Work and autonomy of pedagogical coordinator in the context of educational public policies implemented in the State of Goias

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Luis Luis Gustavo Alexandre da
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Luis, Cesar
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/771
Resumo: This study discusses the impact of managerial and administrative guidelines used as public policy to regulate the management of schools. Data collected from questionnaires and literature review were analyzed. The research reveals that current educational policies, which establish systematic reviews and managerial governance principles as a guideline for the school management, are committed to maintaining the autonomy of educational coordinators. We underscore the formalization of an institutional culture with strong administrative and managerial connotations, especially with regard to the control of teachers’ actions and the realization of learning outcomes.
id CESGRANRIO_9b15b39fb98fb73d9d411e9d8c625a47
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/771
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Work and autonomy of pedagogical coordinator in the context of educational public policies implemented in the State of GoiasEl trabajo y la autonomia de coordinador pedagogico en el contexto de las politicas públicas educativas implementadas en el Estado de GoiasTrabalho e autonomia do coordenador pedagogico no contexto das politicas públicas educacionais implementadas no Estado de GoiasAutonomy; Pedagogical Coordination; Managerialism; ControlAutonomia; Coordinacion Pedagogica; Gerencialismo; ControlAutonomia; Coordenação Pedagogica; Gerencialismo; ControleThis study discusses the impact of managerial and administrative guidelines used as public policy to regulate the management of schools. Data collected from questionnaires and literature review were analyzed. The research reveals that current educational policies, which establish systematic reviews and managerial governance principles as a guideline for the school management, are committed to maintaining the autonomy of educational coordinators. We underscore the formalization of an institutional culture with strong administrative and managerial connotations, especially with regard to the control of teachers’ actions and the realization of learning outcomes.Este artículo tiene como objetivo discutir el impacto de los parametros administrativos gerenciales como politica pública para regular la gestion de lo trabajo escolar. Los analisis son a partir de datos recogidos en los cuestionarios y la investigación documental. La investigación revela que las politicas educativas actuales, para establecer revisiones sistematicas y los principios de gobierno de gestion como un parametro para la gestion del trabajo de la escuela, ha perjudicado la autonomia de los coordinadores educativos. Destacamos la formalizacion de una cultura institucional con fuerte connotacion administrativa y de gestion en relacion con el proceso de gestion del trabajo de la escuela, sobre todo en los aspectos relacionados con el control de las acciones de los maestros y el logro de los resultados del aprendizaje.Este artigo pretende problematizar os impactos dos parâmetros administrativos gerenciais como politica pública de regulação da gestao do trabalho escolar. As analises sao provenientes dos dados coletados em pesquisa documental e questionarios. A pesquisa revela que as atuais politicas públicas educacionais, ao instituirem as avaliações sistemicas e os principios administrativos gerenciais como parâmetro para a gestao do trabalho escolar, comprometeram a autonomia dos coordenadores pedagogicos. Ressalta-se a formalização de uma cultura institucional com forte conotação administrativa e gerencial no que tange ao processo de gestao do trabalho escolar, em especial nos aspectos relativos ao controle das acoes docentes e ao alcance de resultados educacionais.Fundação CesgranrioSilva, Luis Luis Gustavo Alexandre daLuis, Cesar2015-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/77110.1590/S0104-40362015000400007Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 23, n. 89 (2015): Revista Ensaio - Out./Dez.; 964-9831809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/771/387https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/771/388https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/771/386Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-11-10T20:00:14Zoai:ojs.localhost:article/771Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-11-10T20:00:14Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Work and autonomy of pedagogical coordinator in the context of educational public policies implemented in the State of Goias
El trabajo y la autonomia de coordinador pedagogico en el contexto de las politicas públicas educativas implementadas en el Estado de Goias
Trabalho e autonomia do coordenador pedagogico no contexto das politicas públicas educacionais implementadas no Estado de Goias
title Work and autonomy of pedagogical coordinator in the context of educational public policies implemented in the State of Goias
spellingShingle Work and autonomy of pedagogical coordinator in the context of educational public policies implemented in the State of Goias
Silva, Luis Luis Gustavo Alexandre da
Autonomy; Pedagogical Coordination; Managerialism; Control
Autonomia; Coordinacion Pedagogica; Gerencialismo; Control
Autonomia; Coordenação Pedagogica; Gerencialismo; Controle
title_short Work and autonomy of pedagogical coordinator in the context of educational public policies implemented in the State of Goias
title_full Work and autonomy of pedagogical coordinator in the context of educational public policies implemented in the State of Goias
title_fullStr Work and autonomy of pedagogical coordinator in the context of educational public policies implemented in the State of Goias
title_full_unstemmed Work and autonomy of pedagogical coordinator in the context of educational public policies implemented in the State of Goias
title_sort Work and autonomy of pedagogical coordinator in the context of educational public policies implemented in the State of Goias
author Silva, Luis Luis Gustavo Alexandre da
author_facet Silva, Luis Luis Gustavo Alexandre da
Luis, Cesar
author_role author
author2 Luis, Cesar
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Luis Luis Gustavo Alexandre da
Luis, Cesar
dc.subject.none.fl_str_mv


dc.subject.por.fl_str_mv Autonomy; Pedagogical Coordination; Managerialism; Control
Autonomia; Coordinacion Pedagogica; Gerencialismo; Control
Autonomia; Coordenação Pedagogica; Gerencialismo; Controle
topic Autonomy; Pedagogical Coordination; Managerialism; Control
Autonomia; Coordinacion Pedagogica; Gerencialismo; Control
Autonomia; Coordenação Pedagogica; Gerencialismo; Controle
description This study discusses the impact of managerial and administrative guidelines used as public policy to regulate the management of schools. Data collected from questionnaires and literature review were analyzed. The research reveals that current educational policies, which establish systematic reviews and managerial governance principles as a guideline for the school management, are committed to maintaining the autonomy of educational coordinators. We underscore the formalization of an institutional culture with strong administrative and managerial connotations, especially with regard to the control of teachers’ actions and the realization of learning outcomes.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-11-06
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/771
10.1590/S0104-40362015000400007
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/771
identifier_str_mv 10.1590/S0104-40362015000400007
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/771/387
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/771/388
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/771/386
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 23, n. 89 (2015): Revista Ensaio - Out./Dez.; 964-983
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832032150585344