The New Adult Education and Training Policy in Portugal: critic to the neoliberal governance of this sector in the context of europeanization
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng spa |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1050 |
Resumo: | The main impact of the state reform has occurred into the former state’s role as an actor that should guarantee the public goods as a result of the Keynesian consensus. Thus, the context today is one of multiple transitions. This brings new senses, frequently contradictory, to the area of adult education and for its mandate. This article shows through the analysis of the emergence of the new adult education and training policy, and its consolidation between 2005 and 2012, that although the complexity involved, the new orientations for this sector have been presented in the public sphere in a simplified way. However some characteristic traces of neoliberal governance are present embedded in an increased framework of Europeanization of public policy. |
id |
CESGRANRIO_7ef07388a8f1e865c56c36e4ec9be860 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/1050 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The New Adult Education and Training Policy in Portugal: critic to the neoliberal governance of this sector in the context of europeanizationLa Nueva Politica de Educacion y Formacion de Adultos en Portugal: critica a la gobernanza neoliberal del sector en contexto de europeizacionA Nova Politica de Educação e Formação de Adultos em Portugal: critica à governação neoliberal do sector em contexto de europeizaçãoAdult education and training; Educational policy; Europeanization; Neoliberal governanceEducacion y formacion de adultos; Politicas educativas; Europeizacion; Gobernanza neoliberalPoliticas Públicas; Educação de adultosEducação e formação de adultos; Politicas educativas; Europeização; Governação neoliberalThe main impact of the state reform has occurred into the former state’s role as an actor that should guarantee the public goods as a result of the Keynesian consensus. Thus, the context today is one of multiple transitions. This brings new senses, frequently contradictory, to the area of adult education and for its mandate. This article shows through the analysis of the emergence of the new adult education and training policy, and its consolidation between 2005 and 2012, that although the complexity involved, the new orientations for this sector have been presented in the public sphere in a simplified way. However some characteristic traces of neoliberal governance are present embedded in an increased framework of Europeanization of public policy.El mayor impacto de la reforma del Estado ha ocurrido sobre su anterior calidad de actor politico orientado a garantizar la manutencion de los principales bienes públicos, resultantes del consenso keynesiano. De este modo el contexto hoy es de transiciones múltiples que aportan nuevos sentidos, frecuentemente contradictorios, para el area de la educacion de adultos, y para su mandato. El artículo muestra, a traves del analisis de la emergencia, que ocurrio en Portugal en 1999, la nueva politica de educacion de adultos y formacion (EPT), y su consolidacion entre 2005 y 2012, que, a pesar de la complexidad relacionada, las nuevas orientaciones para el sector han sido presentadas en la esfera pública de un modo simplificado, sin embargo presentan trazos caracteristicos de una gobernacion neoliberal, en un marco de creciente europeizacion de las politicas públicas.O maior impacto da reforma do Estado tem ocorrido sobre a sua anterior qualidade de ator politico vocacionado para garantir a manutencao dos principais bens públicos, resultantes do consenso keynesiano. Assim, o contexto hoje e de transicoes múltiplas que aportam novos sentidos, frequentemente contraditorios, para a area da educação de adultos e para o seu mandato. O artigo mostra, atraves da analise da emergencia, ocorrida em 1999 em Portugal, da nova politica de educação e formação de adultos (EFA), e da sua consolidação entre 2005 e 2012, que, nao obstante a complexidade envolvida, as novas orientacoes para o sector tem sido apresentadas na esfera pública de modo simplificado, apresentando, porem, tracos caracteristicos de uma governação neoliberal, num quadro de crescente europeização das politicas públicas.Fundação CesgranrioBarros, Rosanna2018-09-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/105010.1590/s0104-40362018002601050Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 26, n. 100 (2018): Revista Ensaio Jul./Set.; 573-5941809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1050/882https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1050/883https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1050/884https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/downloadSuppFile/1050/119https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/downloadSuppFile/1050/120https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/downloadSuppFile/1050/121EuropaDireitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2018-11-29T13:27:23Zoai:ojs.localhost:article/1050Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2018-11-29T13:27:23Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The New Adult Education and Training Policy in Portugal: critic to the neoliberal governance of this sector in the context of europeanization La Nueva Politica de Educacion y Formacion de Adultos en Portugal: critica a la gobernanza neoliberal del sector en contexto de europeizacion A Nova Politica de Educação e Formação de Adultos em Portugal: critica à governação neoliberal do sector em contexto de europeização |
title |
The New Adult Education and Training Policy in Portugal: critic to the neoliberal governance of this sector in the context of europeanization |
spellingShingle |
The New Adult Education and Training Policy in Portugal: critic to the neoliberal governance of this sector in the context of europeanization Barros, Rosanna Adult education and training; Educational policy; Europeanization; Neoliberal governance Educacion y formacion de adultos; Politicas educativas; Europeizacion; Gobernanza neoliberal Politicas Públicas; Educação de adultos Educação e formação de adultos; Politicas educativas; Europeização; Governação neoliberal |
title_short |
The New Adult Education and Training Policy in Portugal: critic to the neoliberal governance of this sector in the context of europeanization |
title_full |
The New Adult Education and Training Policy in Portugal: critic to the neoliberal governance of this sector in the context of europeanization |
title_fullStr |
The New Adult Education and Training Policy in Portugal: critic to the neoliberal governance of this sector in the context of europeanization |
title_full_unstemmed |
The New Adult Education and Training Policy in Portugal: critic to the neoliberal governance of this sector in the context of europeanization |
title_sort |
The New Adult Education and Training Policy in Portugal: critic to the neoliberal governance of this sector in the context of europeanization |
author |
Barros, Rosanna |
author_facet |
Barros, Rosanna |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barros, Rosanna |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Adult education and training; Educational policy; Europeanization; Neoliberal governance Educacion y formacion de adultos; Politicas educativas; Europeizacion; Gobernanza neoliberal Politicas Públicas; Educação de adultos Educação e formação de adultos; Politicas educativas; Europeização; Governação neoliberal |
topic |
Adult education and training; Educational policy; Europeanization; Neoliberal governance Educacion y formacion de adultos; Politicas educativas; Europeizacion; Gobernanza neoliberal Politicas Públicas; Educação de adultos Educação e formação de adultos; Politicas educativas; Europeização; Governação neoliberal |
description |
The main impact of the state reform has occurred into the former state’s role as an actor that should guarantee the public goods as a result of the Keynesian consensus. Thus, the context today is one of multiple transitions. This brings new senses, frequently contradictory, to the area of adult education and for its mandate. This article shows through the analysis of the emergence of the new adult education and training policy, and its consolidation between 2005 and 2012, that although the complexity involved, the new orientations for this sector have been presented in the public sphere in a simplified way. However some characteristic traces of neoliberal governance are present embedded in an increased framework of Europeanization of public policy. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-09-12 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1050 10.1590/s0104-40362018002601050 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1050 |
identifier_str_mv |
10.1590/s0104-40362018002601050 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng spa |
language |
por eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1050/882 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1050/883 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1050/884 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/downloadSuppFile/1050/119 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/downloadSuppFile/1050/120 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/downloadSuppFile/1050/121 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Europa |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 26, n. 100 (2018): Revista Ensaio Jul./Set.; 573-594 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832029990518784 |