The quality od student mobility of undergraduates in the “Science without Borders” Program

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fagundes, Caterine Vila
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Luce, Maria Beatriz, Silveira, Paloma Dias
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1446
Resumo: In this paper, we evaluate the quality of a program of international student mobility and its relevance for the nation. This was an ex-post-facto study of qualitative-quantitative descriptive nature, based on the perceptions of undergraduate students who participated of international mobility within the “Science without Borders program”. There is evidence that this program, besides providing new academic experiences and knowledge in different learning contexts, fulfilled the students’ expectations related to enhanced professional value and employability. Thus, eventually, there may be a contribution to a positive evaluation of this public policy designed to offer better academic and cultural development to young people, as well as a more sustainable and competitive positioning to Brazil in the world scenario. On the other hand, it was possible to perceive elements for upgrading management of large scale and institutional programs of student international mobility.
id CESGRANRIO_7e25e0d36df21ef85b66b9d1e9183147
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/1446
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling The quality od student mobility of undergraduates in the “Science without Borders” ProgramLa calidad de la movilidad de estudiantes de graduación em la “Ciencia sin Fronteras”A qualidade da mobilidade de estudantes de graduação no “Ciências sem Fronteiras”International mobility; Science without Borders; Quality; InternationalizationMovilidad internacional; Ciencia sin Fronteras; Calidad; InternacionalizaciónEducaçãoMobilidade internacional; Ciência sem Fronteiras; Qualidade; InternacionalizaçãoIn this paper, we evaluate the quality of a program of international student mobility and its relevance for the nation. This was an ex-post-facto study of qualitative-quantitative descriptive nature, based on the perceptions of undergraduate students who participated of international mobility within the “Science without Borders program”. There is evidence that this program, besides providing new academic experiences and knowledge in different learning contexts, fulfilled the students’ expectations related to enhanced professional value and employability. Thus, eventually, there may be a contribution to a positive evaluation of this public policy designed to offer better academic and cultural development to young people, as well as a more sustainable and competitive positioning to Brazil in the world scenario. On the other hand, it was possible to perceive elements for upgrading management of large scale and institutional programs of student international mobility.Se trata de evaluar la calidad de un programa de movilidad internacional estudiantil y su pertinencia para el país. El artículo presenta un estudio ex post-hecho, cualitativo-cuantitativo, de carácter descriptivo, con base en las percepciones de estudiantes de graduación participantes de movilidad académica por el Programa “Ciencia sin Fronteras”. Fue constatado que el Programa, además de proporcionar nuevas experiencias académicas y conocimientos en distintos contextos de aprendizaje, ha corroborado sus expectativas relacionadas a la valorización profesional y a la empleabilidad. Por conseguinte, pode, eventualmente, contribuir para uma positiva avaliação dessa política pública que visava a proporcionar aos jovens melhor formação acadêmico-cultural e, ao Brasil, mais sustentabilidade e competitividade no cenário mundial. De outra parte, foi possível levantar elementos para o aperfeiçoamento da gestão de larga escala e institucional de programas de mobilidade internacional estudantil.Trata-se de avaliar a qualidade de um programa de mobilidade internacional estudantil e sua pertinência para o país. O artigo apresenta um estudo ex-post-facto , quali-quantitativo, de caráter descritivo, baseado em percepções de estudantes de graduação participantes de mobilidade pelo Programa “Ciência sem Fronteiras”. Constatou-se que o Programa, além de proporcionar novas experiências acadêmicas e conhecimentos, em diferentes contextos de aprendizagem, corroborou suas expectativas relacionadas à valorização profissional e à empregabilidade. Por conseguinte, pode, eventualmente, contribuir para uma positiva avaliação dessa política pública que visava a proporcionar aos jovens melhor formação acadêmico-cultural e, ao Brasil, mais sustentabilidade e competitividade no cenário mundial. De outra parte, foi possível levantar elementos para o aperfeiçoamento da gestão de larga escala e institucional de programas de mobilidade internacional estudantil.Fundação CesgranrioCapes/PNPDFagundes, Caterine VilaLuce, Maria BeatrizSilveira, Paloma Dias2019-10-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/144610.1590/s0104-40362019002701446Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 27, n. 105 (2019): Revista Ensaio Out./Dez.; 904-9271809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2Americas; Africa; Europa; Asia; OceaniaDireitos autorais 2019 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesspor2020-02-20T14:28:19Zoai:ojs.localhost:article/1446Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2020-02-20T14:28:19Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv The quality od student mobility of undergraduates in the “Science without Borders” Program
La calidad de la movilidad de estudiantes de graduación em la “Ciencia sin Fronteras”
A qualidade da mobilidade de estudantes de graduação no “Ciências sem Fronteiras”
title The quality od student mobility of undergraduates in the “Science without Borders” Program
spellingShingle The quality od student mobility of undergraduates in the “Science without Borders” Program
Fagundes, Caterine Vila
International mobility; Science without Borders; Quality; Internationalization
Movilidad internacional; Ciencia sin Fronteras; Calidad; Internacionalización
Educação
Mobilidade internacional; Ciência sem Fronteiras; Qualidade; Internacionalização
title_short The quality od student mobility of undergraduates in the “Science without Borders” Program
title_full The quality od student mobility of undergraduates in the “Science without Borders” Program
title_fullStr The quality od student mobility of undergraduates in the “Science without Borders” Program
title_full_unstemmed The quality od student mobility of undergraduates in the “Science without Borders” Program
title_sort The quality od student mobility of undergraduates in the “Science without Borders” Program
author Fagundes, Caterine Vila
author_facet Fagundes, Caterine Vila
Luce, Maria Beatriz
Silveira, Paloma Dias
author_role author
author2 Luce, Maria Beatriz
Silveira, Paloma Dias
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

Capes/PNPD
dc.contributor.author.fl_str_mv Fagundes, Caterine Vila
Luce, Maria Beatriz
Silveira, Paloma Dias
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv International mobility; Science without Borders; Quality; Internationalization
Movilidad internacional; Ciencia sin Fronteras; Calidad; Internacionalización
Educação
Mobilidade internacional; Ciência sem Fronteiras; Qualidade; Internacionalização
topic International mobility; Science without Borders; Quality; Internationalization
Movilidad internacional; Ciencia sin Fronteras; Calidad; Internacionalización
Educação
Mobilidade internacional; Ciência sem Fronteiras; Qualidade; Internacionalização
description In this paper, we evaluate the quality of a program of international student mobility and its relevance for the nation. This was an ex-post-facto study of qualitative-quantitative descriptive nature, based on the perceptions of undergraduate students who participated of international mobility within the “Science without Borders program”. There is evidence that this program, besides providing new academic experiences and knowledge in different learning contexts, fulfilled the students’ expectations related to enhanced professional value and employability. Thus, eventually, there may be a contribution to a positive evaluation of this public policy designed to offer better academic and cultural development to young people, as well as a more sustainable and competitive positioning to Brazil in the world scenario. On the other hand, it was possible to perceive elements for upgrading management of large scale and institutional programs of student international mobility.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-22
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1446
10.1590/s0104-40362019002701446
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1446
identifier_str_mv 10.1590/s0104-40362019002701446
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2019 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2019 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv





Americas; Africa; Europa; Asia; Oceania


dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 27, n. 105 (2019): Revista Ensaio Out./Dez.; 904-927
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832033629077504