Children’s rights in contexts of humanitarian needs: risk factors and educational demands

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Eyng, Ana Maria
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Cardoso, João Casqueira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2361
Resumo: This study problematizes the configuration of child poverty in contemporary contexts, placing childhood in a humanitarian situation, implying multiple educational demands. The analysis, based on the qualitative approach, integrates bibliographical and documental sources to empirical data from four Latin American countries, where subjects were heard in individual interviews. In the discussion, the argument places the configuration of child poverty in the economic and political spheres, in the face of inequality and social exclusion, in children’s daily lives, permeated by the risks and violence characteristic of the newest wars. This context put children in situations of humanitarian needs. Thus, intersectoral educational efforts are demanded to overcome child poverty, which is produced and reproduced in distorted discourses on the basis of cultural arguments to justify political and economic interests. 
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spelling Children’s rights in contexts of humanitarian needs: risk factors and educational demandsDerechos de los niños en contextos de necesidades humanitarias: factores de riesgo y demandas educativasDireitos da infância em contextos de necessidades humanitárias: fatores de risco e demandas educativasHuman Rights; Child Poverty; Humanitarian Situation; Risk Factors; Educational Demands; IntersectorialityDerechos Humanos; Pobreza Infantil; Situación humanitaria; Factores de Riesgo; Demandas Educativas; InterseccionalidadDireitos da Infância; SociologiaDireitos Humanos; Infância; Pobreza Infantil; Violências; Situação Humanitária.This study problematizes the configuration of child poverty in contemporary contexts, placing childhood in a humanitarian situation, implying multiple educational demands. The analysis, based on the qualitative approach, integrates bibliographical and documental sources to empirical data from four Latin American countries, where subjects were heard in individual interviews. In the discussion, the argument places the configuration of child poverty in the economic and political spheres, in the face of inequality and social exclusion, in children’s daily lives, permeated by the risks and violence characteristic of the newest wars. This context put children in situations of humanitarian needs. Thus, intersectoral educational efforts are demanded to overcome child poverty, which is produced and reproduced in distorted discourses on the basis of cultural arguments to justify political and economic interests. El estudio problematiza la configuración de la pobreza infantil en los contextos contemporáneos, situando a la infancia en situación humanitaria, de la cual vienen múltiples demandas educativas. El análisis es parte del enfoque cualitativo, integrando elementos bibliográficos y documentales al estudio empírico realizado en cuatro países de América Latina, en el cual los sujetos fueron escuchados en entrevistas individuales. En la discusión, el argumento coloca la configuración de la pobreza infantil en los dominios económico y político, considerando los rostros de la desigual y de la exclusión social, en la vida cotidiana de los niños rodeados por los riesgos y las violencias característicos de las nuevísimas guerras. Este contexto coloca a los niños en situaciones de necesidades humanitarias. Por lo tanto, se requieren esfuerzos educativos intersectoriales para superar la pobreza infantil que se produce y reproduce en discursos y prácticas que utilizan la distorsión de los argumentos culturales para justificar la exclusión de intereses políticos y económicos. O estudo problematiza a configuração da pobreza infantil nos contextos contemporâneos, colocando a infância em situação humanitária, dos quais advêm múltiplas demandas educativas. A análise se inscreve na abordagem qualitativa, integrando elementos bibliográficos e documentais ao estudo empírico realizado em quatro países da América Latina, nos quais os sujeitos foram ouvidos em entrevistas individuais. Na discussão, a argumentação situa a configuração da pobreza infantil nos âmbitos econômico e político, considerando as faces da desigualdade e da exclusão social em cotidianos infantis eivados pelos riscos e violências característicos das novíssimas guerras. Tal contexto insere as crianças em situação de necessidades humanitárias. Assim, esforços educativos intersetoriais são demandados para superação da pobreza infantil que se produz e reproduz em discursos e práticas que se valem da distorção de argumentos culturais para justificar interesses políticos e econômicos excludentes.Fundação CesgranrioInstituto Interamericano da Criança a do Adolescente Iin/Oea_Fundação Marista de Solidariedade Internacional Fmsi_ Bolsa Produtividade CNPqEyng, Ana MariaCardoso, João Casqueira2020-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/236110.1590/s0104-40362020002802361Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 28, n. 109 (2020): Revista Ensaio Out./Dez.; 1098-11201809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. 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