literacy: an exploratory study of data from an external evaluation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Gladys
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Martins, Raquel Fontes
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/272
Resumo: This paper analyzes the development of writing skills in the early years of Elementary School, referring to large scale literacy assessment, using a longitudinal program called Evaluation of Basic Education of the State of Espirito Santo Program (Programa de Avaliação da Educação Basica do Estado do Espirito Santo - Paebes Alfa). The written data is also analyzed in its dialogue with the reading data. Thus, in addition to discussing types of items used in this writing assessment, we make an analysis that provides a contribution to the understanding of differences between reading and writing skills which are also often perceived as "faces of the same coin", that is, such as learning styles that occur simultaneously and indistinctly. As the analysis here indicates, the consolidation of literacy, decoding skills tend to occur before coding skills.
id CESGRANRIO_558eee4955f6b405365e4aea44f841c5
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/272
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling The appropriation of reading and writing skills in literacy: an exploratory study of data from an external evaluationLa apropiacion de la lectura y de la escritura en la alfabetizacion: estudio exploratorio de los datos de una evaluacion externaA apropriação de habilidades de leitura e escrita na alfabetização: estudo exploratorio de dados de uma avaliação externaEvaluacion externa; Escritura; Enseñanza Primaria; Paebes AlfaExternal evaluation; Writing; Elementary School; Paebes AlfaAvaliação externa; Escrita; Ensino Fundamental; Paebes AlfaThis paper analyzes the development of writing skills in the early years of Elementary School, referring to large scale literacy assessment, using a longitudinal program called Evaluation of Basic Education of the State of Espirito Santo Program (Programa de Avaliação da Educação Basica do Estado do Espirito Santo - Paebes Alfa). The written data is also analyzed in its dialogue with the reading data. Thus, in addition to discussing types of items used in this writing assessment, we make an analysis that provides a contribution to the understanding of differences between reading and writing skills which are also often perceived as "faces of the same coin", that is, such as learning styles that occur simultaneously and indistinctly. As the analysis here indicates, the consolidation of literacy, decoding skills tend to occur before coding skills.Este trabajo analiza el desarrollo de la escritura en los primeros años de la escuela primaria, apoyandose en la evaluacion a gran escala de la alfabetizacion, de naturaleza longitudinal, llamada Programa de Evaluacion de la Educacion Basica del Estado de Espirito Santo - Paebes Alfa. Se analizan tambien los datos de la escritura en dialogo con la lectura. Por lo tanto, ademas de discutir los tipos de items de escritura utilizados en la evaluacion externa a la escuela, hacemos un analisis que proporciona un aporte a la comprension de las diferencias entre las habilidades de lectura y escritura, a menudo percibidas como "caras de la misma moneda" es decir, como un aprendizaje que se produce de forma simultanea e indistintamente. Como indica el analisis realizado, en la consolidacion de la alfabetizacion, habilidades de decodificacion tienden a ocurrir antes de habilidades de codificacion.Este trabalho analisa o desenvolvimento de habilidades de escrita nos primeiros anos do Ensino Fundamental, referenciando-se na avaliação em larga escala da alfabetização, de carater longitudinal, denominada Programa de Avaliação da Educação Basica do Estado do Espirito Santo – Paebes Alfa. Os dados de escrita sao analisados tambem em sua interlocução com a leitura. Assim, alem de serem discutidos tipos de itens de escrita utilizados nessa avaliação externa à escola, realiza-se uma analise que oferece contribuicao para a apreensao de diferencas entre habilidades de leitura e de escrita, ainda frequentemente entendidas como “faces de uma mesma moeda”, ou seja, como aprendizagens que ocorrem simultânea e indistintamente. Como a analise aqui feita indica, na consolidação do processo de alfabetização, habilidades de decodificação tendem a ocorrer antes de habilidades de codificação.Fundação CesgranrioRocha, GladysMartins, Raquel Fontes2014-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/272Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 22, n. 85 (2014): Revista Ensaio - Out./Dez.; 977-10001809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:12Zoai:ojs.localhost:article/272Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:12Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv The appropriation of reading and writing skills in literacy: an exploratory study of data from an external evaluation
La apropiacion de la lectura y de la escritura en la alfabetizacion: estudio exploratorio de los datos de una evaluacion externa
A apropriação de habilidades de leitura e escrita na alfabetização: estudo exploratorio de dados de uma avaliação externa
title The appropriation of reading and writing skills in literacy: an exploratory study of data from an external evaluation
spellingShingle The appropriation of reading and writing skills in literacy: an exploratory study of data from an external evaluation
Rocha, Gladys
Evaluacion externa; Escritura; Enseñanza Primaria; Paebes Alfa
External evaluation; Writing; Elementary School; Paebes Alfa
Avaliação externa; Escrita; Ensino Fundamental; Paebes Alfa
title_short The appropriation of reading and writing skills in literacy: an exploratory study of data from an external evaluation
title_full The appropriation of reading and writing skills in literacy: an exploratory study of data from an external evaluation
title_fullStr The appropriation of reading and writing skills in literacy: an exploratory study of data from an external evaluation
title_full_unstemmed The appropriation of reading and writing skills in literacy: an exploratory study of data from an external evaluation
title_sort The appropriation of reading and writing skills in literacy: an exploratory study of data from an external evaluation
author Rocha, Gladys
author_facet Rocha, Gladys
Martins, Raquel Fontes
author_role author
author2 Martins, Raquel Fontes
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Gladys
Martins, Raquel Fontes
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Evaluacion externa; Escritura; Enseñanza Primaria; Paebes Alfa
External evaluation; Writing; Elementary School; Paebes Alfa
Avaliação externa; Escrita; Ensino Fundamental; Paebes Alfa
topic Evaluacion externa; Escritura; Enseñanza Primaria; Paebes Alfa
External evaluation; Writing; Elementary School; Paebes Alfa
Avaliação externa; Escrita; Ensino Fundamental; Paebes Alfa
description This paper analyzes the development of writing skills in the early years of Elementary School, referring to large scale literacy assessment, using a longitudinal program called Evaluation of Basic Education of the State of Espirito Santo Program (Programa de Avaliação da Educação Basica do Estado do Espirito Santo - Paebes Alfa). The written data is also analyzed in its dialogue with the reading data. Thus, in addition to discussing types of items used in this writing assessment, we make an analysis that provides a contribution to the understanding of differences between reading and writing skills which are also often perceived as "faces of the same coin", that is, such as learning styles that occur simultaneously and indistinctly. As the analysis here indicates, the consolidation of literacy, decoding skills tend to occur before coding skills.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-10-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/272
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/272
dc.language.iso.fl_str_mv pt; en; es
language_invalid_str_mv pt; en; es
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 22, n. 85 (2014): Revista Ensaio - Out./Dez.; 977-1000
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832030148853760