Reflections of the managerial management policy on the work of the pedagogical coordinator

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos Silva, Soane
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Passos Braga Pires , Ennia Débora, Oliveira Melo Ferraz, Maísa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/31767
Resumo: The article aims to understand the context of managerial management as a public policy, its characteristics and influences on the educational system and in the work of the pedagogical coordinator. Originating from a bibliographic research, the study showed that the management settles public responsibility policies for the joint of the results of the work and school's practice; and, by requiring executive and not reflective leaders, the management system tends to transform the coordinator into a bare executor of neoliberal ideologies with no room or conditions to overcome the dominant ideological conceptions.
id UNB - 28_bc8075e67caa64fba2f7597a74a49427
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/31767
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Reflections of the managerial management policy on the work of the pedagogical coordinatorReflejos de la política de gestión gerencial sobre el trabajo del coordinador pedagógicoReflexos da política de gestão gerencial sobre o trabalho do coordenador pedagógicoGestão GerencialPolíticas PúblicasCoordenador PedagógicoGestión GerencialPolíticas PúblicasCoordinador PedagógicoManagerial ManagementPublic PolicyPedagogical CoordinatorThe article aims to understand the context of managerial management as a public policy, its characteristics and influences on the educational system and in the work of the pedagogical coordinator. Originating from a bibliographic research, the study showed that the management settles public responsibility policies for the joint of the results of the work and school's practice; and, by requiring executive and not reflective leaders, the management system tends to transform the coordinator into a bare executor of neoliberal ideologies with no room or conditions to overcome the dominant ideological conceptions.El artículo tiene como objetivo comprender el contexto de la gestión gerencial como política pública, sus características y el trabajo del coordinador pedagógico. Originado en una investigación bibliográfica, el estudio demostró que la gestión gerencial imprime políticas de responsabilidad pública para la articulación de la práctica escolar y los resultados al trabajo del coordinador pedagógico; y, al requerir líderes ejecutivos y no reflexivos, el sistema de gestión tiende a transformar al coordinador en un simple ejecutor de ideologías neoliberales sin espacio ni condiciones para superar las concepciones ideológicas dominantes.L'article vise à comprendre le contexte de la gestion managériale, en tant que politique publique, ses caractéristiques et influences sur le système éducatif, le travail du coordinateur pédagogique et sa relation avec ce modèle de gestion. L'étude a montré que la gestion managériale imprime des politiques de responsabilité publique pour l'articulation de la pratique et des résultats scolaires au travail du coordinateur pédagogique; et, en exigeant des dirigeants exécutifs et non réfléchis, le système de gestion tend à transformer le coordinateur en un simple exécuteur d'idéologies néolibérales sans espace et sans conditions pour surmonter les conceptions idéologiques dominantes.  O artigo se propõe a compreender o contexto da gestão gerencial, enquanto política pública, suas características e influências no sistema educacional e no trabalho do coordenador pedagógico. Originário de uma pesquisa bibliográfica, o estudo evidencia que a gestão gerencial imprime ao trabalho do coordenador pedagógico políticas públicas de responsabilização pela articulação da prática e dos resultados da escola; e, ao exigir líderes executores e não reflexivos, o sistema gerencial tende a transformar o coordenador em um mero executor das ideologias neoliberais sem espaço e condições para superar as concepções ideológicas dominantes.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2020-08-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3176710.26512/lc.v26.2020.31767Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e31767Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e31767Linhas Crí­ticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e317671981-04311516-489610.26512/lc.v26i0reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/31767/27032https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/31767/32013Copyright (c) 2020 Soane Santos Silva, Ennia Débora Passos Braga Pires, Maísa Oliveira Melo Ferrazhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos Silva, SoanePassos Braga Pires , Ennia DéboraOliveira Melo Ferraz, Maísa2022-02-09T11:33:43Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/31767Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-02-09T11:33:43Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflections of the managerial management policy on the work of the pedagogical coordinator
Reflejos de la política de gestión gerencial sobre el trabajo del coordinador pedagógico
Reflexos da política de gestão gerencial sobre o trabalho do coordenador pedagógico
title Reflections of the managerial management policy on the work of the pedagogical coordinator
spellingShingle Reflections of the managerial management policy on the work of the pedagogical coordinator
Santos Silva, Soane
Gestão Gerencial
Políticas Públicas
Coordenador Pedagógico
Gestión Gerencial
Políticas Públicas
Coordinador Pedagógico
Managerial Management
Public Policy
Pedagogical Coordinator
title_short Reflections of the managerial management policy on the work of the pedagogical coordinator
title_full Reflections of the managerial management policy on the work of the pedagogical coordinator
title_fullStr Reflections of the managerial management policy on the work of the pedagogical coordinator
title_full_unstemmed Reflections of the managerial management policy on the work of the pedagogical coordinator
title_sort Reflections of the managerial management policy on the work of the pedagogical coordinator
author Santos Silva, Soane
author_facet Santos Silva, Soane
Passos Braga Pires , Ennia Débora
Oliveira Melo Ferraz, Maísa
author_role author
author2 Passos Braga Pires , Ennia Débora
Oliveira Melo Ferraz, Maísa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos Silva, Soane
Passos Braga Pires , Ennia Débora
Oliveira Melo Ferraz, Maísa
dc.subject.por.fl_str_mv Gestão Gerencial
Políticas Públicas
Coordenador Pedagógico
Gestión Gerencial
Políticas Públicas
Coordinador Pedagógico
Managerial Management
Public Policy
Pedagogical Coordinator
topic Gestão Gerencial
Políticas Públicas
Coordenador Pedagógico
Gestión Gerencial
Políticas Públicas
Coordinador Pedagógico
Managerial Management
Public Policy
Pedagogical Coordinator
description The article aims to understand the context of managerial management as a public policy, its characteristics and influences on the educational system and in the work of the pedagogical coordinator. Originating from a bibliographic research, the study showed that the management settles public responsibility policies for the joint of the results of the work and school's practice; and, by requiring executive and not reflective leaders, the management system tends to transform the coordinator into a bare executor of neoliberal ideologies with no room or conditions to overcome the dominant ideological conceptions.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/31767
10.26512/lc.v26.2020.31767
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/31767
identifier_str_mv 10.26512/lc.v26.2020.31767
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/31767/27032
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/31767/32013
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Soane Santos Silva, Ennia Débora Passos Braga Pires, Maísa Oliveira Melo Ferraz
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Soane Santos Silva, Ennia Débora Passos Braga Pires, Maísa Oliveira Melo Ferraz
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e31767
Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e31767
Linhas Crí­ticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e31767
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v26i0
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053653425586176