Education of Youth and Adults in Argentina. Recent history, subjects, conjuncture and challenges

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Levy, Esther
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33928
Resumo: This article summarizes ideas and critical positions on Youth and Adult Education (EJA) in Argentina. These ideas are the product of conceptual and political discussions at the Faculty of Philosophy and Letters of the University of Buenos Aires, where the author is a researcher. These ideas are also influenced by the experience in pedagogical political management teams of the Ministry of National Education and the union militancy developed by the author. The work contains conceptual precisions about the EJA and its subjects, the recent history of the modality and the current pedagogical and political scenario. At the dawn of the 21st century, the changes in Argentine education marked a stage of optimism for the EJA that lasted until a conservative turnaround took place at the end of 2015 with the arrival of the Cambiemos Alliance, an expression of the democratic right that He won the elections by 51% of the votes.
id PUC_RS-18_75c03b5567dc00998d612fef813050eb
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/33928
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Education of Youth and Adults in Argentina. Recent history, subjects, conjuncture and challengesEducación de Jóvenes y Adultos en Argentina. Historia reciente, sujetos, coyuntura y desafíosEducación de Jóvenes y Adultos en Argentina. Historia reciente, sujetos, coyuntura y desafíosEducation. Adults. Rights. Politics. Neoliberalism.Educación. Adultos. Derechos. Política. Neoliberalismo.Educación. Adultos. Derechos. Política. Neoliberalismo.This article summarizes ideas and critical positions on Youth and Adult Education (EJA) in Argentina. These ideas are the product of conceptual and political discussions at the Faculty of Philosophy and Letters of the University of Buenos Aires, where the author is a researcher. These ideas are also influenced by the experience in pedagogical political management teams of the Ministry of National Education and the union militancy developed by the author. The work contains conceptual precisions about the EJA and its subjects, the recent history of the modality and the current pedagogical and political scenario. At the dawn of the 21st century, the changes in Argentine education marked a stage of optimism for the EJA that lasted until a conservative turnaround took place at the end of 2015 with the arrival of the Cambiemos Alliance, an expression of the democratic right that He won the elections by 51% of the votes.Este artículo resume ideas y posicionamientos críticos sobre la Educaciòn de Jòvenes y Adultos (EJA) enla Argentina. Talesideas son producto de discusiones conceptuales y políticas radicadas enla Facultadde Filosofía y Letras dela Universidadde Buenos Aires donde la autora es investigadora. Estas ideas están también influenciadas por la experiencia en equipos de gestión político pedagógica del Ministerio de Educación Nacional y la militancia sindical que desarrolla la autora. El trabajo contiene precisiones conceptuales sobrela EJAy sus sujetos, la historia reciente de la modalidad y el escenario pedagógico y político actual. En los albores del siglo XXI los cambios en la educación argentina marcaron una etapa de optimismo parala EJAque duró hasta que se produce un giro conservador a fines de 2015 con la llegada al gobierno dela Alianza Cambiemos, una expresión de la derecha democrática que ganó las elecciones por el 51% de los votos.*** Educação de Jovens e Adultos na Argentina. História recente, sujeitos, conjuntura e desafios ***Este artigo resume idéias e posições críticas sobre Educação de Jovens e Adultos (EJA) na Argentina. Essas idéias são produto de discussões conceituais e políticas na Faculdade de Filosofia e Letras da Universidade de Buenos Aires (UBA), onde a autora é pesquisadora e também estão influenciadas pela sua experiência em equipes de gestão político-pedagógica no Ministério da Educação Nacional da Argentina e na militância sindical. O trabalho contém precisões conceituais sobre a EJA e seus sujeitos, a história recente da modalidade e o atual cenário pedagógico e político. Na Argentina, os primeiros anos do século XXI, marcaram uma fase de optimismo para a EJA, que durou até produzida uma virada conservadora no final do ano 2015, com a chegada ao governo da Aliança denominada Cambiemos, expressão da direita democrática que ganhou as eleições nacionais por 51% dos votos.Palavras-chave: Educação. Adultos. Direitos. Política. Neoliberalismo.Este artículo resume ideas y posicionamientos críticos sobre la Educación de Jóvenes y Adultos (EJA) en la Argentina. Tales ideas son producto de discusiones conceptuales y políticas radicadas en la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires donde la autora es investigadora. Estas ideas están también influenciadas por la experiencia en equipos de gestión político pedagógica del Ministerio de Educación Nacional y la militancia sindical que desarrolla la autora. El trabajo contiene precisiones conceptuales sobre la EJA y sus sujetos, la historia reciente de la modalidad y el escenario pedagógico y político actual. En los albores del siglo XXI los cambios en la educación argentina marcaron una etapa de optimismo para la EJA que duró hasta que se produce un giro conservador a fines de 2015 con la llegada al gobierno de la Alianza Cambiemos, una expresión de la derecha democrática que ganó laselecciones por el 51% de los votos.