The New Adult Education and Training Policy in Portugal: critic to the neoliberal governance of this sector in the context of europeanization

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barros, Rosanna
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1050
Resumo: The main impact of the state reform has occurred into the former state’s role as an actor that should guarantee the public goods as a result of the Keynesian consensus. Thus, the context today is one of multiple transitions. This brings new senses, frequently contradictory, to the area of adult education and for its mandate. This article shows through the analysis of the emergence of the new adult education and training policy, and its consolidation between 2005 and 2012, that although the complexity involved, the new orientations for this sector have been presented in the public sphere in a simplified way. However some characteristic traces of neoliberal governance are present embedded in an increased framework of Europeanization of public policy.
id CESGRANRIO_7ef07388a8f1e865c56c36e4ec9be860
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/1050
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling The New Adult Education and Training Policy in Portugal: critic to the neoliberal governance of this sector in the context of europeanizationLa Nueva Politica de Educacion y Formacion de Adultos en Portugal: critica a la gobernanza neoliberal del sector en contexto de europeizacionA Nova Politica de Educação e Formação de Adultos em Portugal: critica à governação neoliberal do sector em contexto de europeizaçãoAdult education and training; Educational policy; Europeanization; Neoliberal governanceEducacion y formacion de adultos; Politicas educativas; Europeizacion; Gobernanza neoliberalPoliticas Públicas; Educação de adultosEducação e formação de adultos; Politicas educativas; Europeização; Governação neoliberalThe main impact of the state reform has occurred into the former state’s role as an actor that should guarantee the public goods as a result of the Keynesian consensus. Thus, the context today is one of multiple transitions. This brings new senses, frequently contradictory, to the area of adult education and for its mandate. This article shows through the analysis of the emergence of the new adult education and training policy, and its consolidation between 2005 and 2012, that although the complexity involved, the new orientations for this sector have been presented in the public sphere in a simplified way. However some characteristic traces of neoliberal governance are present embedded in an increased framework of Europeanization of public policy.El mayor impacto de la reforma del Estado ha ocurrido sobre su anterior calidad de actor politico orientado a garantizar la manutencion de los principales bienes públicos, resultantes del consenso keynesiano. De este modo el contexto hoy es de transiciones múltiples que aportan nuevos sentidos, frecuentemente contradictorios, para el area de la educacion de adultos, y para su mandato. El artículo muestra, a traves del analisis de la emergencia, que ocurrio en Portugal en 1999, la nueva politica de educacion de adultos y formacion (EPT), y su consolidacion entre 2005 y 2012, que, a pesar de la complexidad relacionada, las nuevas orientaciones para el sector han sido presentadas en la esfera pública de un modo simplificado, sin embargo presentan trazos caracteristicos de una gobernacion neoliberal, en un marco de creciente europeizacion de las politicas públicas.O maior impacto da reforma do Estado tem ocorrido sobre a sua anterior qualidade de ator politico vocacionado para garantir a manutencao dos principais bens públicos, resultantes do consenso keynesiano. Assim, o contexto hoje e de transicoes múltiplas que aportam novos sentidos, frequentemente contraditorios, para a area da educação de adultos e para o seu mandato. O artigo mostra, atraves da analise da emergencia, ocorrida em 1999 em Portugal, da nova politica de educação e formação de adultos (EFA), e da sua consolidação entre 2005 e 2012, que, nao obstante a complexidade envolvida, as novas orientacoes para o sector tem sido apresentadas na esfera pública de modo simplificado, apresentando, porem, tracos caracteristicos de uma governação neoliberal, num quadro de crescente europeização das politicas públicas.Fundação CesgranrioBarros, Rosanna2018-09-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/105010.1590/s0104-40362018002601050Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 26, n. 100 (2018): Revista Ensaio Jul./Set.; 573-5941809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1050/882https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1050/883https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1050/884https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/downloadSuppFile/1050/119https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/downloadSuppFile/1050/120https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/downloadSuppFile/1050/121EuropaDireitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2018-11-29T13:27:23Zoai:ojs.localhost:article/1050Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2018-11-29T13:27:23Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv The New Adult Education and Training Policy in Portugal: critic to the neoliberal governance of this sector in the context of europeanization
La Nueva Politica de Educacion y Formacion de Adultos en Portugal: critica a la gobernanza neoliberal del sector en contexto de europeizacion
A Nova Politica de Educação e Formação de Adultos em Portugal: critica à governação neoliberal do sector em contexto de europeização
title The New Adult Education and Training Policy in Portugal: critic to the neoliberal governance of this sector in the context of europeanization
spellingShingle The New Adult Education and Training Policy in Portugal: critic to the neoliberal governance of this sector in the context of europeanization
Barros, Rosanna
Adult education and training; Educational policy; Europeanization; Neoliberal governance
Educacion y formacion de adultos; Politicas educativas; Europeizacion; Gobernanza neoliberal
Politicas Públicas; Educação de adultos
Educação e formação de adultos; Politicas educativas; Europeização; Governação neoliberal
title_short The New Adult Education and Training Policy in Portugal: critic to the neoliberal governance of this sector in the context of europeanization
title_full The New Adult Education and Training Policy in Portugal: critic to the neoliberal governance of this sector in the context of europeanization
title_fullStr The New Adult Education and Training Policy in Portugal: critic to the neoliberal governance of this sector in the context of europeanization
title_full_unstemmed The New Adult Education and Training Policy in Portugal: critic to the neoliberal governance of this sector in the context of europeanization
title_sort The New Adult Education and Training Policy in Portugal: critic to the neoliberal governance of this sector in the context of europeanization
author Barros, Rosanna
author_facet Barros, Rosanna
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Barros, Rosanna
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Adult education and training; Educational policy; Europeanization; Neoliberal governance
Educacion y formacion de adultos; Politicas educativas; Europeizacion; Gobernanza neoliberal
Politicas Públicas; Educação de adultos
Educação e formação de adultos; Politicas educativas; Europeização; Governação neoliberal
topic Adult education and training; Educational policy; Europeanization; Neoliberal governance
Educacion y formacion de adultos; Politicas educativas; Europeizacion; Gobernanza neoliberal
Politicas Públicas; Educação de adultos
Educação e formação de adultos; Politicas educativas; Europeização; Governação neoliberal
description The main impact of the state reform has occurred into the former state’s role as an actor that should guarantee the public goods as a result of the Keynesian consensus. Thus, the context today is one of multiple transitions. This brings new senses, frequently contradictory, to the area of adult education and for its mandate. This article shows through the analysis of the emergence of the new adult education and training policy, and its consolidation between 2005 and 2012, that although the complexity involved, the new orientations for this sector have been presented in the public sphere in a simplified way. However some characteristic traces of neoliberal governance are present embedded in an increased framework of Europeanization of public policy.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-09-12
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1050
10.1590/s0104-40362018002601050
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1050
identifier_str_mv 10.1590/s0104-40362018002601050
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1050/882
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1050/883
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1050/884
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/downloadSuppFile/1050/119
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/downloadSuppFile/1050/120
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/downloadSuppFile/1050/121
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv





Europa


dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 26, n. 100 (2018): Revista Ensaio Jul./Set.; 573-594
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832029990518784