Multidimensional Computer Adaptive test with educational purposes: principles and methods

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Goncalves, Jean Piton
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Aluisio, Sandra Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/738
Resumo: The Multidimensional Computer Adaptive Test (MCAT) based on the Multidimensional Item Response Theory (MIRT) considers multiple skills in educational tests. The purpose of this paper is (i) to present theoretical and methodological support on the educational purposes of MCATs, and (ii) address the advantages and disadvantages of their application in educational tests. The literature review indicates that the MCAT is suitable for computerized tests with multiple skills, administering a smaller number of items than the traditional tests.
id CESGRANRIO_98729fc361495adf6712331babfe011f
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/738
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Multidimensional Computer Adaptive test with educational purposes: principles and methodsTest Adaptativo Computarizado Multidimensional con finalidad educativa: principios y metodosTeste Adaptativo Computadorizado Multidimensional com Propositos Educacionais: Principios e MetodosTest Adaptativo Computarizado Multidimensional; Teoria de la Respuesta al Item Multidimensional; Test adaptativo; Evaluacion educacionalMultidimensional Computer Adaptive Test; Multidimensional Item Response Theory; Adaptive test; Educational assessmentTeste Adaptativo Computadorizado Multidimensional; Teoria de Resposta ao Item Multidimensional; Teste Adaptativo; Avaliação EducacionalThe Multidimensional Computer Adaptive Test (MCAT) based on the Multidimensional Item Response Theory (MIRT) considers multiple skills in educational tests. The purpose of this paper is (i) to present theoretical and methodological support on the educational purposes of MCATs, and (ii) address the advantages and disadvantages of their application in educational tests. The literature review indicates that the MCAT is suitable for computerized tests with multiple skills, administering a smaller number of items than the traditional tests.El Test Adaptativo Computarizado Multidimensional (MCAT) basado en la Teoria de la Respuesta al Item Multidimensional (MIRT) considera las múltiples habilidades en las evaluaciones educativas. En este contexto, el presente artículo (i) presenta base teorica y metodologica sobre los MCATS educativos y (ii) se refiere a las ventajas y desventajas de la aplicacion en escenarios educativos. Los resultados presentados en la literatura muestran que el MCAT es adecuado para pruebas computarizadas con múltiples habilidades, con un número menor de items del que tienen las pruebas tradicionales.O Teste Adaptativo Computadorizado Multidimensional (MCAT) baseado na Teoria de Resposta ao Item Multidimensional (MIRT) considera as múltiplas habilidades do examinado em testes educacionais. Nesse contexto, o presente artigo:   (i) traz subsidios teoricos e metodologicos sobre MCATs com propositos educacionais e (ii) aborda vantagens e desvantagens da aplicação em cenarios educacionais. A revisao da literatura aponta que o MCAT e adequado para testes computadorizados com múltiplas habilidades, administrando um número menor de itens do que os testes tradicionais.Fundação CesgranrioGoncalves, Jean PitonAluisio, Sandra Maria2015-04-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/738Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 23, n. 87 (2015): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 389-4141809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/738/315Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:10Zoai:ojs.localhost:article/738Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:10Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Multidimensional Computer Adaptive test with educational purposes: principles and methods
Test Adaptativo Computarizado Multidimensional con finalidad educativa: principios y metodos
Teste Adaptativo Computadorizado Multidimensional com Propositos Educacionais: Principios e Metodos
title Multidimensional Computer Adaptive test with educational purposes: principles and methods
spellingShingle Multidimensional Computer Adaptive test with educational purposes: principles and methods
Goncalves, Jean Piton
Test Adaptativo Computarizado Multidimensional; Teoria de la Respuesta al Item Multidimensional; Test adaptativo; Evaluacion educacional
Multidimensional Computer Adaptive Test; Multidimensional Item Response Theory; Adaptive test; Educational assessment
Teste Adaptativo Computadorizado Multidimensional; Teoria de Resposta ao Item Multidimensional; Teste Adaptativo; Avaliação Educacional
title_short Multidimensional Computer Adaptive test with educational purposes: principles and methods
title_full Multidimensional Computer Adaptive test with educational purposes: principles and methods
title_fullStr Multidimensional Computer Adaptive test with educational purposes: principles and methods
title_full_unstemmed Multidimensional Computer Adaptive test with educational purposes: principles and methods
title_sort Multidimensional Computer Adaptive test with educational purposes: principles and methods
author Goncalves, Jean Piton
author_facet Goncalves, Jean Piton
Aluisio, Sandra Maria
author_role author
author2 Aluisio, Sandra Maria
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Goncalves, Jean Piton
Aluisio, Sandra Maria
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Test Adaptativo Computarizado Multidimensional; Teoria de la Respuesta al Item Multidimensional; Test adaptativo; Evaluacion educacional
Multidimensional Computer Adaptive Test; Multidimensional Item Response Theory; Adaptive test; Educational assessment
Teste Adaptativo Computadorizado Multidimensional; Teoria de Resposta ao Item Multidimensional; Teste Adaptativo; Avaliação Educacional
topic Test Adaptativo Computarizado Multidimensional; Teoria de la Respuesta al Item Multidimensional; Test adaptativo; Evaluacion educacional
Multidimensional Computer Adaptive Test; Multidimensional Item Response Theory; Adaptive test; Educational assessment
Teste Adaptativo Computadorizado Multidimensional; Teoria de Resposta ao Item Multidimensional; Teste Adaptativo; Avaliação Educacional
description The Multidimensional Computer Adaptive Test (MCAT) based on the Multidimensional Item Response Theory (MIRT) considers multiple skills in educational tests. The purpose of this paper is (i) to present theoretical and methodological support on the educational purposes of MCATs, and (ii) address the advantages and disadvantages of their application in educational tests. The literature review indicates that the MCAT is suitable for computerized tests with multiple skills, administering a smaller number of items than the traditional tests.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-04-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/738
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/738
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/738/315
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 23, n. 87 (2015): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 389-414
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832032046776320