Work and autonomy of pedagogical coordinator in the context of educational public policies implemented in the State of Goias
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng spa |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/771 |
Resumo: | This study discusses the impact of managerial and administrative guidelines used as public policy to regulate the management of schools. Data collected from questionnaires and literature review were analyzed. The research reveals that current educational policies, which establish systematic reviews and managerial governance principles as a guideline for the school management, are committed to maintaining the autonomy of educational coordinators. We underscore the formalization of an institutional culture with strong administrative and managerial connotations, especially with regard to the control of teachers’ actions and the realization of learning outcomes. |
id |
CESGRANRIO_9b15b39fb98fb73d9d411e9d8c625a47 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/771 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Work and autonomy of pedagogical coordinator in the context of educational public policies implemented in the State of GoiasEl trabajo y la autonomia de coordinador pedagogico en el contexto de las politicas públicas educativas implementadas en el Estado de GoiasTrabalho e autonomia do coordenador pedagogico no contexto das politicas públicas educacionais implementadas no Estado de GoiasAutonomy; Pedagogical Coordination; Managerialism; ControlAutonomia; Coordinacion Pedagogica; Gerencialismo; ControlAutonomia; Coordenação Pedagogica; Gerencialismo; ControleThis study discusses the impact of managerial and administrative guidelines used as public policy to regulate the management of schools. Data collected from questionnaires and literature review were analyzed. The research reveals that current educational policies, which establish systematic reviews and managerial governance principles as a guideline for the school management, are committed to maintaining the autonomy of educational coordinators. We underscore the formalization of an institutional culture with strong administrative and managerial connotations, especially with regard to the control of teachers’ actions and the realization of learning outcomes.Este artículo tiene como objetivo discutir el impacto de los parametros administrativos gerenciales como politica pública para regular la gestion de lo trabajo escolar. Los analisis son a partir de datos recogidos en los cuestionarios y la investigación documental. La investigación revela que las politicas educativas actuales, para establecer revisiones sistematicas y los principios de gobierno de gestion como un parametro para la gestion del trabajo de la escuela, ha perjudicado la autonomia de los coordinadores educativos. Destacamos la formalizacion de una cultura institucional con fuerte connotacion administrativa y de gestion en relacion con el proceso de gestion del trabajo de la escuela, sobre todo en los aspectos relacionados con el control de las acciones de los maestros y el logro de los resultados del aprendizaje.Este artigo pretende problematizar os impactos dos parâmetros administrativos gerenciais como politica pública de regulação da gestao do trabalho escolar. As analises sao provenientes dos dados coletados em pesquisa documental e questionarios. A pesquisa revela que as atuais politicas públicas educacionais, ao instituirem as avaliações sistemicas e os principios administrativos gerenciais como parâmetro para a gestao do trabalho escolar, comprometeram a autonomia dos coordenadores pedagogicos. Ressalta-se a formalização de uma cultura institucional com forte conotação administrativa e gerencial no que tange ao processo de gestao do trabalho escolar, em especial nos aspectos relativos ao controle das acoes docentes e ao alcance de resultados educacionais.Fundação CesgranrioSilva, Luis Luis Gustavo Alexandre daLuis, Cesar2015-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/77110.1590/S0104-40362015000400007Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 23, n. 89 (2015): Revista Ensaio - Out./Dez.; 964-9831809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/771/387https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/771/388https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/771/386Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-11-10T20:00:14Zoai:ojs.localhost:article/771Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-11-10T20:00:14Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Work and autonomy of pedagogical coordinator in the context of educational public policies implemented in the State of Goias El trabajo y la autonomia de coordinador pedagogico en el contexto de las politicas públicas educativas implementadas en el Estado de Goias Trabalho e autonomia do coordenador pedagogico no contexto das politicas públicas educacionais implementadas no Estado de Goias |
title |
Work and autonomy of pedagogical coordinator in the context of educational public policies implemented in the State of Goias |
spellingShingle |
Work and autonomy of pedagogical coordinator in the context of educational public policies implemented in the State of Goias Silva, Luis Luis Gustavo Alexandre da Autonomy; Pedagogical Coordination; Managerialism; Control Autonomia; Coordinacion Pedagogica; Gerencialismo; Control Autonomia; Coordenação Pedagogica; Gerencialismo; Controle |
title_short |
Work and autonomy of pedagogical coordinator in the context of educational public policies implemented in the State of Goias |
title_full |
Work and autonomy of pedagogical coordinator in the context of educational public policies implemented in the State of Goias |
title_fullStr |
Work and autonomy of pedagogical coordinator in the context of educational public policies implemented in the State of Goias |
title_full_unstemmed |
Work and autonomy of pedagogical coordinator in the context of educational public policies implemented in the State of Goias |
title_sort |
Work and autonomy of pedagogical coordinator in the context of educational public policies implemented in the State of Goias |
author |
Silva, Luis Luis Gustavo Alexandre da |
author_facet |
Silva, Luis Luis Gustavo Alexandre da Luis, Cesar |
author_role |
author |
author2 |
Luis, Cesar |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Luis Luis Gustavo Alexandre da Luis, Cesar |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Autonomy; Pedagogical Coordination; Managerialism; Control Autonomia; Coordinacion Pedagogica; Gerencialismo; Control Autonomia; Coordenação Pedagogica; Gerencialismo; Controle |
topic |
Autonomy; Pedagogical Coordination; Managerialism; Control Autonomia; Coordinacion Pedagogica; Gerencialismo; Control Autonomia; Coordenação Pedagogica; Gerencialismo; Controle |
description |
This study discusses the impact of managerial and administrative guidelines used as public policy to regulate the management of schools. Data collected from questionnaires and literature review were analyzed. The research reveals that current educational policies, which establish systematic reviews and managerial governance principles as a guideline for the school management, are committed to maintaining the autonomy of educational coordinators. We underscore the formalization of an institutional culture with strong administrative and managerial connotations, especially with regard to the control of teachers’ actions and the realization of learning outcomes. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-11-06 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/771 10.1590/S0104-40362015000400007 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/771 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0104-40362015000400007 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng spa |
language |
por eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/771/387 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/771/388 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/771/386 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 23, n. 89 (2015): Revista Ensaio - Out./Dez.; 964-983 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832032150585344 |