*** Educação de Jovens e Adultos na Argentina. História recente, sujeitos, conjuntura e desafios ***Este artigo resume idéias e posições críticas sobre Educação de Jovens e Adultos (EJA) na Argentina. Essas idéias são produto de discussões conceituais e políticas na Faculdade de Filosofia e Letras da Universidade de Buenos Aires (UBA), onde a autora é pesquisadora e também estão influenciadas pela sua experiência em equipes de gestão político-pedagógica no Ministério da Educação Nacional da Argentina e na militância sindical. O trabalho contém precisões conceituais sobre a EJA e seus sujeitos, a história recente da modalidade e o atual cenário pedagógico e político. Na Argentina, os primeiros anos do século XXI, marcaram uma fase de optimismo para a EJA, que durou até produzida uma virada conservadora no final do ano 2015, com a chegada ao governo da Aliança denominada Cambiemos, expressão da direita democrática que ganhou as eleições nacionais por 51% dos votos.Palavras-chave: Educação. Adultos. Direitos. Política. Neoliberalismo.Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/3392810.15448/1981-2582.2019.3.33928Educação; Vol. 42 No. 3 (2019); 377-386Educação; Vol. 42 Núm. 3 (2019); 377-386Educação; v. 42 n. 3 (2019); 377-3861981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2019.3reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSspahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33928/19269Copyright (c) 2020 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLevy, Esther2020-01-09T21:26:17Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/33928Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2020-01-09T21:26:17Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Education of Youth and Adults in Argentina. Recent history, subjects, conjuncture and challenges
Educación de Jóvenes y Adultos en Argentina. Historia reciente, sujetos, coyuntura y desafíos
Educación de Jóvenes y Adultos en Argentina. Historia reciente, sujetos, coyuntura y desafíos
title Education of Youth and Adults in Argentina. Recent history, subjects, conjuncture and challenges
spellingShingle Education of Youth and Adults in Argentina. Recent history, subjects, conjuncture and challenges
Levy, Esther
Education. Adults. Rights. Politics. Neoliberalism.
Educación. Adultos. Derechos. Política. Neoliberalismo.
Educación. Adultos. Derechos. Política. Neoliberalismo.
title_short Education of Youth and Adults in Argentina. Recent history, subjects, conjuncture and challenges
title_full Education of Youth and Adults in Argentina. Recent history, subjects, conjuncture and challenges
title_fullStr Education of Youth and Adults in Argentina. Recent history, subjects, conjuncture and challenges
title_full_unstemmed Education of Youth and Adults in Argentina. Recent history, subjects, conjuncture and challenges
title_sort Education of Youth and Adults in Argentina. Recent history, subjects, conjuncture and challenges
author Levy, Esther
author_facet Levy, Esther
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Levy, Esther
dc.subject.por.fl_str_mv Education. Adults. Rights. Politics. Neoliberalism.
Educación. Adultos. Derechos. Política. Neoliberalismo.
Educación. Adultos. Derechos. Política. Neoliberalismo.
topic Education. Adults. Rights. Politics. Neoliberalism.
Educación. Adultos. Derechos. Política. Neoliberalismo.
Educación. Adultos. Derechos. Política. Neoliberalismo.
description This article summarizes ideas and critical positions on Youth and Adult Education (EJA) in Argentina. These ideas are the product of conceptual and political discussions at the Faculty of Philosophy and Letters of the University of Buenos Aires, where the author is a researcher. These ideas are also influenced by the experience in pedagogical political management teams of the Ministry of National Education and the union militancy developed by the author. The work contains conceptual precisions about the EJA and its subjects, the recent history of the modality and the current pedagogical and political scenario. At the dawn of the 21st century, the changes in Argentine education marked a stage of optimism for the EJA that lasted until a conservative turnaround took place at the end of 2015 with the arrival of the Cambiemos Alliance, an expression of the democratic right that He won the elections by 51% of the votes.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33928
10.15448/1981-2582.2019.3.33928
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33928
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2019.3.33928
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/33928/19269
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 42 No. 3 (2019); 377-386
Educação; Vol. 42 Núm. 3 (2019); 377-386
Educação; v. 42 n. 3 (2019); 377-386
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2019.3
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128745999597568